Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:25

Badeendje schreef:
Leuk, alle meningen. De mensen in kwestie zijn vrienden uit de vriendengroep van mijn vriend. Ik heb zelf geen bijzondere band met ze o.i.d. Als ik moest werken had ik er wel gewoon vrij voor genomen, maar college afzeggen vind ik heel vervelend omdat je dan belangrijke dingen mist. De ceremoniemeester heeft de bruid/bruidegom overigens niet eerst gesproken, ik belde hem op en kreeg deze reactie terug, waar ik zelf nogal van schrok, want ik had zelf iets gezegd van 'oke, goed dat je het zegt, hoe laat denk je er te zijn?' had gereageerd.

Wie belde je precies op en wat was de reactie? Ik denk de bruidegom, maar jou en zijn reactie dat word mij niet geheel duidelijk :o

Culaccino: verstandig dat je naar 1 van de 2 momenten gaat. Zo stel je het bruidspaar niet teleur en blijft het voor jezelf ook nog leuk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:27

[***] schreef:
Badeendje schreef:
Leuk, alle meningen. De mensen in kwestie zijn vrienden uit de vriendengroep van mijn vriend. Ik heb zelf geen bijzondere band met ze o.i.d. Als ik moest werken had ik er wel gewoon vrij voor genomen, maar college afzeggen vind ik heel vervelend omdat je dan belangrijke dingen mist. De ceremoniemeester heeft de bruid/bruidegom overigens niet eerst gesproken, ik belde hem op en kreeg deze reactie terug, waar ik zelf nogal van schrok, want ik had zelf iets gezegd van 'oke, goed dat je het zegt, hoe laat denk je er te zijn?' had gereageerd.

Edit: calaccino, wtf :') wat bizar.

Ik vind het ook wel bijzonder dat mensen zeggen vrij vragen bij studie, dat kan bij ons absoluut niet. Mis je iets wat verplicht is? Pech, geen studiepunten, haal het volgend jaar maar in. Eerder is het vaak niet mogelijk.
Ik kreeg zelfs geen vrij voor de rechtszitting waar ik verplicht bij moest zijn, dus ze zien me al aankomen voor een bruiloft

Dat verschilt dus ook gewoon per opleiding maar goed ik kan voor m’n werk ook gewoon een nee krijgen. Genoeg banen waar een systeem van vrij vragen niet bestaat.

Jij bent dus de plus 1 badeendje? Ik zou het dus ook gewoon afzeggen. Jammer voor je vriend maar ach.

Anoniem

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:28

@lenaa_tje dat denk ik dus ook, maar er zeiden een paar mensen heel stellig dat het verplicht was om vrij te krijgen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:33

[***] schreef:
@lenaa_tje dat denk ik dus ook, maar er zeiden een paar mensen heel stellig dat het verplicht was om vrij te krijgen

Een werkgever is verplicht ( om bij directe familie, dus moeder, vader, broer of zus) vrij te geven voor een bruiloft.

Voor iedereen die daar buiten valt is er geen verplichting om vrij te geven.

Hoe dat zit met een studie weet ik niet, maar daar valt in het geval van directe familie vast wel een mouw aan te passen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:35

Ineke2 schreef:
[***] schreef:

Een werkgever is verplicht ( om bij directe familie, dus moeder, vader, broer of zus) vrij te geven voor een bruiloft.

Hoe dat zit met een studie weet ik niet, maar daar valt in het geval van directe familie vast wel een mouw aan te passen.

Dit inderdaad. Ook bij studie trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:40

lenaa_tje schreef:
Dit inderdaad. Ook bij studie trouwens.

Heb je daar een bron van? Ik kan het niet vinden en heb volgend jaar zeer waarschijnlijk ook een bruiloft doordeweeks.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:42

Kan je navragen bij personeelszaken.
Is bij ons ook.
Staat dan in het handboek als deze bestaat bij jullie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:45

Anoniem

Linnie050 schreef:
Is bij ons ook.

Maar dat kan dus niet bij een studie en hierboven wordt gezegd dat vrij bij studie ook verplicht is, daar zoek ik dus een bron van. Het gaat om hbo.

Anoniem

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:47

Nee dat weet ik helaas niet. Ik zou dit alvast navragen bij je studieadviseur / opleiding en zodra je de datum weet dit ook zo snel mogelijk ( schriftelijk) doorgeven

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:48

[***] schreef:
Linnie050 schreef:
Is bij ons ook.

Maar dat kan dus niet bij een studie en hierboven wordt gezegd dat vrij bij studie ook verplicht is, daar zoek ik dus een bron van. Het gaat om hbo.

