Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:33

sureido schreef:
ingedebruijn schreef:
Stukje op nos:

Achterstandswijken
Veldepidemioloog en lid van het Red Team Amrish Baidjoe vindt het ook te vroeg om te kijken of versoepelingen kunnen. "De vaccinatiegraad en dan met name de veel lagere in bepaalde wijken is de belangrijkste graadmeter. Die moet leidend zijn."

Dus als sommige wijken zich nooit willen laten vaccineren, kan de rest van Nederland niet verder :') hou op hoor

Ik zag het ook, zijn ze gek geworden? En in dat artikel staat ook dat wij voorop lopen op Europa met versoepelingen.

Wat een grap.

Ik zie van iedereen die op vakantie is in Europa zoveel mensen in een club staan, in België zie ik zelfs weer festivals. Heb het met eigen ogen gezien op mijn vakantie in Griekenland.

Dus ik vraag me af waar ze dat vandaan halen. :')

Maar goed, we wachten rustig vrijdag de 13e af.

Ik snap wel dat ze zeggen dat in de vakantie de cijfers wat kunnen vertekenen en dit misschien niet het moment is om te versoepelen, maar verder ben ik het met jullie eens.
Je kunt mensen niet dwingen om te vaccineren dus hoe lang moeten we dan nog wachten?!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:34

purny schreef:
Zelfs in het ov word de mondkapjesplicht niet meer gehandhaafd. Zelf gezien vanmorgen

Ook dat is niet overal :)

Vriendin was mondkapje kwijtgeraakt en kon er 1 kopen bij de buschauffeur of achterblijven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:35

Afstandsstrepen zijn geen maatregel maar slechts een visuele hulp. Blijkbaar vinden sommige landen dat mensen zelf wel kunnen bedenken wat 1,5-2m is en andere landen dat ze dat moeten visualiseren.

Het zou heel veel helpen als landen wat uniformer zouden zijn met hun regels, nu is het gewoon een zooitje en dat geeft sterk het gevoel dat het gewoon arbitrair is.

Vakantie blijft een beetje een zorgenkind. Rond de 30% van de infecties in de vluchthaven kantons waren laatst terug te voeren op terugkerende vakantiegangers. Sindsdien loopt het weer op.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:36

Tja moet dat wel het geval zijn. En dat was het in Duitsland niet.
Volgens mij is het na 1,5 jaar wel duidelijk dat mensen zelf geen afstand kunnen inschatten.
Ik zie de mondkapjes niet als redmiddel en ja ik draag ze als het weer invoeren maar blijf het echt vrij nutteloos vinden met het gebruik van de gemiddelde Europeaan.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 12-08-21 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:36

Heb dit weekend een steward gesproken. Hij spreekt niet meer iedereen aan. Want het is gewoon geen doen meer zegt hij. Bijna iedereen heeft hem onder de neus :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:38

MyWishMax schreef:
Griekenland heeft ook weer avondklok ingevoerd, nog steeds mondkapjes binnen en afstand. Dus ook strenger geworden weer.

Ik vind dat testen na vakantie helemaal niet raar juist. Of als er klachten zijn. Nee, niet voor altijd, maar nu nog wel. Vooral met die klachten ook.

Ik heb mij ook getest elke dag na mijn vakantie + op dag 5 naar ggd en voorzichtig geweest met mensen ontmoeten ondanks vaccinatie. Maar aangezien wij zelf ook gewoon uit zijn geweest (en afstand… ja nee dat was ook niet, eerder bom vol) leek dat mij het beste.

Ik hoop dat iedereen z’n verantwoordelijkheid neemt die terugkomt van zo’n feest vakantie, ik vind dat tests uitdelen op vliegvelden al wel echt goed en ook testen voor thuiskomst.

Ik heb gelukkig geen Corona opgelopen maar ken er genoeg die het wel gekregen hebben, maar gelukkig allemaal wel echt verantwoordelijkheid hebben genomen na hun ‘feest’vakantie.
Laatst bijgewerkt door sureido op 12-08-21 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:38

SusanH schreef:
Heb dit weekend een steward gesproken. Hij spreekt niet meer iedereen aan. Want het is gewoon geen doen meer zegt hij. Bijna iedereen heeft hem onder de neus :+

Ik zie ook op tegen de start van de vo scholen mag die maatregel blijven bestaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:39

Je kan vanaf vandaag een eeuwenoud dossier op internet bekijken die ze gedigitaliseerd hebben uit een gasthuis waar arme zieke mensen opgevangen werden ergens in Brabant. Gaat terug naar het jaar 1600 en daar worden ziektes als Lepra, pokken e.d beschreven en de aanpak daarvan. Mensen gingen toen ook in afzondering. Kun je voorstellen, een Lepra epedemie in ons land??

