Theo van Gogh doodgestoken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:12

ThePast03 schreef:
Volgens mij is dat maar hoe ze de Koran lezen en is dat nu juist het verschil tussen de extremisten en de Moslims.

weet je wel dat de verschillende geloven hier in nederland de bijbel ook allemaal op hun eigen manier lezen?? neem nou bijv. het streng gereformeerde geloof.....er staat nergens in de bijbel dat vrouwen verplicht een jurk (het liefst tot de enkels) moeten dragen.
en toch zie je die vrouwen alleen maar in van die "soepjurken"
is dat dan ook een vorm van extremisme??

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 23:14

woofie schreef:
is dat dan ook een vorm van extremisme??

Het is ook een vorm van extremisme maar ze roepen gelukkig nog niet op tot haat en plegen geen moorden op andersdenkenden.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:19

en daar heb jij gelukkig helemaal gelijk in!!!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:44

ThePast03 schreef:
Het is ook een vorm van extremisme maar ze roepen gelukkig nog niet op tot haat en plegen geen moorden op andersdenkenden.

Dat valt bij mij zeker ook onder extremisme. De rest van je bewering zou ik nog maar eens heeel diep over nadenken als ik jou was Lachen

Haat ? jawel hoor ! Moord ? Is geestelijke moord wellicht niet erger dan lichamelijke moord ?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 00:45

lageveld schreef:
Is geestelijke moord wellicht niet erger dan lichamelijke moord ?

Vraag dat eens aan Theo van Gogh.
Oh nee, dat kan helaas niet meer....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 00:45

Misschien moet je het eens aan Hirshi Ali vragen, die heeft er wel ervaring mee.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:56

Citaat:
Een wetenschappelijke discipline zoals een 'schriftkritiek van de Koran', naar voorbeeld van de westerse schriftkritiek van de Bijbel, is voor hen dan ook ondenkbaar en eigenlijk godslasterlijk.

Citaat:
Een ongelovige wordt in de Koran een kafir (in het Nederlands bekend in een woord als 'ketter') genoemd. Ook een christen die in de drieëenheid gelooft is volgens de leer van de Koran een kafir, omdat die zou geloven in meer dan één God.

Citaat:
Het woord moslim betekent 'gehoorzaam aan God', maar het betekent ook 'vredelievend'. Voor de moslims is de islam niet een nieuwe godsdienst die door Mohammed werd gepropageerd; het is voor hen dezelfde religie als die die aan Adam, Mozes, Jezus en vele andere eerdere profeten werd geopenbaard.

Citaat:
Maar men gelooft dat de Koran de laatste en beslissende openbaringen van God bevat en dat de andere heilige boeken veranderd en vervalst zijn

Citaat:
Men gelooft dat het Arabisch van God komt en dat deze hemelse taal niet goed genoeg in een aardse taal kan worden omgezet. Vertalingen van de Koran worden dan ook gezien als minderwaardig en onbetrouwbaar.

Dat vind ik nu intressant om te lezen en te weten ...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 00:57

Dat is zeker interessant Alane.
Het verklaard ook waarom de meeste Moslims gewoon vredelievende mensen zijn die niets met het extremisme te maken hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:02

Als je dan ook nog weet dat er meerdere stromingen zijn binnen dat geloof, dan wordt het denk ik ook duidelijker dat niet "het boek" verkeerd uitgelegd wordt maar een groep dat geloof gebruikt als een excuus om te kunnen doen wat ze doen met de gevolgen ...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:13

Dat probeert Hirshi Ali al tijden op haar manier uit te leggen, dat veel zaken met name in verband met gebruiken tegenover vrouwen, worden uitgelegd als zou het voorgeschreven zijn door de Koran, maar daar helemaal niet in terug te vinden zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:33

Dit zijn nu niet bepaald fijne ontwikkelingen, er zijn trouwens inmiddels ook al kerken in de fik gestoken:

Terreurgroep waarschuwt Nederland
Bron: Teletekst / ANP

Op een buitenlandse website, die veelvuldig wordt gebruikt door radicale islamieten, is gedreigd met aanslagen in Nederland als de serie aanvallen op islamitische instellingen in ons land niet stopt. Het dreigement is afkomstig van de 'Islamitische Tawhid Brigades', een tot nog toe onbekende groepering.

In een verklaring die dinsdag is geplaatst, staat: ''We vragen jullie voor de laatste keer en jullie hebben nog steeds een kans, om te stoppen met aanvallen op onze moskeeën, scholen en de moslimgemeenschap in Holland want anders betalen jullie een hoge prijs. We blijven niet machteloos toekijken. Dit moet stoppen anders zullen we de Nederlandse regering en het volk flink laten boeten.''

De 'Islamitische Tawhid Brigades' hebben ook de verantwoordelijkheid opgeëist voor de aanslagen vorige maand in Egypte. Toen kwamen bij aanslagen in de Sinaï meer dan dertig mensen om het leven. De Egyptische autoriteiten hebben officieel geen verband gelegd tussen de aanslagen en de Islamitische Tawhid Brigades. De authenticiteit van het dreigement aan Nederland kon niet worden geverifieerd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:51

Het eerste waar ik dan aan denk is:
Als je een hond wilt slaan is er altijd wel een stok te vinden ....
Als ik kort door de bocht ga redeneren ...
Stel ze steken zelf hun moskeeën aan, en hebben dan zo een excuus om naamsbekendheid te creeren door te gaan dreigen met terreuracties ...

