Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:24

Is bedoeld als bevestiging :)

MarlindeRooz

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:43

UO: wilde dieren aaien / er mee op de foto gaan zou strafbaar moeten zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:50

MarlindeRooz schreef:

Stap eerder al, die dieren beschermen tegen rijke witte toeristen met korte broeken en grote zonnebrillen.

(dus enorm hoog hek ofzo en alleen kijken van afstand)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:12

Veronica2 schreef:
Alle diersoorten beschermen hun jongen om de soort in stand te houden, niet uit liefde.

Incl. mensen dus

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:23

De visie dat dieren eigenlijk maar lichamelijke omhulsels zijn die niets geven om elkaar, anderen, pijn, verdriet of dood, heb ik nooit echt begrepen. Uiteraard zijn mensen zeer ver door geëvolueerd en is onze belevingswereld heel anders. Dat betekent echter niet dat dieren maar niets voelen, denken, beseffen.
Liefde en kinderen krijgen en daarvan houden is ook bij mensen "maar" een samenspel van hormonen. Maar hé, goed dat we het hebben, want het maakt het leven iets leuker. Zo zal een ree vast ook wel iets voelen bij het zien van haar kalf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:15

Veronica2 schreef:
Alle diersoorten beschermen hun jongen om de soort in stand te houden, niet uit liefde.

Behalve de quokka :D

Ik meen gelezen te hebben dat die hormonen er dus zijn vanwege het in stand houden van de soort. Wat als een merrie gewoon wegrent bij t veulen.. dan wordt t ook niks

Hebben mensen die niks voelen dan een hormoon tekort oid .. (waarschijnlijk idd chemische disbalans ofzo)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:35

Ik kwam er pas achter dat kamelen letterlijk dood kunnen gaan van rouw als hun, kalf?, jong overlijdt. Kwam langs bij een kamelen fokker dat het in gevangenschap soms lukt, maar dat ze in het wild dus meestal gewoon doodgaan. En zelfs in gevangenschap is het erg moeilijk om ze in leven te houden dan.

Nog zo'n diersoort dus. Heel bijzonder, triest maar ook mooi op de een of andere manier?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:47

Avalanche ja geweldig, olifanten! En wat een mooie ervaring!
Veronica2, jij had het in het bericht waar ik op reageerde over rouw. En ik moest aan olifanten denken. Jij weet niet of zij niet jaren later nog aan hun overleden geliefden denken.
En er zijn ook verhalen van honden die wegkwijnden van verdriet na het overlijden van hun hondenmaatje of hun baasje. In jouw bericht las ik dat dieren niet zolang met rouw bezig zijn. Dat waag ik te betwijfelen.

Of dieren empathie voelen met hun prooidier dat weet ik niet. Heel veel mensen in elk geval absoluut niet. Ik ken geen andere diersoort dat zijn prooi in grote getale fokt, opsluit, mishandeld en vervolgens opeet of achteloos weggooit.
Ook ken ik geen andere diersoort die zo ontzettend wreed kan zijn tegen zijn eigen soort.
En zich dan ook nog superieur voelen ten aanzien van al het andere leven op aarde...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:58

Nou ja ophokken is een beetje lastig, daar heb je tools voor nodig..

Voor de rest.. ja dat jij t niet kent wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Maar, inderdaad niet in zulke grote getallen .. (want iets met meerderheid enzo)

Om territorium wordt wel gevochten, zowel door mens als door dieren.. seksueel geweld.. ik meen ook wel bij dieren.. (eenden?)
Maar ieder zo z’n ideeen natuurlijk :)

Gelukkig zijn er ook leuke mensen :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 19:57

Cer schreef:

Voor de rest.. ja dat jij t niet kent wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Maar, inderdaad niet in zulke grote getallen .. (want iets met meerderheid enzo)

Om territorium wordt wel gevochten, zowel door mens als door dieren.. seksueel geweld.. ik meen ook wel bij dieren.. (eenden?)

Ehm, keep in mind dat de mens niet het enige wezen is dat gereedschappen gebruikt.

Als je te veel ratten in een te kleine ruimte zet, maken ze elkaar ook dood.

Over seksueel geweld, of het gebrek daaraan in dit geval, hadden we dit voorjaar in de groep toen een jonge ruin in de groep kwam die dacht dat ie de hele wereld was. Een jonge merrie vond 'm helemaal top maar de twee Fjordentaarten in de groep zorgden er heel subtiel maar niet te missen voor dat die twee-jarige niet te dicht in de buurt van die ruin kwam.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:32

Nikass schreef:
Avalanche ja geweldig, olifanten! En wat een mooie ervaring!

Ja was super cool. Gewoon een wilde olifant, niet gevangen of zo, en ze kwam zelf <3

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:42

Cer schreef:

Wat bedoel je daarmee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:24

MarlindeRooz schreef:

Waarom zou dit een UO zijn?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:37

Ik sta op veel foto's met wilde vogels in mijn handen, op mijn schouders, op mijn hoofd etc. En ik heb ook veel vogels in handen gehad. Jonge eendjes, jonge zwaantjes... jep, ze zijn echt zo knuffelig zacht als dat ze eruit zien. Maar ik was vrijwilliger bij een vogelopvang, dan ontkom je er niet aan dat je soms iets moet oppakken, of dat er een wilde vogels vrijwillig op je komt zitten terwijl je de verblijven schoonmaakt :+
Maar ik denk dat dit meer over het toerisme met wilde dieren gaat waar het in het topic eerder over ging? Zoals grote katachtigen die op de foto gaan met toeristen, toeristen die met de welpjes van zulke katachtigen kunnen kroelen, oppakken en spelen enz. Want daar ben ik het mee eens dat dat best verboden mag worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:06

Ik denk dat ook :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:09

Nielojram schreef:
MarlindeRooz schreef:

Waarom zou dit een UO zijn?

