Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 16:25

Wat Judith inderdaad zegt, alleen vries ik de bonen niet in maar weck ik ze.

Brood bakken wij ook zelf en bewaren wij in een broodbak. Tweede dag is hij minder vers maar nog wel oke. Onze broodbakmachine kan ook kleinere broden bakken en dan zouden we dagelijks vers brood hebben.

Laat bloedluis je niet afschrikken. Het is even naar als je een uitbraak hebt en vaak kom je er niet helemaal vanaf. Maar als je het bijhoudt is het echt wel goed te managen.

Marcella, en dan dat hele stuk vol met kippen? :))

Je kan wortelen volgens mij ook in 1x oogsten en dan in een bak met zand bewaren :D

Veriye

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:33

Als je met zuurdesem werkt en een hoger roggen aandeel gebruikt blijft het brood langer lekker en droogt niet zo snel uit :)

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:51

Moonfight schreef:
Marcella, en dan dat hele stuk vol met kippen? :))

Nou wel een heel groot hok en nog meer fruitbomen en fruitstruiken. O:) En heb dan een schuur en kasje hoef ik geen schuur meer te bouwen. *\o/*

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:58

moonsparkle schreef:
Mag ik hier mee volgen? Onze droom is ooit een beetje in the middle of nowhere te wonen of nou een dorp op een uur rijden voor de nodige dingen zou fijn zijn :') en dan zouden we graag wat meer zelfvoorzienind willen wonen, het is een tien jaren plan maar hey een plan is een plan.
Ik ben sinds afgelopen jaar begonnen met een moestuin waarin het gelukt was om wortelen, sperziebonen en één biet te oogsten. Prei zet ik in water dan groeit die gewoon weer aan. Aankomend jaar wil ik graag tomaten gaan proberen, ik heb alleen nog geen ervaring met voorzaaien,maar ik zag bij buren verderop dat het hun nog was gelukt om in de schaduw kant tomaten uit de grond te krijgen :')

Wat ik wel lastig vindt is hoe je het goed houdt? De wortels werden na twee dagen bijvoorbeeld al zacht evenals de sperziebonen.
Zo ook met brood, ik heb recent een keer zelf brood gebakken, het was heerlijk, maar na een dag was het al uitgedroogd.

Ik probeer ook steeds bewuster om te gaan met stroom (licht uit als die niet nodig is), schakelknop uit als je je telefoon niet oplaad etc.

Als we straks ergens anders wonen zou ik heel graag een aantal dieren willen, het liefst zou ik nu al kippen willen proberen voor eieren alleen de bloedluis houdt me een beetje tegen.

Wat je oogst moet je meteen opeten/invriezen. Brood gaat hier eenmaal afgekoeld in plakken gesneden de vriezer in, niks uitgedroogd oid.
Voorzaaien is zeker als je er meer van afhankelijk bent ideaal, je kan sneller opnieuw oogsten en je plantjes hebben een voorsprong op onkruid.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:18

Op welke leeftijd sturen jullie je legkippen op wintersport?

Ik twijfel over mn eerste generatie. In de zomer sloegen ze al met regelmaat een dagje over en nu na de rui hebben ze nog geen dag allemaal gelegd. De kippen (barnevelders) zullen nu 2/2,5 jaar zijn.

Het liefste stuur ik kippen in de herfst op wintersport en vul ik het weer aan in de lente, omdat de belasting op het grasveld dan wat minder is. Zeker na deze natte periode zou dat fijn zijn.

Ik heb alleen nog de overtollige hanen weggestuurd en nog geen legkippen, dus ben benieuwd hoe jullie dat doen

JudithO

Berichten: 7122
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:05

Ik laat de oude leghennen gewoon lopen. Ik vind het wel gezellig en zoveel vreten die oude hennen niet. Tot nu toe stoppen ze ook alleen in de winter met leggen, na de rui dus. In het voorjaar beginnen ze weer, meestal gewoon weer braaf elke dag een ei.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:09

Max 2 jaar was hier de regel. En dan zijn ze geschikt voor stoofpotten zo.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:47

@JudithO de barnevelders eten hier meer dan de leghorns en leggen minder, dus dat gaat hier niet op.

@Lizy29 dat vind ik op zich een goede richtlijn. Al vind ik het wel moeilijk om kippen weg te sturen terwijl ze nog redelijk leggen. Maar qua belasting misschien wel het meest verstandige besluit.

Ik slaap er nog een nachtje over en maak dan een beslissing. Bedankt voor de input!

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:44

Wij houden dan ook jonge hennen uit het voorjaar aan en dan gaan de ‘oude’ hennen de vriezer in zodra de jonge beginnen te leggen. Omdat we dan in principe altijd 2 generaties hebben lopen en weer voor vervanging zorgen voordat de oude er uit gaat zitten we nooit zonder eieren.
Ouder vlees word toch echt minder lekker hebben we gemerkt dus vandaar deze keuze. Vergeet alleen niet iedere 2 jaar nieuw bloed in te brengen via je haan anders word je inteelt gehalte te hoog.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:59

Net 2 3-jarigen richting vriezer gedaan, jaartje eerder had qua hoeveelheid eieren in elk geval beter geweest. Laatste van die generatie is er nog ivm goede kloek. Hanen mogen 1x nageslacht maken hier, worden er genoeg gratis aangeboden om ze te vervangen. Inteelt is een noodgreep, je moet er niet mee willen beginnen uit gemak, dan loop je bij problemen al meteen achter.

