Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:37

Gini schreef:
Klopt allemaal wat je zegt, maar verandert eigenlijk niets aan de stelling dat mensen op zondagochtend als hobby dieren gaan afknallen, dus vanuit de drijfveer 'plezier'. Dat daar dan toevallig door regelgeving een nut aan wordt gehangen (beheer, voedsel), is goed, maar doet niets af aan het feit dat die individuele persoon als plezieruitje gaat jagen. Uit alle hobby's waaruit een mens kan kiezen, kiest een hobbyjager voor "het doden van dieren". Als we dan toch wreedheden uit het dierenrijk aan het bespreken zijn, past deze zeker in het rijtje.

Ik weet niet hoe het in België gaat maar in NL is het niet zo simpel dat je zomaar je geweer pakt, je hond uit de kennel trekt en het bos in gaat om af te knallen wat voor je loop komt.

Dat doe je twee keer en dan ben je je vergunning kwijt!

Waar jij, voor NL, de mist in gaat is dat je jaagt "voor de lol" omdat het financieel totaal niet uit kan. Je kunt in NL niet leven van de jacht en daarmee is het dùs "voor de lol" maar die lol is wel heel strikt gereguleerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:41

ikke schreef:
Gini schreef:
Klopt allemaal wat je zegt, maar verandert eigenlijk niets aan de stelling dat mensen op zondagochtend als hobby dieren gaan afknallen, dus vanuit de drijfveer 'plezier'. Dat daar dan toevallig door regelgeving een nut aan wordt gehangen (beheer, voedsel), is goed, maar doet niets af aan het feit dat die individuele persoon als plezieruitje gaat jagen. Uit alle hobby's waaruit een mens kan kiezen, kiest een hobbyjager voor "het doden van dieren". Als we dan toch wreedheden uit het dierenrijk aan het bespreken zijn, past deze zeker in het rijtje.

Ik weet niet hoe het in België gaat maar in NL is het niet zo simpel dat je zomaar je geweer pakt, je hond uit de kennel trekt en het bos in gaat om af te knallen wat voor je loop komt.

Dat doe je twee keer en dan ben je je vergunning kwijt!

Waar jij, voor NL, de mist in gaat is dat je jaagt "voor de lol" omdat het financieel totaal niet uit kan. Je kunt in NL niet leven van de jacht en daarmee is het dùs "voor de lol" maar die lol is wel heel strikt gereguleerd.

Waar Gini op doelt, is dat mensen als hobby jagen. Een hobby oefen je uit omdat je het leuk vindt. Dieren doodmaken omdat je dat leuk vindt, is een best wel wreed, toch? Iemand die als hobby katten doodt en er tassen van maakt, wordt verketterd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:42

Ik ontken toch ook niets wat je zegt? En ik zeg ook niet dat het simpel is of dat er geen regelgeving is etc. etc. Ik heb het over de drijfveer van de individuele persoon.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:14

Gini schreef:

Nou, dan kunnen we de vergelijking van een paar pagina's terug ook wel weer uit de la trekken. Er bestaan ook mensen op de deze wereld die voor een onbeduidende reden het vuur openen in een school of een winkelcentrum, met als doel mensen te doden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:16

Van wat ik begreep van jagers uit de buurt is dat veel van hen een soort van aangepraat hebben gekregen (veelal van hun vader of oom) dat "als zij het niet doen, niemand het doet" en zichzelf daarmee een beetje de held maken.

Wat ik vanuit een menselijke psychologie-oogpunt kan begrijpen maar zelf wel absolute kul vind. En zo houd je dus toxische gebruiken in stand, 'want we doen het al generaties lang zo'.

Dat laatste is dan wel weer interessant om mee te nemen de biologie in. Want zouden er soorten zijn die vasthouden aan 'we doen het al generaties lang zo'? Ik vind dat zo'n ego-dingetje, en dat lijkt toch vooral terug te komen bij de mens (als aparte diersoort).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:17

Veronica2 schreef:
Gini schreef:

Nou, dan kunnen we de vergelijking van een paar pagina's terug ook wel weer uit de la trekken. Er bestaan ook mensen op de deze wereld die voor een onbeduidende reden het vuur openen in een school of een winkelcentrum, met als doel mensen te doden.