Was gister bij nieuwsuur op NPO 2
Best interessant

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:40

lenaa_tje schreef:
Tja moet dat wel het geval zijn. En dat was het in Duitsland niet.
Volgens mij is het na 1,5 jaar wel duidelijk dat mensen zelf geen afstand kunnen inschatten

Daar heb ik op de snelweg ook wel eens last van :+

Uiteraard zijn er overal mensen die er allang klaar mee zijn, daar helpt een streepje niets meer. Ik merk echt niets meer van corona behalve mondkapjes. Mijn leven is weer volledig normaal en ik zie ook al langer gewoon overal weer het normale sociale gedrag (handen geven, omhelzen etc) zonder dat dit blijkbaar voor problemen zorgt.
Voor een een goed teken dat we de goede kant op gaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:40

bigone schreef:
Hoezo gevaarlijk wanneer ik zeg dat Israël ondanks vroeg beginnen en zogenaamd snel alles weer normaal te maken heeft met de 12 % ultraorthodoxen die 40 % van de besmettingen veroorzaken omdat ze niet vaccineren en zich nergens aan houden?
En dat mensen die fel tegen vaccineren zijn MEESTAL ook de mensen zijn die niet testen of zich aan andere maatregelen houden. Als jij dat onder gevaarlijke misinformatie vind vallen, tja.
En dan zijn er ook nog mensen die niet vaccineren omdat ze aan risicocalculatie doen. Op basis van leeftijd en omgeving verwachten dat het niet zo’n vaart loopt.

Dat is gevaarlijk omdat het simpelweg niet klopt. De rol van de Deltavariant op de besmettingen in Israël wordt nog onderzocht. Evenals het aandeel van niet gevaccineerden omwille van geloofsovertuiging.

Ook je tweede statement, waar haal je die info vandaan? Uit welk onderzoek blijkt er een correlatie te zijn tussen niet vaccineren en niet testen?

Als je met statements komt en met cijfers strooit is het fijn als je deze onderbouwt met een bron. Als het slechts één gedachte spinsel is zul je het ook als dusdanig moeten presenteren en niet als feit

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:41

Toevallig op Kreta dat lepra eiland nog gezien. Zeiden nog: stel ze stoppen iedereen op een eiland die covid heeft en zoek het maar uit :7

Ik denk trouwens dat niet testen en niet vaccineren niet per se in verband staat. Ken wel mensen die niet willen vaccineren maar wel gewoon netjes testen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:44

Tja ik vind het vervelend als iedereen voor zichzelf bedenkt 'dit kan wel ook al mag het niet'.
Als je nou doet om je oude moeder uit de eenzaamheid te trekken of je relatie die niet bij je woont te mogen omhelzen (want nee, ook dit mag officieel nog niet) dan denk ik: soit.
Maar zeker dingen als even een mondkapje opzetten, testen, afstand houden van vreemden... Wat is nou het probleem?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:45

sureido schreef:
MyWishMax schreef:
Griekenland heeft ook weer avondklok ingevoerd, nog steeds mondkapjes binnen en afstand. Dus ook strenger geworden weer.

Ik vind dat testen na vakantie helemaal niet raar juist. Of als er klachten zijn. Nee, niet voor altijd, maar nu nog wel. Vooral met die klachten ook.

Ik heb mij ook getest elke dag na mijn vakantie + op dag 5 naar ggd en voorzichtig geweest met mensen ontmoeten ondanks vaccinatie. Maar aangezien wij zelf ook gewoon uit zijn geweest (en afstand… ja nee dat was ook niet, eerder bom vol) leek dat mij het beste.

Ik hoop dat iedereen z’n verantwoordelijkheid neemt die terugkomt van zo’n feest vakantie, ik vind dat tests uitdelen op vliegvelden al wel echt goed en ook testen voor thuiskomst.

Ik heb gelukkig geen Corona opgelopen maar ken er genoeg die het wel gekregen hebben, maar gelukkig allemaal wel echt verantwoordelijkheid hebben genomen na hun ‘feest’vakantie.

