[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:25

Doet me denken aan een ander verhaal uit dit topic over een moeder wiens weekends zooo vol zaten. Want ja, huishouden en de was enzo. Ok bij kindvrije mensen doen de kaboutertjes dat zeker :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:26

Kindergeld mogen ze van mij gerust afschaffen. Maar zoals een andere bokker zei (in België bestaat het toch) kan iedereen zorgverlof nemen voor een hulpbehoevende ouder/broer/zus/grootouder etc. Het is dus aan jou om er voor te kiezen of je dat opneemt of niet :) De een neemt het op voor hun kind, de ander voor hun grootmoeder etc.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:27

Waar koop ik die kaboutertjes?
Ik moet dat zelf doen helaas -O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:28

Tendance schreef:
Vergeet niet, dat niet alleen ouders zorgverlof hebben.
Als je eigen ouder of opa/oma zorg nodig heeft dan kun je hier ook verlof voor krijgen.
Velen gebruiken deze mogelijkheid niet vanuit schaamte of onwetendheid.

Ouderschapsverlof is iets anders dan zorgverlof.
Totaal onvergelijkbaar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:29

Tendance schreef:
Achterom schreef:

Haha, mee eens. Maar ik spreek het meestal maar niet uit...

Als God niet had gewild, dat er op deze manier kinderen op de wereld kunnen komen, dan had hij ons niet de hersenen gegeven om een oplossing te bedenken voor dit probleem.
Zo zie ik het.

Haha, dus alles wat wij kunnen bedenken is oké. Volgens mij is daar de ethiek juist voor bedoeld, om daar vragen bij te stellen.

Oh ja, God bestaat niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:31

DeMolenhoek schreef:
Kindergeld mogen ze van mij gerust afschaffen. Maar zoals een andere bokker zei (in België bestaat het toch) kan iedereen zorgverlof nemen voor een hulpbehoevende ouder/broer/zus/grootouder etc. Het is dus aan jou om er voor te kiezen of je dat opneemt of niet :) De een neemt het op voor hun kind, de ander voor hun grootmoeder etc.

Maar dit geldt toch net zo goed voor iemand mét kinderen? Die kunnen ook mantelzorg voor een familielid op zich nemen. De kans dat het nodig is is alleen kleiner bij een willekeurig persoon zonder kinderen ( = minder familie om zorgverlof voor op te nemen )

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:35

Ik stem voor een: wat fijn dat je geen kinderen hebt vergoeding :)
Goed voor het milieu enzo!
Beetje hetzelfde als dat je met een diesel meer wegenbelasting moet betalen dan met een benzine auto :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:55

Helemaal met je eens Sanet. Elk jaar een bonus en wat extra dagen vrij. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:54

Als ze nu eens gewoon iedereen 2x de periode van zwangerschapsverlof toekennen in het begin van je carrière. En dan mag je die vrij opnemen gedurende je hele loopbaan, maar op is op.
Besteedt je ze aan 2x bekomen van een bevalling, of om 1 koter te krijgen en te reizen of wat dan ook... eigen keuze.
Hen je ze opgebruikt en ben je toch gepland zwanger? Jammer dan, dan neem je maar onbetaald verlof.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:00

En wie betaald die dan in dat geval en wie houdt bij wie wat opgenomen heeft?
Als het de werkgever is kun je dan het beste iedere 2 jaar van werkgever wisselen :D

Ik blijf toch problemen zien in dat geval met mensen die lang afwezig zijn omdat ze zelf het risico hebben opgezocht (gevaarlijke sport of extreem ongezonde leefstijl). Dat moet dan eigenlijk ook van dat verlof af, toch?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-12-18 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:03

Ik ben mama! :D

Afbeelding

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:08

Sizzle schreef:
En wie betaald die dan in dat geval en wie houdt bij wie wat opgenomen heeft?
Als het de werkgever is kun je dan het beste iedere 2 jaar van werkgever wisselen :D

Ik blijf toch problemen zien in dat geval met mensen die lang afwezig zijn omdat ze zelf het risico hebben opgezocht (gevaarlijke sport of extreem ongezonde leefstijl). Dat moet dan eigenlijk ook van dat verlof af, toch?

