Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:30

Weet iemand hoe je vakantie uren moet uitrekenen?
Ik ben vorig jaar Augustus in dienst gegaan, parttime. Wil nu nog vakantie uren van vorig jaar opnemen maar ze zeggen dat er niks meer open staan, wat niet lijkt te kloppen.
Maar kom er niet aan uit hoeveel vakantie uren ik exact had (en staat ook niet in het contract)

Century

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:48

Weet je hoeveel uren je normaal gesproken per jaar krijgt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:56

Nyaleti schreef:
Weet iemand hoe je vakantie uren moet uitrekenen?
Ik ben vorig jaar Augustus in dienst gegaan, parttime. Wil nu nog vakantie uren van vorig jaar opnemen maar ze zeggen dat er niks meer open staan, wat niet lijkt te kloppen.
Maar kom er niet aan uit hoeveel vakantie uren ik exact had (en staat ook niet in het contract)

Heeft je werk geen online systeem waar iemand dat kan controleren?

En het staat vaak op je loonstrookje.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 20:40

Je loonstroken controleren, daar hoort dit op te staan.

Je vakantie uren zijn een x aantal % van je fulltime basis.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 21:16

Century schreef:
Weet je hoeveel uren je normaal gesproken per jaar krijgt?

180 uur obv fulltime 36 uur. Ik werk er maar 28.
Op mijn loonstrook staat het ook niet -O-

We hebben wel een app met uren, verlof etc maar die is 1 kapot onduidelijk 2 vraag ik me dus af of die wel correct is ingevuld.
Ik heb vorig jaar 36 uur opgenomen en dan is het blijkbaar dus op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 21:25

Ik ben geen econoom. Maar als ik het goed uitreken had je vorig jaar 58,33 uren opgebouwd. Dus dat moet niet op zijn? Geen minuren gemaakt?

Edit, berekening:

Fulltime (36) = 180
28 uur, is 77,8% van 36 = 140 vakantieuren per jaar
5 gewerkte maanden in 2025

(140: 12) x 5 = 58,33

Edit 2: ik had verkeerd gelezen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 25-02-26 21:30, in het totaal 4 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 21:27

Dus:

- 180 uur op basis van 36 uur, jij werkt 28 dus jij hebt 140 uur.
- 1 augustus begonnen, dat is 5 maanden gewerkt (augustus-december)

Je zou dus dan 5/12 van 140 uur moeten hebben, dat is 58.33 uur.

Hoeveel uren heb je opgemaakt?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 21:32

Het makkelijkste is nu een overzicht aanvragen bij je werkgever.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 21:56

Mogen paarden ook de katjes aan de wilg? Ik heb wat boswilg gesnoeid vandaag (eigen tuin) en wil een tak meenemen voor ze. Mogen ze de katjes ook?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 00:40

Thanks voor het meedenken en de berekeningen! Zo kom ik ook uit.
A la, half augustus begonnen dus maak er hooguit 45 - 50 uur van ofzo. Maar meestal rekenen de werkgevers dat gewoon als een hele maand (voor vakantie uren).
Ik heb maar 36 uur opgenomen, dat kan gewoon niet op zijn. Dat is (voor mij) één werkweek en een losse dag.

Heb het aan HR gevraagd en die zei dus dat ik niks meer over had.. Dus ik dacht, ben ik nou zo dom aan het rekenen? Of vergeet ik iets? Maar ga haar maar om verduidelijking vragen.
Irritant dit..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:57

Zij moeten jou een overzicht vertrekken met gekregen uren, opgenomen uren en uren die nog staan.
Dit hoort in een overzicht te staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:59

Bij mij staat het in een soort hr portal waar ik ook verlof aanvraag en declaraties indien etc. Mijn uren staan zelfs allemaal gesplitst gespecificeerd in wettelijk verlof vorig jaar, wettelijk verlof dit jaar, bovenwettelijk verlof, inzetbaarheidsuren etc etc.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:01

Nyaleti schreef:
Thanks voor het meedenken en de berekeningen! Zo kom ik ook uit.
A la, half augustus begonnen dus maak er hooguit 45 - 50 uur van ofzo. Maar meestal rekenen de werkgevers dat gewoon als een hele maand (voor vakantie uren).
Ik heb maar 36 uur opgenomen, dat kan gewoon niet op zijn. Dat is (voor mij) één werkweek en een losse dag.

Heb het aan HR gevraagd en die zei dus dat ik niks meer over had.. Dus ik dacht, ben ik nou zo dom aan het rekenen? Of vergeet ik iets? Maar ga haar maar om verduidelijking vragen.
Irritant dit..

Bij het CAO waarin ik werk is het als je voor de 15de begonnen bent telt het als de hele maand, anders word die maand omgerekend naar ratio.
Zelfde geld ook voor als je stop na de 15de, dat dat dan een hele maand is.

Geen verlof overzicht bij je rooster staan ergens?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 15:30

Ik vraag me al een tijd af waarom er op tv en radio/media zoveel aandacht moet zijn voor vaginale schimmel. De reclame voor Canesten Gyno komt zo vaak voorbij en dan denk ik: waarom? Er zijn zoveel andere kwaaltjes waar een vrouw of een man last van kan hebben. Waarom dan zoveel aandacht besteden aan schimmel aan de vagina? En niet aan balschimmel of penisschimmel of iets anders aan het mannelijk geslachtsdeel. Waarom moet hard op tv worden gezegd dat als je last hebt van een nare geur en branderig gevoel je weleens last kan hebben van schimmel? Je ziet nooit een reclame van: ruikt je penis raar en heb je een brandend gevoel aan je eikel. Of een man die met zijn maten in een mancave zit en ineens last heeft van urineverlies. Gebruik dan Tena for men.
Het lijkt soms wel alsof de vrouwen worden weggezet alsof ze vanalles mankeren en nodig hebben en voor mannen zijn er alleen sexy parfumreclames. Zou dit bewust zijn of heeft het een andere reden?

