Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 23:08

Ik heb corona gehad en 2 vaccins.
Van de week was ik verkouden en hoesten en heb ik een sneltest gedaan.
Wat is daar moeilijk aan? En waarom zou je het niet doen?
Ik snap het probleem niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 23:17

Nou dat wil ik best doen, thuisblijven als ik ziek ben. Maar hier reken ik lichte keelpijn of een loopneus niet onder. Zelftesten wil ik ook nog doen, mits het gratis is. Maar ik laat me niet meer geregistreerd via de ggd testen.

Van mij mag het oude leven ook weer doorgaan. Iedereen die gevaccineerd wil zijn heeft dat kunnen doen. Ik denk nu alles opengooien en groepsimmuniteit opbouwen door de combinatie van mensen die gevaccineerd zijn (en in aanraking komen met virus) en mensen die Corona krijgen. Mensen die zichzelf willen beschermen kunnen dat door te laten vaccineren en mensen kunnen zelf ervoor kiezen om zich aan strenge leefregels te houden zonder dat anderen daar last van hoeven te hebben.

Het is ook bewezen dat wanneer je lange tijd niet in aanraking komt met virussen, je je immuunsysteem niet voldoende op peil houdt. Het is voor onze gezondheid juist belangrijk af en toe in aanraking te komen met virussen en niet zo steriel mogelijk te leven.

Electra, ik laat me niet meer testen omdat ik de test echt heel naar vond (en dat vind ik in dit stadium geen probleem meer). Dat terwijl ik bloed geven/prikken, hechten en vaccineren helemaal geen probleem vind. Als er een niet invasieve manier is om te testen zou ik het eerder doen, maar nu niet. Ik zie ook de noodzaak minder doordat iedereen zich kan laten vaccineren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 23:27

Electra63 schreef:
Ik heb corona gehad en 2 vaccins.
Van de week was ik verkouden en hoesten en heb ik een sneltest gedaan.
Wat is daar moeilijk aan? En waarom zou je het niet doen?
Ik snap het probleem niet.

Ik vind sneltesten net zo goed schijnveiligheid dus ja daarom.
Als ik nu verkouden wordt en begin te hoesten kijk ik het wel aan. Ik ben nergens geweest en ga nog nergens heen. Daarbij zie ik ook niemand.
Dat is na volgende week weer heel anders. Dan test ik voor (door) m’n werk en vooral om mijn familie te beschermen.

Ik vind dat met een fikse verkoudheid thuisblijven ook niks heeft te maken met steriel leven Vayo. Jij werkt toch ook met ouderen mensen? Jij was bij mijn oma dus echt niet binnen gekomen met een fikse verkoudheid. Dan deden we de zorg wel even volledig zelf.
Dat deed m’n vader dus ook. En de schoonmaak en de verpleegkundige vonden dat ook helemaal niet raar in zo’n situatie.(zorg uit eigen beheer, geen verpleeghuis situatie)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 23:44

lenaa_tje schreef:
Ik vind dat met een fikse verkoudheid thuisblijven ook niks heeft te maken met steriel leven Vayo. Jij werkt toch ook met ouderen mensen? Jij was bij mijn oma dus echt niet binnen gekomen met een fikse verkoudheid. Dan deden we de zorg wel even volledig zelf.
Dat deed m’n vader dus ook. En de schoonmaak en de verpleegkundige vonden dat ook helemaal niet raar in zo’n situatie.(zorg uit eigen beheer, geen verpleeghuis situatie)

Ik ook niet en ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Een simpele loopneus of lichte keelpijn noem ik niet ziek. Een fikse verkoudheid wel en daarmee zou ik prima thuis willen blijven. Ik zou bij jouw oma ook helemaal niet binnenkomen met een fikse verkoudheid. Dat heb ik echt nergens gezegd dus dit slaat kant noch wal.

Overigens merk ik zelfs regelmatig dat juist cliënten klachten hebben en dit niet melden en gewoon hun zorg willen. Vaak let ik meer op voor de cliënten dan andersom.

Dat steriel leven staat compleet los van werken met een fikse verkoudheid. Ik bedoel juist dat het niet gezond is om zolang de maatregelen zoals afstand, handen wassen, mondkapjes enz te handhaven. Doordat je hierdoor zo min mogelijk in contact komt met allerlei virussen houdt je je immuunsysteem niet meer goed op peil. Dat zie je wel aan het hoge aantal jonge kinderen op de IC met het RS virus.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 00:16

verootjoo schreef:
Misschien zijn sommige mensen gewoon wat flexibeler dan anderen. Ik heb bv totaal geen moeite met me aanpassen aan deze situatie en leg me er makkelijk bij neer dat het nu is zoals het is. Kan het makkelijk los laten.
Andere mensen schieten sneller in de stress als er iets verandert en houden vast aan hun leven zoals het is.

