Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:30

De KLM profiteert aanzienlijk meer van de maatschappij dan andersom.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:30

Mmm geen idee pf het in verhouding is
Klm is groot rn materieel is groot en complex
Dan heb je het personeel nog niet meergerekend
En idd in “the grand scheme of things” zal de invloed van een klm die failliet gaat of de bakker om de hoek nogal een beetje grotet zijn bij de klm
(Dr bakker prutsmuts om de hoek heeft 5 man personeel... de klm iets of wat meer
Denk dat die 5 mensen in de wia een stuk beter op te vangen zijn dan die massa mensen van de klm )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 24-04-20 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:31

Shadow0 schreef:

Hoe veel profiteert de maatschappij van KLM dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:33

Destination schreef:
Shadow0 schreef:

Elk bedrijf bestaat om winst te maken. En dat mag, reken maar dat de staatsteun in ruil voor regels is .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:33

Dat snap ik, echter hebben ze ook tegen de afspraken in het personeel zonder vast contract ontslagen...
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 24-04-20 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:34

Ineke2 schreef:
Dat snap ik, echter hebben ze ook tegen de afspraken in het personeel ontslagen...

Dat personeel was niet in dienst van KLM zelf, toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:35

Destination schreef:
pien_2010 schreef:
Hoeveel krijgt air france van FraNkrijk ? Is dat al bekend?

7 miljard volgens de liveblog op nos.

Ik hoorde het net. Bedankt!!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:35

Jawel, met flexi contract. De afspraak was dat ze ze niet zouden ontslaan en dan zou de overheid 90% van de loonkosten betalen.

Sansevieria

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:36

Zou dat niet teruggedraaid worden, was toch een van de voorwaarden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:37

ze zullen idd vast voorwaarden aan hebben gesteld

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:37

Er was net een persconferentie op npo politiek.
Ze rekenen in de voornemens voor de staatsteun niet alleen KLM personeel mee maar ook Schiphol als hun en als banenmotor en de open Nederlandse economie die op veel gebieden ook draait op internationale handel.
Wel worden er voorwaarden gesteld aan de financiën, maar ook over voorwaarden omtrent overlast is gesproken, bijvoorbeeld minder nachtvluchten en minder co2 uitstoot.

In dit licht denk ik dat de bekendmaking van de bonussen, en het later weer intrekken hiervan, bewust is gedaan zodat er straks een loonoffer van het personeel gevraagd kan worden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:41

Destination schreef:
Ineke2 schreef:
Dat snap ik, echter hebben ze ook tegen de afspraken in het personeel ontslagen...

Dat personeel was niet in dienst van KLM zelf, toch?

Ze hebben geen personeel ontslagen. Het ging om flex personeel, werkend bij een uitzendbureau. In de NOW is het zo geregeld dat uitzendbureaus degene zijn die de regeling voor hun personeel kunnen aanvragen.

Voor dit personeel was al geen werk meer ongeveer een week voordat de corona maatregelen inclusief NOW bekend werden.
Het personeel was dus al ‘ontslagen’ voordat er überhaupt maatregelen bekend waren.

Amerika, China en andere landen sloten hun luchtruimen al voordat de crisis in Nederland losbarstte.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 24-04-20 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:41

Destination schreef:
Shadow0 schreef:

Niemand weet het precies, maar aanzienlijk minder dan ze zelf beweren.

https://www.ftm.nl/artikelen/werkgelege ... zSbxq4Hjmf

De focus van zowel de KLM als Schiphol zijn helemaal niet de Nederlandse economie of zelfs maar de Nederlandse reiziger. Het is vooral fijn voor de doorreizigers en de brievenbuskantoren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:46

bigone schreef:
Luchtvaart en dus Schiphol is goed voor 300.000 banen. En daar zitten ook heel veel kleine toeleveringsbedrijven bij . Het lijkt veel maar al die mensen in de ww en dan ook nog veel kleine bedrijven die failliet gaan. Zou ook hele grote zakken met geld kosten.

Luchtvaart en geld is hartstikke ingewikkeld.
Zo is er de schade aan de omgeving van Schiphol (en als dingen misgaan: Flevoland en de Veluwe), waar niets qua compensatie tegenover staat. Waarbij op papier wel afspraken bestaan, maar in real life niet.
En de schade mbt luchtvervuiling, kost ook fors wat (van dijkverzwaring, klimaatbestendig maken van steden tot vluchtelingen uit de tweede (Syrische burgeroorlog) klimaatoorlog en de volgende oorlogen opvangen - luchtvaart betaalt niets.
Dan is er nog het verdrag van Chicago en de oneerlijke concurrentie mbt de trein, 'kassa' voor de luchtvaart.

