Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:43

Babootje schreef:
MizzMontana schreef:
Nirvana, het is vreselijk zowel in Vhina als in Italië.
Ik was ook weer in chock toen ik het aantal sterfgevallen in Italië van vandaag hoorde. ;(

Ik weet niet wat je punt is van die getallen, maar China heeft 1,3 miljard inwoners, je kan die getallen niet met elkaar vergelijken.

Edit; teveel nulletjes

Nogmaals, het gaat niet om heel China maar om Wuhan. De getallen zijn prima te vergelijken daar de bewonersaantallen even groot zijn en er nog een groter probleem is qua dichtbevolktheid.
Er is gewoon sneller en steviger ingegrepen.

Neem daarbij dat Chinezen een veel volgzamer volk zijn. De gevolgen daar zijn ook veel drastischer zijn in Nederland/Europa.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:46

Sterkte ook de verzorgenden in de verpleeg en verzorgingshuizen. Ik had al alle respect voor jullie voor de corona crisis en respect wordt alleen maar groter. Het wordt echt nog heel heel zwaar. Y;(
Heb zelf een moeder in een zorginstelling die in nu even niet meer i.r.l kan zien. Omdat ik afgelopen weken wat verkouden was ook al niet meer geweest. Toen nog niet realiserend dat ik haar misschien nooit meer ga zien. ik houd mn hart vast |( |(

(Dit respect geldt overigens voor alle mensen die op dit ogenblik in de zorg werken)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:46

PSvanLot schreef:
Neem daarbij dat Chinezen een veel volgzamer volk zijn. De gevolgen daar zijn ook veel drastischer zijn in Nederland/Europa.

Dat is zeker een ding. Daarnaast weten de Chinezen ook nog te herinneren wat er met SARS gebeurd is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:52

Babootje schreef:
MizzMontana schreef:
Nirvana, het is vreselijk zowel in Vhina als in Italië.
Ik was ook weer in chock toen ik het aantal sterfgevallen in Italië van vandaag hoorde. ;(

Ik weet niet wat je punt is van die getallen, maar China heeft 1,3 miljard inwoners, je kan die getallen niet met elkaar vergelijken.

Edit; teveel nulletjes

Nogmaals, het gaat niet om heel China maar om Wuhan. De getallen zijn prima te vergelijken daar de bewonersaantallen even groot zijn en er nog een groter probleem is qua dichtbevolktheid.
Er is gewoon sneller en steviger ingegrepen.

De cijfers die Nirvana plaatst zijn toch van heel China?
Of bedoel je iets anders?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:56

Loretta schreef:
PSvanLot schreef:

Dat is zeker een ding. Daarnaast weten de Chinezen ook nog te herinneren wat er met SARS gebeurd is.

Gezien het vleermuisding waren ze het wellicht een beetje vergeten? :+
#flauw

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:58

Sunnda schreef:
Toch lag er gisteren maar 1 coronapatient op de ic in het noorden en 2 in het oosten. Das niet veel.

Nee wees blij.
Het ziekenhuis hier in Uden, oké het is niet zo'n groot ziekenhuis vergeleken met die uit grote steden, heeft het nu heel zwaar en moeten patiënten gaan overplaatsen.
Maar dat geldt ook vrees ik indien je nu betrokken raakt bij een ongeval oid, dat je niet meer in het eigen ziekenhuis terecht kunt, maar al gelijk naar vermoedelijk Nijmegen moet (waar nu nog plek is, maar straks mogelijk nog verder)

Landelijk gezien zijn er bedden genoeg ja, maar regionaal gezien raakt het nu al beetje op.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:59

femkepien schreef:
Het is echt heel sneu dat alle verzorgingshuizen op slot gaan.. een nachtmerrie voor iedere oudere en familie.. mijn opa wordt 100 jaar op 8 april en het grote feest is helaas afgelast. Vanaf deze week mag hij geen bezoek meer behalve dat iemand 1x in de week boodschappen komt brengen ;(
Hij kreeg normaal iedere dag bezoek van zijn kinderen en is nu echt eenzaam.
Familie uit Friesland heeft een leuke kaart actie voor hem opgezet en hij is er iedere dag zo blij mee *\o/* En van zoveel mensen.. die zelfs ons niet kennen! Zo lief van iedereen. Deze kaartjes helpen hem echt deze dagen door. De kans dat hij deze crisis overleefd is klein.. en ik denk met hem veel oudere. Een kaartje sturen naar een oudere of desnoods gewoon naar een verzorgingshuis is iets wat veel mensen kunnen doen!! <3 Gelukkig mag dit nog wel..