En ik had trouwens ook geen coronaproof leven hier voor.

Dit dus , ik merk wel dat er veel mensen zijn die slecht tegen veranderingen kunnen. Het is ook eng als je routine opeens even wegvalt. Maar vindt dan wel ergens on terecht dat mensen die bang zijn maar binnen moeten blijven , ik zie toch ook wel veel angst bij mensen waarbij opeens een verandering plaats vindt.

En afstand houden op scholen was hiervoor ook al een beetje een illusie. Ik kan vertellen dat dat al echt niet gebeurde hoor! Waar ik zat ook , tuurlijk droeg je mondkapjes maar in de gangen liep iedereen gewoon vlak naast elkaar. Soms vergat je het of gebeurde het al voordat je er erg in had. Dus voor de besmettingen zou dat denk ik niet eens veel uitmaken. Toch ben ik ook wel blij dat ik niet meer heen hoef.

En de opmerkingen over angst 'dan moet je maar binnen blijven' schiet mij aldoor wel wat verkeerd. Ik heb er helaas niet voor gekozen om juist als angst te hebben is om ziek te worden of een ernstige ziekte te krijgen. Dit had ik ook al voor corona. Het maakt je wel heel scherp soms als iemand anders een heftige of ernstige ziekte heeft. Zo heb ik mijn vader zijn leven kunnen redden omdat ik zeer panisch was voor het hart. Mijn vader kreeg een infarct en mijn moeder had geen idee. Ik had direct al zoiets van dit is het hart. Dus mijn angst is toen ook nog ergens goed voor geweest ook nog , ik heb daardoor wel wat kennis over bepaalde ziektes. Maar goed voor de mensen die een omschrijving willen hoe dat paniek kan voelen: zenuwen in de buik die uit het niets komen , snelle hartslag , paniek gevoel met name in je koppie en heel veel zorgen maken. Ik heb hier geen invloed op verder 9 van de 10 keer overkomt mij dit gewoon zomaar. Het is echt super vervelend...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:13

Vayo schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik ook niet en ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Een simpele loopneus of lichte keelpijn noem ik niet ziek. Een fikse verkoudheid wel en daarmee zou ik prima thuis willen blijven. Ik zou bij jouw oma ook helemaal niet binnenkomen met een fikse verkoudheid. Dat heb ik echt nergens gezegd dus dit slaat kant noch wal.

Overigens merk ik zelfs regelmatig dat juist cliënten klachten hebben en dit niet melden en gewoon hun zorg willen. Vaak let ik meer op voor de cliënten dan andersom.

Dat steriel leven staat compleet los van werken met een fikse verkoudheid. Ik bedoel juist dat het niet gezond is om zolang de maatregelen zoals afstand, handen wassen, mondkapjes enz te handhaven. Doordat je hierdoor zo min mogelijk in contact komt met allerlei virussen houdt je je immuunsysteem niet meer goed op peil. Dat zie je wel aan het hoge aantal jonge kinderen op de IC met het RS virus.

Dit komt de voorgaande discussie waar mensen stelde dat alles van het oude leven door kon gaan. Inclusief werken met een flinke verkoudheid, ook omdat je in aanraking moet komen met virussen. En dat, dat overal oom in de zorg normaal was. Excuses :)

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:27

Vayo schreef:
Nou dat wil ik best doen, thuisblijven als ik ziek ben. Maar hier reken ik lichte keelpijn of een loopneus niet onder. Zelftesten wil ik ook nog doen, mits het gratis is. Maar ik laat me niet meer geregistreerd via de ggd testen.

Van mij mag het oude leven ook weer doorgaan. Iedereen die gevaccineerd wil zijn heeft dat kunnen doen. Ik denk nu alles opengooien en groepsimmuniteit opbouwen door de combinatie van mensen die gevaccineerd zijn (en in aanraking komen met virus) en mensen die Corona krijgen. Mensen die zichzelf willen beschermen kunnen dat door te laten vaccineren en mensen kunnen zelf ervoor kiezen om zich aan strenge leefregels te houden zonder dat anderen daar last van hoeven te hebben.

