Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:46

Rennie89 schreef:
Wist je dat je bij ritsen het beste tot het einde door kan rijden op de wegvallende baan ipv wachten op een plekje tussendoor vanwege extra filevorming en dat je het ritsende verkeer voorrang moet verlenen? :o

Praat overigens het gedrag verder niet goed hoor, dat is gewoon irritant

Ik heb het even nagezocht (Voor mezelf, wil graag géén aso zijn in het verkeer)

Afbeelding

Volgens deze site heeft ritsend verkeer om en om voorrang.

Dat betekend in mijn geval dus dat de Volvo achter mij, zelfs achter de auto had moeten invoeren waar ik voor ging.

Dus:

Ik, Auto die mij voorrang gaf, Volvo.

Zo doe ik het in principe ook.

Maar in het verleden liet ik me regelmatig de kaas van het brood af eten, dan gaf ik één ritser de ruimte om in te voegen en dan schoten er zó 2,3,4 auto's extra tussen -O-

Dat doe ik dus niet meer. Ik (probeer, want soms duwen ze hem er écht gewoon tussen) laat er 1 tussen, de volgende mag achter mij ritsen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:05

Nee, om en om voorrang bij het einde van de ritsende strook, dus je had zeker wel voorrang moeten verlenen toen jullie bij het einde aankwamen, of die nou eerst achter je reed of niet. Jullie waren nog lang niet bij het einde maakte ik uit je tekst op.

Flying_Angel

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:16

Hier ook altijd een hartverzakking als mensen invoegen op de snelweg en gelijk hun richtingaanwijzer aan doen. Ik schrik me echt rot denk hij/zij gooit hem er zo voor.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:24

Rennie89 schreef:
Nee, om en om voorrang bij het einde van de ritsende strook, dus je had zeker wel voorrang moeten verlenen toen jullie bij het einde aankwamen, of die nou eerst achter je reed of niet. Jullie waren nog lang niet bij het einde maakte ik uit je tekst op.

Bijna bij het einde gaf de auto achter mij de Volvo de ruimte om ertussen te komen.

Enigste wat de Volvo had hoeven doen, was gas los en achter mij invoegen. Hij reed naast me, niet voor mij. Dus dat had gemakkelijk gegaan.

En met om en om bedoelen ze juist: auto op de doorgaande baan, auto invoegen, auto doorgaande baan, auto invoegen.

Dus de Volvo had even moeten wachten en achter de auto gemoeten die mij voorrang gaf.

Anders had het: auto doorgaande baan, auto invoegen, auto invoegen, auto doorgaande baan geweest.

Je voegt ergens achter in, als de auto waar je vóór rijdt, je voorrang geeft.

Je kan niet je dikke bak ergens vóór dauwen als je geen voorrang krijgt omdat je er geen recht op hebt.

Die Volvo was de laatste die nog van baan moest verwisselen, en aangezien hij achter mij reed, moest hij ook achter mij invoegen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:26

Jij ging niet op het einde van de baan ritsen, anders had die Volvo niet naast je gereden ;) ik weet wat er met om en om bedoeld word, dit geld voor het einde van de baan.

Nogmaals, praat het gedrag niet goed, maar als jij bij het einde had ingevoegd had die Volvo nooit naast je kunnen rijden en had die inderdaad moeten invoegen achter de auto die jou voorrang gaf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:35

Je praat het gedrag wel goed, en die andere bestuurder had zijn snelheid aan moeten passen aan de rechterbaan, niet inhalen en er dan voor gaan.
Bovendien is er altijd een traject van ritsen, dus ja, sommige mensen ritsen eerder, en sommige aso's geven dan gas en willen nog een aantal auto's voorbij gaan en dat is aso en geen ritsen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:40

Je mag inhalen, daar is die baan (als die links is) ook voor. Als je zelf beslist eerder in te voegen, wat prima is, zal je wel rekening moeten houden met het inhalend verkeer wat ook nog moet invoegen.

Ik praat het duwende gedrag zeker niet goed ;) want dat is niet goed te praten.

Ik ga ook vaak genoeg eerder naar rechts bij ritsen zolang het geen file is, bij file daarin tegen rijd ik wel door tot het einde, daar is die strook ook voor, want als je dan eerder invoegt en het verkeer achter je ophoud ontstaat er alleen maar meer filevorming. Net zoals met file de snelweg op rijden, benut de volledige invoegstrook, dat is niet alleen om snelheid te maken maar ook voor filevorming dat het verkeer nog wel beweging heeft.

