Rare mensen op marktplaats deel 9!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 17:18

Hier staat een hoop info over wat 'hobby verkoop' is en wat niet
https://www.consumentenbond.nl/belastin ... ds-spullen.
Overigens is aangifte doen over inkomsten en er belasting over moeten betalen 2 verschillende zaken.

Wel vind ik dat áls MP etc de verkopen aan de belasting gaat doorgeven ze ook de verkoper deze bedragen moet doorgeven.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 17:22

Waarschijnlijk kijken ze naar het geheel. Als jij gewoon in loondienst bent en wat tweedehands kleding verkoopt, interesseert het ze niet.

Vanaf 30 items moet MP het doorgeven, maar dat betekent niet dat ze er actief wat mee doen. In het artikel staat dat ze dan bijvoorbeeld die mensen vragen aangifte te doen, want dat is ook lang niet voor iedereen verplicht.

Hier staat het wat duidelijker uitgelegd wat onder de prive sfeer valt:

https://www.consumentenbond.nl/belastin ... ds-spullen

Edit: tegelijk gepost met Dubbelfun :-)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:02

Nu in het NOS journaal NPO1 gaat het over Marktplaats en de belastingdienst die mee kijkt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:22

Als je maar een “jaaroverzicht” krijgt dan van marktplaats of Vinted want ik houd het echt niet bij. Op Vinted koop ik ook een hoop voor mijn verzameling dus niet alles beland op mijn rekening.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:00

DoretteK schreef:
Er zit inderdaad een maximum aan het aantal keer verlengen. Maar dat is echt altijd al zo geweest. Ik kopieerden altijd de advertentie tekst naar een nieuwe advertentie, en daarna gooide ik de oude eraf.

Vreemd ik heb fiets ,lampje , stripboeken, konijn al enkele keer verwijderd en opnieuw geplaatst kosteloos

2dehands.be zitten ook Nederlanders op dat is gratis.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 07:55

StalNollie schreef:
DoretteK schreef:
Er zit inderdaad een maximum aan het aantal keer verlengen. Maar dat is echt altijd al zo geweest. Ik kopieerden altijd de advertentie tekst naar een nieuwe advertentie, en daarna gooide ik de oude eraf.

Vreemd ik heb fiets ,lampje , stripboeken, konijn al enkele keer verwijderd en opnieuw geplaatst kosteloos

2dehands.be zitten ook Nederlanders op dat is gratis.

Dat is dus precies wat ze zegt: opnieuw een advertentie maken, kan eindeloos. Alleen het verlengen van je gratis advertentie kan niet eindeloos. Na een paar keer kun je niet meer verlengen. En een betaalde advertentie verlengen, kan alleen door opnieuw te betalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:06

Ik verleng nooit, dat doet MP uit zichzelf voor me :) Net als me een bericht sturen dat ie verwijderd gaat worden zodat ik de tekst nog even kan kopieëren en een nieuwe plaatsen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:31

DubbelFun schreef:
Ik verleng nooit, dat doet MP uit zichzelf voor me :) Net als me een bericht sturen dat ie verwijderd gaat worden zodat ik de tekst nog even kan kopieëren en een nieuwe plaatsen.

Dat dus :')

Alleen mijn advertentie voor paarden scheren die staat op automatisch betalen, elke 4wkn € 6,=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:12

Had broedeieren op marktplaats gezet. Wordt ik gebeld ja kan ik de haan komen halen. _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:13

LOL :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:22

Heb het niet gevraagd, maar gok natuurlijk ook nog gratis.

Afbeelding
Het is ook wel een knappe vent en lief ook voor mij gelukkig voor hem. :')

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:01

[quote=]

2dehands.be zitten ook Nederlanders op dat is gratis.[/quote]

Het verschil zit in verlengen en verwijderen/opnieuw plaatsen.
Verlengen kun je 3 keer gratis en dan wordt er om een bijdrage gevraagd.

Advertenie verwijderen en op nieuw plaatsen kun je zo vaak als je wilt, want je maakt dus een nieuwe advertentie aan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:11

Wat belastinge, doorgeven enz van MP en Vinted betreft, snap ik de ophef niet zo.
Bij Paypal is dit al jaren.
Als je binnen een bepalde tijd 2000 of meer ontvangt of betaald , worden jouw gegevens gecontroleerd en moet je je legitimeren.

