Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:04

Sizzle schreef:
Niet alles dat verkocht wordt als veilig is ook getest of veilig. Je kunt menstruatie cups kopen die uit food-grade materiaal bestaan en in Europa niet goedgekeurd zijn voor gebruik, maar als je dat niet weet dan trap je daar zo in. Dan staat er bijvoorbeeld FDA bij maar niet FDA medical grade.

Nu denk ik wel dat ze veiligheid getest hebben maar ik ben meer benieuwd naar werkzaamheid.

Neem contact op met ze zou ik zeggen. Ze reageren binnen paar uur.

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:06

Zolang ze geen toelating in Europa aanvragen hoef ik ze sowieso niet. Ze kunnen nu gebruik maken van de spoedtoelating als ze willen en als bedrijven dat niet doen dan ben ik gepast achterdochtig.
Toelating van zulke producten is overigens mijn werk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:11

Sizzle schreef:
Prima uiteraard dat iedereen zijn eigen middelen kiest.
Ik wacht wel even tot er een CE of FDA versie is.

Dat vind ik juist het positieve van dit topic. Iedereen gaat om met haar eigen veiligheid (of zijn) wat bij haar past. Mijn vriendin gisteren vond ik zelf wat overdreven en ik voelde me melaats zoals ik verder als 3 meter gedirigeerd werd met de vinger, maar tja als dat voor haar goed werkt. Aan de andere kant vond mijn zoon de mondkapjes weer overdreven. Dus iedereen probeert zo goed en zo kwaad met de situatie te dealen. Will65 doet het weer op haar manier. De juiste manier zullen we in de toekomst weten.

Over vaccineren heb ik toch wat positievere berichten gelezen. De chinezen hebben positieve resultaten geboekt en reeds getest op apen en spreken over oktober wellicht al vaccin. De Duitsers en de UK is al bezig met vaccin testen op mensen (nu nog kleinere groepen) en hebben het over begin 2021 wellicht. Dus we zullen zien.

OVer Schiphol. Ik ben blij met de steun vanuit de staat. Zo iets belangrijks ook strategisch als een haven of luchthaven (Rotterdam, Schiphol) moet je niet om laten vallen. Nederland is super goed georganiseerd, kent discipline en zelf in Europa kunnen veel landen daar nog een puntje aan zuigen (vergelijk air France en KLM bijvoorbeeld). Ik ben wel voorstander dat ze kritischer milieu eisen aan de steun gaan koppelen net zoals Frankrijk ook doet bij air France. Want daar zal een grote slag gedaan moeten worden.
Als Schiphol omvalt dan gaat het land gelijk 15 jaar terug in de tijd. Want dan valt ook de fruitsector, bloemensector etc om of gaan terug in de tijd. Als , en dat doet de overheid goed, door overheidsteun, na de crisis het land gelijk weer volle bak vooruit kan, dan heb je een krimp van de economie die enorm is (nu al 8%) , maar je kunt gelijk volle bak vooruit. Dus je infrasstructuur is gewoon daar, mensen kunnen gelijk besteden want zijn doorbetaald dank zij de steun aan de werkgevers van de overheid, dus je gaat niet in de tijd 15 jaar terug.
Dit is zo belangrijk want iedereen van ons heeft daar mee te maken, zelfs wij die in Frankrijk wonen (denk aan de pensioenen→ die zijn nu al enorm in de problemen). De hele maatschappij hangt met elkaar samen, en protectionisme is niet meer van deze tijd, kleinschaligheid zal meer en meer moeten gebeuren, maar zo iets groots als Schiphol moet je vanwege economische redenen, maar ook strategische redenen nooit uit handen geven. Zien jullie het al voor je dat de Chinezen in het gat zouden springen (zoals ze doen op heel veel plekken in de wereld ook in Europa) als de overheden Frankrijk en Nederland het af laten weten? Dat moet je gewoon niet willen.
En ja ik ben een groen links stemmer , dus ja ik ben zeer kritisch op de luchtvaart idem Schiphol, maar ik vind dat ik daarin ook reëel moet blijven en met beiden benen op de grond in de huidige maatschappij moet blijven staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:19

