Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:44

Ik denk dat je dat nooit zult weten, simpelweg omdat je geen vergelijking hebt met dezelfde persoon oningeënt. Er zullen meer mensen zijn met misschien een onderliggend probleem wat na enting zich ineens openbaart. Wat anders misschien pas later of nooit aan het licht zou komen.

Ik vind het dapper als je je voor dit soort onderzoeken beschikbaar stelt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:45

Solistar schreef:
Maar wat ik me afvraag, hoe weten ze zo zeker dat iets wel/niet gerelateerd is aan een vaccin? En dat deze persoon ook MS had gekregen als hij niet gevaccineerd was geweest? Lijkt mij toch lastig om met zekerheid te zeggen.

Bij MS zijn meerdere factoren van belang zoals erfelijkheid maar ook door leeftijd , geslacht , klimaat en omgeving. Het zou natuurlijk kunnen omdat MS wel iets te maken heeft met het afweersysteem. Maar aan de andere kant ja er gaan mensen zijn die vast iets gaan krijgen van het vaccin. Dat heb je bij elk vaccin en elk medicijn. Helaas vallen daar ook slachtoffers door... Net als dat het vaccin voor baarmoederhalskanker er was. Ook daar zijn helaas bij een aantal mensen vervelende bijwerkingen ontstaan. En dat vaccin waren ze toen ook nog aan het uitproberen en hoeveel die wel niet gespoten is. Nu is er heel veel verzet dat verbaast mij dan toch. Ik heb het baarmoederhals vaccin niet gehad mede omdat mijn moeder dat niet wou hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:52

Transverse myelitis kan in principe ontstaan door infecties inclusief vaccinaties. Het staat ook in ongeveer alle vaccin bijsluiters. Het is een auto-immuunreactie die ook kan optreden bij het doormaken van een ziekte.
Blijkbaar hebben ze kunnen uitsluiten dat het specifiek een groter probleem is bij dit vaccin (in vergelijking tot andere vaccins bijvoorbeeld).

Een familie lid van mij heeft ook een myelitis vorm gekregen door een influenza infectie en heeft daarna ook MS ontwikkeld helaas.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 22:13

Sizzle schreef:
Transverse myelitis kan in principe ontstaan door infecties inclusief vaccinaties. Het staat ook in ongeveer alle vaccin bijsluiters. Het is een auto-immuunreactie die ook kan optreden bij het doormaken van een ziekte.
Blijkbaar hebben ze kunnen uitsluiten dat het specifiek een groter probleem is bij dit vaccin (in vergelijking tot andere vaccins bijvoorbeeld).

Een familie lid van mij heeft ook een myelitis vorm gekregen door een influenza infectie en heeft daarna ook MS ontwikkeld helaas.

Wel heel heftig! Maar is het dan niet door een perfecte samenloop voor ms om zich te kunnen ontwikkelen?

Vaccins blijven natuurlijk altijd een risico helaas...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 22:26

Het is inderdaad vaak een typisch geval van enorme pech.

Uiteraard geeft een vaccin een minder risico dan het doormaken van de ziekte zelf, anders was het weinig zinvol. Maar het is een feit dat alles wat werkt ook bijwerkingen kan geven. Die risico-baten afweging die dan gemaakt wordt bepaald uiteindelijk of het veilig en effectief genoeg is.

Ik hoop alleen wel dat nu dat gezeur over is dat anti-pharma mensen (en daarmee diel ik echt op niemand persoonlijk hier), vaak hebben dat alles geheim is. Clinical trial registers zijn voor iedereen toegankelijk.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 22:56

Ik heb de linkjes niet geopend, maar is inmiddels wel zeker dat hij niet een placebo had gekregen dus?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 08:58

In Frankrijk meer dan 10.000 besmettingen in 24u.
Triest record dit.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:04

Helaas gaat het weer de verkeerde kant op op veel plekken in Europa... En dat is toch echt wel ons eigen schuld.

