Sheran schreef:Ik zit de laatste tijd met een soort dilemma. Vooral nu mijn relatie uit is. En ik vraag me af wat jullie mening over dit onderwerp is.
Ik heb vaak het gevoel dat er twee soorten 'blijheid' bestaan. Echte blijheid en nepblijheid. Of, om het misschien wat extremer uit te drukken, geluk-blijheid en sneue blijheid. De eerste soort leidt je naar een hoger 'doel' in je leven, terwijl het tweede meer op de korte termijn gericht is.
Voorbeeld: ik ben nu dus uit mijn relatie. Als ik aan mijn relatie dacht voelde ik een dieper soort blijheid, omdat dat 'toekomst' had, het maakte dat mijn leven zo liep als ik wilde, het voelde goed. Nu merk ik dat ik al mijn huidige blijheid afdoe als 'sneue blijheid': even leuk op korte termijn, maar het helpt je geen ene steek verder en eigenlijk is het gewoon sneu. Voorbeeld: een leuk filmpje kijken op YouTube.
Maar ik heb dat ook met de 'grotere' dingen. Ik ben nu bijvoorbeeld een talencursus aan het volgen en vind dat leuk, maar als ik nu aan mijn relatie terugdenk voelt het toch echt als hele oppervlakkige blijheid die niet duurzaam is.
Herkennen jullie dit? Of andere meningen?
Ik herken verschillende gevoelens van blijheid wel, maar niet perse relatiegebonden. Ik denk persoonlijk eerder dat het komt omdat je wellicht nog niet volledig over je afgelopen relatie heen bent, waardoor je nog niet op een geluksniveau bent waarop je die echte blijheid terug kan ervaren. En/Of omdat je je bezighoudt met hobby’s en dingen die ‘het’ eigenlijk gewoon net niet helemaal voor jou zijn, in ieder geval op dit moment. Is het meer een afleiding voor je of vind je het ‘wel leuk’, dan is het denk ik meer dan logisch dat je je er niet wild enthousiast over voelt.
Naar mijn mening is een diepere levensinvulling, een hoger doel en bijbehorende duurzame/intense blijheid heel goed mogelijk zonder dat het perse aan een relatie is verbonden. Al is het niet per definitie even makkelijk voor iedereen om dat te vinden.