Het Rijles & Afrijstress topic IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chann

Re: Het Rijles & Afrijstress topic IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:39

Gefeliciteerd Veirl!

Millennium, gewoon naar www.cbr.nl gaan, daar spreekt 't geloof ik wel voor zich. (:

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:41

grmbl mijn rijlesdude meende voor de zoveelste keer nog even mijn afspraak voor morgen een paar uur te verzetten... niet de eerste keer.
maar ik heb volgende week dinsdag herexamen en IK WIL morgen gewoon om die tijd lessen :P dus heb ff alles op alles gezet en ik heb mijn zin gekregen :)

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:54

Ik kom weer even binnenvallen, morgen mijn TTT, kan iemand mij uitleggen hoe dat in zijn werk gaat? Wat ik me er van voor moet stellen?
Ik heb nu al wat zenuwen :=

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:37

Je gaat met je rijinstructeur erheen met de oproepkaart die je hbt gehad.
Dan een lokaaltje binnen en om de tafel met de examinator.
Hij legt je uit hoe of wat.
Spreekt verder voor zich.
Je gaat een rondje rijden met de examinator naast je en achterin je rijinstructeur.
Als je goed je best doet op bijzondere maneuvres krijg je daar vrijstelling voor.
verder is het gewoon een rondje rijden van ongeveer een half uur/3 kwartier.
Je gaat terug naar het CBR gebouw en gaat met z'n 3en weer om het tafeltje.
Daar word de rit nog eens besproken en vertelt hij je dingen waar je eventueel nog op moet letten.
Je krijgt er een papiertje van mee.

That's it :D

Ik was ook zenuwachtig,maar geloof me...het viel reuze mee!

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:13

IK BEN GESLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGD *\o/* :D :D :D :D :D

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:15

Gefeliciteerd Emma!! *\o/*

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:18

Gefeliciteerd!!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:21

Emma jij ook gefeliciteerd! *\o/*

Ik heb donderdag weer rijles, voor het eerst in Groningen-city 8-)

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:26

Nou ik ben net terug van mijn eerste rijles, pfoe dat was nog wat lastiger als ik dacht.
Eerst op een parkeerterrein geoefend met sturen, gas geven, ontkoppelen, remmen etcetera. Nou wat een ramp, kwam iedere keer op de verkeerde weghelft en deed mijn handen verkeerd, maar op een gegeven moment viel het kwartje.
Toen zegt de instructeu hier links af, slik....dat was de openbare weg. Rijd je daar tussen al het andere verkeer en ja dan kom je een rotonde tegen, rotonde helemaal rond om de stuurkunsten nog maar eens te oefenen en zo verder over de openbare weg. Daarna nog op een ander terrein geweest en daar de hellingproef geoefend en vervolgens naar huis gereden. Nou over 3 jaar horen jullie dus wel een keer dat ik mijn rijbewijs heb...of het opgegeven heb. :')

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:29

sjaslique schreef:
Nou ik ben net terug van mijn eerste rijles, pfoe dat was nog wat lastiger als ik dacht.
Eerst op een parkeerterrein geoefend met sturen, gas geven, ontkoppelen, remmen etcetera. Nou wat een ramp, kwam iedere keer op de verkeerde weghelft en deed mijn handen verkeerd, maar op een gegeven moment viel het kwartje.
Toen zegt de instructeu hier links af, slik....dat was de openbare weg. Rijd je daar tussen al het andere verkeer en ja dan kom je een rotonde tegen, rotonde helemaal rond om de stuurkunsten nog maar eens te oefenen en zo verder over de openbare weg. Daarna nog op een ander terrein geweest en daar de hellingproef geoefend en vervolgens naar huis gereden. Nou over 3 jaar horen jullie dus wel een keer dat ik mijn rijbewijs heb...of het opgegeven heb. :')

Ach wie begon er niet zo? Komt allemaal goed! ;)

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:33

Citaat:
Ach wie begon er niet zo? Komt allemaal goed!

Dat geeft nog enigzins hoop. Donderdag mag ik weer lessen, dus ben benieuwd.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:36

sjaslique schreef:
Citaat:
Ach wie begon er niet zo? Komt allemaal goed!

Dat geeft nog enigzins hoop. Donderdag mag ik weer lessen, dus ben benieuwd.

Het is gewoon lastig, je wordt eerst een poosje in het diepe gegooid. Veel dingen tegelijk doen, binnnen en buiten de auto. Snel genoeg zul je zien dat je meer dingen onder de knie krijgt. Ik vond het even doorbijten, maar als je hem dan eenmaal hebt ;)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:36

Emma, van harte! Goed gedaan! :)

Plien91, ik zal zorgen dat ik me vrijdag hier niet op de weg begeef :P (grapje hoor :D )

sjaslique, eng he, direct op de openbare weg? Ik moest me ook echt inpeperen dat ik niet teveel nadacht en gewoon bleef kijken en rijden, als ik teveel na ging denken dan kwam de paniek heel dichtbij. := Moest je zelf nog naar het parkeerterrein rijden, of deed je instructeur dat voor je?