Met wat goede wil en drie miljard euro kunnen we toch wel 300.000 nuttiger banen met minder schade creëren?

(Ik vind het geldverspilling. Jammer van die banen, er zijn nog belangrijker zaken op de wereld. Een klein luchtverkeersnet voor noodzakelijke goederen, accoord. En een uiterst beperkt passagiersnet, waarbij geldt dat passagiers voortaan netjes betalen: BTW op kerosine, een substantiële bijdrage aan de milieuschade, etc etc.)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:52

Ook ik vind het dus echt geldverspilling....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:56

Voorlopig denken minister Hoekstra en van Nieuwenhuizen daar anders over. Werd in de persco ook goed uitgelegd welke economische overwegingen ze hierbij mee namen, naast de 30.000 directe banen die er mee gemoeid zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:59

Je kan het gewoon nooit goed doen voor 17 miljoen Nederlanders :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:04

MizzMontana schreef:
Voorlopig denken minister Hoekstra en van Nieuwenhuizen daar anders over. Werd in de persco ook goed uitgelegd welke economische overwegingen ze hierbij mee namen, naast de 30.000 directe banen die er mee gemoeid zijn.

Ja heb de conferentie gekeken, maar dat betekend niet dat ik nog steeds geldverspilling vind.
Janneke2 legt al goed uit waarom.

Daarnaast juist zo’n groot bedrijf zou zijn broekriem zelf moeten kunnen ophouden.

Dat de topman dan met een salaris van minstens 6 ton per jaar zegt “ ik hoef de bonus van 1,3 miljoen niet” is natuurlijk lachwekkend als daarna het bedrijf miljardensteun krijgt van de overheid.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:06

Waarom is dat lachwekkend? Dat is toch juist goed dat die man dat doet? Zijn bonus gaat over eerder behaalde resultaten dus het is niet dat hij daar geen recht op zou hebben ofzo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:09

Omdat het manipulatie is. Om goodwill te kweken.
Is gewoon afgesproken werk.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:14

En als hij die bonus wél zou aanvaarden, is het ook weer niet goed, toch?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:22

MoniqueT schreef:

Het zou hem en al die andere topmannetjes sieren als ze een deel van hun ( echte) salaris in zouden leveren ipv “ alleen” de bonus. Dan zou ik ik echt positief verrast zijn.
De overheid zou niet akkoord gaan ( denk ik) met die miljarden steun als hij de bonus wel had geaccepteerd. Dus daarom zeg ik “ voor op gezet plan en manipulatie “ ook vanuit de overheid dit, want dit is heus wel binnenskamers besproken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:24

Dat hebben ze al gedaan, respectievelijk 25 en 20%

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:24

MizzMontana schreef:
Dat hebben ze al gedaan, respectievelijk 25 en 20%

Inderdaad, er zijn een heleboel bedrijven waarbij de top salaris inlevert. Inclusief KLM.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:25

Ineke2 schreef:
MoniqueT schreef:

Het zou hem en al die andere topmannetjes sieren als ze een deel van hun ( echte) salaris in zouden leveren ipv “ alleen” de bonus. Dan zou ik ik echt positief verrast zijn.
De overheid zou niet akkoord gaan ( denk ik) met die miljarden steun als hij de bonus wel had geaccepteerd. Dus daarom zeg ik “ voor op gezet plan en manipulatie “ ook vanuit de overheid dit, want dit is heus wel binnenskamers besproken.

Natuurlijk worden dat soort zaken besproken, maar hoge bomen vangen altijd veel wind. Ook in dit geval doen ze het niet makkelijk goed.

Wat anders:

Ik denk echt dat de Spanjaarden gek geworden zijn hoor ... Jawel, er is corona, er zijn veel doden, maar ook hier gaat het inmiddels een heel stuk beter. Voor zover bekend is er in ons dorp van 600 inwoners geen enkele besmetting. Niemand overleden ook.

Maar nu de regering eindelijk de kinderen een uurtje per dag buiten laat, binnen een kilometer van huis en begeleid door maximaal één volwassene, krijgen we dit. Een aangewezen route om met ze te gaan wandelen, met verkeersblokkades op de toegangspunten en gedesinfecteerde wegen. Het is net buiten het dorp, waar weinig huizen staan. Panisch zijn ze hier, echt! Hoe wij hier ooit weer normaal de straat op moeten, vraag ik me af hoor.

Afbeelding