[ [url=m/9QeFY6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZrTuKw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij deze post schoten de tranen in mijn ogen... |(
Wag verschrikkelijk sneu is het toch... 100 jaar, en die blik.. Zo dankbaar voor alle kaartjes.. En dan de wetenschap dat er niemand meer langs mag komen.. Echt, hartverscheurend |(

Marjo

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:00

De plaatselijke domino's heeft vandaag aan onze supermarkt 20 pizza's gedoneerd! Superlief. Ik was helaas al eerder klaar met werken, maar daar is vast goed van gesmuld :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:03

Marjo schreef:
De plaatselijke domino's heeft vandaag aan onze supermarkt 20 pizza's gedoneerd! Superlief. Ik was helaas al eerder klaar met werken, maar daar is vast goed van gesmuld :)

Dat vind ik dan weer wel mooi aan deze crisis (in zoverre je nu het woord mooi kunt gebruiken), dat er zoveel hartverwarmende spontane acties komen uit allerlei hoeken.

Zoals kaartjes voor de bejaarden, sponsoring van bloemen, giften aan voedselbanken vanuit de horeca en deze pizza's voor hongerige burgers :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:06

Al die initiatieven zijn zo hartverwarmend <3

Via Greetz kun je nu gratis een kaartje sturen aan een zorgmedewerker! Met de code TROTS krijg je 1 gratis kaart en betaal je alleen de postzegel. Ik heb een vriendin een kaart gestuurd, net een maand afgestudeerd, baan als verpleegkundige en dan in deze situatie belanden... Respect voor hoe zij het doet.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:06

Een tulpenboer in de omgeving verkoopt zijn tulpen heel goedkoop omdat hij ze niet kwijt kan. Ik ga er 200 kopen en wat mensen in mijn omgeving er mee verrassen in deze lastige tijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:07

Wat betreft besmettingen en aantal doden kun je China en Italië niet vergelijken. Zeer waarschijnlijk zijn in China ook veel mensen thuis doodgegaan en het allergrootste verschil, in Italië vonden de mensen het niet direct noodzakelijk om anderhalve meter afstand of thuis te blijven. En wanneer je dus na het werk wel gewoon bij elkaar kruipt krijg je zeker deze ellende, de piek die elk land probeert te voorkomen. Engeland gaat trouwens ook gestaag omhoog , 40 mensen vandaag overleden, daar was tot een week geleden nog geen sprake van maatregelen ondanks situaties in andere landen. Wanneer er daar ook niet direct meer maatregelen worden genomen is het wachten op net zoveel ellende als Spanje en Frankrijk en Italië .

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:08

Echwel

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:09

@bigone
Is het ook niet zo dat veel ouderen inwonen ipv in bejaardenhuizen, dus de besmetting sneller meepakken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:10

MizzMontana schreef:

Nee Nirvana heeft het over cijfers van Wuhan. Alleen al Wuhan heeft 11 08 miljoen inwoners. Heel China heeft 1,3 miljard inwoners.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:11

bigone schreef:
Wat betreft besmettingen en aantal doden kun je China en Italië niet vergelijken. Zeer waarschijnlijk zijn in China ook veel mensen thuis doodgegaan en het allergrootste verschil, in Italië vonden de mensen het niet direct noodzakelijk om anderhalve meter afstand of thuis te blijven. En wanneer je dus na het werk wel gewoon bij elkaar kruipt krijg je zeker deze ellende, de piek die elk land probeert te voorkomen. Engeland gaat trouwens ook gestaag omhoog , 40 mensen vandaag overleden, daar was tot een week geleden nog geen sprake van maatregelen ondanks situaties in andere landen. Wanneer er daar ook niet direct meer maatregelen worden genomen is het wachten op net zoveel ellende als Spanje en Frankrijk en Italië .