Ben ook wel benieuwd wat voor gevolgen het gaat hebben. Wat mij betreft wat meer maatregelen in Nederland maar dan wel op plekken waar het nu het ergst is. Mensen hebben logisch ook de laatste weken niet echt opgelet omdat de cijfers laag waren dus alle remmen weer los. Met nu als gevolg dat het weer langer gaat duren en er weer dingen afgelast gaan worden. En sneu voor de mensen die wel hun best doen om het te voorkomen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:13

Wellicht dat dit de 2e golf is waar men al voor gewaarschuwd had. Het word najaar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:21

In Garmisch-Partenkirchen ook een uitbraak door iemand die de testuitslag niet heeft afgewacht maar gewoon is gaan werken. Frappant weer hoe de NOS het bericht verdraait 8)7 met kroegen lopen en uit Griekenland teruggekomen. 1. Ze werkt in een hotelbar, 2. Het is helemaal niet gezegd dat ze in Griekenland besmet is geraakt.
Pffff ... dit bevestigt wel dat je inderdaad niet alles maar moet geloven wat de NOS je voorkauwt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:24

Fitzroy schreef:
In Garmisch-Partenkirchen ook een uitbraak door iemand die de testuitslag niet heeft afgewacht maar gewoon is gaan werken. Frappant weer hoe de NOS het bericht verdraait 8)7 met kroegen lopen en uit Griekenland teruggekomen. 1. Ze werkt in een hotelbar, 2. Het is helemaal niet gezegd dat ze in Griekenland besmet is geraakt.
Pffff ... dit bevestigt wel dat je inderdaad niet alles maar moet geloven wat de NOS je voorkauwt.

Ook op Duitse nieuwssites verschijnt het bericht zoals die op de nos site.
Dat maakt het onderzoek van de nos niet beter, is dan, als wat jij zegt klopt, dat gewoon overgenomen en vertaald.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:36

Gek dat ik dan wat anders hoor op Duitse nieuwssites ;)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:43

Fitzroy schreef:
Gek dat ik dan wat anders hoor op Duitse nieuwssites ;)

Met alleen even simpel de plaats naam googelen vind ik op de eerste 3/4 links hetzelfde bericht maar dan in het Duits.

Nu vind ik de nos blog sowieso erg sensatie belust. En geloof ik niet daf ze erg goed onderzoek doen. Dat is voornamelijk vertalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:10

Eigenlijk is het treurig dat een hoogtepunt uit het nieuws van de dag is waar iemand zich met corona geinfecteerd heeft.
Dat de enorme mazelenuitbraak in Congo eindelijk over is met >7000 overleden kinderen is tegenwoordig meer zo een beetje bij-nieuws. Net als de olie ramp, dat haalt nu nog amper de voorpagina in de krant terwijl het echt wel heel erg is.
Het zou wellicht niet verkeerd zijn als er nog maar 1 of 2x per week plek is voor Corona op de voorpagina‘s. Gewoon om ook weer een beetje uit de hyperfocus te komen als maatschappij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:19

Popstra schreef:
Wellicht dat dit de 2e golf is waar men al voor gewaarschuwd had. Het word najaar.

Miscchien idd... wie het weet mag het zeggen.
We zullen vandeweek wel weer een persco krijgen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:20

Sizzle schreef:
Eigenlijk is het treurig dat een hoogtepunt uit het nieuws van de dag is waar iemand zich met corona geinfecteerd heeft.
Dat de enorme mazelenuitbraak in Congo eindelijk over is met >7000 overleden kinderen is tegenwoordig meer zo een beetje bij-nieuws. Net als de olie ramp, dat haalt nu nog amper de voorpagina in de krant terwijl het echt wel heel erg is.
Het zou wellicht niet verkeerd zijn als er nog maar 1 of 2x per week plek is voor Corona op de voorpagina‘s. Gewoon om ook weer een beetje uit de hyperfocus te komen als maatschappij.

Dit vind ik dus ook. Ik ben heel blij dat de regionale nieuwssites geen Corona blogs meer bij houden. Natuurlijk is het belangrijk maar er is meer.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:23

Sizzle schreef:

Zo enorm mee eens.

Aparte coronapagina die niet meteen in je blikveld springt.
En dan inderdaad 2e keer in de week een update wel op de VP.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:38

Sizzle schreef:

Helemaal mee eens. Ik ben geen nieuwsjunkie en wat jij schrijft hoor ik zelfs voor het eerst (ik leef wel half onder een steen hoor). Vroeg me laatst ook ineens af hoe het nu in Libanon is na de ontploffing, daar hoor je ook niet zoveel meer over.

