Hier in Hardenberg 11 mm gehad vanavond. De lucht was wel prachtig.
MariaMaaike
Geplaatst: 17-08-20 22:21
Dit kwam bij ons voorbij, deze foto's zijn gemaakt tussen Dokkum en Lauwersoog (meerdere stops)
Hiraeth
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 22:31
Voor de weer-apps is het ook echt moeilijk. Gisteren viel lokaal eigenlijk zwaarder uit dan in eerste instantie verwacht boven Nederland (vandaar ook dat het vrij last-minute toch nog opgeschaald werd qua waarschuwingsniveau, denk ik). Qua voorspellingen op deze apps zijn ze vaak minder betrouwbaar. Ik heb het idee dat vooral Buienradar met de +3 vooruit nog wel eens de neiging heeft om te extrapoleren op basis van een bestaande bui. Het is dan nog maar de vraag of de intensiteit en trekrichting vergelijkbaar zijn. De langere termijn vooruit is gebaseerd op het weermodel van het KNMI en is in sommige situaties wel betrouwbaar.
Wel moet je rekening houden met het feit dat weermodellen de situatie op basis van buien telkens toch een beetje aanpassen. Zo geven de meest updates om de zoveel uur om bijvoorbeeld veranderingen in te kunnen calculeren. Het kan dus ook zijn dat buienradar al snel z'n eigen berekening in de prullenbak gooit omdat er niks van klopt. Als jij dus op de +24 of +48 vooruit hebt gekeken een dag van te voren, is de kans sowieso groot dat er niks meer van klopt.
Mocht je dus écht in een situatie zitten waarbij je de kansen wil vergroten dat je het weer weet, is het handig om toch wat meer kaarten te gebruiken en ze naast elkaar te leggen. Dan zie je duidelijk de overlap van waar de meeste modellen berekenen dat er wat gaat gebeuren. Het is alsnog de lotto spelen hoor, maar je hebt dan wel wat meer loten gekocht.
En verder zou ik vooral de buienradar echt gebruiken voor op dat moment en om, op basis van de afgelopen beelden, te kijken hoe snel een bui een beetje trekt. Buienradar en andere apps zijn redelijk goed om te weten of je de was binnen 5 minuten binnen moet doen, maar niet zo goed om op basis daarvan je tuinfeest te plannen.
Mocht je je willen verdiepen in weerkaarten kun je bijvoorbeeld deze site gebruiken: https://meteologix.com/nl (onder 'forecasting) of deze: https://www.wxcharts.com COSMO heeft het de laatste tijd wel redelijk goed gehad. Helemaal toen we in Frankrijk zaten. AROME wordt ook vaak genoemd en GFS heeft ook een goede reputatie. HARMONIE is van het KNMI.
En als je dan een beetje zoekt....
@ MariaMaaike:
Shiloh
Geplaatst: 17-08-20 23:06
Héle gave foto’s
Man wat ben ik lang niet in dit topic geweest ... op de een of andere manier had ik het topic ontstipt. Al had ik in dit topic überhaupt geloof ik nog niet gereageerd, maar had hem wel gestipt in het begin.
Hiraeth
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 23:11
De enige foto van de bui die ik heb is deze.
Toen ik met mijn broer en zijn vriendin de bui even ging bekijken vanaf de oprit schoot de huispluis naar buiten. Daar had hij zo'n 10 minuten echt spijt van. Ik zag 'm tijdens het bliksem kijken van achter het raam ineens langs rennen over de straat. Bob z'n noodplan was om onder het overdekte terras te schuilen, maar daarvoor moest hij nog wel het hele huis om.
@ Shiloh: Welkom terug!
Anoniem
Geplaatst: 17-08-20 23:25
Ah, Pecos Hank! Die volg ik al een poosje. Het volgende filmpje is mss ook erg leuk/leerzaam dacht ik. https://youtu.be/JXhif3E3l2s
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-23 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Zondag en maandag hebben we dan eindelijk regen en onweer gehad. Daarvoor ging alles aan ons voorbij. Op de buienradar leek alle neerslag net een paar km ten noorden van hier te ontstaan.
Gisteravond werd t ineens heel donker rond 20 uur... jammer dat je vanuit ons huis slecht uitzicht hebt op wat komt. Maar t ging daarna flink tekeer.
Dan hebben jullie het echt net gemist, Chasey! Hier iets westelijker heeft het nog aardig geonweerd en flink geregend. Maar wij zaten inderdaad ook net aan het uiterste staartje aan de oostkant van de bui.
Ik had het idee dat het boven ons ontstond en daarna langzaam wegtrok. Wel hele gave luchten kreeg je er van. Wel veel flitsen er in gezien, geen regen.
Hiraeth
Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 18:14
[dingen plannen in de zomer] "kun jij vrijdag?" "nou, er staat vies paasei op de kaarten..."
Overigens schuift de forse laag windschering wel een beetje heen en weer qua tijd en locatie, dus ik hoop dat de overlap voor vrijdag toch goed uitpakt. Puur vanuit weerkundig oogpunt natuurlijk, want als het wel het geval is dan kan dat heel veel niet leuke schade gaan maken. Ook donderdag begint er leuker uit te zien.
Puur hypothetisch gezien, áls het wel qua timing en intensiteit overeen gaat komen, is een level 3 van estofex en een memorabele storm a la pinksterstorm niet uitgesloten. Vandaar dat ik tegen beter weten in toch al een beetje enthousiast begin te worden.
Anders hoop ik dat de overlap óf in rijdbare afstand plaats vindt, óf dat het allemaal nog-wel-leuk-maar-niet-zo-intens-is en dan misschien vergelijkbaar wordt met de afgelopen dagen. Het is voor mij denk ik wel één van de laatste stormkansen om actief the chasen van het jaar, dus van mij mag hij toch wel even het goedmaken wbt het tegenvallende seizoen.
EDIT: Op dit moment is de CAPE in de runs even wat minder, dus ik hoop ook even dat dat weer terug komt.
Shiloh
Geplaatst: 18-08-20 18:42
Ik kijk vooral steeds op de kaarten of er iets vanuit de goede hoek met een stevige onweersbui op het huis van mijn ouders af gaan. Als ik vanuit daar een keer een vette shelf cloud foto kan maken zou wel super kikken zijn.