Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:53

hagelslag schreef:
NoTwixLeft schreef:

Je auto is afgesteld om de gereden kilometers ten opzichte van je tellersnelheid bij te houden. Een navigatie doet dat aan de hand van de gps snelheid.

Aangezien die snelheden sowieso nooit 100% overeenkomen, begint daar je eerste verschil. GPS is over het algemeen betrouwbaarder dan de teller van je auto, omdat je auto een afwijking moet hebben. Je navigatie heeft die verplichting niet.

Dan hebben ook de grote van je banden nog invloed op je tellersnelheid.
Als je bijv. winterbanden en zomerbanden hebt van iets andere omtrek, kan je dit verschil direct merken als je die bandenwissel maakt.

Als ik op mn teller let, rij ik als mn teller precies de maximale snelheid aangeeft 10km/u te langzaam. Ga ik dus de echt maximale snelheid rijden, rij ik volgens m'n auto 10km te hard en zal de totale tellerstand dus ook sneller stijgen.
Ik heb daardoor ook altijd (veel) meer km gereden dan de navigatie zegt dat de afstand is.

Hoe kan GPS nauwkeuriger zijn dan dat wat de auto meet?

Om de reden die NoTwixLeft noemt. De auto 'meet' de afstand (en de snelheid) aan het aantal omwentelingen van de as en dus de banden. Heb je er banden om liggen met een totale straal (dat is dus velg + band) van bijvoorbeeld 15 centimeter, dan is één omwenteling van de as de omtrek van de band. Voor een band van 15 centimeter straal is dat dan 2×straal×Pi (2×15×3,14) = 94,25 cm. Maar leg je er nou een band op met een straal van 20 centimeter, dan is één omwenteling (2×20×3,14) 125,66 cm. Maar bij beide banden zal de auto maar één omwenteling registeren, ongeacht welke banden er onder liggen. Is je auto dan geijkt op de 15 cm band maar jij legt er 20 cm onder, dan zal de auto één omwenteling van 94 cm registreren, terwijl jij in werkelijkheid 125 cm hebt afgelegd.

Terwijl een GPS altijd dezelfde kaart en dezelfde route zal plannen (even kaart-updates en verschil in voertuigen buiten beschouwing gelaten).

hagelslag

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:17

Toch bijzonder als er collega's achter je rijden met CC assistentie die aangeeft hoe snel je voorganger rijd en automatisch de ingestelde afstand houd en dus op mijn tempo achter mij aanrijd dezelfde snelheid aangeeft als dat wat mijn CC ingesteld is.

Gelukkig staat het iedereen vrij om te vertrouwen op dat wat ze vinden dat correct is

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:03

Volgens mij hebben tachograaf-plichtige voertuigen niet die "verplichte afwijking" die personenauto's wel hebben. Mogelijk is daarbij ook nog een verschil tussen Duitsland en Nederland.

Een kennis van mij had een ex-tachograaf transporter-busje uit Duitsland. Als ik daar met mijn Nederlandse personenauto achter reed, gaf mijn GPS heel aardig de snelheid van haar snelheidsmeter aan. Mijn snelheidsmeter had daar dan weer een heel andere mening over (scheelt afhankelijk van de snelheid inderdaad zo'n 10 km/h).

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:18

VosjeN schreef:
Volgens mij hebben tachograaf-plichtige voertuigen niet die "verplichte afwijking" die personenauto's wel hebben. Mogelijk is daarbij ook nog een verschil tussen Duitsland en Nederland.

Een kennis van mij had een ex-tachograaf transporter-busje uit Duitsland. Als ik daar met mijn Nederlandse personenauto achter reed, gaf mijn GPS heel aardig de snelheid van haar snelheidsmeter aan. Mijn snelheidsmeter had daar dan weer een heel andere mening over (scheelt afhankelijk van de snelheid inderdaad zo'n 10 km/h).

