Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:23

VuurVleugels schreef:
DP, hoe zie jij het als een restaurant op social media allemaal negatieve en zelfs boze reacties krijgt op de toevoeging van een vegetarische/veganistische optie op het menu? Is de post van het restaurant over die optie dan ook 'gedram' in jouw ogen?

(oprechte open vraag trouwens hoor, niet sturend of belerend bedoeld)

Lees hem ook als oprecht.

Ik snap zulke nare reacties dus niet. Ze krijgen zelf toch niks minder?
En nee een extra maaltijd op het menu aangeven is voor mij zeker geen gedram.
Voor ieder wat wils toch :j

En ik pak als vleeseter ook gerust een vega maaltijd. Want als daar iets tussen staat waar ik zin in heb waarom niet.

En als een restaurant helemaal over stapt op vega moet die dat ook zelf weten.
Als die denkt dat daar in de regio juist animo voor is en daarom juist goed gaat draaien: doen.

Maar denk wel dat het hier in een dorpje geen lang leven is gegeven. Dat dan weer niet.

Maar meer om de stad. Zeker wel.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:23

Kaitlyn schreef:
Maar vegetarisch eten toch ook?
Althans, in mijn omgeving wel. Met een feestje houd ik ook altijd rekening met vegetarische hapjes, die ook op een aparte liggen van het vlees.

Nou, dat is mijn ervaring helemaal niet. Naar meer dan genoeg feestjes geweest waar vega opties slechts in de vorm van brood met kruidenboter, rauwkost of andere patat voorkwamen :')

En inderdaad dat gezeur elke keer als een restaurant vega gerechten introduceert of, erger nog, een vleesmenu afschaft :roll: 95% opties met uiteten zijn nog steeds met vlees/vis, lekker boeiend als je op 1 plek geen dierenlijk meer krijgt om aan te knabbelen.

Maar goed ik vind het sowieso belachelijk hoe maatschappelijk acceptabel het blijft om kilo's vlees te vreten en meteen overdramatisch lopen zeiken als er in 1 maaltijd geen dode dieren zitten :') Zo, bij deze ben ik een door de strot duwende moraalridder :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:25

Niobe schreef:
DuoPenotti schreef:
In de media krijgen 4-6% aan vegetariërs een heel groot podium. Je kan geen bericht meer openen of de media geeft weer berichten hoeveel scholen, gemeentes enz vlees boycotten in kantines.
Hoe slecht de mensen wel niet zijn die vlees eten.
En oh wee als ze niet woke mee doen.
Als je die berichten zou geloven zou je denken dat 70% van de bevolking geen vlees eet :+

En denk dat daarom de groep vleeseters er tegenin gaat.
Ze zijn dat gedram beu.

Laat ieder eten wat die wil.

En dat is ook betreft milieu zo.
Het gedram heeft pvv de zetels gegeven. Niet dat de mensen niets willen doen.

Maar dit bericht is op bokt vast ook UO

Ik mis nu alleen nog de term "door de strot douwen" op mijn bingokaart.

Gelukkig zet je hem er zelf nu op...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:26

DuoPenotti schreef:
In de media krijgen 4-6% aan vegetariërs een heel groot podium. Je kan geen bericht meer openen of de media geeft weer berichten hoeveel scholen, gemeentes enz vlees boycotten in kantines.
Hoe slecht de mensen wel niet zijn die vlees eten.
En oh wee als ze niet woke mee doen.
Als je die berichten zou geloven zou je denken dat 70% van de bevolking geen vlees eet :+

En denk dat daarom de groep vleeseters er tegenin gaat.
Ze zijn dat gedram beu.

Laat ieder eten wat die wil.

En dat is ook betreft milieu zo.
Het gedram heeft pvv de zetels gegeven. Niet dat de mensen niets willen doen.

Maar dit bericht is op bokt vast ook UO

Ik zie dit soort berichten werkelijk nooit, en dat terwijl ik me in duurzame cirkels bevindt :')
Wat ik wél zie is dat vegans constant voor van alles en nog wat uitgemaakt worden :j
Gewoon omdat ze bestaan of omdat ze een mening hebben.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:27

Fly_high schreef:
Kaitlyn schreef:
Maar vegetarisch eten toch ook?
Althans, in mijn omgeving wel. Met een feestje houd ik ook altijd rekening met vegetarische hapjes, die ook op een aparte liggen van het vlees.