Precies hetzelfde met zo een rood kruis op de weg, je moet daarvoor ingevoegd zijn, heel veel mensen zijn bang en gaan veel eerder invoegen in de file waardoor er een oponthoud is van het verkeer achter zich.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:01

Rennie89 schreef:
Je mag inhalen, daar is die baan (als die links is) ook voor. Als je zelf beslist eerder in te voegen, wat prima is, zal je wel rekening moeten houden met het inhalend verkeer wat ook nog moet invoegen.

Niet in een file, als je al bezig bent met ritsen.

Citaat:
Ik praat het duwende gedrag zeker niet goed ;) want dat is niet goed te praten.

Je lijkt het idee te hebben dat als je zegt dat je het niet goed praat, je het dus niet goed praat? Maar al je reacties gaan vooral over hoe de betreffende gebruiker het fout doet en de asobak allerlei goede redenen heeft om aso te zijn. Dat is goedpraten.

Citaat:
Ik ga ook vaak genoeg eerder naar rechts bij ritsen zolang het geen file is, bij file daarin tegen rijd ik wel door tot het einde, daar is die strook ook voor,

Hmmm, nee, dat maakt dus niet uit. Je hebt een beginpunt van het ritsen ('ritsen vanaf hier') en een punt dat je rijstrook niet meer bestaat. Tussen die twee punten kun je iets eerder of later naar rechts gaan, er is namelijk een beetje ruimte gehouden om te zorgen dat je niet meteen tegen het bord aan knalt. Het is NIET de bedoeling om op dat stuk nog voorbij anderen te rijden en in te gaan halen. Ook niet voor de zogenaamde verkeersdoorstroming.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:05

Ligt denk ik ook aan de situatie? Ken dat hele stuk niet hoor, dus daar kan ik niet over meepraten. Maar hier staat duidelijk een bord aangegeven met 'gehele invoegstrook gebruiken'. Met als reden dat aan het einde meer ruimte is dan in het begin en anders een file staat tot aan over het kruispunt voor de oprit. Maargoed, het is ook een stukje van ruimte aan elkaar gunnen. Ik ben daar dan niet zo moeilijk in, zolang het maar niet asociaal wordt :P

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:18

Ik probeer altijd wel zo ver mogelijk door te rijden. Juist bij files. Merk ik dat de baan naast me net zo hard rijdt, dan ga je automatisch al naar rechts lijkt me.

Maar ik kom het ook regelmatig tegen dat mensen bij het eerste blokje of bij het eerste bord gelijk halsoverkop het knipperlicht naar rechts aanzetten en gaan (bij in- en uitvoegen net zo overigens). Dat lijkt met niet bevorderlijk voor de doorstroming. Beter is om gewoon naast een gat te rijden, knipperlicht aan te zetten en daar langzaam rijdend in te voegen. En dan wel zo ver mogelijk naar voren.

En dan heb je ook nog eikels die je er gewoon niet tussen laten, ook al is er nog niemand voor die persoon ingevoegd. Daar heb ik dan ook wel een beetje schijt aan :\ Ik gooi hem er vaak gewoon tussen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:39

Ik heb even de regels voor België erbij gepakt, omdat het in België gebeurde:
https://www.veiligverkeer.be/inhoud/rit ... t-correct/

Citaat:
Zó moet het dus ook volgens de wegcode. Chauffeurs die je voorbijrijden tot op het einde van de rijstrook die wegvalt, ritsen dus correct! Geen reden tot frustratie dus!

Ik ga er zelf of tussen als er al eerder ruimte is, of rij ook door tot aan het einde. Al zijn er vaak zat automobilisten die je er dan niet meer tussen willen laten.

En NL:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ritsen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:58

Wat jullie even vergeten, is dat er achter mij dus voldoende ruimte was om in te voegen, maar Volvo wilde Persé vóór mij...

Hij bleef gewoon nét zo lang naast me rijden, met waarschijnlijk de gedachte dat ik hem er dan wel tussen zou laten.

Hij was de enige nog op de linkerbaan, alle anderen waren al naar rechts.

En ik weet niet of de regels veranderd zijn, maar bijvoorbeeld als er op de uitvoegstrook naar een andere snelweg file staat, dan vind ik het echt hoogst asociaal om dat tot het uiterste op de doorrijdende linker baan te blijven rijden en hem op het allerlaatste moment er tussen gooien. En zo soms 100den meters tot enkele km "voordringen"

Je hoeft echt niet helemaal achteraan aan te sluiten, doe ik soms óók niet, zeker als ik ergens de weg niet ken en mijn navigatie zegt de afslag over 2,5km te nemen. Dan ga ik met nog zn 500m / 1km invoegen als het me duidelijk is dat ik echt die file in moet. Tis me nl wel eens gebeurd dat ik te snel achteraan wilde aansluiten maar dat de file afslag helemaal mijn afslag niet bleek te zijn.