De tachograaf word idd elk jaar geeikt(is dat ook het Nederlands woord?).
Via Googlemaps of tomtom ben ik dus iets langzamer als volgens de vrachtauto aangeeft

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:29

hagelslag schreef:
VosjeN schreef:

De tachograaf word idd elk jaar geeikt(is dat ook het Nederlands woord?).
Via Googlemaps of tomtom ben ik dus iets langzamer als volgens de vrachtauto aangeeft

Is idd een Nederlands woord, al is de correcte schrijfwijze geijkt, werkwoord is ijken

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:43

Jeeejjj tot zover mijn Nederlandse kennis qua taal _O-

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:48

Tussen zetpil bij baby moet 6 uur tussenzitten, is het erg als er 5 uur tussenzit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:58

Love_Laugh schreef:
Tussen zetpil bij baby moet 6 uur tussenzitten, is het erg als er 5 uur tussenzit?
Dat lijkt me een vraag voor de assistente van je huisarts, niet voor Bokt. :o

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:36

Maar de kans is wel uitermate klein dat dat een groot verschil gaat maken op bijwerkingen en werking ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:18

Stel je zou een autopsie uitvoeren op een vrouw van zeg, 75 die haar hele leven BH's gedragen heeft gewoon overdag, 's nachts niet.
Zou je dan verschil zien in onderliggende spieren/pezen met iemand die nooit een BH gedragen heeft?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:21

Love_Laugh schreef:

Ligt er aan wat voor zetpil. Dus even een arts bellen :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:28

Captain schreef:
Stel je zou een autopsie uitvoeren op een vrouw van zeg, 75 die haar hele leven BH's gedragen heeft gewoon overdag, 's nachts niet.
Zou je dan verschil zien in onderliggende spieren/pezen met iemand die nooit een BH gedragen heeft?

Dit is wel een goede! Zou de grootte van de borsten daar ook niet invloed op hebben? :)*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:31

Ik denk het wel, net als dat je verschil ziet met een slecht passend zadel bij paarden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:12

Ik denk ook dat het verschil maakt of de mevrouw cup E of cup A had.
En misschien ook wel of iemand ze veel laat schudden of niet :D
Dus iemand die wel een BH draagt maar geen goede en gaat hardlopen of paardrijden of iemand die voornamelijk wandelt?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 13:44

En of het goed passende of slecht passende BH's zijn geweest.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:00

Weet iemand of ze ergens van die grote Milky Ways verkopen? Wat je weleens als kassakoopje ziet van andere repen, dat formaat bedoel ik. Onze AH heeft die namelijk niet. Voorkeur voor een fysieke winkel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 19:10

Kairos schreef:
Weet iemand of ze ergens van die grote Milky Ways verkopen? Wat je weleens als kassakoopje ziet van andere repen, dat formaat bedoel ik. Onze AH heeft die namelijk niet. Voorkeur voor een fysieke winkel.

Ik zie ze alleen weleens bij de benzine pompen liggen eigenlijk.

En meteen een vraag: wat is de beste praktijk voor porseleinen facings? (Zonder naar de kosten te kijken).
Via google is is lastig zoeken met alle reclame en nep recensies :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:25

Wat te doen bij het volgende probleem:

Ik heb bij Pearle, waar ik al 10 jaar mijn brillen vandaan heb, weer een oogmeting laten doen. Daar kwam bij de eerste meting een best forse prisma afwijking uit en de "gewone sterkte" was ook iets achteruit gegaan. Maar omdat de medewerker die mij hielp niet bevoegd/bekwaam was om de volledige prismameting te doen, daarvoor een aparte afspraak gemaakt. In de ochtend, want bovengenoemde afspraak was laat in de middag na een nacht met weinig slaap en dat kon invloed hebben.

Dus prismameting gedaan, daar kwam géén prisma-afwijking uit. De sterkte was evengoed wel achteruit gegaan. Twee leuke brillen uitgezocht want het was 2e bril gratis.

Toen haalde ik afgelopen vrijdag de brillen op, dan ga je ze even passen en stellen ze de pootjes nog wat bij eventueel. Bril 1 was even wennen maar dat leek me logisch, de sterkte was immers aangepast. Toen ik bril 2 opzette had ik het gevoel dat mijn rechteroog compleet scheel trok en pas na 20 seconden zag ik enigszins scherp. Toen ik die bril afzette zag ik echt onwijs wazig. Medewerkster heeft de gegevens nagekeken en allebei de brillen zijn met dezelfde sterkte gemaakt. Ze heeft de 'hoogte van het focuspunt' (geen idee hoe het heet) nog nagekeken, dat was ook goed.

Advies was om het een week aan te kijken en de brillen allebei afwisselend te dragen. Nou bril 1 heb ik constant op, voor binnenshuis gaay het wel maar vanmiddag met een boswasmndeling mwektw ik gewoon dat de sterkte niet oké is, ik zie er dubbel mee, en bril 2 kan ik echt niet eens dragen. Dan trekt m'n rechteroog dus helemaal scheel en na eventjes trekt dat bij, maar kijk ik dan op m'n telefoon en weer de verte in, gebeurt het opnieuw.....

