Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:53

secricible schreef:
tienus63 schreef:
De zwaksten zijn al weggeveegd door het virus.
Die leeftijdscategorie is behoorlijk uit gedund.

Als er nu minder mensen aan overlijden, zou het maar zo kunnen dat er in de winter wel een grote toename aan (ic)opnames is.
Tijd zal het leren.

Dat valt relatief gezien toch best mee?

Tussen de 80-85 zijn er 1300 mensen overleden. (https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken)
We hebben in NL 436000 mensen tussen de 80-85 (https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb)
Dat is uiteindelijk 0.3%...

De cijfers met oversterfte van het CBS liggen wel wat hoger dan dit natuurlijk, lang niet iedereen is getest en bij de GGD gemeld. Dat staat er ook bij. En juist die groep ouderen zal in de groep"vermoedelijk covid-19" vallen, want als iemand van in de 40 overlijdt, zal daar sneller nader onderzoek naar corona zijn gedaan dan als het iemand van 85 is die toch al in slechte gezondheid is.

Na die ernstige griepvirussen een aantal jaar geleden zag je daarna ook een afname van de sterftecijfers. Is ook logisch denk ik.

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:16

dat is ook waar Marie_Anne, daar had ik idd geen rekening mee gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:24

Ik wil eigenlijk heel graag geloven dat het virus afgezwakt is en dat daardoor minder opnames zijn. Maar ik hoor daar verder geen virologen over, dus het zal wel niet dan?

Een collega die besmet was, was heel snel weer hersteld en aan het werk. Wel jong nog, in de 20.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:34

Marie_Anne schreef:
Ik wil eigenlijk heel graag geloven dat het virus afgezwakt is en dat daardoor minder opnames zijn. Maar ik hoor daar verder geen virologen over, dus het zal wel niet dan?

Een collega die besmet was, was heel snel weer hersteld en aan het werk. Wel jong nog, in de 20.

Ik zou dit ook zo graag willen geloven. Maar helaas kan dit niet. Ik hoop wel snel dat de vaccins klaar zijn

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:45

purny schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik zou dit ook zo graag willen geloven. Maar helaas kan dit niet. Ik hoop wel snel dat de vaccins klaar zijn

Wat kan niet volgens jou? Dat een virus afzwakt? Kan zeker wel hoor, is uiteindelijk zelfs voordeliger voor een virus om de gastheer niet te doden, dat biedt een evolutionair voordeel :j

Verder zegt mij het toename in aantal besmettingen ook niet echt wat, alleen de procentuele toename zegt wat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:48

We kunnen niet nu denken dat het virus is afgezwakt. Dan gaan we zeker weer volle IC's krijgen.
Bij afzwakking van het virus gaat het hele land los... dat wil je niet

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:59

O nu snap ik je, ik dacht dat je bedoelde dat het helemaal niet mogelijk was :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:11

Ik zie om me heen dat mensen die ouder zijn of een kwetsbare gezondheid hebben heel voorzichtig leven. Ook de mensen die met hun leven of op een andere manier direct aan hun verbonden zijn houden veel meer afstand van het sociale leven. Ik denk dat het hanteren van de maatregelen dus het verschil maakt met wat er in het voorjaar afspeelde. Daarbij moet ik ook zeggen dat in mijn kringen, collega's, familie en vrienden, iedereen zich ook echt wel aan de maatregelen houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:28

Jessix schreef:
Ik zie om me heen dat mensen die ouder zijn of een kwetsbare gezondheid hebben heel voorzichtig leven. Ook de mensen die met hun leven of op een andere manier direct aan hun verbonden zijn houden veel meer afstand van het sociale leven. Ik denk dat het hanteren van de maatregelen dus het verschil maakt met wat er in het voorjaar afspeelde. Daarbij moet ik ook zeggen dat in mijn kringen, collega's, familie en vrienden, iedereen zich ook echt wel aan de maatregelen houdt.