Maar alsnog is op 500m van het einde invoegen, niet hetzelfde als 50m voor het einde invoegen, dat noem ik gewoon voordringen....

En als je dus al verschillende 100den meters de ruimte hebt gehad een plekje te zoeken, dan laat ik je er inderdaad op een gegeven moment niet meer tussen. Dan had je maar eerder de file in gemoeten.

Aan het begin van een ritsstrook/ uitvoegstrook met file wil ik best enkele auto's voor laten. Maar ik wil zélf óók vooruit komen....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:15

Hanafubuki schreef:
Ik heb even de regels voor België erbij gepakt, omdat het in België gebeurde:
https://www.veiligverkeer.be/inhoud/rit ... t-correct/

Citaat:
Zó moet het dus ook volgens de wegcode. Chauffeurs die je voorbijrijden tot op het einde van de rijstrook die wegvalt, ritsen dus correct! Geen reden tot frustratie dus!

Ik ga er zelf of tussen als er al eerder ruimte is, of rij ook door tot aan het einde. Al zijn er vaak zat automobilisten die je er dan niet meer tussen willen laten.

En NL:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ritsen

En dit is mijn punt. Als je wil voorkomen dat er nog meer file ontstaat gewoon tot het einde doorrijden, heel simpel. Dan snap ik die frustraties dus niet van “ hij reed achter mij en wil mij nu inhalen en ik laat hem er lekker niet tussen”. Is maar net waar je je druk om
Maakt. Ik zorg er wel voor dat er om en om word geritst dus ik laat er altijd 1 tussen komen als ik dus al op die baan er naast rijd. Ik heb op mijn wegen heel veel van die ritspunten.

Dit geld dus ook voor Nederland, niet alleen in België,

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:39

mvdende schreef:
Wat jullie even vergeten, is dat er achter mij dus voldoende ruimte was om in te voegen, maar Volvo wilde Persé vóór mij...

Hij bleef gewoon nét zo lang naast me rijden, met waarschijnlijk de gedachte dat ik hem er dan wel tussen zou laten.

En ik weet niet of de regels veranderd zijn, maar bijvoorbeeld als er op de uitvoegstrook naar een andere snelweg file staat, dan vind ik het echt hoogst asociaal om dat tot het uiterste op de doorrijdende linker baan te blijven rijden en hem op het allerlaatste moment er tussen gooien. En zo soms 100den meters tot enkele km "voordringen"

Je hoeft echt niet helemaal achteraan aan te sluiten, doe ik soms óók niet, zeker als ik ergens de weg niet ken en mijn navigatie zegt de afslag over 2,5km te nemen. Dan ga ik met nog zn 500m / 1km invoegen als het me duidelijk is dat ik echt die file in moet. Tis me nl wel eens gebeurd dat ik te snel achteraan wilde aansluiten maar dat de file afslag helemaal mijn afslag niet bleek te zijn.

Maar alsnog is op 500m van het einde invoegen, niet hetzelfde als 50m voor het einde invoegen, dat noem ik gewoon voordringen....

En als je dus al verschillende 100den meters de ruimte hebt gehad een plekje te zoeken, dan laat ik je er inderdaad op een gegeven moment niet meer tussen. Dan had je maar eerder de file in gemoeten.

Aan het begin van een ritsstrook/ uitvoegstrook met file wil ik best enkele auto's voor laten. Maar ik wil zélf óók vooruit komen....

ANWB zegt het volgende: Voor de doorstroming is het het beste de hele invoegstrook te gebruiken, ook in de file, maar sympathiek is het niet. De sympathieke aanpak is met aangepaste snelheidkomen aanrijden, inschatten waar je ertussen past en met een minimaal snelheidsverschil ernaar toe om daar in te voegen. (bron: ANWB: anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen)
Dus het is technisch gezien niet fout wat de Volvo doet, maar sympathiek is het niet.
Laatst bijgewerkt door Kairos op 05-07-21 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:41

Dat is het dus, het gedrag omtrent het duwen etc kan je niet goed praten maar de rest wel ;) en dan zijn er hier misschien mensen die vinden dat ik dat gedrag goed praat, verre van. Ik ben alleen wel voor doorstroom van het verkeer en dan is het gewoon correct om vooral met file tot het einde door te rijden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:01

Had ik jullie ook moeten waarschuwen dat ik meerdere kilometers door Nederland rijd?

Ik irriteer mij eraan dat er geen rechtslinks bedankje af kan bij gele kentekencollega's.....
Echt zo moeilijk is dat niet.
Ik doe groot licht seintje zodat je weet dat je weer naar rechts kunt en jij doet een rechtslinks bedankje....

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:04

mvdende schreef:

Heel eerlijk, dit is dus waar ik mij altijd zo aan erger in het verkeer. Iedereen denkt alleen maar aan zichzelf zoals jij in deze situatie.

