Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:24

Ik heb trouwens ook nog een voorbeeld over kadootjes. Ik weet niet of het onder gierig valt, of onder "gewoon triest".
Ik heb 3 kinderen en alleen de jongste krijgt een kadootje voor zijn verjaardag van mijn ex schoonmoeder. De andere 2 krijgen ieder jaar te horen dat oma geen geld heeft voor kadootjes. Nu spoort het mens sowieso niet, dus ik kijk nergens meer van op. Maar ik denk dat ik de reden heb ontdekt. De jongste is op de 23ste jarig, oma krijgt de 20ste haar geld, dus dan is het nog niet op. De andere 2 zijn de 6e en de 7e jarig, en dan is het geld wel op.
Mijn schoonzus was dit ook al opgevallen, bij haar krijgt alleen het kind dat de 25ste jarig is een kadootje. Het kind dat de 5e jarig is niet. En haar jongste is pas geboren, dus we grapten al dat hij beter anderhalve week eerder had kunnen komen. Want hij is door zijn geboortedatum veroordeeld tot een leven lang geen verjaardagkadootjes van oma :D _O-

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:27

Ik zou verschrikkelijk blij worden als iedere jarige (of verse ouder, of trouwende, of zomaar-feestje-gevende) zo'n lijst maakt! Ik heb een gruwelijke hekel aan winkelen, en cadeautjes shoppen vind ik nog wel het ergste, want voor de meeste mensen weet ik écht niet wat ik moet kopen. En een cadeautje om maar iets te geven vind ik zo dom, zit je wéér met een prul waar je niks mee kan. Dan heb ik liever een paar centjes voor in de spaarpot of gewoon een leuk kaartje of een dikke knuffel.
Zelf vraag ik altijd geld of een cadeaubon, dan kan ik zelf besluiten wat ik er mee doe en kunnen de gevers gewoon geven wat ze kunnen missen en geen cent meer. En kun je niks missen? Ook geen probleem, ben allang blij dat je mijn verjaardag samen met mij komt vieren :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:29

Mando schreef:
Denk dat ik even met haar om de tafel was gaan zitten en de kilometer samen had uitgerekend incl kosten en afschrijving.

Ja eigenlijk had ik dat moeten doen inderdaad, maar tijdens die discussie werd mij wel duidelijk dat zij alles van een compleet andere kant bekeek. Ze praatte gewoon langs al mijn punten heen of zei gewoon dingen die niet waar waren. Dan kun je eigenlijk wel ophouden met de discussie, want je hebt alleen jezelf er mee en het was wel duidelijk dat het niet meer op een normale manier zou worden opgelost.
Ik heb haar gezegd dat je zo niet met mensen omgaat en dat ik er wel klaar mee was. Daarna geblokkeerd overal, want ik weet van ruzies die ze met anderen had en heeft dat ze maar door blijft gaan met appen en berichten sturen om haar gelijk te halen.
Ik hoop dat ze erg gelukkig wordt met de ton, die haar een vriendschap heeft gekost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:35

Oei.. ik zou in dat laatste geval van de oma (die 1 kind wel wat geeft en de andere nooit wat) aangeven dat ze dan voor geen enkel kind een cadeautje hoeft mee te brengen. Een verjaardagskaartje of desnoods helemaal niks is dan ook voldoende en voor ieder kind gelijk lijkt mij toch?
Maar ik ben wat dat betreft ook wel van de weegschaal, kind 1 krijgt net zo veel als kind 2 aan waarde. Net als de volwassenen.

