Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 13:15

Solistar schreef:
Ja, ik dacht misschien moet je daarom een lamp aan doen of kunnen ze met zulke korte daglengtes toe?

Rijker voer geven en zorgen dat ze met volle krop op stok gaan. Winterrust qua leggen is belangrijk voor herstel, lamp zou dat verstoren. Verwarming is vanwege grote temperatuur verschillen ook geen optie.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 20:58

Wat leuk weer, zoveel reacties, dank jullie wel allemaal <3

hevonendankjewel, wat voor kruidenthee drink jij het liefst, kan altijd wel nieuwe inspiratie gebruiken.

Ik heb al een idee {:) , we zullen zien wat het wordt

pien_2010 wat een verschil in weer! Wat spannend dat jullie nog een keer gaan emigreren, alvast heel veel succes gewenst <3

Het voelt inderdaad heel bijzonder dat ze mij haar spulletjes gegeven hebben.

Ik zing ook maar niet bij een vereniging.

lucia88 ik vind het ook heel bijzonder dat ze nog zoveel leggen, meestal houden ze er al half september mee op....

balance ja er zijn wel wat planten die er op lijken, dus alleen plukken als je het zeker weet

solistar jup, de kippen zitten swinters heel lang op stok. Maar daarin tegen wordt het hier zomers bijna niet donker en zijn ze dan de hele dag buiten. Goed voeren en water geven is wel belangrijk, maar volgens mij houden ze wel van hun winterslaap ;)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 21:06

Als het sneeuwt in november,

Valt kerst in december

Afbeelding

Toen ik vanmorgen wakker werd, werd de kamer verlicht door een wonderlijk wit licht. Buiten lagen alle struiken en bomen, alle takken en twijgjes, bestrooid met een laagje sneeuw. Ik kleedde mij haastig aan. Sander had het vuur in het fornuis al opgestookt en was net bezig zijn schoenen te veteren, als ik de keuken in danste en zong “let it snow! Let it snow!” Ik trok hem mee in een wervelende dans, waarna we naar buiten gingen om de pony's eten te geven. Er lag al 10 cm sneeuw op het hekwerk en het sneeuwde nog steeds. De pony’s zijn net zo gek als ik en vlogen glijdend en slippend door de wei heen terwijl ze elkaar in de liezen probeerden te bijten.

Afbeelding

De hele dag vielen de vlokken gestaag naar beneden en de pony's stonden al vroeg weer voor de deur om naar binnen te gaan. De kippen zetten helemaal geen voet buiten de deur, maar dat geeft niets, ze hebben hier binnen ruimte genoeg.

Afbeelding

De volgende ochtend schijnt de zon en is de lucht strak blauw. Sander ploetert door de 20 cm sneeuw om bomen te vellen in de achterste weide. De pony’s dansen een stukje om mij heen en rollen zich daarna in de witte sneeuw. Ook de poezen wagen zich nu buiten en in de zon voelt het zelfs warm aan.

Afbeelding

Afbeelding

Ik stook de keuken helemaal blauw tijdens het pannenkoeken bakken voor het middageten en geniet van het prachtige lichte weer. Het is bijna een uur langer licht door de sneeuw en pas tegen het schemer komen de pony's naar huis om hooi te eten.

Afbeelding

Afbeelding

Ik sta op het veranda trapje en kijk naar de eindeloze hemel. Sterren fonkelen, daar ontdek ik de gordel van Orion, de drie sterren op een rij zijn niet moeilijk om te herkennen en daar de kleine steelpan, of pleiaden, wat Sander mij verteld heeft dat ze heet. Verder als dat rijkt mijn sterrenkunde niet. De lucht voelt koud aan mijn neus en het knerpt luid onder mijn schoenen als ik verder ga naar de schuur.

Afbeelding

Overal zie ik sporen in de diepe sneeuw, sporen van reeën, die zich te goed gedaan hebben aan de laatste kolen in de moestuin; kleine ondiepe spoortjes van muizen; diepe afdrukken van een konijn die over het pad gesprongen is; en poezenpootjes, van de wilde kat, die ‘s winters zijn onderkomen zoekt in de houtschuur.
Wat een prachtig winter wonderland!

Suzanne F.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:23

Prachtig die sneeuw!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:32

Geweldig mooi!!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:59

Oh prachtig. Ik ben dol op sneeuw, maar dan wel graag in een vakantie of weekend. Vanmorgen werden we getrakteerd op rijp op de heide. Ook genieten.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 22:54

O wat een mooie witte wereld.
Prachtig zo een pak sneeuw.

