Waar je heel laat pas achter kwam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:38

Jawel :j Heel bizar maar er zijn ook foto's van terug te vinden op internet en het ziet er niet heel eng uit. Je ziet in principe gewoon levenden staan en wanneer je heel goed kijkt zie je dus dat een van hen er qua houding en ogen vrij vreemd uit ziet. De geschilderde pupillen vielen me in eerste instantie nieteens op.

Voorbeeld (ziet er niet eng uit) http://www.petroliaheritage.com/zpostmort.JPG
Dit werd vaak gedaan omdat foto's maken in die tijd heel duur was en je in principe maar een of twee keer in je leven op de foto ging. Dit was dus een soort van herinnering aan de overledene. Wanneer je het niet had geweten was dit gewoon een formeel familieportret geweest :=

Ik vind het bizar maar eigenlijk ook best interessant :o

Nummus

Re: Waar je heel laat pas achter kwam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:41

Dus in dit geval is het dat meisje?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:43

Wauw, intrigerend! Heb je nog meer voorbeelden en waar moet ik op googlen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:47

:j klopt!

Je kunt het beste googlen op Victorian Postmortem photo's (of photography).
Het zijn niet allemaal goed gelukte foto's dus soms zie je wel echt de overledene erbij staan.
Er zijn ook foto's van rechtopstaande overledenen in een portret, maar dan zie je vaak wel een standaard erachter staan die zorgt dat ze overeind blijven staan.
Dit is nog een voorbeeldje: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ughter.jpg
en deze: http://ken_ashford.typepad.com/.a/6a00d ... 970c-500wi

en dit is de wikipagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Post-mortem_photography

Het zijn niet allemaal fijne foto's maar ik vind het wel heel interessant hoe ze er in die tijd mee omgingen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:54

Wauw, dat wist ik helemaal niet van die foto's. Tragisch eigenlijk wel, ouders op de foto met een kind wat niet meer leeft...

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:02

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:05

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:06

Sting schreef:
themuisje schreef:
Waar ik heel laat pas achter kwam is dat er bij een stoplicht geen kamer onder de grond zit waar mensen via camera toezicht houden en zo bepalen wie groen krijgt. Daaruit vloeiend dacht ik ook dat als je heel vaak bij een fietsovergang op het knopje drukte dat deze mensen dan gek werden van het belletje wat dan rinkelde, en je dus eerder lieten gaan :') Ik ben jawel, een jaar geleden erachter gekomen dat het met sesoren werkt :o

Geweldig topic! <3

Ik moest in navolging van bovenstaande nog even deze posten (hij is toevallig op een kruispunt gemaakt waar ik dagelijks langsfiets :P)
http://www.youtube.com/watch?v=OS_T02KNZnc

Hahahahah, die is leuk!!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:09

dat van die foto's van die overledenen wist ik ook niet, wel heel intressant.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:14

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:33

oh zo :)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:37

Cayenne schreef:
Jawel :j Heel bizar maar er zijn ook foto's van terug te vinden op internet en het ziet er niet heel eng uit. Je ziet in principe gewoon levenden staan en wanneer je heel goed kijkt zie je dus dat een van hen er qua houding en ogen vrij vreemd uit ziet. De geschilderde pupillen vielen me in eerste instantie nieteens op.

Dit werd vaak gedaan omdat foto's maken in die tijd heel duur was en je in principe maar een of twee keer in je leven op de foto ging. Dit was dus een soort van herinnering aan de overledene. Wanneer je het niet had geweten was dit gewoon een formeel familieportret geweest :=

Ieuw... wat een heel raar idee is dit, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden >;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:38

Nou ja, in die tijd koste een foto een vermogen dus wanneer er bijvoorbeeld een kind was overleden, dan was dit wel de enige kans voor iemand om nog een foto van diegene te maken.
Dus in die zin kan ik het wel begrijpen :j

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:41

Ja... maar het idee dat je dode kind achter je 'staat' met een hand op je arm/schouder... Wetend dat ze koud en stijf (moet je nog wel ff goed buigen) is... juuuugh :P

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:41

Dat duiven niet poepen wanneer ze vliegen....... Nu ik dat weet voel ik me een stuk veiliger hier :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:44

In foto's van die tijd lijken zelfs de levenden niet helemaal okee...staan er altijd zo raar en nors op :P

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:52

aan de ene kant vindt ik het wel leguber om de dode zo neer te zetten. maar aan de andere kant begrijp ik het wel, en vind ik het ook wel heel interessant...

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:53

DeniseES schreef:
Cayenne schreef:

Ieuw... wat een heel raar idee is dit, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden >;)

als je dat al apart vind..

ik zat net een heel stuk te lezen over die body worlds exposition.
dan hebben ze dus ruim 200 lijken op allerlei mogelijke manieren tentoongesteld, de 1 heeft een afwijking, bij een ander is de huid eraf zodat je het spierstelsel goed kan zien, of het zenuwstelsel.
ik vind het er echt heel gaaf uitzien.

hieronder een filmpje ervan let op, de lichamen komen hierbij dus in beeld! ik vind het er persoonlijk niet eng uitzien, maar ik kan me voorstellen dat sommigen het liever niet zien
http://www.youtube.com/watch?v=w7imTotl ... re=related

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:57

Bodyworlds is interessant ja, maar ik kan me voorstellen dat iemand die foto's toch "enger" vindt. Bij bodyworlds is het allemaal veel minder herkenbaar en minder persoonlijk natuurlijk.

Vind het ook interessant, heb hier een boek liggen waar ook een aantal van die post-mortem foto's uit die tijd staan. :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:59

ik ben ook naar bodyworlds geweest, je ziet het zegmaar meer als een beeld dat heel echt is dan een persoon die zijn lichaam gedoneerd heeft aan die exposotie

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:02

ik wil er ook heel graag heen, lijkt me echt super interessant :D

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:12

Mijn nichtje kwam er vandaag achter dat het Mama Appelsap is, en niet Mama Ananas... Ze vroeg zich al af waarom ze nooit iets terugvond op het internet als ze iets daarvan zocht :)

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:15

goh, ik wist echt niet dat er metro's zijn in Nederland! Ik was nog wel zo trots dat ik hiermee kennis had gemaakt in Engeland... *Voel me nu wel een erg domme drenth*
Wat een hilarisch topic trouwens!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:18

Haha ik ben daar ook pas achter gekomen toen ik een keertje uit het verre Zeeland een dagje naar Scheveningen geweest, volgens mij hebben we toen ook de tram genomen... dacht ik hoor. Kan blijkbaar ook iets anders zijn geweest :')

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:21

In Den Haag/Scheveningen rijden idd trams. :P