Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:09

Pandora2 schreef:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... d=msedgdhp

Dit is dan weer minder goed nieuws, maar wel ergens te verwachten.
AstraZeneca ( Oxford-vaccin ) zet hun proeven met het vaccin tijdelijk stop door de bijwerkingen op de testpersonen.

Zet het even in de juiste bewoordingen, één persoon heeft een ziekte ontwikkeld en bij alle onderzoeken naar vaccins is het standaard procedure om dat eerst te onderzoeken .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:14

Alleen voor mij is dit eigenlijk best goed nieuws, dat betekent namelijk dat de veiligheid inderdaad voor snelheid gaat. Wat ze al gezegd hadden en wat best veel mensen ontkennen ook. Hopelijk valt het voor de proefpersoon wel mee en heeft het geen blijvende gevolgen en hopelijk ook niet veroorzaakt door het vaccin.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:44

Ik heb me net ook laten testen. Gisteravond heel netjes geprobeerd om via coronatest.nl een afspraak in te plannen. Dat lukte niet, ik kreeg de melding dat er geen testlocatie in de omgeving is en dat ik telefonisch contact op moet nemen met de GGD. Ik heb vanochtend meermaals geprobeerd om te bellen maar alleen al de telefonische wachttijd was zo lang dat je eruit werd gegooid.

Ik ben zelfstandig ondernemer en heb een contactberoep, dus ik heb vervolgens zelf maar een test aangevraagd (+ betaald) via het Huisartslab. Vanochtend om 9.20u aangevraagd, 9.50u zat het wattenstaafje in mijn neus (ik woon vlakbij een testlocatie), morgenmiddag uitslag. Als ik er ook maar een uur eerder weer mee aan het werk kan gaan, speel ik al breakeven qua kosten dus ik vond het wel best zo.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:54

Eleeke schreef:
Eindelijk gelukt om een afspraak te krijgen voor m'n zoon. Morgen in Dordrecht ( we wonen in Amsterdam %) ) enige locatie met plek voor de vrijdag middag enJe moet wat ( hij heeft een danswedstrijd zaterdag middag)

maar mogen jullie in NL dan niet gewoon bij de huisarts langs voor de test ?
in Belgie mag je gewoon dezelfde dag bij -gelijk welke -huisarts of zelfs ziekenhuis langs voor een test en dag later uitslag ..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:16

besita schreef:
Eleeke schreef:
Eindelijk gelukt om een afspraak te krijgen voor m'n zoon. Morgen in Dordrecht ( we wonen in Amsterdam %) ) enige locatie met plek voor de vrijdag middag enJe moet wat ( hij heeft een danswedstrijd zaterdag middag)

in Belgie mag je gewoon dezelfde dag bij -gelijk welke -huisarts of zelfs ziekenhuis langs voor een test en dag later uitslag ..

Je mag niet eens naar de HA toe als je symptomen hebt. Daarvoor zijn de testlocaties opgezet, zodat mensen met klachten daarheen kunnen en niet naar het ziekenhuis of de huisarts gaan. Vind ik wel prettig juist, ik kom vanwege andere dingen regelmatig bij de HA en dat is toch fijner als het gescheiden gehouden wordt.

Destination

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:19

Bij ons in Duitsland heb je zowel testpunten als huisartsen die testen. Mijn huisarts test ook, daarvoor is er een speciaal spreekuur waarbij je als mogelijk besmet persoon niet in aanraking komt met andere patiënten. Het testen gebeurt ook op een andere verdieping, waardoor je überhaupt niet in de normale praktijk komt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:31

besita schreef:
Eleeke schreef:

Hier in de gemeente kom je er ook niet in bij de HA als je ook maar enige verkoudheidsklachten hebt.
Dan moet je tel contact opnemen en wordt je door de HA doorverwezen naar het triagepunt of ziekenhuis voor de regio die de testen afneemt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:38

MyWishMax schreef:
besita schreef:

Je mag niet eens naar de HA toe als je symptomen hebt. Daarvoor zijn de testlocaties opgezet, zodat mensen met klachten daarheen kunnen en niet naar het ziekenhuis of de huisarts gaan. Vind ik wel prettig juist, ik kom vanwege andere dingen regelmatig bij de HA en dat is toch fijner als het gescheiden gehouden wordt.

ik zou het niet fijn vinden als ik 50 km moet rijden -zoals ik hier een aantal keer lees - of als ik dagen moet wachten ..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:46

Ja, voor degene met klachten niet nee. Maar sorry, ik ben heel voorzichtig ivm familie in risicogroep en zelf slechte gezondheid. Dan vind ik het toch wel prettig als ik ook de zorg kan krijgen die ik nodig heb zonder extra risico te lopen omdat iedereen met symptomen daar ook komt.