Omdat je daarmee een inkomstenbron vernietigd.

Wat zou jij doen als iemand bereid is jouw een half maandsalaris te betalen voor een paar foto's en een knuffel?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:12

Executies waren ook ooit een inkomstenbron voor beulen en dat doen we ook niet meer :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:27

Avalanche schreef:
Executies waren ook ooit een inkomstenbron voor beulen en dat doen we ook niet meer :+

Nee? Weet je dat zeker?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:50

Hier in Nederland iig wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:49

@cowboy; ik weet dat dieren tools gebruiken :j maar ik doelde op het maken van een afgesloten ruimte met een een slot .. (= ophokken). Ik ken niet veel dieren die dat kunnen, maar ik ken zeker niet alles..

@nikass: jij zegt dat jij geen diersoort kent wat zo wreed is tegen z’n eigen soort.
Dat ligt er maar helemaal aan wat je wreed vind. Dieren die strijden om macht of territorium zijn niet mild ofzo. Dat gaat echt wel op leven / dood (en zo niet dood, dan zwaargewond en dan alsnog dood maar dan na lijden).

Of de vogel die eieren uit een nest gooit, voor eigen gewin. Of een dier wat andermans nakomelingen doodt. Het gebeurt :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:01

Cer schreef:
@cowboy; ik weet dat dieren tools gebruiken :j maar ik doelde op het maken van een afgesloten ruimte met een een slot .. (= ophokken). Ik ken niet veel dieren die dat kunnen, maar ik ken zeker niet alles..

Mieren die luizen houden :j
Cer schreef:
@nikass: jij zegt dat jij geen diersoort kent wat zo wreed is tegen z’n eigen soort.
Dat ligt er maar helemaal aan wat je wreed vind. Dieren die strijden om macht of territorium zijn niet mild ofzo. Dat gaat echt wel op leven / dood (en zo niet dood, dan zwaargewond en dan alsnog dood maar dan na lijden).

Of de vogel die eieren uit een nest gooit, voor eigen gewin. Of een dier wat andermans nakomelingen doodt. Het gebeurt :j

De Koekoek doet dit. Vlaamse Gaai schijnt iets soortgelijks te doen.

Met name over de grote katachtigen zijn bosjes docu's te vinden waarbij ze gevechten over territoria niet overleven om nog maar voorbij te gaan aan leeuwen die de welpen van een ander mannetje doden om met het vrouwtje te paren voor eigen nageslacht.

Maar zo heeft men ook heel lang gedacht dat krokodillen hun nageslacht op aten, totdat ze erachter kwamen dat een krokodil z'n nageslacht niet op eet maar in de bek neemt om ze te beschermen tegen vijanden en ze naar een veiligere plek te brengen.
D'r zal ongetwijfeld weleens een kind sneuvelen, maar als jij van je tien kinders er negen in veiligheid weet te brengen, is dat best een goede score....

Zo zijn er echt bosjes voorbeelden te vinden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:15

Mensen gaan dan weer op zondagochtend als hobby dieren afknallen.
Uit plezier doden is weer iets wat weinig gezien wordt in de natuur en als het wel gebeurt kijken we er met shock en horror naar. Orka's dacht ik, dat die ook bewust wreed kunnen zijn om het wreed zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:22

Gini schreef:
Mensen gaan dan weer op zondagochtend als hobby dieren afknallen.
Uit plezier doden is weer iets wat weinig gezien wordt in de natuur en als het wel gebeurt kijken we er met shock en horror naar. Orka's dacht ik, dat die ook bewust wreed kunnen zijn om het wreed zijn.

Het jagen was vroeger noodzaak. Tot ver in de middeleeuwen was het een noodzakelijke vorm van voedsel vergaren.

Bovendien is, in ieder geval in NL, de jacht gereguleerd en wat geschoten wordt, wordt in principe ook opgegeten, tenzij het zieke dieren betreft.
Dat heeft hier wel de naam "plezierjacht" maar is wel beheer-gedreven en dus met een reden.

Het vlees wat hier in de diepvries zit, komt zonder uitzondering uit die bron.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:31

Klopt allemaal wat je zegt, maar verandert eigenlijk niets aan de stelling dat mensen op zondagochtend als hobby dieren gaan afknallen, dus vanuit de drijfveer 'plezier'. Dat daar dan toevallig door regelgeving een nut aan wordt gehangen (beheer, voedsel), is goed, maar doet niets af aan het feit dat die individuele persoon als plezieruitje gaat jagen. Uit alle hobby's waaruit een mens kan kiezen, kiest een hobbyjager voor "het doden van dieren". Als we dan toch wreedheden uit het dierenrijk aan het bespreken zijn, past deze zeker in het rijtje.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:31

Cer schreef:

<KNIP>j

Uhmmm, het is een detail maar ik geloof niet dat ik de afgelopen dagen iets geschreven heb? Weet je zeker dat ik t was?