Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 22:53

Lekker hoor Prairy. Het gaat om een nieuwe fase na een zalige tijd hier op ons boerderijtjes. Mijn man is 82 en die wil minder hard werken nu. 6700 vierkante meter is veel tuin en ook al deden we het samen het is toch echt fysiek aanpoten.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 07:48

Wat leuk Pien wat je er op een kleiner oppervlakte nog wel het een en ander gaan proberen!

Hier eigenlijk een beetje hetzelfde als Malenka.. alles loopt zoals het kan, ik heb met klussen een stevige tennisarm opgelopen dus ik ben al 3 maanden behoorlijk onthand :/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 08:08

Tennisarm is zo pijnlijk. Sterkte!

Mijn allereerste kennismaking met permacultuur was met een film hier in de opening post geplaatst. Daarin zag je ook mensen in verre landen die echt arm waren, piepkleine balkonnetjes hadden, die geleerd kregen om in de hoogte te gaan werken. Bv courgettes, meloen e.a kun je omhoog laten klimmen aan touw of stokken en die plant kan dat houden. Dus als we helemaal geïnstalleerd zijn gaan we dat uitzoeken. Mbv een dikke laag mulch en een irrigatie druppel systeem moet het mogelijk zijn. Dat deden ze in die stikheet landen ook..Dus we moeten wel gaan omdenken want we willen er een combie patio van maken met ook veel planten en bloemen. Gezien het klimaat kunnen we het hele jaar door oogsten waarschijnlijk/ hopelijk.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 00:45

Ga je naar Spanje verhuizen Pien??
Wat leuk en verrassend :)
Ik heb hier voor het laatst meegelezen in januari 24 dus ik moet denk ik veel pagina's bijlezen :O
Op dit moment heb ik niet veel meer gemoestuind... eigelijk maar een paar aardbeien plantjes en knoflook...

Wel heb ik een aantal zoete aardappelstekjes geplandt een paar dagen geleden... geen idee of het gaat aanslaan maar swa... we gaan het zien

Goed hoor Malenka dat men blij is met jou kennis *D
Wel erg vervelend dat je met je gezondheid aan het sukkelen bent :(:)

Sterkte met je tennisarm Loveslimpie

Witte aardbeien Prairy? Zijn die lekker zoet? :(:)

Nou... de groetjes uit de Vogezen :wave:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:57

Dat zijn de ananas aardbeien, al vermoed ik dat ze bij mij ondertussen een beetje gekruist hebben met andere aardbeien, ze waren enorm dit jaar, en super lekker. Niet bewaarbaar, daarom gaan ze bij mij in de vriesdroger.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 08:01

Nog nooit gezien of gehoord van de ananas aardbeien. Wouw ziet er goed uit!
Mytgard, vanwege rheuma van mijn man gaan we naar het zuiden. We zijn al een aantal jaren op vakantie geweest daar. We gaan noordelijk van Malaga en zuidelijk van Alicante. We hebben er zin in. Dus het is een drukke tijd want 2 januari als alles goed gaat tekenen we definitief.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 13:58

Ananas aardbeien zijn lekker, ze verdwenen hier helaas wel snel. Framboos aardbeien vond ik ook heerlijk :9

Spanje lijkt me heftig met die hoge temperaturen van tegenwoordig.
Maar jullie maken er vast een fijn, mooi en charmant plekje van :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 14:56

pmarena schreef:
Ananas aardbeien zijn lekker, ze verdwenen hier helaas wel snel. Framboos aardbeien vond ik ook heerlijk :9

Ik vraag me echt bijna af, hoe dan, bij mij maken ze zo veel uitlopers dat het bijna onkruid is :') Alleen frambozen zijn nog erger haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:02

Niet bijhouden vanwege te druk met verbouwing en andere klussen, en dan zullen ze wel uitgedroogd of overwoekerd zijn door de andere aardbeien denk ik. Kwamen niet meer op iig helaas.

Ik heb sowieso nooit een goede aardbeienoogst eerlijk gezegd, komen wel bloemetjes in maar zie eigenlijk zelden aardbeien ontstaan. Denk dat ik te weinig water geef aan die kant van de tuin := Staan onder de perenboom en in stapelbakken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:24

Om goed vruchten te produceren hebben ze ook wel flink wat zon nodig.