Het is ook bewezen dat wanneer je lange tijd niet in aanraking komt met virussen, je je immuunsysteem niet voldoende op peil houdt. Het is voor onze gezondheid juist belangrijk af en toe in aanraking te komen met virussen en niet zo steriel mogelijk te leven.

Electra, ik laat me niet meer testen omdat ik de test echt heel naar vond (en dat vind ik in dit stadium geen probleem meer). Dat terwijl ik bloed geven/prikken, hechten en vaccineren helemaal geen probleem vind. Als er een niet invasieve manier is om te testen zou ik het eerder doen, maar nu niet. Ik zie ook de noodzaak minder doordat iedereen zich kan laten vaccineren.

Dit is natuurlijk wel een beetje lastig. Als ik voor mezelf spreek: ik ben echt niet héél panisch, maar zou het wel op prijs stellen als mensen in bijvoorbeeld de supermarkt nog actief hun best zouden doen om afstand te houden. Dat is - volgens mij - niet per se een hele invasieve maatregel, maar het is nogal onmogelijk om er zelf voor te zorgen dat er in dit soort situaties geen mensen in mijn nek hijgen.

Dingen als niet naar een festival gaan etc daar ben je natuurlijk zelf bij, dat deed ik op zich toch al niet dus dat scheelt, maar sommige dingen zijn lastig te vermijden. En júist bij mensen waarvan je het waarschijnlijk nooit zal weten als ze toch klachten blijken te hebben en positief testen, ben ik een beetje huiverig. In een situatie met mensen die ik ken en waarvan ik er vanuit ga dat ik het hoor als er iets aan de hand is, waardoor ik zelf ook eventueel kan isoleren indien nodig, vind ik het minder vervelend.

Dat betekent echter wel dat er ook enige medewerking nodig is van "de gemiddelde Nederlander" in het vermijden van risico's. Dat blijft wat mij betreft écht niet zo, maar los van dat ik sowieso moet wennen aan mensen dichterbij, is de poule besmettelijke Nederlanders op dit moment voor mij ook nog wat te hoog om zomaar alles los te laten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:38

Ik moet zeggen dat ik dit ik bijv. De Efteling al
Lastig vind. Het is op papier echt goed geregeld met vakken etc. Maar in de praktijk heeft maar 1 medewerker bij 1 attractie er mensen op gewezen. Nu ben ik niet op m’n mondje gevallen en kan ik prima mensen daar zelf subtiel op wijzen. Wat dus ook prima ging en heb dus op 1 attractie na (die Belgen vonden het onzin, ze hadden een mondkapje onder hun neus.. ) overal gewoon mijn eigen vak gehad.
Vind dit een gemiste kans van het park. En vond dat vorig jaar een stuk beter geregeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:51

Ik betrek niks op mezelf, ken geen mensen die ,,last,, van de regels hebben. Wellicht heb ik enkel optimistische mensen om me heen!?

Ja vorig jaar was ruk!

En dat kinderen of studenten niet naar school kunnen wil nog niet zeggen ze een miserabel leven lijden. Ze gaan gewoon mee op vakantie, met hun vrienden samen zijn en werken.
Ik zie enkel vrolijke kinderen net als anders als ik hier langs de campings kom en naast ons waar een oma woont...

Nogmaals, zo slecht hebben WE het niet want WE kunnen zat ondernemen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:54

Popstra schreef:
Vandaag postte iemand op fb iets over het nieuwe uit eten gaan. Dat je je moet registreren. Je gevaccineerd moet zijn..je door 1 dezelfde persoon bediend word..regels..regels..regels.

Mooiste is dat je eigenlijk voor corona ook al vaak reserveerde (en dus gegevens achterliet) om maar uit eten te kunnen. Dus in die zin was je ook al geregistreerd. Het 'bedienen door dezelfde' is eigenlijk ook al jaren hetzelfde... In de horeca heb je vaak je eigen tafel-wijk. En de verplichting voor vaccineren is niet wettelijk :+ Dus man man man... Dráma om niks.

Ik merk zelf trouwens - op het thuiswerken na - momenteel heel weinig van corona. Voelt allemaal weer heel erg normaal. Wel ga ik zaterdag naar Denemarken, dus ik neem braaf mijn bewijzen mee :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:55

Popstra schreef:
Ik betrek niks op mezelf, ken geen mensen die ,,last,, van de regels hebben. Wellicht heb ik enkel optimistische mensen om me heen!?

Ja vorig jaar was ruk!