Wij krijgen hier vannacht wat mot sneeuw, het zal wel niet blijven liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 07:33

Wauw dat is tenminste echte, ouderwetse sneeuw! gaaf he dan die spoortjes die je overal ziet. vogelpootjes in allerlei maten, muizenspoortjes, katten... als die zo naast elkaar lopen is het net of ze gezellig samen gelopen hebben....terwijl er natuurlijk wie weet hoeveel tijd tussen heeft gezeten.

Grappig wel dat schrikdraad met isolatoren om de wei, maar er staat geen stroom op neem ik aan...?
Hoewel een zonnepaneeltje met accu wel zou kunnen natuurlijk :)

Die poezel in de sneeuw :+:

Echt heel lief en waardevol dat jij de handwerkspulletjes van de mevrouw gekregen hebt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 07:36

Mooie foto's van het sneeuwlandschap
En wat een hoop sneeuw!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 08:27

Volgens mij hebben ze wel stroom maar gebruiken het niet veel. Voor de afrastering en het internet maar verder niet. Dacht ik dan.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:32

die sneeuw is zo mooi, en zoveel dat er al ligt.
ik hoop dat we hier deze winter ook eens een mooi dik pak sneeuw mogen hebben...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:41

Mooi, dat licht de donkere maanden letterlijk wat op.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:46

Geweldig. <3

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:49

Wow wat een pak sneeuw zo ineens! Zo mooi <3
En dan ben je er plots van bewust hoeveel diertjes er door je omgeving struinen :)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:44

Die foto waar dat zonlicht van buiten naar binnen straalt is echt heel mooi!!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 15:18

Prachtige foto's weer. Wat een mooie kat. En wat een dik pak sneeuw hebben jullie al. Altijd mooi om te zien.
De binnen foto met het mooie licht geeft me zo'n heerlijk rustgevend gevoel. Zo vertrouwd aan de ene kant, alhoewel ik zo niet opgegroeid ben. Maar ik voel de tijd gewoon langzamer gaan als ik die foto bekijk, heerlijk! <3

Dat gevoel had ik ook de afgelopen dagen, toen ik geveld was door de buikgriep. Ondanks dat ik me beroerd voelde, voelde het "langzame leven" even heerlijk. Heel raar misschien.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 16:49

SuzanneFdankjewel <3

jolliegirldankjewel <3

Ceetje_bokt dankjewel <3 winters weer is inderdaad niet altijd even handig maar o zo mooi, rijp op de heide ook trouwens <3

vordurdankjewel <3

pmarena ja, prachtig is dat altijd <3. Op dit moment staat er geen stroom op de draden maar we hebben wel een stroomklok op 220. Stroom was al aangesloten toen we hier kwamen wonen. We doen zo zuinig mogelijk en gebruiken ongeveer 7kwh per maand.

pien_2010dankjewel <3

Roihidankjewel <3 wie weet, komt er bij jou ook sneeuw dit jaar...

mysadankjewel <3

marcella dankjewel <3

miezelkedankjewel <3

marasdankjewel <3

victory-boy beterschap :(:)
En dankjewel <3

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:43

Wat een prachtige foto's! Ik krijg ook spontaan zin in pannenkoeken als ik jouw verhaal lees.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:36

Wow wat mooi die sneeuw!!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 17:38

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”

Pippi langkous

Afbeelding

“Sander? Sander?! Hebben we nog figuurzaagjes?” Waar is die man toch als ik hem nodig heb? Hij was toch zopas nog hier…. In de deuropening van de schuur blijf ik even staan, voor ik een grote stap neem over de plas die voor de deur is ontstaan. “Sander!” “Wat zeg je?" Vraagt Sander die net om de hoek van de schuur tevoorschijn komt. “Hebben we nog figuurzaagjes?” “Geen idee, maar als we ze nog hebben zitten ze in die gereedschapskist daar”
Ik rommel wat in de kist voor ik besluit hem ondersteboven te kiepen. Schroeven; spijkertjes, waarvan de meeste krom; hamers; beitels; messen; stukjes touw en schuurpapier. Ja, vooral schuurpapier, grote stukken, kleine stukjes, minuscule stukjes en allemaal versleten maar geen zaagjes. Met een zucht schuif ik alles weer terug in de kist. “Hmmm, wat nu?” Zaagjes kopen is geen optie, het duurt nog weken, zo niet maanden voor we weer naar de stad gaan, en de twee kerstkadootjes die ik in gedachten heb, zouden toch wel binnenkort klaar moeten zijn… Terwijl ik in gedachten mijn mogelijkheden af ga, strijkt Betsy luid spinnend langs mijn benen. “Hej kissemiss” Ik buk om haar aan te halen, trek een aardappelkistje naar mij toe en ga zitten. Betsy springt gelijk op schoot en na één of twee rondjes gedraaid te hebben, gaat ze liggen. Afwezig strijk ik zachtjes over haar kopje, in en uit gaan de nageltjes, in ritme met het spinnen. Zou ik het kunnen snijden in plaats van zagen? Of raspen? Of misschien een beetje van beide? Ja, ik denk dat dat wel zou kunnen maar vandaag wordt het niets meer, het is al veel te donker met dit sombere weer.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal in huis schrijf ik gelijk figuurzaagjes op het lijstje voor volgend jaar. Steek de lampen aan en por de kachel op en drijf de somberheid naar buiten. Hier en daar zie je al voorbereidingen voor kerst. Van rogge stro, wat ik afgelopen juni zorgvuldig uitgezocht en geplukt heb voordat het in zaad kwam, heb ik nu kerstbokken, engeltjes en sterren gemaakt. Nu staan ze nog op de kast maar straks kunnen ze mooi in en onder de kerstboom. Het is traditioneel Scandinavisch handwerk en erg leuk om te doen.