Nou, dat is mijn ervaring helemaal niet. Naar meer dan genoeg feestjes geweest waar vega opties slechts in de vorm van brood met kruidenboter, rauwkost of andere patat voorkwamen :')

En inderdaad dat gezeur elke keer als een restaurant vega gerechten introduceert of, erger nog, een vleesmenu afschaft :roll: 95% opties met uiteten zijn nog steeds met vlees/vis, lekker boeiend als je op 1 plek geen dierenlijk meer krijgt om aan te knabbelen.

Maar goed ik vind het sowieso belachelijk hoe maatschappelijk acceptabel het blijft om kilo's vlees te vreten en meteen overdramatisch lopen zeiken als er in 1 maaltijd geen dode dieren zitten :') Zo, bij deze ben ik een door de strot duwende moraalridder :j

Oh daar schrik ik wel een beetje van om eerlijk te zijn. Ik probeer wel altijd mijn best te doen om een verscheidenheid aan vegetarische hapjes te hebben. En toen de vriendengroep kwam eten, die allemaal graag vlees eten, op 1 persoon na, heb ik compleet in stijl van de rest voor haar ook wat klaargemaakt.
Maar goed, ik eet graag vlees ja, maar eet ook regelmatig geen vlees en snack ook zelf graag hapjes waar geen vlees in zit. :j

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:27

DuoPenotti schreef:
VuurVleugels schreef:
DP, hoe zie jij het als een restaurant op social media allemaal negatieve en zelfs boze reacties krijgt op de toevoeging van een vegetarische/veganistische optie op het menu? Is de post van het restaurant over die optie dan ook 'gedram' in jouw ogen?

(oprechte open vraag trouwens hoor, niet sturend of belerend bedoeld)

Lees hem ook als oprecht.

Ik snap zulke nare reacties dus niet. Ze krijgen zelf toch niks minder?
En nee een extra maaltijd op het menu aangeven is voor mij zeker geen gedram.
Voor ieder wat wils toch :j

En ik pak als vleeseter ook gerust een vega maaltijd. Want als daar iets tussen staat waar ik zin in heb waarom niet.

En als een restaurant helemaal over stapt op vega moet die dat ook zelf weten.
Als die denkt dat daar in de regio juist animo voor is en daarom juist goed gaat draaien: doen.

Maar denk wel dat het hier in een dorpje geen lang leven is gegeven. Dat dan weer niet.

Maar meer om de stad. Zeker wel.

Dit is dus ook precies hoe ik erin sta. Met de toevoeging van vega krijgen vleeseters niet ineens minder. En een vega restaurant heeft nog genoeg concurrentie van vlees, dus waarom niet. Het is echt bizar (nou ja, vind ik dan) hoe territoriaal mensen over hun gebruiken kunnen zijn!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:28

Fly_high schreef:

Patat is altijd vegetarisch en lactosevrij, op veel plekken ook glutenvrij zoals bij grote fastfoodketens. Het is alleen niet vetvrij en er gaat vaak vrij veel zout op.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:29

Nou ja hij stond er al op, maar kan hem nog niet afstrepen dus heb nog geen bingo. Maar als ik mijn grapje moet uitleggen, dan is het een mislukt grapje.

Maar waarom is geen vlees eten gelijk "woke"? En ik zie dat niet als een positieve term als het hierover gaat.
En waarom is het gelijk drammen als de berichtgeving gaat over minder/geen vlees op het menu.
Iedereen mág eten wat ie wil, anders was vlees nergens meer te verkrijgen en was het slachten van dieren wel illegaal.

En nee, ik ben niet streng vegetarisch.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:31

@ Judith

Ik denk dat het je niet opvalt omdat je het er mee eens bent waarschijnlijk :j
En in die cirkels zelf hoeft men elkaar ook niet te overtuigen uiteraard.

Maar kijk eens bij berichten van het algemene nieuws.

Daar doen beide groepen dat.
Vleeseters zeker ook.
Maar wel vaak op een bericht van gemeente x serveert geen vlees meer.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:32

DuoPenotti schreef:
@ Judith

Vleeseters zeker ook.

Maar is dat dan het bericht of de reacties erop?

Want social media reacties lees ik al niet meer omdat het 1 grote vuilnisbak is van ellendige mensen.