Pien, jullie maken vast een succes van de nieuwe plek. Volgens mij zijn jullie inventief genoeg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 16:34

pmarena schreef:

Om gelijk iets uit de wereld te helpen. Ik vergelijk al vanaf maart de plek waar wij naar toe gaan en de plek waar we nu wonen als het om het weer gaat.
Waar we nu wonen is het beter of gelijk tot nu toe. De hitte in Spanje is afhankelijk van waar je woont. De kust waar wij naar toe gaan is zeker niet de heetste plek op aarde. Waar we nu wonen is heter.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:43

pien_2010 schreef:
Waarvoor is een droogkastje balance?
Hier is veel verdroogd toen we even in Nes waren en het hier een hittegolf was.
Volgend jaar willen we emigreren naar Frankrijk en dan vooral de hoogte in gaan met de permacultuur en dan heel kleinschalig want dan gaan we van 6700 vierkante meter naar 40 patio en daarvan een klein strookje voor Egyptische ui, tomaat, komkommer en paprika met wat pepertjes en kruiden.

Eigenlijk is het hetzelfde als de voedsteldroger die je inmiddels commercieel kunt kopen. Alleen laat je het dan door de zon drogen. Ik wilde dat proberen met tomaatjes en kijken of er hier mensen zijn die dat met ander voedsel geprobeerd hebben. Ik vraag me trouwens af of je er ook vlees in zou kunnen drogen voor de liefhebber. Het wordt inderdaad ook wel een vliegenkastje genoemd want dat is het uiteindelijke doel, drogen zonder vliegen.
Goed idee om kleiner te gaan wonen in deze volgende levensfase. Zo'n patio tuintje kan nog veel opleveren zie ik op filpjes op youtube.

Malenka schreef:
Leuk dat je het topic weer wakker maakt balance. Wat je beschrijft ken ik als vliegen kastje. Niet als droogkast.

Ik ben wel lekker bezig. Maar echt in kleine brokjes want mijn gezondheid werkt erg tegen. Nu wel aan medicatie maar ik heb veel bijwerkingen.

Een van de leuke ontwikkelingen is dat ik af en toe voor advies wordt gevraagd. Zo heb ik laatst bij een nieuwbouwwijk advies mogen geven over het aanleggen van een stuk openbare ruimte. Dat moet een grote eetbare park tuin worden. :D

Thuis ben ik vooral heel blij met alle dingen die ik al opgezet heb in voorgaande jaren. Daardoor kan het de huidige verwaarlozing aardig hebben en oogst ik toch flink. Vooral het fruit is fantastisch dit jaar. En ik geniet enorm van de toenemende aantallen en soorten vogels en insecten.

<3 Kinderen zijn de toekomst Malenka, wat fijn dat je zo jouw kennis kunt doorgeven. Wat jammer dat jouw gezondheid zo tegenwerkt en dat je zoveel bijwerkingen hebt van de medicatie.

Prairy schreef:
Ik neem aan dat je naar Spanje gaat toch Pien? 40m2 zal wel even wennen worden, jullie hebben dus al iets gekocht? Is je boerderijtje al verkocht?

Malenka, ziet er goed uit allemaal!

Hier gaat het goed, ik had zoveel aardbeien dat ik geen zin meer had om te plukken, nu zijn de bramen en Japanse Wijnbes bezig, appels zien er goed uit, nashiperen verwacht ik ook eindelijk wat oogst. Mirabel ging goed. En bedenk me nu dat ik de andere kleine pruim vergeten ben te oogsten :=

Moestuin gaat redelijk, eind van het seizoen ga ik hem wel echt helemaal leeg maken, vorig jaar niet gedaan en ik vind de 'erfenis' eigenlijk een beetje irritant in de weg staan :')

Ook willen we er nog een aantal bakken bij gaan maken.

Kippen doen het nog ok, eentje legt nog en we hebben 2 kuikens erbij. Gisteren een zijdehoentje geadopteerd van de buurvrouw, die krijgt morgen als het goed is een vriendinnetje.

Heerlijk, al dat fruit! Eitje van eigen kip is ook heel lekker, toch anders dan uit de winkel.

loveslimpie schreef:
Wat leuk Pien wat je er op een kleiner oppervlakte nog wel het een en ander gaan proberen!

Hier eigenlijk een beetje hetzelfde als Malenka.. alles loopt zoals het kan, ik heb met klussen een stevige tennisarm opgelopen dus ik ben al 3 maanden behoorlijk onthand :/

:(:) Dat is heel vervelend. Moestuin zit er dit jaar dus niet in?

mytgard schreef:
Ga je naar Spanje verhuizen Pien??
Wat leuk en verrassend :)
Ik heb hier voor het laatst meegelezen in januari 24 dus ik moet denk ik veel pagina's bijlezen :O
Op dit moment heb ik niet veel meer gemoestuind... eigelijk maar een paar aardbeien plantjes en knoflook...