Ik zie dat juist niet om me heen. Ik zie gewoon oudjes in de drukte (gelijk hebben ze hoor, is geen kritiek) en echt veel mensen die zich niet aan de anderhalve meter houden.
Op mijn werk was dus een collega besmet, en ondanks dat hij binnen anderhalve meter van anderen is geweest is er voor zover nu bekend niemand anders besmet of ziek geworden. En hij is alweer aan het werk. Dat vind ik wel hoopgevend.
Ik zie hier op bokt soms mensen posten dat ik denk: joh, ga gewoon weer eens een beetje leven, die zijn er zo mee bezig en zo angstig. Dat is echt niet gezond. En ik vind geestelijk welzijn eigenlijk niet minder belangrijk dan lichamelijk welzijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:02

Marie_Anne schreef:
Jessix schreef:

Ik zie dat juist niet om me heen. Ik zie gewoon oudjes in de drukte (gelijk hebben ze hoor, is geen kritiek) en echt veel mensen die zich niet aan de anderhalve meter houden.
Op mijn werk was dus een collega besmet, en ondanks dat hij binnen anderhalve meter van anderen is geweest is er voor zover nu bekend niemand anders besmet of ziek geworden. En hij is alweer aan het werk. Dat vind ik wel hoopgevend.
Ik zie hier op bokt soms mensen posten dat ik denk: joh, ga gewoon weer eens een beetje leven, die zijn er zo mee bezig en zo angstig. Dat is echt niet gezond. En ik vind geestelijk welzijn eigenlijk niet minder belangrijk dan lichamelijk welzijn.

Dat kan natuurlijk. Dan verkeren we duidelijk niet in dezelfde kringen. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:15

Ik hoop juist dat het virus is afgezwakt, is er geen reden meer voor al die maatregelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:16

SusanH schreef:
Ik hoop juist dat het virus is afgezwakt, is er geen reden meer voor al die maatregelen.

Ik denk niet dat er iemand is die dat niet hoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:17

Niet in dezelfde regio vooral denk ik.

Ik verkeer niet echt in een kring met de mensen die ik in de supermarkt zie of toeristen en dagjesmensen die ik op straat tegen kom :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:19

Marie_Anne schreef:

Ik verkeer niet echt in een kring met de mensen die ik in de supermarkt zie of toeristen en dagjesmensen die ik op straat tegen kom :')

Oh nou daar had ik het over in mijn post die jij hebt quoten. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:20

Misschien als het toerisme voor een groot deel weg is. Deze mensen hadden niet echt de regels door.
Ik heb nog nooit zoveel duitsers gehoord hier in DH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:47

Jessix schreef:
Marie_Anne schreef:

Oh nou daar had ik het over in mijn post die jij hebt quoten. :')

Ah ja, oke :D . In mijn "kring" is het wisselend. Mijn familie woont in een regio waar nauwelijks corona is, dus die zijn er niet echt mee bezig. Wat ik wel snap ook. Ik ken ook wel mensen die het allemaal maar onzin vinden die maatregelen, maar ook mensen die gewoon wat lakser zijn en ook weer die zich keurig overal aan houden of angstig zijn. Ik zit er zo'n beetje tussenin zelf :) . Letterlijk en figuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:02

Marie_Anne schreef:

Er zijn inmiddels veel stammen maar de variatie ertussen is niet zo groot. Hij is wel al gemuteerd naar een snellere infectie. Het eiwit dat daar mede voor zorgt biedt echter nieuwe kansen voor een betere immuunreactie (en vaccin). Er zijn enkele raporten over mogenlijk afgezwakte varianten maar de echte betekenis is nog niet bekend omdat je daar hogere aantallen voor nodig hebt om daar statistisch wat zinvols over te kunnen zeggen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:23

In Groningen 13 studenten besmet van een studenten verenging. Ook zitten de studenten op vrij grote scholen met heel veel studenten. Ben benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/741680/1 ... met-corona

Gisteren zag ik een interview met een aantal studenten in Nijmegen. Een student staat heel leuk te vertellen dat ze gisteren nog in een café was waar een grote uitbraak was. En een andere student die zegt ja het interesseert mij niks ik ga wel naar een ander. Zo vindt ik het niet heel gek dat jongeren het verspreiden met een gedachtegang als deze. Ik ben zelf student maar uitgaan laat ik nu zeker even voor wat het is.