Niet om negatief te wilken zijn, maar de bedrijven die spreken over vaccin in September bedoelen daarmee dat ze dan de trials in gaan.
Dat is nog vrij ver van de daadwerkelijke toelating.
Zelfs als er een toelating is duurt het vrij lang voordat er voldoende productie is.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:25

Willl65 schreef:
Ik zou nog zoveel kunnen zeggen bij sommige reacties. Het lab is echt, de doktoren en wetenschappers zijn echt.Maar ik ga het niet doen omdat ik mijzelf voor blijf houden dat een ieder zijn eigen gedachten en keuzes moet kunnen maken.
Dank voor de reacties allemaal en een fijne zaterdag verder.
Edit

Jij ook, een fijne zaterdag verder :evaw:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:38

Sizzle schreef:
Niet om negatief te wilken zijn, maar de bedrijven die spreken over vaccin in September bedoelen daarmee dat ze dan de trials in gaan.
Dat is nog vrij ver van de daadwerkelijke toelating.
Zelfs als er een toelating is duurt het vrij lang voordat er voldoende productie is.

On verra, we zullen zien. Het vaccin is het enige dat het leven weer kan normaliseren. Ik heb het anders gelezen, maar wie weet . Niemand die het echt weet. Hopelijk komt het snel en is het goed.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:12

Iedereen hoopt er natuurlijk op.
Maar een vaccin ontwikkelen duurt normaal gezien jaren (makkelijk een jaar of 10). Nu worden alle middelen die we hebben ingezet om de ontwikkeling te versnellen maar dan kan het nog niet in een paar weken, of paar maanden als de efficaciteit én veiligheid serieus getest worden.

We zullen het wel zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:19

Thioro schreef:
Iedereen hoopt er natuurlijk op.
Maar een vaccin ontwikkelen duurt normaal gezien jaren (makkelijk een jaar of 10). Nu worden alle middelen die we hebben ingezet om de ontwikkeling te versnellen maar dan kan het nog niet in een paar weken, of paar maanden als de efficaciteit én veiligheid serieus getest worden.

We zullen het wel zien.

Het ontwikkelen is niet de vertragende factor. Wanneer een vaccin bij 100 vrijwilligers aanslaat komt daar normaal gesproken nog veel tijd achteraan van weer een grotere groep testen en nog eens testen testen tot het 200 % zekerheid is dat het middel veilig is en zeker werkt. Maar het feit dat er zelfs voor griep en hiv nog nooit een afdoend vaccin is gevonden is in het kader van Corona wel zorgelijk. Ik heb mijn hoop op curevac gezet, hoop dat het slaagt .

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:28

Ik reken de uitgebreide testfases mee in de ontwikkeling ;) .
Een vaccin is niet klaar vooraleer het uitgebreid getest is.

Geschiedenis leert dat te snel geautoriseerde vaccins vaak toch wat bijwerkingsprobleempjes hadden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:29

Ben absoluut geen fan van Ab Osterhaus maar dit legt hij wel goed uit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:34

Hoezo ben je geen fan SusanH?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:37

Ik vind het gewoon geen fijn mannetje. Komt door zijn uitstraling en hoe hij dingen brengt denk ik. Hij komt zo betweterig over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:51

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:04

Onze Duitse minister van gezondheid rekent erop dat een eventuele vaccinatie in het begin alleen voor risicogroepen beschikbaar is. Zijn worden dan de prioriteiten en daarna kan de ‘gewone’ bevolking ingeënt worden.

Bron: tagesschau

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:06

Destination schreef:
Onze Duitse minister van gezondheid rekent erop dat een eventuele vaccinatie in het begin alleen voor risicogroepen beschikbaar is. Zijn worden dan de prioriteiten en daarna kan de ‘gewone’ bevolking ingeënt worden.

Lijkt me ook logisch.
Eigenlijk is dat met nu de griepprik ook, die ga je ook niet halen als je geen risicogroep bent.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:07

_Penotti schreef:
Destination schreef:

Lijkt me ook logisch.
Eigenlijk is dat met nu de griepprik ook, die ga je ook niet halen als je geen risicogroep bent.