Ik zat net ook even de kaart van Amerika te bekijken op Reuters en daar is het ook over het hele land verspreid. Zijn op veel plaatsen maar weinig besmettingen maar ik ben benieuwd hoe het daar verder gaat.
Hier in Nederland begon het tenslotte ook maar met enkele besmettingen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:14

Babootje schreef:
MizzMontana schreef:

Nee Nirvana heeft het over cijfers van Wuhan. Alleen al Wuhan heeft 11 08 miljoen inwoners. Heel China heeft 1,3 miljard inwoners.

Niet om me verder in deze discussie te mengen - maar Nirvana plaatste wel de cijfers van China :+

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 19-03-20 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Heb je linkje, de kaart van Amerika?

Saskia9

xJitskee schreef:
Al die initiatieven zijn zo hartverwarmend <3

Via Greetz kun je nu gratis een kaartje sturen aan een zorgmedewerker! Met de code TROTS krijg je 1 gratis kaart en betaal je alleen de postzegel. Ik heb een vriendin een kaart gestuurd, net een maand afgestudeerd, baan als verpleegkundige en dan in deze situatie belanden... Respect voor hoe zij het doet.

Wauw mooi idee, helaas doet de code het bij mij niet? Kan er ook niks ovet vinden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:16

Ik zie nu op NationalGeographic nog oude adviezen langskomen (dus 'schud geen handen' en 'vermijd grote groepen' ipv 'blijf thuis, ga alleen naar buiten als het nodig is, en hou 1,5m afstand')

Lastig, want zo krijgen mensen die het nieuws niet teveel volgen dus verkeerde info.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:17

MizzMontana schreef:
Ik zat net ook even de kaart van Amerika te bekijken op Reuters en daar is het ook over het hele land verspreid. Zijn op veel plaatsen maar weinig besmettingen maar ik ben benieuwd hoe het daar verder gaat.
Hier in Nederland begon het tenslotte ook maar met enkele besmettingen.

Soms is er opeens een grote uitbraak. Hier vond het RIVM het nket nodig om de mensen die terug kwamen uit Italie in quaranraine te plaatsen. In Het Noorden van het land is dat vrij goed afgelopen. Maar het Zuiden fan het land kwam net terug van Krokusvakantie. Volgens het RIVM was het ook niet nodig om carnaval af te gelasten. In Brabant zien we nu het resultaat.

https://www.dvhn.nl/groningen/Met-een-s ... oord-Italië-Blijf-dan-bij-anderen-uit-de-buurt-maar-quarantaine-hoeft-niet-25420808.html
Laatst bijgewerkt door Loretta op 19-03-20 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:17

Echwel schreef:
@bigone
Is het ook niet zo dat veel ouderen inwonen ipv in bejaardenhuizen, dus de besmetting sneller meepakken?

Inderdaad , had dat al een keer aangehaald. In Spanje en Italië wonen zeer veel jongeren tot hun 30 ste ( noodgedwongen door economie) thuis , vaak met opa en oma er ook bij . En krijgt die jongere het virus dan is hij misschien iets verkouden maar de gevolgen voor familie veel heftiger. In ons land woont hooguit 3 tot 5 % nog bij pa of ma in die leeftijdscategorie. En dan het geloof erbij, hier zijn driekwart van de doden ouderen die al zoveel onderliggende ellende hadden op medisch gebied dat ze er voor kozen om thuis te sterven ipv nog aan de beademing te gaan . In godvrezende landen krijgt iedereen een ademingstube binnen anders is het moord. ( bij wijze van spreken).

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:20

Babootje schreef:
MizzMontana schreef:

Zie opmerking en link van Nirvana.

Ik kan zo snel niet vinden hoeveel corona gevallen in China specifiek in de plaats Wuhan of provincie Hubei waren. Maar ik verwacht dat als je het aantal besmettingen in Wuhan deelt door het aantal inwoners in Wuhan dat de cijfers per miljoen inwoners dan een stuk dichter bij die van Italië liggen.

Je kan die landen gewoon niet zo makkelijk met elkaar vergelijken denk ik.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:20

Ik hoor net op het nieuws dat mensen in Italië die thuis overlijden niet worden opgeteld bij het het aantal corona doden, dus waarschijnlijk zijn er nog meer corona doden dan de echte cijfers.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:22