Ik krijg ook liever niks dan een cadeau waar ik niks aan heb. Zo heb ik afgelopen jaar een halster gekregen (ik heb er nog maar 20 ofzo, maar goed, een halster is nog tot daar aan toe). Maar dan niet zomaar een halster, maar wel een halster voor een paar euro uit de aanbiedingsbak (dus kan niet geruild worden) in de enige maat waar ik niks aan heb..! Ik heb maat shet, pony en full staan dus dat is nog best wel knap om dan precies maat Cob te geven.. En dat van iemand (aangetrouwde familie) die zelf ook al jaren paarden verzorgt (o.a. zelfde ras als wat ik heb) en dus dondersgoed weet wat ik op stal heb staan..
Dan heb ik dus het gevoel dat ze het doet om me te pesten ofzo.. En heeeel erg de neiging om dat zelfde cadeau met haar eerstvolgende verjaardag terug te geven :Y)

En dat soort cadeaus niet eenmalig, maar eigenlijk standaard.. Dat soort mensen gun ik dan ook eigenlijk niks meer, dan heb ik zoiets van laten we elkaar maar gewoon niks meer geven dat lijkt me dan beter..
Het is dat mn vriend me tegen hield en houdt, maar mijn gunfactor is wel een beetje leeg.. :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:43

TinkerTreas: dat klinkt als iemand die erg weinig grip heeft. (Echt gierig lijkt me niet want dan zou ze vast niemand een cadeautje geven.)

Zou vooral kijken wat je er als ouder mee wilt. Als het een probleem is, dan zijn de opties om helemaal geen cadeautjes meer te vragen, je kunt ook ergens in het jaar (in een weekend vlak na de 20ste :) ) een algemeen 'feest' geven waarbij je aangeeft dat dit het moment voor de cadeautjes voor alledrie is (of niemand.) Bv met kerst of bij een zomerbbq.
Of, en ook dat zou ik nog niet zo heel gek vinden, even voor de verjaardag van de oudste twee contact opnemen ('hee, ik ben nu in de speelgoedwinkel en ik weet dat je het druk hebt, zal ik namens jou ook iets meenemen? Dat verrekenen we later wel even.") En dan weten dat je dat geld nooit krijgt maar je investeert dat geld dan ook niet in je ex-schoonmoeder maar in je kinderen.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:45

Hahahaha Shanna, ik had het gedaan :D
Wij hebben mijn tante ook wel eens een cadeau terug gegeven wat echt heel lelijk en nutteloos was. Zo’n soort hele ouderwetse gietijzeren “draaimolen” met van dat eh, open-haard-gereedschap zeg maar.
Wij woonden dus nieuwbouw. Met overal vloerverwarming...
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 30-09-18 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:45

TinkerTreas schreef:
Ik heb trouwens ook nog een voorbeeld over kadootjes. Ik weet niet of het onder gierig valt, of onder "gewoon triest".
Ik heb 3 kinderen en alleen de jongste krijgt een kadootje voor zijn verjaardag van mijn ex schoonmoeder. De andere 2 krijgen ieder jaar te horen dat oma geen geld heeft voor kadootjes. Nu spoort het mens sowieso niet, dus ik kijk nergens meer van op. Maar ik denk dat ik de reden heb ontdekt. De jongste is op de 23ste jarig, oma krijgt de 20ste haar geld, dus dan is het nog niet op. De andere 2 zijn de 6e en de 7e jarig, en dan is het geld wel op.
Mijn schoonzus was dit ook al opgevallen, bij haar krijgt alleen het kind dat de 25ste jarig is een kadootje. Het kind dat de 5e jarig is niet. En haar jongste is pas geboren, dus we grapten al dat hij beter anderhalve week eerder had kunnen komen. Want hij is door zijn geboortedatum veroordeeld tot een leven lang geen verjaardagkadootjes van oma :D _O-

Ik vind dit wel een beetje dubbel.. blijkbaar geeft ze toch geld uit aan een verjaardagskado, ondanks dat het betekend dat ze enkele weken laten geen geld meer over heeft. Je zegt dat ze niet spoort, misschien heeft ze onder andere wel erg veel moeite om alles te organiseren?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:00

@shanna, shadow en Barbara: Ze heeft zware psychische problemen, ik geloof ook echt niet dat het onwil is. En we hebben inmiddels onze manier gevonden om ermee om te gaan en we lachen erom.
Helaas heeft ze (ook door haar ziekte denk ik) te veel kapot gemaakt in ons gezin, waardoor ik al het respect naar haar toe verloren hebt.
Maar ik zorg er inderdaad wel voor dat de kinderen niet onder haar gedrag lijden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:41