Ik heb de griepprik wel gehad deze winter en ik val niet in een risicogroep.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:08

En waarom ben je die dan wel gaan halen?
Je zal er toch wel een hele goede reden voor gehad hebben.
Meestal laten mensen zich niet met iets inenten als dat niet noodzakelijk is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:10

_Penotti schreef:
En waarom ben je die dan wel gaan halen?
Je zal er toch wel een hele goede reden voor gehad hebben.
Meestal laten mensen zich niet met iets inenten als dat niet noodzakelijk is.

Ik was voor het eerst bij mijn Duitse huisarts en moest ook nog andere inentingen hebben die verlopen waren, zo uit mijn hoofd DTP. De huisarts raadde mij ook aan om de griepprik te krijgen. Van wat ik begreep is het standaardprotocol om iedereen in de winter te vragen of ze hem willen hebben, bij het maken van de afspraak werd ook specifiek gezegd dat ik het vaccinatieboekje mee moest nemen. Er stond ook een bordje van in de praktijk, dus ik gok dat het (in elk geval bij hen) standaard procedure is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:13

Dat zal dan anders zijn in Duitsland vermoed ik.
Ook heb ik hier overigens ook geen vaccinatieboekje, maar misschien krijg je die als je verre reizen maakt wel? Dat zal iemand anders wel kunnen beantwoorden vermoed ik zo maar :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:15

_Penotti schreef:
Dat zal dan anders zijn in Duitsland vermoed ik.
Ook heb ik hier overigens ook geen vaccinatieboekje, maar misschien krijg je die als je verre reizen maakt wel? Dat zal iemand anders wel kunnen beantwoorden vermoed ik zo maar :)

Dat is gewoon het internationale gele vaccinatieboekje, hier komen in Nederland volgens mij alleen de vaccinaties in die niet binnen het RVP vallen. Van het RVP kun je een uittreksel aanvragen, die heb ik in mijn gele boekje geniet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:20

Ik heb ook de griepprik gehad en ben geen risicogroep. Ik krijg hem vanwege mijn werk. Zoals meer mensen die in de gezondheidszorg werken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:23

SusanH schreef:
Ik vind het gewoon geen fijn mannetje. Komt door zijn uitstraling en hoe hij dingen brengt denk ik. Hij komt zo betweterig over.

Het is een "Privé bron" van mijn man (Ha ha, lees maar eens een paar pagina's terug, brr, durf het woord Privé bron bijna niet te gebruiken ha ha).

Ab is van oorsprong dierenarts. In die hoedanigheid heeft mijn man veel met hem samengewerkt (hij deed virologisch onderzoek bij dieren voor mijn man).

Hij heeft vreselijk veel kennis, en dat weet hij. Ik denk dat je dat ziet in zijn uitstraling. Betweterig zou ik het niet noemen, wel dat hij vreselijk veel kennis heeft.
In het begin van deze pandemie meen ik dat hij ook niet zo heel fel was. Hij wordt steeds feller naarmate het probleem groter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:26

Grappig. Marion Koopmans is van oorsprong ook dierenarts.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:27

safina schreef:
Ik heb ook de griepprik gehad en ben geen risicogroep. Ik krijg hem vanwege mijn werk. Zoals meer mensen die in de gezondheidszorg werken.

In principe val je dan toch onder de risicogroep, jij dat je het eerder kan krijgen en eerder weer kan besmetten.
Dat is neem ik aan ook wat ze bedoelen in Duitsland als dat vaccin er is.
Die groepen eerst.
Mensen die net als ik geen risicogroep zijn en ook beroepsmatig ook niet met deze "zwakkere" om gaat krijgt hem echt niet zo maar.
En dat vind ik logisch.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:34

Ik heb geen risicoberoep (kantoorbaan) maar vanuit mijn werk krijgt ook iedereen jaarlijks aangeboden om de griepprik te halen, ongeacht leeftijd of risicogroep.