Toen ik in 2017 een zadel naar Australië verkocht, was er niets aan de hand... paar maanden later ook een naar USA kwam ik dus binnen een jaar boven de 2000 en moest mij compleet legimeren.
Bij Paypal ligt de hoofdreden bij witwassen.

En ergens snap ik het qua mp/Vinted met belasting erg goed...
Er zijn zat boeven/ uitkeringstrekkers enz die grof geld bij beunen - of oplichten.

Voor de "normale" verkoper, waar die sites oorspronkelijk voor bedoeld waren verandert dus helemaal niets

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:20

En toch vind ik het spannend. Ik heb heeeeeeeel veel te koop staan momenteel. Maar allemaal uit eigen huis (groot huis en 2 andere huishoudens die wegens niet zo’n leuke omstandigheden verkocht moeten worden)

Maar als ze dan alles na gaan trekken word ik daar niet zo vrolijk van.

Heb al een vermogen (voor mij) binnen een jaar aan erfbelasting moeten betalen. En nee ik ben niet rijk geworden van mijn erfenis ..

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:49

Dan is het toch niet zo moeilijk op marktplaats om dat te omzeilen? Geen marktplaats betaalverzoek versturen, maar een tikkie. En dan je advertentie verwijderen met aangeven 'niet verkocht via marktplaats'. Of denk ik dan te makkelijk?

Bij Vinted is het lastiger, daar zitten veel verzendopties echt zo ingebouwd dat je niet om betalen via vinted heen kunt...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:08

Tink89 schreef:
Dan is het toch niet zo moeilijk op marktplaats om dat te omzeilen? Geen marktplaats betaalverzoek versturen, maar een tikkie. En dan je advertentie verwijderen met aangeven 'niet verkocht via marktplaats'. Of denk ik dan te makkelijk?

Bij Vinted is het lastiger, daar zitten veel verzendopties echt zo ingebouwd dat je niet om betalen via vinted heen kunt...

ja zo simpel is het

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:21

Dat probeer ik. Maar merk dat 90% van de mensen wil betalen via een mp verzoek.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:24

Saul, ik begrijp je compleet wat die erfenis betreft. Hier gelijkaardig verhaal.

Je kan perfect buiten vinted om verkopen/ betalen hoor. Je spreekt gewoon af, reserveert het item desnoods, betaalt cash of via tikkie, en zet op vinted dat er geen interesse was voor het artikel en haalt het weg (op die 3 puntjes rechts boven klikken).

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:26

foxy80 schreef:
Saul, ik begrijp je compleet wat die erfenis betreft. Hier gelijkaardig verhaal.

Je kan perfect buiten vinted om verkopen/ betalen hoor. Je spreekt gewoon af, reserveert het item desnoods, betaalt cash of via tikkie, en zet op vinted dat er geen interesse was voor het artikel en haalt het weg (op die 3 puntjes rechts boven klikken).

Klopt, maar de combinatie met verzenden via homerr of mondial relay vind ik toch wat minder handig dan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:40

Zo heb ik nu 3 hennen te koop staan. Na ophalen verwijder ik gewoon als niet verkocht via marktplaats.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:18

Hier komt zo iemand (als ie komt :P ) een bankstel halen. Hij wilde via mp betalen.

Aangegeven dat dat niet kon :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:34

Net mijn achterbak volgeladen met spulletjes naar de kringloop gebracht, dat geeft weer ruimte in mijn kasten :) Kijken of ik een volgende keer nog bekende spullen tegenkom. Ik had nu geen zin om de winkel door te lopen wacht het licht deed het niet, dus je zal niet zoveel :D (er werd een nieuwe elektriciteitskast geplaatst).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:39

Saul schreef:
Hier komt zo iemand (als ie komt :P ) een bankstel halen. Hij wilde via mp betalen.

Aangegeven dat dat niet kon :=

Bij afhalen zou ik gewoon contant willen

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:31

Bank is opgehaald zonder gedoe. Wel met tikkie :P.

Heb ook liever contant. Maargoed.
Beter dan een mp verzoek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:27

En het belangrijkste is dat de bank weg is :)