Overigens over lijsten met alleen dure cadeaus: dat is vaak omdat de goedkope dingen al gekocht zijn door iemand anders.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:46

Nikass schreef:
Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk gierig om een cadeaulijst gierig te vinden. :+
Je wordt uitgenodigd op een feest waar je de hele avond gratis mag eten en drinken. De persoon die jou heeft uitgenodigd heeft iets heel belangrijks te vieren en wil jou daar bij hebben. Omdat de vraag 'wat moet ik kopen voor mijn vader/vriend/broer/nicht?' de meest gegoogelde vraag is, stelt deze persoon een cadeaulijst op waarop je inspiratie kan vinden.
En dan ga je als genodigde klagen dat er niets op staat dat minder dan 30 euro kost. Vind ik best wel erg. :o

Zou wat worden als je er voor moest betalen _O-
Maar met zo'n kadolijst wil je er dus wel wat voor terug... -O-

Begrijp me goed, als iemand geen kado kan verzinnen en er naar vraagt, dan kan je een lijstje geven, prima, maar op voorhand meesturen vind ik niet charmant. ;)

Ik heb een keer na een feestje van iemand een rekening gekregen ja :') .
Of we even het drinken en de hapjes wilde betalen, we dronken toch iets meer dan 1 kopje koffie en 2 cola _O-.
Persoon gaf verjaardag, nog gevraagd of we wat mee moesten nemen, nee hoefde niet, met een groep best duur cadeau gedaan en als je dan in bed ligt krijg je een appje met rekeningnummer

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:50

Es_ther schreef:
Of we even het drinken en de hapjes wilde betalen, we dronken toch iets meer dan 1 kopje koffie en 2 cola _O-.
Persoon gaf verjaardag, nog gevraagd of we wat mee moesten nemen, nee hoefde niet, met een groep best duur cadeau gedaan en als je dan in bed ligt krijg je een appje met rekeningnummer

8)7
O echt te erg dit :n

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:54

_O-
Heb je je benzinekosten er wel af getrokken?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:55

Es_ther schreef:

Dat is wel heel onbeschaamd -O-

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:56

watchthesky schreef:
_O-

Het was fietsafstand helaas :')

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:57

Es_ther schreef:
watchthesky schreef:
_O-

Jammer :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:27

Kosten per uur om jou in te huren dan doorrekenen. Celebrities komen ook niet voor niets. :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:29

Hevonen schreef:
Moest ineens denken aan mijn ex-schoonvader. Hij had de gewoonte om met kerst te komen en dan tot na nieuwjaar te blijven logeren. Omdat het een onmogelijk lastige man was, die altijd heel minachtend deed en zich lekker liet bedienen, zag ik er altijd vreselijk tegenop.
Op een gegeven moment belde hij me op om door te geven wanneer hij precies zou komen. De kinderen waren toen tussen de 7 en de 11 jaar oud. Hij zei, ik neem wel een fles wijn voor jullie mee, maar voor de kinderen niks, want daar kom ik niet voor. Ik heb toen gezegd dat het toch wel aardig zou zijn als hij wel iets voor ze mee zou nemen, ook al was het maar een reep chocolade voor elk kind. Ze zagen hem alleen dan en ze mochten nooit wat als hij kwam, maar moesten vooral in hun kamers blijven, terwijl ze gewoonlijk in de woonkamer speelden. Als ze daar waren, was hij zo onvriendelijk en vervelend, dat ze weggingen.
Hij vond die reep niet nodig, maar ik drong een beetje aan; het was tenslotte toch hun opa. (het ging niet om geld bij hem hoor, hij verdiende over de twee ton per jaar).

Toen hij kwam had hij in totaal twee van die houten puzzeltjes mee voor de drie (!) kinderen. Die had hij gratis gekregen bij een tankstation. De jongste (het enige meisje) hoefde geen puzzel volgens hem, want dat kon zij als meisje toch niet oplossen. Uiteraard loste zij beide puzzels in een ommezien op, wat haar opa niet geloofde, die zei dat ze wel vals zou hebben gespeeld... (wat onmogelijk was). Zoals gewoonlijk, behalve gierig ook een akelige kerel die ons een rottijd bezorgde.