Precies. Ik kies ervoor om niet op vakantie te gaan nog (even buiten budget dan hè :') ) wat anderen doen moeten zij zelf weten. Maar als ze hun verantwoordelijkheid nemen zoals jij gedaan hebt vind ik dat echt top en zo zou het horen, vind ik. Dat vind ik dan beter dan thuis blijven, maar geen zin meer hebben om te testen omdat je gevaccineerd bent. Ook al heb je klachten. Of dus op vakantie maar niet meer willen testen vanwege vaccinatie.

En nee, echt niet voor de komende jaren. Hoewel, zoals al vaker gezegd, van mij mag dat doorlopen terwijl je ziek bent echt wel stoppen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:46

sureido schreef:
Toevallig op Kreta dat lepra eiland nog gezien. Zeiden nog: stel ze stoppen iedereen op een eiland die covid heeft en zoek het maar uit :7

Ik denk trouwens dat niet testen en niet vaccineren niet per se in verband staat. Ken wel mensen die niet willen vaccineren maar wel gewoon netjes testen.

Daarom. Het zou kunnen dat er een verband tussen niet vaccineren en niet testen is, maar het is absoluut niet een voldongen feit. In mijn omgeving zie ik het ook absoluut niet. Daarom vind ik het irritant als zulke uitspraken worden gedaan….

Iets met bepaalde groepen onterecht in het verdommenhoekje stoppen…

Douce

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:30

Voor wat betreft de vakantiediscussie:

vorig jaar zijn wij op vakantie geweest naar Tsjechië. Zeker vorig jaar werd 'blijf in eigen land' enorm gepromoot. Ik volg (en volgde) de coronamaatregelen erg nauw en werd dus enorm raar aangekeken dat wij naar het buitenland gingen.

Ondertussen liepen wij rondom ons privé huisje in een dorp (dus geen contact met anderen) leuke wandelingen waarbij we hoogstens 1x anderen tegen kwamen, terwijl velen hier als sardientjes in een blik op de camping stonden.

Soms gaat het niet om de maatregelen zelf, maar om de uitvoering..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:32

Uiteraard, maar in mijn ogen kunnen veel mensen dergelijke dingen erg verdraaien als het in hun voordeel uitpakt, dus dan maar beter gewoon duidelijke regels en niet doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:41

Dat zou wellicht werken met duidelijke regels, in de praktijk is het inmiddels een onsamenhangende puinhoop zonder herkenbare logica.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:50

Wat is er bijvoorbeeld onlogisch? Zwitserland is misschien nog anders dan hier, maar ik vind alles op zich niet heel onlogisch? Ok er worden keuzes gemaakt (wel horeca, geen feesten etc) maar het is niet alles of niets, het ene kan omdat het andere nog even niet kan. Dat zijn politieke afwegingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:51

996981 schreef:
En zo wordt de grens om terug naar “normaal” te kunnen steeds verschoven…

Al sinds het begin van vaccineren.
Met voortschrijdende vaccinatie nam het risico% ziekenhuisopname/ IC bezetting af. Helaas; de normen voor maatregelen niet. Nog steeds niet.
Daarbij werd de basis voor het % gevaccineerden steeds veranderd, steeds ruimer, dus het % relatief minder stijgend.
En nú zijn gevaccineerden weer een besmettingsbron/-risico.
Wie daar wat over opmerkt is gelijk een wappie.

Leven ís risico lopen/nemen :x
Helaas meten de risicomijders zich een hogere moraal aan en dus het recht anderen in hun vrijheid te beperken. De onformatie door de overheden/media voedt dit en zo heeft de staat een politiek draagvlak voor verplichtingen/verboden welke de rechten van de mens met voeten treden -O-

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:58

Popstra schreef:
Je kan vanaf vandaag een eeuwenoud dossier op internet bekijken die ze gedigitaliseerd hebben uit een gasthuis waar arme zieke mensen opgevangen werden ergens in Brabant. Gaat terug naar het jaar 1600 en daar worden ziektes als Lepra, pokken e.d beschreven en de aanpak daarvan. Mensen gingen toen ook in afzondering. Kun je voorstellen, een Lepra epedemie in ons land??