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 15:34

[code][/code]
Suzanne F. schreef:
Ik vraag me al een tijd af waarom er op tv en radio/media zoveel aandacht moet zijn voor vaginale schimmel. De reclame voor Canesten Gyno komt zo vaak voorbij en dan denk ik: waarom? Er zijn zoveel andere kwaaltjes waar een vrouw of een man last van kan hebben. Waarom dan zoveel aandacht besteden aan schimmel aan de vagina? En niet aan balschimmel of penisschimmel of iets anders aan het mannelijk geslachtsdeel. Waarom moet hard op tv worden gezegd dat als je last hebt van een nare geur en branderig gevoel je weleens last kan hebben van schimmel? Je ziet nooit een reclame van: ruikt je penis raar en heb je een brandend gevoel aan je eikel. Of een man die met zijn maten in een mancave zit en ineens last heeft van urineverlies. Gebruik dan Tena for men.
Het lijkt soms wel alsof de vrouwen worden weggezet alsof ze vanalles mankeren en nodig hebben en voor mannen zijn er alleen sexy parfumreclames. Zou dit bewust zijn of heeft het een andere reden?

Ik denk omdat vaginale schimmel en urineverlies bij vrouwen aanzienlijk vaker voorkomen dan bij mannen, en dus wel rendabel zijn om reclame voor te maken. Je hebt nooit reclames voor kaalheid bij vrouwen, zelfde verhaal maar andersom.
Tena for men maakt trouwens wel af en toe reclame.

Wat ik me ook nog kan voorstellen is dat veel vrouwen urineverlies erbij vinden horen en dus niet naar een dokter gaan. Dat betekent dat ze zelf opvangmateriaal moeten regelen. Mannen zijn denk ik sneller geneigd wel hulp te zoeken, en krijgen dan bij de arts hiervoor wel tips.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 21:12

3 vragen.

Weet iemand of er saharazand aankomt. Mijn ramen zijn vies maar ik wil niet dat ik de ramen voor niets ga zemen.

Op welke vliegveld maakte mensen vroeger een overstap voordat Doha,Dubai grote vliegvelden kregen? En waarom vliegen ze niet daarop nu?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 21:39

Suzanne F. schreef:

Tot je dit schreef vroeg ik het me niet af. Nadat ik hard had gelachen ben ik het met je eens. Het is gek. Sowieso alsof er zoveel schimmel issues zijn dat het loont om die reclame kosten te maken…really? Dan hebben we een nationaal probleem..::

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 21:48

Ach, ik zag net een reclame voor sudocreme. Blijkbaar heeft de fabrikant besloten dat mensen dat product vooral moeten blijven gebruiken (en dus kopen), ook als hun baby's uit de luiers zijn :?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 22:02

Froukje schreef:
Oke, vat dit niet verkeerd op want zo is het absoluut niet bedoelt.

Maar ik vraag me echt oprecht af, nadat ik vandaag op meedere woongroepen voor verstandelijk beperkte mensen stempassen heb moeten bezorgen, hoe betrouwbaar is een stem van zo iemand?
Vorige week konden ze me niet eens vertellen op welk huisnummer ze woonden..

Als die mensen niet beslissingsbekwaam zijn hebben ze een mentor die beslissingen met/voor ze maakt en die, neem ik even aan, ook mee gaat stemmen. Als ze gaan stemmen. Want net als in de hele bevolking blijven er ook altijd wel stempassen ongebruikt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 22:53

@Marleen Vaginale schimmel komt inderdaad niet heel vaak voor bij mannen *\%/*

Sorry, moest deze inkopper even maken.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 15:42

Lieser schreef:
Ach, ik zag net een reclame voor sudocreme. Blijkbaar heeft de fabrikant besloten dat mensen dat product vooral moeten blijven gebruiken (en dus kopen), ook als hun baby's uit de luiers zijn :?

Ik ken de reclame niet, maar Sudocrem wordt (door volwassenen) bijvoorbeeld ook gebruikt bij eczeem, schaafwondjes en doorligplekken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 15:53

Ik gebruik het ook voor mijn paard als hij bv een schaafwondje heeft.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 15:59

Waarom dragen veel afro american vrouwen een pruik? Meestal zien ze er zonder veel beter uit.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 16:04

Britta31 schreef:
Waarom dragen veel afro american vrouwen een pruik? Meestal zien ze er zonder veel beter uit.

Ik weet het antwoord niet, maar mijn gok is dat dat makkelijker is dan het haar in model krijgen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 16:13

_chou schreef:
Britta31 schreef:

Ik weet het antwoord niet, maar mijn gok is dat dat makkelijker is dan het haar in model krijgen.

Plus dat de pruiken vaak stijl haar hebben.
Op kroeshaar zit toch vaak een stigma. Een meer westers uiterlijk creëert vaak (helaas) betere kansen.
En in NL stijlen ook honderden mensen hun haar als ze krullen hebben, met kroes is stijlen toch lastiger dan een pruik opzetten.