Dit meen je niet. Die had van mij niet meer mogen komen hoor. Hoezo logeren tot na het nieuwe jaar? Dat had hij van mij niet een keer hoeven proberen hoor. Tuurlijk mag familie een nachtje komen logeren als ze anders weer een heel eind terug naar huis moeten of als het laat wordt, maar met zo'n instelling wil ik je niet eens zien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:14

M_D_H schreef:
En waar haal ik alles door elkaar dan?

Je maakt er hier trouwens best een groot issue van hoor ;)

Je geeft aan dat ik mensen als hebberig betitel, maar dat was ik niet ;)

Als ik mijn mening geef is het een groot issue en als jij dat doet niet :?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:50

quera schreef:
Hier hebben we het gedaan met kraambezoek. Omdat dit onze 2e is hadden we al heelveel spullen. Dus ik had 30 dingen op zo’n lijst gezet gevarieerd van 2 tot 50 euro. En daar is goed gebruik van gemaakt. Zo zat ik niet met dubbele spullen en werdt er ook goed gebruik van gemaakt. Als mensen het vroegen vertelde ik pas van het lijstje en vroeg anders een bon.

Dat is al iets heel anders dan het op het geboortekaartje zetten :')
Ik had dat bij een kennis, baby geboren, staat er allemaal speelgoed voor een 3 jarige op (hun andere kind).

Maar voor de rest: let's agree to disagree :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:58

Es_ther schreef:
watchthesky schreef:
_O-

Dan had ik m'n uurloon eraf gehaald (en daar kan je best veel voor drinken :+ )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:05

Nikass schreef:
M_D_H schreef:
En waar haal ik alles door elkaar dan?

Je maakt er hier trouwens best een groot issue van hoor ;)

Je geeft aan dat ik mensen als hebberig betitel, maar dat was ik niet ;)

Als ik mijn mening geef is het een groot issue en als jij dat doet niet :?

Alleen de eerste zin was aan jou gericht, de rest meer in het algemeen, daarom stond er ook hebberig, boodschappenlijst etc.

Wellicht had ik een enter tussen de eerste zin en de rest van het verhaal moeten doen, dat het dan duidelijker was geweest :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:14

Tiggs schreef:
quera schreef:
Hier hebben we het gedaan met kraambezoek. Omdat dit onze 2e is hadden we al heelveel spullen. Dus ik had 30 dingen op zo’n lijst gezet gevarieerd van 2 tot 50 euro. En daar is goed gebruik van gemaakt. Zo zat ik niet met dubbele spullen en werdt er ook goed gebruik van gemaakt. Als mensen het vroegen vertelde ik pas van het lijstje en vroeg anders een bon.

Dat is al iets heel anders dan het op het geboortekaartje zetten :')
Ik had dat bij een kennis, baby geboren, staat er allemaal speelgoed voor een 3 jarige op (hun andere kind).

Maar voor de rest: let's agree to disagree :)

In België is het trouwens normaalste zaak om een geboortelijst te hebben.
Als aanstaande ouders kies je een babywinkel uit en kan je allemaan spulletjes dat je leuk vindt gaan scannen. (en echt alles. van fopspenen en slabbetjes naar een complete kameruitzet )
Als gever kan je spulletjes van de lijst gaan kiezen en ofwel meenemen om zelf te geven ofwel door de winkel een melding laten doen aan de ouders dat er spulletjes afgehaald kunnen worden.
Zo kan je volledig naar budget iets uitkiezen wat de ouders ook écht willen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:29

Jildau schreef:
Maar dat doe je dan wel zelf toch Hevonen? Schoonvader of niet, zo'n persoon bleef echt geen week bij mij logeren. Nog geen nacht trouwens.