En dat kinderen of studenten niet naar school kunnen wil nog niet zeggen ze een miserabel leven lijden. Ze gaan gewoon mee op vakantie, met hun vrienden samen zijn en werken.
Ik zie enkel vrolijke kinderen net als anders als ik hier langs de campings kom en naast ons waar een oma woont...

Nogmaals, zo slecht hebben WE het niet want WE kunnen zat ondernemen.

Eens.

Dat gejammer steeds.
Ja natuurlijk zijn er minder leuke dingen. Ik had eigenlijk wel verwacht dat mensen daardoor zouden beseffen hoe enorm overdreven goed we het al jaren hebben.
Nu leven we nog steeds luxe maar dan lees je al dat gejammer... snap het niet. Echt niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:56

Vergelijk je de vakantie nu met gebrek aan onderwijs? Dat is gewoon bijzonder. En dan mis je ook totaal het punt waar het om gaat.
Ben ook blij dat ‘zomerschool’ dit jaar in onze gemeente op aangepaste schaal en helaas voor minder kinderen kon doorgaan omdat de dingen die jij noemt helaas voor veel kinderen helemaal niet normaal is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:24

Nogmaals, covid19 geneuzel is net religie:
De humanist zegt; waarschijnlijk bestaat God niet.
De gelovige zegt; God bestaat.
Het eerste geeft ruimte aan de gelovige, de tweede treedt de rechten van de rest.

Degenen die bang voor Covid19 zijn hebben het recht afstand the houden, masker te dragen, thuis te blijven. Ze hebben NIET het recht de rest daartoe te verplichten.

Gister naar andere lief gegaan. Is een oude stad. Iedereen overal met masker op. Nu ja, aan tafeltje op terras gaat het af en dan worden vrienden/bekenden omhelst.
In de supermarkt/groentewinkel ook masker op... én alle fruit met de handen aanraken: Voelen en terugleggen. Álles. Niets handschoenen aan.
Illustreert imo de Covid19 idioterie perfect.

Gooi maar in mijn pet. Ik ga vanavond naar *\%/* club; ben gevaccineerd en wil kwali-tijd. Daar komt verder geen enkele ´gelovige´* en bijvoorbeeld zelfs Morrie kan daar met geen mogelijkheid last van hebben.
* door Covid19 beperkingen moet die eerder dicht, is het minder druk; gemotiveerde mensen; stúk ´gezelliger´ +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:27

Winged schreef:
En de verplichting voor vaccineren is niet wettelijk :+ Dus man man man... Dráma om niks.

Klopt; je kan stoppen met je studie, kan stoppen met werken, kan thuis blijven ipv uitgaan etc.; stoppen met vrij leven.

Man, man, man ... wat een oogkleppen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:30

Nee je hoeft niet te stoppen, dan moet je testen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:00

Het gaat niet stoppen met testen helaas ..kijk maar naar de evolutie in anderhalf jaar tijd

De directeur brussels ziekenhuis zegt openlijk : "we moeten het de niet gevaccineerden het leven zo moeilijk mogelijk maken "
Pardon ?

Nogmaals popstra spreek voor jezelf en maak niet van jouw leven WE ..en oordeel niet over wat anderen niet moeilijk mogen vinden

Jij rijd dus je mag naar wedstrijden ( met if zonder publiek ) wij hebben paarden maar mogen nog steeds niet naar alle wedstrijden om onze paarden te zien , als we mogen is het met pas en moet je over heel het terrein met mondmasker op ..hier om de hoek Brussels masters , verleden jaar afgelast , dit jaar zou doorgaan maar gisteren melding geen publiek want gemeente geeft geen toestemming ( terrein is 20 ha of zo en hoeveel publiek krijg je door de week ? 1000 - 2000 mensen oh ja als je een viptafel koopt mag je wel komen :x ...en 10 km verderop volle stadions voor de voetbal hoezo mag je het er niet moeilijk mee hebben ?
Oh nee tuurlijk niet ik ga er niet dood aan en mag dus niet klagen
Ik klaag niet over niet naar wedstrijd mogen maar voetbal mag wel

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:07

lenaa_tje schreef:
Lastig vind. Het is op papier echt goed geregeld met vakken etc. Maar in de praktijk heeft maar 1 medewerker bij 1 attractie er mensen op gewezen. Nu ben ik niet op m’n mondje gevallen en kan ik prima mensen daar zelf subtiel op wijzen. Wat dus ook prima ging en heb dus op 1 attractie na (die Belgen vonden het onzin, ze hadden een mondkapje onder hun neus.. ) overal gewoon mijn eigen vak gehad.
Vind dit een gemiste kans van het park. En vond dat vorig jaar een stuk beter geregeld.