UWV betaald toch je zwangerschapsverlof.. dus die kan dat prima bijhouden

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:08

Ik zou dat heel lastig vinden, en waarschijnlijk is het ook gewoon niet haalbaar. Ik kan me dan wel vinden in kinderbijslag anders aanwenden, bijvoorbeeld voor school en sport. Gezonde kinderen (en later: volwassenen) zijn een stuk minder belastend voor de maatschappij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:11

O, ja dan is dat niet zo moeilijk inderdaad.
Moet het dan niet 1,6x verlof zijn? Dat is toch het gemiddelde aantal kinderen op het moment?
Hoe moet dat dan met mannen?
Of gewoon 50:50, dus niet 16 weken maar 8 (of hoeveel is het in NL?)

Kinderbijslag heb ik nog nooit begrepen.

Edit: ik zie echter al hoe je dit kunt frauderen. Gewoon zorgen dat ze aan het eind van je zwangerschap je contract niet verlengen en WW aanvragen. Als je dan braaf solliciteerd dan is dat geen verlof toch :')

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:17

En aangenomen word je toch niet met zo’n buik... :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:20

Pcies :D
(Overigens is dat precies wat mijn werkgever deed, mij gedurende de zwangerschap 3 maanden contracten geven die 4 weken voor de datum niet meer verlengd werd en dan vervolgens wel blijven lastig vallen met vragen).

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:08

Kinderen krijgen wordt ondersteund omdat als ze groot zijn ze weer bijdragen aan de economie. Het is nodig om een land draaiend te houden. Als jouw hond of kat of betaalde vakantie daar ook aan bijdraagt maak je misschien een kans op hetzelfde verlof als een zwangere vrouw :Y)

Ik denk dat de groei van de wereld beter geremd kan worden in de kansarme gebieden in de wereld. Bv 7 kinderen per vrouw in Niger, en de meeste zullen in armoe eindigen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:15

Dan ga je er vanuit dat ze ook allemaal volwassen worden...

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:19

Dat is zeker zo, maar als de bevolking daar in 60 jaar 7 keer zo groot is geworden blijven er genoeg wel in leven blijkbaar ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:31

Oh werkt dat zo.

Toch handig al die mensen en nuttig ook. Er is voor iedereen genoeg te eten, grondstoffen in overvloed en de aarde / het milieu heeft er nog nooit zo goed voorgestaan. Toch? :)

Meer mensen op de aarde heeft 0 toegevoegde waarde. En om dan te opperen dat ze in kansarme landen maar moeten stoppen met het krijgen van kinderen terwijl men in een rijk land als Nederland dat recht wel moet hebben vind ik ontzettend naar. “Wij” roven die landen leeg en gaan dan ook nog even bepalen hoe ze moeten leven.

Prima hoor als dat kind uit Niger later hier komt wonen en wil werken. Waar je geboren wordt is puur geluk of pech.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:40

Ik zeg niet dat ze daar moeten stoppen met kinderen krijgen. Maar als ze daar en overal ter wereld net als hier een gemiddelde van onder de 2 aanhouden loopt het probleem lang niet zo snel uit de hand ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:42

Een werkgever kan dat via het sociaal secretariaat laten bijhouden. Wissel je van job, dan krijg je daar een attest van dat je moet meenemen naar je volgende.
Of laten registreren via de RVA? Is onze variant van het uvw.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:47

Het probleem is al uit de hand gelopen. Er is onvoldoende eten en schoon drinkwater voor iedereen. Duizenden kinderen per dag sterven hierdoor. Nee sorry ik begrijp niet dat er nog mensen zijn die kinderen willen.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:56

Daar verschillen we van mening. Ik vind dat mensen best aan kinderen mogen beginnen mits er goed nagedacht is over hoe dit rond te krijgen. Helaas schort het daar vaak aan. Maargoed, ieder zijn mening :)

Ik vind het ook geen probleem dat daar een verlof voor staat die ik zonder kind niet krijg. We leven in een zorgstaat en ben dankbaar voor de zorg die ik ontvang als ik het nodig heb.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:12

Ik vind zwangerschapsverlof dikke prima en moedig het ook wel aan dat partners wat langer verlof krijgen na de geboorte. Is al regelmatig bewezen dat dit goed is voor het kind. En ik hoop dat er alleen maar betere kinderen op de wereld komen zodat ik wat minder me hoef te ergeren. Bijv een maand verlof voor de partner ofzo vind ik wel redelijk. Volgens mij is het nu in Nederland slechts een paar dagen.