Het zijn dus echt twee brillen met dezelfde sterkte, ik heb gevraagd of ze bij het maken soms een foutje hebben kunnen maken maar dat was volgens medewerkster onmogelijk. Het gaat me met name om bril 2. Ik heb vrijdag een controle-afspraak maar wil wel eens weten wat ik kan doen, zeggen en waar ik recht op heb?

Sorry het verhaal is iets minder beknopt geworden dan ik had gedacht :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:42

Als jij niet blij bent met bril 2 dan moeten ze die fiksen voor je. Ook al zou het niet moeten kunnen volgens hen, jij ervaart het zo. Dus ze moeten met een oplossing komen lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:32

_Karlijn schreef:

Ik heb bij Pearle, waar ik al 10 jaar mijn brillen vandaan heb, weer een oogmeting laten doen. Daar kwam bij de eerste meting een best forse prisma afwijking uit en de "gewone sterkte" was ook iets achteruit gegaan. Maar omdat de medewerker die mij hielp niet bevoegd/bekwaam was om de volledige prismameting te doen, daarvoor een aparte afspraak gemaakt. In de ochtend, want bovengenoemde afspraak was laat in de middag na een nacht met weinig slaap en dat kon invloed hebben.

Dus prismameting gedaan, daar kwam géén prisma-afwijking uit. De sterkte was evengoed wel achteruit gegaan. Twee leuke brillen uitgezocht want het was 2e bril gratis.

Toen haalde ik afgelopen vrijdag de brillen op, dan ga je ze even passen en stellen ze de pootjes nog wat bij eventueel. Bril 1 was even wennen maar dat leek me logisch, de sterkte was immers aangepast. Toen ik bril 2 opzette had ik het gevoel dat mijn rechteroog compleet scheel trok en pas na 20 seconden zag ik enigszins scherp. Toen ik die bril afzette zag ik echt onwijs wazig. Medewerkster heeft de gegevens nagekeken en allebei de brillen zijn met dezelfde sterkte gemaakt. Ze heeft de 'hoogte van het focuspunt' (geen idee hoe het heet) nog nagekeken, dat was ook goed.

Advies was om het een week aan te kijken en de brillen allebei afwisselend te dragen. Nou bril 1 heb ik constant op, voor binnenshuis gaay het wel maar vanmiddag met een boswasmndeling mwektw ik gewoon dat de sterkte niet oké is, ik zie er dubbel mee, en bril 2 kan ik echt niet eens dragen. Dan trekt m'n rechteroog dus helemaal scheel en na eventjes trekt dat bij, maar kijk ik dan op m'n telefoon en weer de verte in, gebeurt het opnieuw.....

Het zijn dus echt twee brillen met dezelfde sterkte, ik heb gevraagd of ze bij het maken soms een foutje hebben kunnen maken maar dat was volgens medewerkster onmogelijk. Het gaat me met name om bril 2. Ik heb vrijdag een controle-afspraak maar wil wel eens weten wat ik kan doen, zeggen en waar ik recht op heb?

Dit had ik ook! Bij mij was het eerst bij beide brillen. Uiteindelijk hielp het om hem zo te laten verstellen dat hij echt zo dicht mogelijk bij mijn oog staat. Ik kan nog steeds niet op één dag wisselen tussen beide brillen en ik heb een duidelijke voorkeur voor mijn rode bril maar ze zijn te dragen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:01

_Karlijn schreef:

Dit heb ik ook bij mijn twee brillen van pearle. De minst vervelende draag ik nu constant en de ander ligt stof te verzamelen.

Bij mijn particuliere opticien had ik hier nooit last van. Maar ja, iets met niet te betalen enzo…

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:26

Ik vraag me af wat voor lamp bolletje er in een stop licht zit. Of zit er iets heel anders in?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:47

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:00

Toevallig laatst gezien bij een kapot stoplicht. Een wit klein led lampje en het kapje is rood oranje of groen.

En het pijltje naar links of rechts is een (gekleurde) uitsnede van een zwart kapje

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:03

Ik ben even de naam kwijt,
wat is een vraag waarvan je het antwoord eigenlijk al weet.