Ik ben er woensdag geweest en bij elke attractie werd het omgeroepen door luidsprekers :') en het staat werkelijk overal met stickers. Dat mensen zich er dan niet aan houden kan je de Efteling moeilijk kwalijk nemen.

Sommigen zijn ook wel erg dom. Wij werden bij een attractie ingehaald en mijn zwager zei: hier achter is de rij waar je aan kan sluiten. ‘Oh, waarom sluiten ze dan niet aan??’ 8)7

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:13

verootjoo schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik ben er woensdag geweest en bij elke attractie werd het omgeroepen door luidsprekers :') en het staat werkelijk overal met stickers. Dat mensen zich er dan niet aan houden kan je de Efteling moeilijk kwalijk nemen.

Sommigen zijn ook wel erg dom. Wij werden bij een attractie ingehaald en mijn zwager zei: hier achter is de rij waar je aan kan sluiten. ‘Oh, waarom sluiten ze dan niet aan??’ 8)7

Dat was begin juli toen wij gingen niet. Alleen bij symbolica werd er omgeroepen. Verder nergens.
De enige attractie waar je er ook bewust op werd gewezen was de pagode. En vorig jaar waren er ook werknemers die je er op wezen en die waren er dit jaar echt niet. Gemiste kans :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:15

Maar moeten medewerkers dan kleuterjuf blijven spelen?
Mensen weten het zelf onderhand toch.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:17

DuoPenotti schreef:

Ja dat vind ik wel. Mensen hebben dat blijkbaar nodig.
Want je ziet dat mensen zich er niet aanhouden. Dan kan of de boel niet open of het is blijkbaar niet nodig. Echt veel stijgingen in besmettingen zijn er nu ook weer niet terwijl mensen zich er niet aan houden.

Waarom zijn die regels ingesteld als er vervolgens massaal niks aan word gedaan. Dan hoef je ze dus ook niet in te voeren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:19

Ja vorig jaar werd je bijna de rij uit getrokken als je in het verkeerde vakje stond.

Ik vind vooral dat de communicatie echt anders moet. Dat vind ik al heel lang. Je raakt daardoor mensen kwijt. Eerst beloven dat vaccinatie de uitweg is. En nu bijna 85% vaccinatiegraad bereikt is is de boodschap van experts dat dit niet genoeg is. Hoe verwacht je dan nog dat er veel draagvlak gaat zijn voor de maatregelen die er nog zijn?

Dat is heel breed trouwens, niet alleen vanuit de overheid. Ook de media en de experts zoals het red team, omt etc doen daar aan mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:20

DuoPenotti schreef:

Ja dus , want er zijn ook mensen die zich niet aan de regels kunnen houden omdat anderen er met de pet naar gooien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:23

ik denk dat wat er vooral te dicht bij elkaar staan mensen zijn die bij elkaar horen. Dus dat als ik dat wil best op 2 meter kan gaan staan.

En nee vind het op een gegeven moment geen werk meer voor de medewerkers.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:26

Volgens jou beredenering kunnen we de boetes die er zijn ook wel afschaffen. Mensen weten toch dat je ergens een bepaalde snelheid mag. Hoef je ook niet te handhaven. Waarom is dit anders?

Je word in een pretpark ook gewezen op plekken waar je niet mag roken. Waarom is een afstandsregel in eens niet iets waar je op op gehandhaafd wordt? Waarom is het roken in een rij voor een attractie anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:29

SusanH schreef:
Ja vorig jaar werd je bijna de rij uit getrokken als je in het verkeerde vakje stond.

Ik vind vooral dat de communicatie echt anders moet. Dat vind ik al heel lang. Je raakt daardoor mensen kwijt. Eerst beloven dat vaccinatie de uitweg is. En nu bijna 85% vaccinatiegraad bereikt is is de boodschap van experts dat dit niet genoeg is. Hoe verwacht je dan nog dat er veel draagvlak gaat zijn voor de maatregelen die er nog zijn?

Dat is heel breed trouwens, niet alleen vanuit de overheid. Ook de media en de experts zoals het red team, omt etc doen daar aan mee.

Nooit gehoord van veranderende inzichten? Nu blijkt dat de delta veriant ook gevaccineerden besmet en dat de vaccins van de eerste lichting vooral de ouderen al begint af te nemen?