Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:36

Vroeg het me af omdat mijn merrie al 13 jaar melk geeft (heb het nooit dagelijks of wekelijks getest), soms druppelt het er zelf uit en vroeg me af of het de moeite was om te kijken of melken nut had. Ze is nooit drachtig geweest maar heeft bizar grote uiers

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:45

Melk druppelen is niet gelijk aan (veel) melk hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:52

Wij mogen zaterdag onze bestelling bomen gaan ophalen :)

Bloedappel Luregust
Bloedappel Dries
Kaki Russian Beauty
Kaki Nikita’s Gift
Kiwi Jenny
Kiwi Mannelijk
Peer Nashi Rode
Peer Nashi Hosui
Peer Saint Remy
Platte Perzik Louis
Mirabel Pruim Zoete Wei
Russische Pruim Gek
Vijg Bert v/d Kempen
Vijg Sancta Maria

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:57

Cool!

Century

Berichten: 6018
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:10

Ooh nice! :) Ik ben ook aan het rondkijken voor een nieuwe lading. Iets minder dit jaar, geld is opgegaan aan andere tuin- en dierendingen :D
Ik wil graag een kers erbij, een stoofpeer, een handpeer (kunnen we waarschijnlijk overnemen), een tamme kastanje en dan iets van een amandel/perzik/abrikoos.

De buren hebben tamme kastanjes en een deel daarvan komt in onze tuin. Laatst voor het eerst wat gepoft en ik vind ze echt fantastisch.

Veriye

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:16

Leuk DMH! Begint hier toch echt te kriebelen om ook de ruimte voor bomen te hebben. Hopelijk komt volgend jaar iets leuks op ons pad

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:46

DeMolenhoek schreef:
Wij mogen zaterdag onze bestelling bomen gaan ophalen :)

Bloedappel Luregust
Bloedappel Dries
Kaki Russian Beauty
Kaki Nikita’s Gift
Kiwi Jenny
Kiwi Mannelijk
Peer Nashi Rode
Peer Nashi Hosui
Peer Saint Remy
Platte Perzik Louis
Mirabel Pruim Zoete Wei
Russische Pruim Gek
Vijg Bert v/d Kempen
Vijg Sancta Maria

Wat supergaaf! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:51

Met dank aan bokker Prairy die heeft doorgegeven waar deze te vinden waren *\o/*

Sommigen zouden al het eerste jaar vruchten geven dus ben enorm benieuwd :)

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:59

DeMolenhoek schreef:
Met dank aan bokker Prairy die heeft doorgegeven waar deze te vinden waren *\o/*

Sommigen zouden al het eerste jaar vruchten geven dus ben enorm benieuwd :)


Mijn bestelling bij dezelfde kweker:

hazelnoot zoetewei 20
hazelnoot Rode Zeller 20
pruim Rumjanaja Zorka 1
pruim Mirabelle Zoetewei 1
citrus yuzu 1
kornoelje Slowianin 1
kornoelje Jantarnyj 1
japanse koernoelje Zoetewei 1
kornoelje Dublany 1
mix kornoelje 6
mix krent 10
peerlijsterbes 2
mix pawpaw 8
zwarte moerbei 3
mix kastanje 4
mix olijfwilg 6
nashi Tama 1
nashi Niitaka 1
bloedappel 1
platte perzik Louis 3
witte vlier 2
moerbei Matsunaga 1
pijnboompit 2


We zouden een wedstrijdje kunnen doen wie het eerste iets kan oogsten :+

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 16:34

Gaaf Prairy en Molenhoek :D :D

Ik zou ook nog wel wat hazelaars willen, misschien binnenkort actie voor ondernemen.

