Hevonen schreef:Moest ineens denken aan mijn ex-schoonvader. Hij had de gewoonte om met kerst te komen en dan tot na nieuwjaar te blijven logeren. Omdat het een onmogelijk lastige man was, die altijd heel minachtend deed en zich lekker liet bedienen, zag ik er altijd vreselijk tegenop.
Op een gegeven moment belde hij me op om door te geven wanneer hij precies zou komen. De kinderen waren toen tussen de 7 en de 11 jaar oud. Hij zei, ik neem wel een fles wijn voor jullie mee, maar voor de kinderen niks, want daar kom ik niet voor. Ik heb toen gezegd dat het toch wel aardig zou zijn als hij wel iets voor ze mee zou nemen, ook al was het maar een reep chocolade voor elk kind. Ze zagen hem alleen dan en ze mochten nooit wat als hij kwam, maar moesten vooral in hun kamers blijven, terwijl ze gewoonlijk in de woonkamer speelden. Als ze daar waren, was hij zo onvriendelijk en vervelend, dat ze weggingen.
Hij vond die reep niet nodig, maar ik drong een beetje aan; het was tenslotte toch hun opa. (het ging niet om geld bij hem hoor, hij verdiende over de twee ton per jaar).
Toen hij kwam had hij in totaal twee van die houten puzzeltjes mee voor de drie (!) kinderen. Die had hij gratis gekregen bij een tankstation. De jongste (het enige meisje) hoefde geen puzzel volgens hem, want dat kon zij als meisje toch niet oplossen. Uiteraard loste zij beide puzzels in een ommezien op, wat haar opa niet geloofde, die zei dat ze wel vals zou hebben gespeeld... (wat onmogelijk was). Zoals gewoonlijk, behalve gierig ook een akelige kerel die ons een rottijd bezorgde.
Dit meen je niet. Die had van mij niet meer mogen komen hoor. Hoezo logeren tot na het nieuwe jaar? Dat had hij van mij niet een keer hoeven proberen hoor. Tuurlijk mag familie een nachtje komen logeren als ze anders weer een heel eind terug naar huis moeten of als het laat wordt, maar met zo'n instelling wil ik je niet eens zien.