Wel heb ik een aantal zoete aardappelstekjes geplandt een paar dagen geleden... geen idee of het gaat aanslaan maar swa... we gaan het zien

Goed hoor Malenka dat men blij is met jou kennis *D
Wel erg vervelend dat je met je gezondheid aan het sukkelen bent :(:)

Sterkte met je tennisarm Loveslimpie

Witte aardbeien Prairy? Zijn die lekker zoet? :(:)

Nou... de groetjes uit de Vogezen :wave:

Is het niet wat laat voor het planten van zoete aardappel? Geen idee, eigenlijk. Dat gezegd hebbende heb ik eergisteren een grote bloemenbak ingezaaid met bloemen voor insecten. Wachten of die gaan uitkomen, ik vind dat zo'n mooi gezicht.
Pruimenboompje heeft geen vruchten, ben er achter gekomen dat dat misschien wel om het jaar kan zijn. het is wel mooi aangeslagen. We zullen het zien.

Prairy schreef:
Dat zijn de ananas aardbeien, al vermoed ik dat ze bij mij ondertussen een beetje gekruist hebben met andere aardbeien, ze waren enorm dit jaar, en super lekker. Niet bewaarbaar, daarom gaan ze bij mij in de vriesdroger.

Ik heb weleens witte aardbeien gegeten, geen idee of dat ananas aardbeien waren maar die waren inderdaad heel erg lekker. Ik ga eens naar wat plantjes op zoek. De wilde bosaardbeitjes van de buurman zijn uitgelopen naar mijn paardenwei. Inderdaad op zoek naar meer zon zoals Malenka al aangeeft. Blij mee :D. Ik wil trouwens ook op zoek naar gele frambozen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:45

Grappig Pien, dat doe ik ook met onze nieuwe stek in de Vogezen. Dat is ook zeer vergelijkbaar met waar we nu wonen, alleen iets natter lijkt het.

Balance, ik weet niet waar je woont? Maar ik heb zowel de aardbeitjes als de gele frambozen staan als je zin hebt om een keer langs te komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 17:24

Mooie post Balance als reactie op iedereen. Goed gedaan.
Prairy jij doet dat dus ook, hahahahahaha.
We worden zo voor gek uitgemaakt dat we naar dat hete Spanje gaan, dat ik ben gaan vergelijken, en het is hier of even warm of warmer. Bizar.
Leuke en bemoedigende opmerking over oogsten van een patio. Er komen ook bloemen hoor. We willen er een waar paradijsje van maken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:27

Ik gebruik de 'nieuw antwoord' knop daarvoor Pien, links onderin beeld. Reuze handig.
Er wonen denk ik ook best wel veel Nederlanders waar je naar toe gaat, kan ook wel fijn zijn. Spaans leren is altijd handig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 17:47

Je bedoelt "plaats een reactie"? Ik zie geen nieuw antwoord knop :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:52

Bij de regel onder en bovenaan de blokken met posts waar staat : Vorige | Ga naar pagina 1, 2, enz. op dezelfde hoogte helemaal links in je scherm.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:53

Ja die. Huh? Ik zat net aan de computer en dacht daar ‘nieuw antwoord’ te zien. Foutje dus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 18:11

Daar staat:" plaats een reactie". Dat ken ik en ook hoe je dan op de computer kunt antwoorden op alle posts. Maar wat balance nu zegt, er staat niet :" nieuw antwoord". Hahahahaha. Ik dacht joepie iets nieuws dat ik gemist heb....hahahahaha

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:14

Zoek naar deze knop : Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:22

Op de computer is het "nieuw antwoord", mobiel is het "Plaats een reactie".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 18:25

Neonlight schreef:
Op de computer is het "nieuw antwoord", mobiel is het "Plaats een reactie".

Precies! Ik heb een mobiel. Zit nog maar zelden op mijn computer.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:02

En balance.... hoe quote je dan die kleine stukjes??
Ik weet nooit wat ik moet wissen... <<)
Ik werk met mijn mobieltje en ben toch best wel een digibeet ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:50

Ik maak daar weer een quote van.
Dan heb je twee quotes (of meerdere) ineen.
Wat niet nodig is haal ik weg. Maar ik moet toegeven dat dat dan weer lastig is.
Ik denk dat het makkelijker is om zelf de originele stukjes te quoten door op de reageerknop te drukken.
als je dat tenminste bedoelt?

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 23:25

Dankjewel, ik zal eens wat proberen...

Net als die zoete aardappel :P toen ik eenmaal gewortelde stekjes had vond ik het jammer ze niet een kans te geven...
Ik zie wel of het nog kan qua tijd :o