Ik ben het helemaal met je eens. Het probleem was dat mijn ex zijn vader wel graag te logeren wilde hebben. HIj zag niet, of wilde niet zien, hoe het voor ons was. Sterker nog, hij deed precies zoals zijn vader als die er was en nog tot een week of drie daarna.
betekende dus dat ik geen enkele steun had.

ik heb weleens gezegd dat ik het niet zag zitten dat hij kwam, maar toen was het huis te klein, heb ik wekenlang een superchagrijnige partner gehad, en kwam mijn schoonvader toch.

Ik weet zeker dat ik dat nu niet meer zou pikken, maar met een stel jonge kinderen en in een veel afhankelijkere positie deed ik dat toen wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 00:41

Hevonen schreef:
Moest ineens denken aan mijn ex-schoonvader. Hij had de gewoonte om met kerst te komen en dan tot na nieuwjaar te blijven logeren. Omdat het een onmogelijk lastige man was, die altijd heel minachtend deed en zich lekker liet bedienen, zag ik er altijd vreselijk tegenop.
Op een gegeven moment belde hij me op om door te geven wanneer hij precies zou komen. De kinderen waren toen tussen de 7 en de 11 jaar oud. Hij zei, ik neem wel een fles wijn voor jullie mee, maar voor de kinderen niks, want daar kom ik niet voor. Ik heb toen gezegd dat het toch wel aardig zou zijn als hij wel iets voor ze mee zou nemen, ook al was het maar een reep chocolade voor elk kind. Ze zagen hem alleen dan en ze mochten nooit wat als hij kwam, maar moesten vooral in hun kamers blijven, terwijl ze gewoonlijk in de woonkamer speelden. Als ze daar waren, was hij zo onvriendelijk en vervelend, dat ze weggingen.
Hij vond die reep niet nodig, maar ik drong een beetje aan; het was tenslotte toch hun opa. (het ging niet om geld bij hem hoor, hij verdiende over de twee ton per jaar).

Toen hij kwam had hij in totaal twee van die houten puzzeltjes mee voor de drie (!) kinderen. Die had hij gratis gekregen bij een tankstation. De jongste (het enige meisje) hoefde geen puzzel volgens hem, want dat kon zij als meisje toch niet oplossen. Uiteraard loste zij beide puzzels in een ommezien op, wat haar opa niet geloofde, die zei dat ze wel vals zou hebben gespeeld... (wat onmogelijk was). Zoals gewoonlijk, behalve gierig ook een akelige kerel die ons een rottijd bezorgde.

Ik vind dit heel heftig om te lezen. En dat je kinderen dan ook nog eens op hun kamers moesten blijven. Hij kwam verdorie bij jullie logeren dus hij is te gast. Dan heeft ie zich te gedragen of mag hij ophoepelen!
Dat hij gierig is zou ik nog mee kunnen leven, maar dat hij zich zo tegenover jullie en de kinderen gedraagt, nooit!

Edit: Ik had je bovenstaande reactie nog niet gelezen, maar blijf erbij dat ik het echt bizar vind! :P Wat moet dat een bitter persoon zijn geweest.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:16

Ik vind lijstjes soms wel handig, maar vind het juist ook leuk als de geven creatief kan zijn. Juist om aan iets te denken waar de ouders/jij niet aan gedacht had. Natuurlijk is het wel handig om te kijken waar ze om vragen en dan weet je ook wat je wel/niet hoeft te kopen.

Ik heb 1x gehad dat er zo'n kadomand klaar stond in een speelwinkel. Dan kun je daar dus iets uit grabbelen. Jammer genoeg voor hen kom ik nooit in het centrum en ga ik er ook niet heen om een kadootje te kopen. Dan vraag ik aan mijn dochter/zoon of ze weten wat de jarige leuk vind en verzin ik daar wat leuks bij.

Wat betreft feestjes, als ze geen "reden" hebben neem ik iets mee voor het feest zelf. Dus wat lekkere biertjes, "speciale" knabbels (dus geen gewone chips, maar iets wat je normaal niet zelf koopt), oid . In ieder geval geen geld.

Bij een feest met reden uiteraard iets passends en soms alsnog bovenstaande.