En ik heb nu voor het eerst gehoor dat iemand besmet is die ik ken. Dit is de eerste sinds het virus er is. Haar dochter zou komen rijden op mijn paard. Had ze anders als eerder uitgenodigd maar was een beetje druk en moe de laatste tijd. Nu eigenlijk wel blij dat ik het iets te druk had , anders had ik nu ook binnen gezeten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:52

Op nos site. Hoogste aantal sinds tijden en kennelijk boven een bepaalde waarde. Benieuwd of dit gevolgen gaat krijgen voor maatregelen.

Ander onderzoek mondkapjes hebben niet gezorgd voor minder mensen in winkelstraten.

Citaat:
MINUTEN GELEDEN
Aantal coronabesmettingen boven signaalwaarde
Het aantal gemelde coronabesmettingen is vandaag voor het eerst boven de signaalwaarde van 7 besmettingen per 100.000 inwoners. Het gaat om 7,3 besmettingen per 100.000 inwoners, oftewel 1270 positieve tests in totaal. De signaalwaarde is volgens het kabinet een soort alarmbel, waarboven het nodig kan zijn om in te grijpen.

De afgelopen dagen steeg het aantal positieve tests. De afgelopen drie dagen waren dat er gemiddeld 1089 per dag; de drie dagen ervoor waren dat er 895. Over de eerste week van september meldde het RIVM dinsdag nog gemiddeld 775 bevestigde besmettingen per dag, tegen 512 een week eerder.

De gemeenten met de meeste besmettingen waren Amsterdam (186), Den Haag (123) en Rotterdam (121). De afgelopen drie dagen waren de gemeenten met de meeste besmettingen per 10.000 inwoners Delft (9), Pijnacker-Nootdorp (5,4) en Den Haag (5,3).

Het aantal gemelde ziekenhuisopnames met het coronavirus bedroeg vrijdag 10. Ook zijn drie doden gemeld als gevolg van het virus.

Door achterstanden bij de GGD worden doden en ziekenhuisopnames niet altijd direct doorgegeven. Sommige opnames en overlijdens waren dan ook niet afgelopen week, maar zijn afgelopen week pas gemeld bij het RIVM.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:10

Lees net ook op de site van NOS dat deel zorgpersoneel en onderwijzend personeel (basis en VO) voorrang krijgt bij testen. Hoe dat er concreet uit komt te zien weten ze nog niet. Vind het wel een hele lastige. Want voorrang voor de een betekent nog langer wachten voor een ander.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:14

En als iemand bv in de voedselproductie zit, of vervoer waardoor er een trein niet rijdt of er minder eten gemaakt kan worden. Of een schoonmaker of vuilnisman of loodgieter enz? Waar leg je de grens? Zorg snap ik nog maar er zijn nog zoveel cruciale beroepen -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:16

Dat bedoel ik dus ook. Mijn man heeft evengoed een vitaal beroep, als hij niet kan werken dan gaan er een hoop mensen in paniek raken. Nu kan hij gelukkig een heel groot deel vanuit huis doen. Maar toch. Waar trek je de grens?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:16

Ik snap het wel. Er is al zoveel personeelstekort in de zorg en onderwijs.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:17

Nou ja hier ook. Als daar teveel mensen uitvallen komt er kaascoating en producten voor de beton fabricage snel klem te zitten. Idem als een van de transporteurs teveel ziekte krijgt komt het ook niet meer op de juiste plek terecht -O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:11

purny schreef:
Ik snap het wel. Er is al zoveel personeelstekort in de zorg en onderwijs.

Wij krijgen vooral klachten van ouders die dan vrij moeten nemen (ja vo dus...) en dan gaat het dubbelop natuurlijk :+