Eigenlijk is het vreemd, niemand die ik vertel van mijn eerste rijles heeft zoveel mogen/moeten doen als ik tijdens de eerste les. Dat daar toch nog zoveel verschil in zit. De een heeft alleen maar mogen sturen, de ander mocht sturen en gassen, weer de volgende heeft de eerste les alleen maar op een parkeerterrein gereden. Ik heb al direct moeten sturen, gassen, remmen, schakelen en koppelen. En ik heb dus rotondes gedaan (die zijn inderdaad heel vervelend sjaslique, dat ben ik met je eens!) en ik ben op de snelweg geweest met 120 :+

Ik heb trouwens net de eerste 20 pagina's van mijn theorieboek achter de kiezen :D

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:39

@ Marijuhhhhh: Daar heb je ongetwijfeld gelijk in. Maar je voelt jezelf altijd zo dom die eerste keren.

@ Zwartwitje: Ik heb gestuurd, gas gegeven, gekoppeld, geremd en dus de openbare weg. Vond het al heel wat voor een eerste keer.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:40

ik mocht mijn eerste rijles alleen sturen en richting aangeven. niet eens gas geven! Vond dat toen héél overdreven, maar als ik er nu zo aan terug denk... ik vond het doodeng om de openbare weg op te gaan en alles zelf te moeten doen. dus dit werkte voor mij heel goed

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:41

Vond ik dus ook sjaslique, zo voor de eerste keer.. maar aan de andere kant, je zult het toch allemaal tegelijk moeten doen, dat hoort erbij, dus dan is het waarschijnlijk maar beter dat je dat al vanaf het begin zo leert :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:43

Loesje88 schreef:
ik mocht mijn eerste rijles alleen sturen en richting aangeven. niet eens gas geven! Vond dat toen héél overdreven, maar als ik er nu zo aan terug denk... ik vond het doodeng om de openbare weg op te gaan en alles zelf te moeten doen. dus dit werkte voor mij heel goed

Zit een groot verschil in wat rijscholen doen bij de eerste paar lessen, geloof ik. Ik moest meteen al alles doen en na een paar afgelegen weggetjes afgecrosst te hebben, mocht ik ook al de eerst les op de openbare weg. Kan me aan de andere kant ook voorstellen dat men eerst het schakelen achterwege laat, daarmee ga je in het begin toch al snel de mist in.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:43

Zwartwitje schreef:
Vond ik dus ook sjaslique, zo voor de eerste keer.. maar aan de andere kant, je zult het toch allemaal tegelijk moeten doen, dat hoort erbij, dus dan is het waarschijnlijk maar beter dat je dat al vanaf het begin zo leert :)

Dat klopt inderdaad, maar heel stom want op het parkeerterrein was ik veel meer aan het denken als op de openbare weg. :+

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:52

@marije: ik hoor inderdaad ook dat er heel veel verschil is. Al zou ik een ander mijn rij-instructeur niet aanraden. Hij legt alles wel goed uit enzo, maar al vanaf mn 3e les roept hij dat ik alles zo goed oppak, en dat ik echt niet veel lessen nodig zal hebben.

Maar ik heb iedere week een dubbele les. en mijn examen staat ingepland, maar tegen de tijd dat ik examen ga rijden heb ik er toch al 40 lessen opzitten :+ dat had ik niet echt in gedachten toen hij zei dat het zo goed ging...

En al mijn lessen die ik nu heb sinds ik 'alles' al onder de knie heb, vind ik ook vrij zinloos eigenlijk... ik rij 2 uur rondjes, en dan zegt ie aan het einde: 'ja was weer een goede les, je bent er echt op en top klaar voor, hou dit niveau vol' :+

Maar ik durf de 4 dubbele lessen die ik nog heb staan niet af te zeggen (als ik dan zak voor mn examen sla ik mezelf echt voor mn hoofd)

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:52

akci, bedankt voor je uitleg! Hoe ziet die oproepkaart eruit? Ik heb een theoriecertificaat en een zelfreflectie formulier, maar een oproepkaart klinkt mij niet bekend :o

Emma, van harte gefeliciteerd!

En sjaslique, zo begon ik ook hoor :j Went vanzelf!

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:57

Gefeliciteerd Anneke en Emma! :D

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:57

Ik heb die toen via mijn mail gekregen.
Uitprinten en dan meenemen (+alles wat erop staat)

Ik moest trouwens ook alles al gelijk de eerste les doen.
Het scheelde ook wel dat ik al wat....ahum....'les' had gehad van mijn man :o dus ik kon alles al.

Ik lees trouwens veel over theorieboeken enzo.
Heeft er ook nog iemand alles via de computer moeten doen zoals ik?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:06

Hoi mag ik ook meekletsen? :D
Ik ben al 41 en bezig met mijn rijbewijs.
Al 1x theorie examen gedaan, maar gezakt op 6 fouten ipv de 5 die je mag.
erg balen dus.
Maar hoe meer ik leer, hoe meer fouten ik schijn te maken.
Hoe ervaren jullie dat? en ben ik de enige die het zo erg moeilijk vind? Of is het mijn leeftijd misschien?
Rijden gaat zelf hartstikke goed, dus daar ben ik niet bang voor.
Maar mijn Theorie dus wel ;(

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:08

Ik was ook ontzettend bang dat ik mijn theorie niet zou halen.
Ik heb hem dus wel in een keer met 4 fout.
Of het aan de leeftijd ligt......ik ben 31 ;)

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:10

Oke! Ik heb inderdaad een bevestiging van reservering in mijn mailbox gehad. Er staat niet bij dat ik hem mee moet nemen maar ik zal hem voor de zekerheid even uitprinten! Dankje voor je uitleg! +:)+