Die doen dat meestal niet als hobby.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:17

Veronica2 schreef:
Gini schreef:

Daar liggen dan vaak weer andere dingen aan ten grondslag, maar dan moeten we wel héél diep de psychologie in duiken...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:20

VuurVleugels schreef:
Dat laatste is dan wel weer interessant om mee te nemen de biologie in. Want zouden er soorten zijn die vasthouden aan 'we doen het al generaties lang zo'? Ik vind dat zo'n ego-dingetje, en dat lijkt toch vooral terug te komen bij de mens (als aparte diersoort).

Ja volgens mij jagen roofdieren al generaties lang volgens dezelfde strategie en ook aan andere dierengewoonten is weinig innovatie te ontdekken. Neem nou een spin, een web van tegenwoordig ziet er toch aardig hetzelfde uit als een web van heel lang geleden? Dieren zijn aardig rolvast hoor.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:26

Veronica2 schreef:
VuurVleugels schreef:

Ja volgens mij jagen roofdieren al generaties lang volgens dezelfde strategie en ook aan andere dierengewoonten is weinig innovatie te ontdekken. Neem nou een spin, een web van tegenwoordig ziet er toch aardig hetzelfde uit als een web van heel lang geleden? Dieren zijn aardig rolvast hoor.

Dat klopt, maar dat is ook omdat evolutie doorgaans niet over één of twee generaties ijs gaat. Lijkt me dus ook moeilijk te meten.

Maar kijk naar buizerds. Die zitten de laatste decennia steeds meer langs de kant van de snelweg waar vaak dieren oversteken, zodat ze sneller en vooral veel makkelijker eten krijgen dan wanneer ze jagen in het bos of weiland. Daarvan lijkt het me niet dat de volwassen buizerd tegen de kids 'zegt' dat ze vooral in het bos moeten gaan jagen, want dat doen buizerds al duizenden jaren zo. Daar is het gewoon watch and learn.

Veronica2

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:31

Ja, of kijk naar de meeuw, die weet ook aardig makkelijk een frietkraam te ontdekken in zijn omgeving.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:32

Veronica2 schreef:
Ja, of kijk naar de meeuw, die weet ook aardig makkelijk een frietkraam te ontdekken in zijn omgeving.

Precies! Best interessant om bij stil te staan vind ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:16

Of er soorten zijn die al generaties lang vasthouden aan “we doen het zo”?…
Even denken.. panda :P

@cowboy, je hebt helemaal gelijk, ik haalde je door elkaar met iemand anders. Op mn mobiel kan ik niet makkelijk terugscrollen, excuus! :)

De psychologie van school shooters is erg interessant.. ze doen het zeker niet “zomaar” (volgens hun eigen redenering)

En dan kom je ook op het punt dat allen mensen (volgens mij) de zwakkeren of afwijkenden faciliteren.. veel mensen zouden naar dieren normen “niet meer meedoen” .. wat dat betreft is de mens de enige (denk ik) die defecten in stand houdt …. Of dat wreed is of juist niet, kan je van alles van vinden ..

Wat die “defecten” zouden zijn zeg ik niks over voordat dat aan alle kanten uit context gehaald wordt :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:24

Cer schreef:
En dan kom je ook op het punt dat allen mensen (volgens mij) de zwakkeren of afwijkenden faciliteren.. veel mensen zouden naar dieren normen “niet meer meedoen” .. wat dat betreft is de mens de enige (denk ik) die defecten in stand houdt …. Of dat wreed is of juist niet, kan je van alles van vinden ..