DuoPenotti

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:33

Niobe

Beide

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:34

DuoPenotti schreef:
@ Judith

Vleeseters zeker ook.

Ik eet gewoon vlees hoor, het boeit me gewoon echt niet (ofja, weinig). :)) Daarom snap ik niet dat andere vleeseters het ervaren als gedram. Zo lang je nog gewoon vlees kan kopen en je de vega bitterballen niet door de strot worden geduwd is er toch niks aan de hand? Wellicht als mensen daar last van hebben moeten ze eens wat vaker van het internet af komen :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:36

JudithGigi schreef:
Ik zie dit soort berichten werkelijk nooit, en dat terwijl ik me in duurzame cirkels bevindt
Wat ik wél zie is dat vegans constant voor van alles en nog wat uitgemaakt worden
Gewoon omdat ze bestaan of omdat ze een mening hebben.

Dit.
Mensen op social media die echt volledig met de grond gelijk gemaakt worden, alleen omdat zij, voor zichzelf, de keuze hebben gemaakt, geen dierlijke producten willen te gebruiken.

Ik bevind me helemaal niet in vreselijk duurzame cirkels en die berichten zie ik ook nooit. Ik heb ook helemaal niet de indruk dat vegetariërs een enorm podium krijgen, wat ik wél zie is totale hysterie en driftbuien zodra iemand aangeeft vegetariër te zijn, en dat dat dan ellenlange discussies worden, waarbij de vegetariër in kwestie, die zich verdedigt tegen constante aanvallen, dan ook nog voor de voeten gegooid krijgt dat die de mening niet zo mag doordrukken.

Maar een barrage aan aanvallen is blijkbaar wel ok.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:37

Als je de vega bitterballen van de Mora hebt dan proef je het verschil niet eens :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:37

JudithGigi schreef:
DuoPenotti schreef:
@ Judith

Vleeseters zeker ook.

Ik eet gewoon vlees hoor, het boeit me gewoon echt niet (ofja, weinig). :)) Daarom snap ik niet dat andere vleeseters het ervaren als gedram. Zo lang je nog gewoon vlees kan kopen en je de vega bitterballen niet door de strot worden geduwd is er toch niks aan de hand? Wellicht als mensen daar last van hebben moeten ze eens wat vaker van het internet af komen :')

Ja dat zal het probleem wel fijn ja.... :O

Elke dag staat er wel een artikel in de krant... Ook die is er in papier...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:38

Niobe schreef:
Als je de vega bitterballen van de Mora hebt dan proef je het verschil niet eens :=

De vega McChicken van de Mac ook niet, die smaakte mij echt heel goed :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:42

DuoPenotti schreef:
JudithGigi schreef:

Ja dat zal het probleem wel fijn ja.... :O

Ja dat denk ik wel, want mensen krijgen een vertekende wereld van de realiteit. Mensen die veel op internet zitten denken dat de hele wereld overgenomen wordt door "woke" of vegans of lhbti of noem het maar op, terwijl in de echte wereld deze mensen een kleine minderheid zijn

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:47

Ik verdenk de media er ook nog weleens van om dat soort berichten extra veel te droppen omdat ze weten dat er veel negatieve reacties op komen van mensen die er veel te overtrokken over denken (idd omdat de mensen waar het over gaat in de minderheid zijn) en die delen het dan weer "kijk nou wat een onzin weer", en al die aandacht zorgt voor extra clicks.
Dus dan zou je kunnen denken: proberen ze mensen te overtuigen (door te drammen) of is het gewoon puur omdat negativiteit verkoopt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:50

Ja precies een kleine minderheid met een hele grote waffel.
Bedank voor de bevestiging :D

En dat heeft niets met internet te maken.
Of zit zo'n gemeente die zoiets verzinnen teveel op internet?

Een voorbeeld.
Hier werd met bombarie aangekondigd vegan te gaan. Terwijl personeel daar niet achter stond.
Die gingen in de pauze hun gehaktbal bij een zaakje in de buurt halen.

Dat gaf veel gedoe dus de gemeente trekt zijn gedram van de minderheid in.

Dit soort dingen bedoel ik dus.

https://www.ed.nl/eindhoven/vleesbitter ... ~a9bb56c1/

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:50

Sowieso, "woke".