Ook al was er genoeg ruimte achter jou, jij had ook even het gas kunnen loslaten en hem voor je kunnen laten invoegen.

Het stukje snelweg wat ik elke dag rij om van werk naar huis te komen moet ik ook ritsen. Als er ruimte is ga ik naar rechts, anders rij ik nog een stukje door tot het eind.
En als er file is (en dat is met regelmaat, en meestal veroorzaakt omdat mensen niet kunnen invoegen of elkaar de ruimte gunnen) dan hou ik voldoende afstand van de auto zodat er makkelijk 1 of 2 auto's tussen kunnen voegen. En ik heb nog nooit gehad dat ik dan moest wachten omdat er 100 auto's voor moeten. Nee ik rol gewoon rustig door met voldoende afstand.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 18:46

In de situatie die mvdende aangeeft had ik hem zuchtend voorgelaten. Zulke eikels kun je beter maar niet achter je hebben lopen duwen, maar vervelend is het wel als ze perse voor je willen terwijl er achter je genoeg ruimte is dus geen extra file vorming of wat dan ook als minster doordouwer gewoon een paar tellen zijn gas loslaat.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:03

Het hangt van de situatie af. Ik heb zo wel eens iemand z'n afrit laten missen. Ik kwam de snelweg (parallelbaan) op en een paar honderd meter verder zit een klaverblad. Ik trek op en in m'n spiegel zag ik een heel stuk achter me iemand aan komen rijden. Achter mij was op hem na een halve kilometer niets, en voor me reed een treintje wat het klaverblad op moest. Die auto die een stuk achter me reed wilde per se tussen mij en m'n voorligger in plaats van dat 'ie gewoon achter me naar rechts ging. Zijn nadeel was alleen dat ik rechtdoor moest en er dus niet af ging, dus hij kon mee en een paar km verderop bij de afrit draaien :')

Dat soort figuren kunnen me gestolen worden, dan hou ik het gat ook klein. Als er sprake is van file en daar wordt netjes geritst dan laat ik er wel een auto tussen, maar als dan één iemand met 50 km verschil zo ver mogelijk naar voren probeert te komen dan heeft 'ie ook pech

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:38

hagelslag schreef:
Had ik jullie ook moeten waarschuwen dat ik meerdere kilometers door Nederland rijd?

Ik irriteer mij eraan dat er geen rechtslinks bedankje af kan bij gele kentekencollega's.....
Ik doe groot licht seintje zodat je weet dat je weer naar rechts kunt en jij doet een rechtslinks bedankje....

Het is mij nooit geleerd. Daarbij hoef je voor mij niet te seinen hoor, ik heb namelijk spiegels waarin ik kan zien dat ik naar rechts kan :') Of heb je het nu specifiek over vrachtwagenchauffeurs?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:47

Dat is een chauffeursdingetje ja. :j Ik wil ook nog wel eens knipperen als ik een enkele keer met een aanhanger rij en een vrachtwagen me voorbij komt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:01

Ik had een automobilist voor me die rechtsaf ging en geen richting aangaf… en toen hij aangaf dat hij rechtsaf moest… juist… toen reed hij rechtdoor…

En gister reed ik met Oregon over straat en hij vond iets eng.. hij liep er met een boogje omheen… en juist opdat moment zag een blond wichtje haar kans schoon en haalde ons aan de binnenkant in -O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:46

Marjo schreef:
hagelslag schreef:

Het is mij nooit geleerd. Daarbij hoef je voor mij niet te seinen hoor, ik heb namelijk spiegels waarin ik kan zien dat ik naar rechts kan :') Of heb je het nu specifiek over vrachtwagenchauffeurs?

Aahh jaa dat is een chauffeur dingetje.
Ik heb spiegels.
Maar het is gruwelijk moeilijk goed in de Schatten of je iemand goed voorbij bent ja of nee.
En om het voor jezelf en de ander veiliger te maken, dan seint degene die ingehaald word met groot licht zodat de gene die inhaald weet dat hij goed er voorbij is en naar terug naar rechts kan.

En dan komt een rechtslinks knipperlicht als bedankje. Of naja vandaag zo goed als niet -O-

@exitium daar zullen vele chauffeurs blij mee zijn.
Dit doe ik zelf ook als ik met de aanhanger rij en niet harder kan/wil en toch door een vrachtauto word ingehaald

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:52

Als ik zie dat een vrachtwagen ervoor wil dan doe ik vaak ook wel seinen om aan te geven dat ik ruimte laat indd :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:55

Ik sein wel naar de bus als die voor mag. (Doen ze omgekeerd trouwens ook. Fijn.)