Afbeelding

In de avonduurtjes zit ik, tot ik het te koud krijg, op de rand van het bed te breien. Wanten moeten het worden. Dat kan Sander wel gebruiken met de koude dagen op de fiets. Tijdens het breien luister ik naar Sander’s gitaar en hoor hoe steeds vaker een kerstmelodietje het repertoar binnensluipt. Zachtjes zing ik mee “O christmas tree! O christmas tree! Thy leaves are so unchanging; not only green when summer's here, but also when ‘tis cold and drear” en zo is het helemaal, zelfs in de donkerste tijd van het jaar, zijn er altijd mooie dingen om naar (uit) te kijken. Kadootjes maken is daar voor mij één van. Voor Sander maak ik dit jaar meerdere kadootjes en daarvoor heb ik nog tijd genoeg maar voor 2 goede vriendinnen moeten de kadootjes wat eerder klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Allebei zijn ze creatief en beide hebben ze onder het afgelopen jaar genoemd dat ze willen leren bandweven. ( in mijn volgende blogg zal ik jullie meer vertellen over wat bandweven precies is) In een boek had ik gezien hoe je ze kan maken van berkenhout en zo leek het mij een leuk project. Wat in het boek zo makkelijk leek, kostte in werkelijkheid meerdere probeersels voor het resultaat enigszins in de buurt kwam. Maar uiteindelijk had ik twee dunne plankjes zonder knoesten uit een stuk openhaardhout gekapt. Met een mes en veil heb ik ze helemaal vlak geschaafd en nu had ik eigenlijk de figuurzaagjes nodig.. om de bandweef wat meer persoonlijk te maken, wilde ik de ene versieren met een paardenkop. Ze heeft immers een arabieren stoeterij, dus een paardje lijkt mij passend, en de ander is een natuurliefhebber, en dat moest een eikenblad worden. Maar met een vijl, rasp en schuurpapier is het ook gelukt om de vorm erin te krijgen. Nu moest ik alleen nog de gleufjes en de gaatjes erin snijden. Op allebei heb ik een weef opgezet en een stukje geweven en met een beschrijving erbij gaat het ze vast en zeker lukken om verder te weven.

Afbeelding

Afbeelding

Nu dit project klaar is, heb ik weer wat meer tijd om aan Sanders kadootjes te werken en mijn nieuwe jurk, niet te vergeten!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:32

Wauw, wat een prachtige dingen maak je toch! :wow: Ik weet zeker dat de cadeautjes enorm in de smaak zullen vallen. <3
En natuurlijk weer genoten van je verhaal en sfeervolle foto's. :D

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:55

Wat creatief en wat een bezigheden weer zeg!! Maak jij je nieuwe jurken volledig zelf uit wat stof of vermaak je andere kleding daarvoor?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:34

Ah, wat leuk weer! Die kerstengeltjes van stro heb ik ooit gekregen (van tante Truus die geen tante was maar wel heel aardig), voor in de kerstboom, twee formaten, grotere en kleintjes. Dat is al zeker dertig jaar geleden maar ze hangen nog steeds ieder jaar in de boom.

Dat handweven ga ik eens opzoeken, klinkt als iets wat ik misschien ook wel leuk zou vinden en ook goed om een beetje zen van te worden.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:32

die bandweef plankjes zijn zo ontzettend tof, daar gaan je vriendinnen zeker weten blij mee zijn.
Zo mooi en handgemaakt. Ben benieuwd naar het stukje over bandweven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:39

Prachtig is alles gelukt. Knap hoor zonder figuurzaagje..Creatieve oplossingen zoeken doe je goed!