Century

Berichten: 6018
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:49

Mag ik weten waar jullie ze bestellen? Misschien dat dat nog een fijner adres is dan die ik nu heb.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:50

Kwekerij De Zoetewei :)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:05

Wat leuk om te lezen! Blijkbaar ben ik niet de enige met plantkriebels. :)) Hier beginnen de plannen voor de nieuwe boomsingel/voedselbosrand steeds meer vorm te krijgen:

Afbeelding

De dunne rode lijnen geven aan waar het huis, de garage en de stal staan. Met stift heb ik (met rood) aangegeven waar ik een haag wil plaatsen en (met groen) waar een houtwal/takkenril is of moet komen.

Het volledig afgesloten gedeelte voor, naast en achter het huis wordt de speeltuin voor de kinderen. Voorlopig hebben de schapen daar ook huisarrest, want die liepen vanmorgen bij de buurman in de wei. _-:(

De blauwe cirkels zijn hoge bomen zoals bijvoorbeeld walnoot, de roze cirkels zijn iets kleinere bomen tot een meter of 12 (vooral fruit) en de oranje cirkels nog wat kleinere bomen/grote struiken. Daarmee lijkt het al heel vol, maar de kruidlaag komt daar nog onder. Aan de kant van de wei komt nog een wilde haag met veekerende soorten. Daar ben ik allemaal nog niet zo mee bezig. Heb wel een begin gemaakt met een soortenlijst voor de blauwe, roze en oranje cirkels, dus die maak ik eerst maar eens verder af.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:14

Heb mijn rode en groene hazelnoot struiken bij Jungheim (Ottoland) vandaan, maar zijn geen bomen maar struiken.

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:55

Goeroe, ik heb nog een lijst voor een struweel als je wil, daar hebben wij subsidie voor gekregen, en daar heb ik dus een planten lijst bij gekregen die we moeten planten. En daar wil ik nog een paar soorten bij. Bij elkaar zijn dat dus ook nog eens 600 struiken, rozen en bomen... We hebben nog genoeg te doen dus :+

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:05

Zou er niet aan moeten denken 600 gaten en daarna weer dicht maken. :')

Kippen schoon hok gegeven door oude bodem van eerste 2 delen eruit te halen. En het deel met grond los gemaakt, maar dat was kippen feest aangezien er wormpjes in zaten. :+

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 14:46

Twijfelde je nou nog over wat je met deze kippen ging doen Marcella? Opeten of houden?

Ben ik de enige die altijd een soort stoelendans aan het doen is met vriezers? Komende zondag gaan we +25 hanen en 14 eenden slachten en dan moet er eerst ruimte gemaakt worden. Twee schapenhuiden gelooid, liters en liters bouillon gemaakt, heel veel pastasaus gemaakt en reuzel gesmolten. En nu duimen dat ze er in gaan passen.

Wij hebben na onze vorige keer slachten een goede plukmachine gekocht. Langere tijd moeilijk lopen doen met eentje die we hadden gemaakt uit een oude wasmachine maar ik was er helemaal klaar mee. Ben zo benieuwd hoe vlot het straks gaat met de nieuwe plukker :D

We hebben ook de kelder geupgrade met mooie rekken waar ik nu al mijn weckspul en jam in kwijt kan! Helemaal blij!

Afbeelding

JudithO

Berichten: 7122
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:53

Mooie rekken moonfight! Ik ben benieuwd naar je plukmachine :)

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:30

Maar waarom doe je dan in 1x zo veel, waarom niet een beetje spreiden?

Mooie kelder (en poes :D ) zo met di rekken inderdaad.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 15:37

Het is al gespreid over 3 data, dit is de laatste groep. Maar we moeten ook best elke keer wat klaar zetten. (plukmachine, weckketel voor het plukken, campingtafels en buitenkeuken voor het schoonmaken en uitsnijden, vaccuummachine ect.)

En ik heb ook nooit zo zin in slachten. Doe er dan liever in 1x veel dan dat ik elke weer weer aan het slachten ben.