Was gister bij nieuwsuur op NPO 2
Best interessant

Die wil ik nog wel kijken. Dank voor het delen van de tip

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:01

Wij zijn dit jaar naar Slovenie geweest. Huisje in een boom in het bos op een berg. Activiteiten waren , klimmen , fietsen en Suppen en het land is ( en was ) groen itt tot Nederland. Dat vind ik dus ook geen probleem
en ik houd me strak aan alle regels.

Voor mn werk soms naar Duitsland. Netjes getest/ gevaccineerd en alle maatregelen in acht nemen.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 12-08-21 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:01

Sheran schreef:
Wat is er bijvoorbeeld onlogisch? Zwitserland is misschien nog anders dan hier, maar ik vind alles op zich niet heel onlogisch? Ok er worden keuzes gemaakt (wel horeca, geen feesten etc) maar het is niet alles of niets, het ene kan omdat het andere nog even niet kan. Dat zijn politieke afwegingen.

Ik vind het wel vrij onlogisch dat er binnen de Europese unie zulke enorme verschillen zijn. Dat vind ik echt een enorm gemiste kans (Zwitserland niet meegenomen natuurlijk)
Ik ben voor m’n werk vrij intensief bezig met de Europese unie maar dit kan ik aan mijn leerlingen echt slecht uitleggen.
Ik denk ook dat dit er voor zorg dat de Euro sceptici beweging nog veel groter wordt. Echt een gemiste kans.(of juist niet en dan laat het vrij goed zien waar de Europese unie faalt)
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 12-08-21 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:03

Sheran, ik heb letterlijk geen idee meer wat waar en waneer geldt.
Reisregels veranderen ongeveer per dag en volledig willekeurig. Het is me volslagen onduidelijk op basis van wat aantallen bepaald zijn en waarom men in vredesnaam blijft vasthouden aan oppervlakte decontaminatie terwijl dat al een fikse tijd wetenschappelijk zinloos gebleken is.
Idem met aerosolen in gesloten ruimtes, masker filtratie en vliegtuigbesmettingen waar ook gewoon ruim voor covid al data voor was maar gewoon glashard genegeerd is of zelfs over gelogen is.
Ik kan nog een heel blik opentrekken maar ik ben op het punt gekomen dat ik gewoon gestopt ben met onthouden wat nu weer voor onhandig regeltke bedacht is terwijl er op vakantie eilanden gehost wordt.

Voor mij is het eigenlijk helder dat regels vooral gemaakt worden op basis van lobby, niet op basis van wetenschap.

Van vreemden of zwakke mensen hou ik afstand uit respect, verder ben ik er niet meer actief mee bezig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:43

Sizzle schreef:
Sheran, ik heb letterlijk geen idee meer wat waar en waneer geldt.
Reisregels veranderen ongeveer per dag en volledig willekeurig. Het is me volslagen onduidelijk op basis van wat aantallen bepaald zijn en waarom men in vredesnaam blijft vasthouden aan oppervlakte decontaminatie terwijl dat al een fikse tijd wetenschappelijk zinloos gebleken is.
Idem met aerosolen in gesloten ruimtes, masker filtratie en vliegtuigbesmettingen waar ook gewoon ruim voor covid al data voor was maar gewoon glashard genegeerd is of zelfs over gelogen is.

Ik kan nog een heel blik opentrekken maar ik ben op het punt gekomen dat ik gewoon gestopt ben met onthouden wat nu weer voor onhandig regeltke bedacht is terwijl er op vakantie eilanden gehost wordt.

Voor mij is het eigenlijk helder dat regels vooral gemaakt worden op basis van lobby, niet op basis van wetenschap.

Van vreemden of zwakke mensen hou ik afstand uit respect, verder ben ik er niet meer actief mee bezig.

Onformatie.
Kies maar wat je gelooft of niet.
Er is echter geen enkele solide feitelijke basis meer onder wat ons vanuit de overheden/media bereikt.

Ik wóón in ´vakantieland´ en ben het sinds vórig jaar zomer spuugzat dat locals beperkt worden opdat toeristen hun verheerlijkte gang kunnen gaan: Campers uit Rusland, Frankrijk, NL overnachtend op de parkeerplaats van het snelwegrestaurant van het dorp en wij in quarantaine.
Sindsdien toenemende vaccinatiegraad = afnemende risico% maar de normen/waardes voor regels blijven gelijk 8)7
Nog éven wachten. Waarop dan??!!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:55

@hc

Dan ga je toch naar een ander land om vakantie te vieren? Kun je ook gewoon losgaan in een ander land als dat thuis niet mag.