Bekijk je het studenten statuut en leg je de vraag neer bij de examen commissie:)

Bij ons staat er in dat vrij mag bij eerste en tweede? (Ik weet even niet meer hoe dat zit) familie. Dus broer,zus, ouders en opa en oma.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 16:46

Ergernis: m’n fornuis die in stukjes uit elkaar ligt in de keuken.
Ik geloof niet dat dit koken wordt vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 16:47

Mensen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 16:52

Dat ik wacht op nieuws, maar een beetje paniek krijg omdat ik niet weet wanneer het komt en ik word ongeduldig en beetje bang dat ze het vergeten zijn. Ja, luxe ergernis. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:08

Ineke2 schreef:
[***] schreef:

Alleen als dat per cao/bedrijfsreglement is vastgelegd. Anders niet, hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:09

[***] schreef:
Ineke2 schreef:

Dit gaat om werknemers, heb ik ook gevonden, maar ik zoek dus een bron over verplicht vrij voor studenten.

Dat bestaat niet. Dat soort verlof is niet wettelijk vastgelegd, maar per cao of bedrijfsreglement. Je zal het dus bij je onderwijsinstelling na moeten vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:11

_San87_ schreef:
Dat bestaat niet. Dat soort verlof is niet wettelijk vastgelegd, maar per cao of bedrijfsreglement. Je zal het dus bij je onderwijsinstelling na moeten vragen.

Mijn school geeft aan dat er geen omstandigheden bestaan waaronder je vrij kunt krijgen. Als je heel veel geluk hebt kun je met een andere practicumgroep meedoen maar dat kan meestal niet. Ik dacht ook dat het niet bestond, maar omdat hierboven mensen zo stellig zeiden dat het wel verplicht is kreeg ik hoop.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:17

Ik vind het nogal wat als je niet eens wegens echt bijzondere gebeurtenissen vrij kunt krijgen van je studie. Dan zou je dus ook geen vrij krijgen voor een begrafenis van je naaste familie. Triest… Letterlijk.

@ San87: Dat het niet wettelijk is vastgelegd staat ook in mijn link / bron :) Een beetje bedrijf heeft het wel vastgelegd in het contract of cao.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:31

Ineke2 schreef:
Ik vind het nogal wat als je niet eens wegens echt bijzondere gebeurtenissen vrij kunt krijgen van je studie. Dan zou je dus ook geen vrij krijgen voor een begrafenis van je naaste familie. Triest… Letterlijk.

@ San87: Dat het niet wettelijk is vastgelegd staat ook in mijn link / bron :) Een beetje bedrijf heeft het wel vastgelegd in het contract of cao.

Dat is inderdaad triest :( ik mis nog studiepunten omdat ik naar de rechtbank moest, was echt niet voor mijn lol...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:33

[***] schreef:
_San87_ schreef:

Mijn school geeft aan dat er geen omstandigheden bestaan waaronder je vrij kunt krijgen. Als je heel veel geluk hebt kun je met een andere practicumgroep meedoen maar dat kan meestal niet. Ik dacht ook dat het niet bestond, maar omdat hierboven mensen zo stellig zeiden dat het wel verplicht is kreeg ik hoop.

Nee, het is helaas geen verplichting. Dat is ook niet handig om te zeggen, want er zijn nog wel beroepen zonder cao, bijvoorbeeld. En daar is het dus ook geen verplicht vrij krijgen, maar vrij vragen en kijken of dat kan.

[***] schreef:
Ineke2 schreef:

Dat is inderdaad triest :( ik mis nog studiepunten omdat ik naar de rechtbank moest, was echt niet voor mijn lol...

Dat is inderdaad gewoon flauw. Ik had dat aan de hand met een begrafenis. Die punten heb ik het jaar erop in moeten halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:59

Verkeerde looptraining gestart. Was opeens zo snel klaar :')

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:03

Aan het woord onduurzaam, wie heeft dat verzonnen?
Krijg gewoon kramp in mijn kaken bij het uitspreken #)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:11

[***] schreef:
Badeendje schreef:

Edit: calaccino, wtf :') wat bizar.

Ik vind het ook wel bijzonder dat mensen zeggen vrij vragen bij studie, dat kan bij ons absoluut niet. Mis je iets wat verplicht is? Pech, geen studiepunten, haal het volgend jaar maar in. Eerder is het vaak niet mogelijk.
Ik kreeg zelfs geen vrij voor de rechtszitting waar ik verplicht bij moest zijn, dus ze zien me al aankomen voor een bruiloft

Zo is het bij ons ook inderdaad, practicum missen door ziekte mag 1x, maar verder niet, dan heb je gewoon pech. Vandaar dat ik me helemaal gek zit te maken wat ik nu moet doen...

Edit: ik belde de ceremoniemeester om te vragen hoe het zat met mogelijk alleen 's avonds komen en hij reageerde zo. De bruid en bruidegom weten hiet niets van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:21

Tja, dat is inderdaad niet niks, Badeendje, zeker omdat het gaat om de vriendengroep van je vriend. Je vriend kan wel overdag? Gaat hij toch gewoon, kom jij zodra je kan. En niks aantrekken van de reactie van de ceremoniemeester, hoor!

Lichtpuntje tussen deze ergernissen: ik kreeg via een lieve bokker al een galajurk te leen aangeboden voor de dubbeledresscode-bruiloft! <3 Echt lief.