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:44

Oei dat is flink dan. Ja, alles in 1x is voor je hoofd misschien wel makkelijker, dan wordt het gedurende de dag een soort routine.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:48

Wow mooie rekken en mooie ruimte. <3

Ja word voor gek verklaart waarom ik goed leggende kippen zou slachten. En heb daarbij mijn vriezer vol zitten (ouders hebben wel plek voor nu nog, maar die willen naar 1 vriezer minder). Nu staat het wel in de planning om een nieuwe grotere vriezer alleen de centen voorlopig nog niet en heeft geen prioriteit nog.

Maar wil ook verbeteringen/aanpassingen doen van het voorjaar en dit gaat het makkelijkst als er geen kippen zijn. Tel daarbij dat ik nu al weet dat de maand december/januari/februari betreffende gezondheid lastig gaat worden.

Maar de bodems in de hokken moeten wel gelijk mee gespit worden de grond in. En kan dan gelijk controleren of de tegels onder het hok nog goed liggen (woelratten of andere beesten). Heb nu ook iedere keer natte grond op de plek waar waterbak hang, maar vermoed dat de kippen er een waterballet iedere keer van maken. Maar daar moet ik ook wat op gaan verzinnen.

Heb nu trouwens in het middenstuk hennepvezel liggen, maar dat is al super fijn spul met hok schoonmaken dat weet ik nu al. *\o/*

En wil ook nog voorzet ramen maken voor met slecht weer tegen in regenen. De bad schermen die er nu voor staan zijn leuk en handig, maar kan nog steeds iets inregenen. Nieuwste deel is trouwens helemaal waterdicht op een paar randjes langs de buitenkant na, maar moet dat nog kitten ben dan toch echt enkele dagen droog weer nodig. Nieuwste deel zitten de kippen ook het liefst.

En denk dat ik binnenkort maar even gaat doorgeven dat mocht mijn buurman stoppen ik wel interesse heb in dat stuk erbij. :')

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:01

Mag ik hier mee volgen? Onze droom is ooit een beetje in the middle of nowhere te wonen of nou een dorp op een uur rijden voor de nodige dingen zou fijn zijn :') en dan zouden we graag wat meer zelfvoorzienind willen wonen, het is een tien jaren plan maar hey een plan is een plan.
Ik ben sinds afgelopen jaar begonnen met een moestuin waarin het gelukt was om wortelen, sperziebonen en één biet te oogsten. Prei zet ik in water dan groeit die gewoon weer aan. Aankomend jaar wil ik graag tomaten gaan proberen, ik heb alleen nog geen ervaring met voorzaaien,maar ik zag bij buren verderop dat het hun nog was gelukt om in de schaduw kant tomaten uit de grond te krijgen :')

Wat ik wel lastig vindt is hoe je het goed houdt? De wortels werden na twee dagen bijvoorbeeld al zacht evenals de sperziebonen.
Zo ook met brood, ik heb recent een keer zelf brood gebakken, het was heerlijk, maar na een dag was het al uitgedroogd.

Ik probeer ook steeds bewuster om te gaan met stroom (licht uit als die niet nodig is), schakelknop uit als je je telefoon niet oplaad etc.

Als we straks ergens anders wonen zou ik heel graag een aantal dieren willen, het liefst zou ik nu al kippen willen proberen voor eieren alleen de bloedluis houdt me een beetje tegen.

JudithO

Berichten: 7122
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:07

Sperziebonen doe ik op de dag van plukken even blancheren en dan in porties invriezen. Anders is er echt niet tegenaan te eten, op de topproductie had ik afgelopen zomer elke 3 dagen 2 kg. Beetje veel voor 2 personen :D
Wortels gewoon laten staan tot je ze gaat eten. In de grond kun je ze het best bewaren. Ze worden hooguit nog een stukje groter.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:20

Wortels moeten hier op de moestuin direct de grond uit als ze goed zijn anders hou je alleen kontje met loof over. Woelratten zijn namelijk ook verzot op wortels (en bieten, enz.). :')

Wortels op het balkon kan ik inderdaad laten staan en oogsten wanneer nodig, maar heb daar geen last van ongedierte.