Wat die “defecten” zouden zijn zeg ik niks over voordat dat aan alle kanten uit context gehaald wordt :)

In mijn tijd bij de vogelopvang heb ik wel gezien dat wanneer je sommige zieke, zwakke, gewonde etc. vogels bij elkaar zet, dat de ene die zich net ietsje beter voelt, het ook als taak op neemt om de zwakkere(n) te voeren. Dit heb ik o.a. gezien bij kraaiachtigen en zwanen. Het gebeurt niet vaak, vaker niet als wel, maar het komt voor :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:30

Ligt misschien ook aan de zwakte? Een tijdelijke, of een aangeboren en blijvende zwakte.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:48

Als we het over wrede dieren hebben zou je eens moeten kijken naar orcas. Ook wel killer whales genoemd.
Hoewel ze niet snel een gevaar vormen voor mensen, kunnen ze ronduit wreed zijn voor andere dieren.
Zo uit mn hoofd staan me 2 dingen bij, een zeehond/zeeleeuw op een ijsschots en een dolfijn die ze werkelijk metershoog door de lucht gooien.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:52

fleurtjeuh schreef:
Als we het over wrede dieren hebben zou je eens moeten kijken naar orcas. Ook wel killer whales genoemd.
Hoewel ze niet snel een gevaar vormen voor mensen, kunnen ze ronduit wreed zijn voor andere dieren.
Zo uit mn hoofd staan me 2 dingen bij, een zeehond/zeeleeuw op een ijsschots en een dolfijn die ze werkelijk metershoog door de lucht gooien.

Maar dit is ook terug te zien bij katten, die 'spelen' met hun eten (muis) omdat de adrenaline in de muis het vlees malser maakt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:00

En een vos die alle kippen doodbijt en niet enkel wat hij eet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:03

Inderdaad, de orka's had ik ook al vermeld. Surplus killing (vos die alle kippen doodbijt) is dan weer vanuit een andere drijfveer/instinct.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:08

Gini schreef:
Inderdaad, de orka's had ik ook al vermeld. Surplus killing (vos die alle kippen doodbijt) is dan weer vanuit een andere drijfveer/instinct.

Precies, dat is niet voor de lol of hobby. Zelfde met wolven in een schapenverblijf.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:39

Nu ben ik juist voor de jacht. Die dieren hebben over het algemeen een veel beter leven gehad dan het stuk varken wat ik uit de supermarkt haal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 23:39

Cer schreef:
@nikass: jij zegt dat jij geen diersoort kent wat zo wreed is tegen z’n eigen soort.
Dat ligt er maar helemaal aan wat je wreed vind. Dieren die strijden om macht of territorium zijn niet mild ofzo. Dat gaat echt wel op leven / dood (en zo niet dood, dan zwaargewond en dan alsnog dood maar dan na lijden).

Of de vogel die eieren uit een nest gooit, voor eigen gewin. Of een dier wat andermans nakomelingen doodt. Het gebeurt :j

Staat totaal niet in verhouding tot de sadistische wreedheid waar mensen toe in staat zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 23:46

Telpeva schreef:
Cer schreef:

In mijn tijd bij de vogelopvang heb ik wel gezien dat wanneer je sommige zieke, zwakke, gewonde etc. vogels bij elkaar zet, dat de ene die zich net ietsje beter voelt, het ook als taak op neemt om de zwakkere(n) te voeren. Dit heb ik o.a. gezien bij kraaiachtigen en zwanen. Het gebeurt niet vaak, vaker niet als wel, maar het komt voor :j

Wolven zorgen ook voor oudere en gewonde roedel genoten die zelf niet (meer) in staat zijn om te jagen. En paarden adopteren soms een wees-veulen, naast hun eigen veulen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 23:47

fokfanaat schreef:
En een vos die alle kippen doodbijt en niet enkel wat hij eet.

Dat is een heel ander fenomeen, en dat doet de vos niet voor de fun!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 23:48

Kaitlyn schreef:
Nu ben ik juist voor de jacht. Die dieren hebben over het algemeen een veel beter leven gehad dan het stuk varken wat ik uit de supermarkt haal.

Je kan ook gewoon geen vlees eten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 00:02

Maakt je niet ineens beter of superieur aan anderen ofwel..?