Ik vond laatst de actie van radio 2 ook fijn voor KWF, even oog voor organisaties die heel veel inkomsten missen maar ook belangrijk zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:55

Ja inderdaad.
Of Lesbos waar een heel groot vluchtelingenkamp volledig verwoest is.
Komt wel in het nieuws, maar zo'n beetje als randinfo zeg maar :7
En daar zal heel Europa nu toch wel echt uit de pijp moeten komen in plaats van de andere kant op te kijken tot nu toe...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:02

Ik hoor op het nieuws juist als eerste allemaal andere dingen voordat er corona voorbij komt. Lesbos was het eerste, maar daarna al 5 andere dingen. En nu zelfs helemaal geen corona nieuws?

Maar goed, ik lees geen nieuws, ik luister naar de radio, omdat ik de nieuwssites altijd al vreselijk vond.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:06

De liveblogs kunnen inderdaad wel stop gezet worden... Als er nu al op de voorpagina staat Duitsers moeten hun eigen pen mee naar het stemhokje denk ik ook van oké wat voegt dat soort informatie toe voor iemand die in Nederland woont.

Ze zoeken nu gewoon ook maar wat om het nieuws te vullen voor mijn idee. En zelfs de allerkleinste berichten horen daarbij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:28

In libanon brandt het weer Solistar, de hoeveelheid daklozen is onvoorstelbaar. En wat lees ik dan? Risico op meer Corona besmettingen in Libanon -O-
Ik begrijp anderzijds echt niet waarom het voor ons relevant is dat er in Amerika een campus in quarantaine is.
Voor mensen die angstig aangelegd zijn kan ik me voorstellen dat de hoeveelheid corona nieuws enorm beklemmend is, alsof dit nu echt het alleraller belangrijkste en bedreigenste is (en er ineens geen 10.000 kinderen per dag van de honger meer sterven).
Het is natuurlijk ook heel erg, maar een beetje relativeren lijkt me wel gezond.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:40

Sizzle schreef:
In libanon brandt het weer Solistar, de hoeveelheid daklozen is onvoorstelbaar. En wat lees ik dan? Risico op meer Corona besmettingen in Libanon -O-
Ik begrijp anderzijds echt niet waarom het voor ons relevant is dat er in Amerika een campus in quarantaine is.
Voor mensen die angstig aangelegd zijn kan ik me voorstellen dat de hoeveelheid corona nieuws enorm beklemmend is, alsof dit nu echt het alleraller belangrijkste en bedreigenste is (en er ineens geen 10.000 kinderen per dag van de honger meer sterven).
Het is natuurlijk ook heel erg, maar een beetje relativeren lijkt me wel gezond.

Eens ik probeer het er omheen te lezen maar het staat zo groot voor je neus dat je er niet om heen kan. Op Facebook heb ik daarom alle nieuwspagina's verwijderd anders gaat het alleen maar over corona. Soms wil ik ook wel ander nieuws lezen maar voordat je daar bent moet je eerst het hele corona stuk nog door. Nu is op nu.nl het een stuk minder als op nos moet ik zeggen. Maar inderdaad wat voegt het voor ons toe dat er een campus is quarantaine zit. Alsof ze in Amerika op het nieuws vertellen dat er in Nederland een azc in Delfzijl veel mensen besmet zijn geraakt. Nos is een beetje wanhopig opzoek naar iets nieuws over corona. Liveblog staat niks voor niks al 5 maanden open :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:37

Dat nieuws over Libanon moest ik serieus een zoektocht voor doen :7
Brand schijnt ondertussen geblust, maar wel een loods met opgeslagen voedsel van het Rode Kruis mee de brand in.

Hier in België gaat het naast Corona ook over de regeringsonderhandelingen... anderhalf jaar na de verkiezingen hebben we nog steeds geen regering :=
Dat soort nieuws wordt een mens ook beu na al die tijd :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:03

MyWishMax schreef:
Ik hoor op het nieuws juist als eerste allemaal andere dingen voordat er corona voorbij komt. Lesbos was het eerste, maar daarna al 5 andere dingen. En nu zelfs helemaal geen corona nieuws?

Maar goed, ik lees geen nieuws, ik luister naar de radio, omdat ik de nieuwssites altijd al vreselijk vond.

Dit dus. Als je het journaal kijkt begint alles eerst met Lesbos tegenwoordig. Dat vrijdag het hoogste aantal besmettingen was sinds 1 april, vond ik persoonlijk veel nieuwswaardiger maar daar werd pas veel later aandacht aan besteed.

Maar ik heb geen Facebook en geen Zwitsers nieuws. Ik moest zelfs zoeken naar de liveblog over corona op de NOS site gisteren.