Echt hou toch op :') ik weet wat "woke" betekent in de oorspronkelijke context, maar nu is alles wat mensen niet leuk vinden geloof ik "woke" :')

Niobe schreef:
Ik verdenk de media er ook nog weleens van om dat soort berichten extra veel te droppen omdat ze weten dat er veel negatieve reacties op komen van mensen die er veel te overtrokken over denken (idd omdat de mensen waar het over gaat in de minderheid zijn) en die delen het dan weer "kijk nou wat een onzin weer", en al die aandacht zorgt voor extra clicks.
Dus dan zou je kunnen denken: proberen ze mensen te overtuigen (door te drammen) of is het gewoon puur omdat negativiteit verkoopt?

Oh, dat geloof ik meteen. Clicks is money.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:55

DuoPenotti schreef:

Een voorbeeld.
Hier werd met bombarie aangekondigd vegan te gaan. Terwijl personeel daar niet achter stond.

Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar bedoel je te zeggen dat dat kleine groepjes strenge vegans/vegetariërs de hele wereld probeert te overtuigen om te stoppen met vlees eten?

Is het niet gewoon een mogelijkheid dat dat eventueel beter is voor de wereld en in elk geval diervriendelijker en dat daarom bedrijven er voor (willen) kiezen?

Zoals ik al een paar keer zei, ik eet ook wel vlees, omdat het kan en omdat het lekker is, maar ik begrijp de ophef niet omdat je niet elke dag meer een gehaktbal meer kunt eten. Er zijn toch wel meer lekkere dingen op de wereld?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:57

Niobe schreef:

Het gaat nog ietsjes verder dan dat zelfs. Het gaat om het inprenten van een bepaald nieuw idee via de media en ook in de supermarkt door hoe producten worden aangeboden. Dingen die vroeger al in glas zaten, moesten ineens in plastic en nu mag dat niet meer en moet het weer in glas, waar het ooit al eens prima inzat. Het enige nadeel voor de consument is dat glazen verpakkingen vaak zwaarder zijn en je zal ze toch een stukje moeten dragen. Op dezelfde manier worden nu vleesvervangende producten aangeboden, prominent in de schappen en ondersteund door uitingen in de media. Prima wat mij betreft, ik ben al mijn hele leven afwisselend in wel/geen vlees op mijn bord, ik kan heel goed smaakvol koken zonder vlees, vis of kip. Alleen de moraliserende toon van individuen die de vegeterier in zichzelf ineens ontdekt hebben en vinden dat ze dat aan iedereen moeten opdringen, die toon stoort mij.

Avalanche

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:00

Wanneer wordt dat opgedrongen dan?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:01

DuoPenotti schreef:

Een voorbeeld.

Je begeeft je ook wel op dun ijs door zo’n verandering door te voeren zonder te inventariseren hoe je personeelsbestand daarover denkt :=
Organisatie waar ik nu werk inventariseert altijd alles waar hapjes en drankjes bij komen kijken van tevoren, dus of je nou vlees/vis/vega(n)/halal/glutenvrij eet, er is altijd wat bij. Ideaal.
Hiervoor zat ik ergens waar ze alleen vega(n) serveerden, maar het feit dat er ook geen alcohol geserveerd mocht worden op borrels op het werkterrein wekte een stuk meer heisa op dan het standaard vega eten :')

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:02

Avalanche schreef:
Sowieso, "woke".

Echt hou toch op :') ik weet wat "woke" betekent in de oorspronkelijke context, maar nu is alles wat mensen niet leuk vinden geloof ik "woke" :')

Klopt dit, woke is gaan staan voor alles wat tegen de gevestigde orde in gaat waar mensen niet aan willen, hoe klein en subtiel ook. Slaat echt nergens op om het altijd maar op woke te gooien.

We hebben het nu op de Uni ook veel over woke en wokecultuur. Dat er vreselijk veel nepnieuws over bijvoorbeeld LGBT vanuit Rusland wordt rondgestuurd waardoor het veel groter lijkt dan het is. Is een gedeelte van de zgh "ontvolkingstheorie", dat regeringen LGBT dingen promoten om er zo voor te zorgen dat mensen minder kinderen krijgen. En hoewel social media berichten vanuit Rusland een ver-van-je-bed-show kunnen lijken, sijpelt die houding tegen woke wel door in de lagen van de samenleving.