Hier kan ik me dus echt over lopen opwinden ... die terreurgroepen die denken te moeten teren op de acties van anderen, roepen als kleuters en zich gedragen als een verwende kinderen die hun zin niet krijgen ...
Laat ze dan groot doen en hun gezicht tonen, wees dan trots en sta achter hetgeen je gelooft zonder dat je daar een masker voor nodig hebt ...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 14:10

Alane schreef:
Stel ze steken zelf hun moskeeën aan, en hebben dan zo een excuus om naamsbekendheid te creeren door te gaan dreigen met terreuracties ...

Hier heb ik ook al over denken en ik zal blij zijn als ze de daders opgepakt hebben.
Verder deel ik je boosheid.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:33

Citaat:
de een zijn verzetsheld is de ander zijn terrorist

Daar zit ik nu al een poos over na te denken...
van Gogh wordt nu min of meer gezien als verzetsheld ... Mohammed als terrorist... en bij de aanhangers van Mohammed is het net andersom...

carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:36

quote Alane:
Hier kan ik me dus echt over lopen opwinden ... die terreurgroepen die denken te moeten teren op de acties van anderen, roepen als kleuters en zich gedragen als een verwende kinderen die hun zin niet krijgen ...
Laat ze dan groot doen en hun gezicht tonen, wees dan trots en sta achter hetgeen je gelooft zonder dat je daar een masker voor nodig hebt .../

Dit soort aanslagen zijn tekenend voor moslimterroristen, zijn zijn zowat ongrijpbaar omdat ze hun gezicht niet laten zien en jonge labiele jongens/meisjes de smerige klusjes oplaten knappen. Het voelt als een mes in de rug; machteloos omdat men zichzelf niet kan verdedigen.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:36

Ik zie Van Gogh absoluut niet als een verzetsheld.
Ik vond het een kwal eerste klas
(maar hij had er niet om vermoord hoeven worden.....)

Maar dat geblaat nu van iedereen alsof het zo'n geweldige kerel was, hou toch op.. (bedoel niemand hier persoonlijk hoor)
Ik vond hem discrimineren.
(nogmaals hij had er niet om vermoord hoeven worden )

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 14:43

Alane schreef:
Daar zit ik nu al een poos over na te denken...
van Gogh wordt nu min of meer gezien als verzetsheld ... Mohammed als terrorist... en bij de aanhangers van Mohammed is het net andersom...

Wel een beetje vreemd eigenlijk als je bedenkt dat het eigenlijk de bedoeling was om Hirshi Ali te vermoorden. In de brief wordt ook nergens over Van Gogh gesproken, alleen over Hirshi.
Omdat Hirshi niet te bereiken was werd Van Gogh het slachtoffer.
Ik heb ook niet het idee dat Van Gogh nu als een of ander held wordt gezien. Wel zijn mensen kwaad over zijn dood, niet eens omdat het Van Gogh betreft volgens mij maar meer de manier waarop en de reden voor de moord.

carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:49

Bealy schreef:
Ik zie Van Gogh absoluut niet als een verzetsheld.
Ik vond het een kwal eerste klas
(maar hij had er niet om vermoord hoeven worden.....)

Er wordt nog steeds gezegd dat van Gogh om zijn grote mond en continu beledigen is vermoord, maar ik denk zelf dat het puur om die film gaat.

Ik ben zelf ook geen fan van van Gogh maar ik vond dat hij met die film wel de vrouwonvriendelijkheid binnen de islam aan de kaak stelt.
Je kan daar dan tegenover stellen dat de katholieke kerk ook bepaalde discriminitoire trekjes heeft, maar als je het daar niet mee eens bent dan kan je er iets van zeggen.
Niet dat dat wat uithaalt maar je wordt er niet om vermoord.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 14:52

Het ging ook helemaal niet om de grote mond van Van Gogh. Het ging om Hirshi Ali en ook om het filmje Submission.
Dat filmpje was voor sommige extremisten blijkbaar te confronterend.
Als Hirshi Ali niet zo goed beveiligd was was ze allang vermoord geweest vrees ik.

carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:59

ThePast03 schreef:
Het ging ook helemaal niet om de grote mond van Van Gogh. Het ging om Hirshi Ali en ook om het filmje Submission.

Nee dat weet ik, maar steeds weer komt in 'n discussie zijn profilering ter sprake. Maakt mij niet uit al stond ie te orakelen in zijn blote kont.
Het gaat zoals je zegt om Hirshi en de film.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:49

1 brief is een bladzijde uit een boek en maakt geen encyclopedie.
Als Hirshi vermoord was ipv van Gogh... wat had die brief dan voor meerwaarde?
Als Mohammed wel de tijd had om die brief te schrijven dan had hij ook de tijd genomen om te wachten op Hirshi ... ik geloof nl niet dat het een ongeplande onvoorbereidde daad was of is ...
Wat was dan de meerwaarde voor de moordenaar om van Gogh te doden en niet het geduld te hebben voor Hirshi?
Waarom wel aankondigen en niet doen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 15:57

Misschien heb je wel gelijk ik weet het ook niet.
Maar uit de brief heb ik niet het idee gekregen dat Van Gogh vermoord is vanwege zijn grote mond, wel dat ze Hirshi de mond graag willen snoeren.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:10

kwam erachter dat de dag van vandaag, de dag dat theo van gogh gecremeerd word , 9 november, st theodore dag is, vond ik wel bijzonder.....

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:28

Ik weet niet of het hier al in het topic genoemd is, maar de uitzending van de crematie van Theo van Gogh wordt rechstreeks door NL2 uitgezonden om 16.45

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 18:48

Een indrukwekkende gebeurtenis met rake woorden en hele mooie muziek van Lou Reed.