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:05

Hier blijven de oudere dames ook lopen :j het zijn goede moeders en als ik gekochte 1dagskuikens heb steek ik die in de nacht onder een oudere hen die niet op stok zit maar in het legnest slaapt. Die neemt ze de volgende ochtend zo mee op sleeptouw :j ik vind dat zelf handiger dan onder een lamp. Bij mijn oudere dames hoeven ze ook niet broeds te zijn om zichzelf om te toveren in een mamakloek.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 14:26

Hier gaan ze 2 jaar mee en dan ergens tussen 2 en 3 jaar oud slachten wij ze. Ik hou graag ook nieuwe aanfok aan en dan kan je niet alles laten lopen helaas.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:30

Ik heb gewoon niet genoeg ruimte in de ren om er een bejaardenhuis van te maken
En 1 van deze hennen legde eieren met soort stukjes schuurpapier op de schaal. Dus problemen en dat is een wandelende tijdbom qua iets echt goed mis gaan in die eileider, had al bloeddruppels er op dit jaar. Wel de plompste kip die het beste in de veren zat altijd, maar toch.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:36

Hier wordt binnenkort alles geslacht. 1 hen was begonnen met eieren kapot te pikken en de rest is het spelletje mee beginnen doen. 20+ hennen en al maanden geen ei meer. Alles wordt gevild ivm leeftijd en gaat in de vol au vent :)

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:39

Gelukkig is vol au vent erg lekker :))
Maar dat soort geintjes moet je inderdaad snel de kop indrukken anders heb je nooit meer eieren. Dan beter overnieuw beginnen.
Wij hebben 1 kruising zijdehoender/sussex aangehouden destijds en die is 4 geworden voordat de marter de hele groep te grazen nam. Maar die bleef 5x per week eieren geven, broedde minimaal twee keer per jaar een nest uit en was een heel erg goede moeder dus dat was de moeite van het voer.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:53

Nou de keuze word steeds makkelijker! Vandaag geen eieren van ze en jullie berichten zeggen genoeg. Even kijken wanneer ik het doe maar dit is sowieso hun laatste week :Y)

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:28

Ik had 1 kip die al eieren legde voor ik op vakantie ging, en 1 is tijdens de vakantie om de dag gaan leggen. Sinds ik terug ben van vakantie (3 weken geleden) geen eieren meer. Zijn allemaal jonge kippen. Doe ik iets fout? :+

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:45

Prairy schreef:
Ik had 1 kip die al eieren legde voor ik op vakantie ging, en 1 is tijdens de vakantie om de dag gaan leggen. Sinds ik terug ben van vakantie (3 weken geleden) geen eieren meer. Zijn allemaal jonge kippen. Doe ik iets fout? :+

Nee je doet niks fout, ze zullen waarschijnlijk in de rui gezeten hebben en daarna houden ze een winterstop :D

Ik heb nu nog maar twee kippen die leggen, de rest is vanaf augustus stapsgewijs gestopt :j

JudithO

Berichten: 7122
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:58

Hier willen ze niet stoppen :')
Ik denk steeds dat ze stoppen maar dan heb ik toch ineens weer elke dag eieren. In de rui zijn ze allang geweest. Ze leggen al sinds december non-stop, niet slecht voor niet-legkippen ;)

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:07

Heb nog 2/3 eieren per dag en dat met 3 kippen. In de rui zijn ze voor het leggen geweest.

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:25

Alleen mijn Wyandotte kipjes leggen nog :j de Araucana, legkippen, Australorp en Groninger Meeuw zijn allemaal al gestopt :')

Voor mij dus een mooi moment om de kippen te ontwormen :j

Century

Berichten: 6018
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:47

Hier ook geen eieren :/ Maar ze zijn ook nog niet echt door de rui heen. Ik hoop dat ze toch nog wat leggen in de winter, zouden ze wel moeten doen (Bielefelders). Ik vind het verder wel erg leuke dieren, ze vinden me ook eindelijk niet zo eng meer en komen op me afgerend/gevlogen als ik de tuin in kom.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:06

Bij mij jatten ze mijn zakdoek uit mijn broekzak. :')

HopeMyDay

Berichten: 1289
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:56

Mijn jonge hennen (4) leggen nu allemaal 1 ei per dag, de oudere kippen (6) leggen ook nog zo'n 2 tot 4 eieren per dag.. ze zijn weer begonnen na de rui.

1 van mijn hennen (3 jr.) was nog niet zo lang geleden écht goed ziek, bult op haar borst en de ene dag wilde ze wel eten en de volgende dag weer niet. We hadden haar nog een week gegeven voor we vroegtijdig haar leven zouden beëindigen maar ze is er weer bovenop gekomen. Het was een abces wat naar buiten open is gegaan dus nu elke dag ontsmetten we het gaatje naar buiten. Ze rent weer vrolijk achter ons aan inmiddels en ze legt ook weer als een tierelier!

JudithO

Berichten: 7122
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:22

Mensen hier nog tips voor een leuk boek over verwerken van de oogst?