Ik denk ook niet dat dat anders wordt als je bij de HA kan testen. Dat is normaal gesproken op sommige plekken voor een normale afspraak ook al wachten. Ik kan lang niet altijd dezelfde dag terecht, vaak de volgende dag pas of later. En daarna ben je nog steeds afhankelijk van het lab, die ook maar zoveel per dag kunnen afhandelen.
Je ziet het nu ook al dat sommige testlocaties/postcodes heel snel terecht kunnen en anderen een veel langere wachttijd hebben.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:57

De onderwijsinstelling waar ik werk neemt idd ook testen af voor docenten bij het huisartsenlab; stukken goedkoper dan 4/5 dagen vervanging regelen of erger nog, de kinderen naar huis te maken moeten sturen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:28

Probeer al een uur een afspraak te maken voor een client om te testen
Telefonisch en online onmogelijk lijkt het

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:47

1140 positieve tests in 24 uur....
ad.nl

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:06

Die cijfers zeggen mij nog steeds echt helemaal niks....

staat er ergens nog iets over ziekenhuisopnames of overlijdens?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:16

Cer schreef:

Nee maar die komen gemiddeld 2 weken later pas toch?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:17

Cer schreef:

8 ziekenhuisopnames, 2 doden afgeloen 24 uur, voor wat het waard is. (bron: rivm)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:29

Ik ben 'blij' dat die cijfers nog meevallen gelukkig..

Citaat:

Dat weet ik niet precies.. maar er is een week of wat toch al gewaarschuwd voor die oplopende cijfers.. Lopen de overlijdenscijfers dan ook gelijkwaardig op met de besmettingen? (ik weet dat niet precies)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:05

Cer schreef:

Citaat:

Dat weet ik niet precies.. maar er is een week of wat toch al gewaarschuwd voor die oplopende cijfers.. Lopen de overlijdenscijfers dan ook gelijkwaardig op met de besmettingen? (ik weet dat niet precies)

Dat lijken ze niet te doen.

Het moment dat de besmettingen weer begonnen op te lopen ligt alweer een week of 3 achter ons. Dus onderhand zou de stijging in ziekenhuis opnames en doden ook zichtbaar moeten zijn.

Het stijgt niet, want de meeste besmettingen vallen onder de jongeren, die er niet zo enorm ziek van worden dat ze opgenomen moeten worden in het ziekenhuis....

Al met al redelijk positief dus, als we er voor kunnen zorgen dat de ouderen en kwetsbare buiten schot blijven, dan gaan de ziekenhuis opnames en doden dus niet extreem weer oplopen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:09

In Spanje bijvoorbeeld, ook het beeld van nieuwe, zelfs hogere piek, en daarbij duidelijk minder doden. Zou het echt komen doordat het nu jongeren treft of zou (wishfull thinking) het virus milder worden?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:16

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:10

Marigold schreef:
In Spanje bijvoorbeeld, ook het beeld van nieuwe, zelfs hogere piek, en daarbij duidelijk minder doden. Zou het echt komen doordat het nu jongeren treft of zou (wishfull thinking) het virus milder worden?

Dat is maar helemaal de vraag. In Florida zag je een tijdje terug ook vooral besmettingen onder jongeren, met daardoor minder ziekenhuis-opnames, IC-opnames en doden. Maar op de wat langere termijn raakten ook de ouderen in Florida besmet en liepen de opnames en doden uiteindelijk ook weer op. Maar doordat het eerst om jongeren ging, duurde het naijleffect van opnames en doden langer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:31

Cer schreef:

Citaat:

De zwaksten zijn al weggeveegd door het virus.
Die leeftijdscategorie is behoorlijk uit gedund.

Als er nu minder mensen aan overlijden, zou het maar zo kunnen dat er in de winter wel een grote toename aan (ic)opnames is.
Tijd zal het leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:12

tokedri schreef:

De coronatestlijn is overbelast en online zijn er ook problemen bij een afspraak maken, lees ik net op de live blog van de NOS. Het is pas september, dat belooft niet veel goeds.

Dit las ik ook in de liveblog, deze idioot wil zijn mondkapje niet opzetten in het vliegtuig in Portugal en wordt eruit gezet. Wat een mafkees joh :roll: .
https://www.dumpert.nl/item/7981111_f82ef05e

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:52

tokedri schreef:

Ik heb er 2 dagen over gedaan om een afspraak te regelen voor m'n zoon ( 13 jaar).
Maak me wel wat zorgen hij hoest echt behoorlijk inmiddels.
( Mijn man en ik allebei risico, hij geen milt door ongeluk lang geleden en ik een auto immuun ziekte)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:24

tienus63 schreef:
De zwaksten zijn al weggeveegd door het virus.
Die leeftijdscategorie is behoorlijk uit gedund.

Als er nu minder mensen aan overlijden, zou het maar zo kunnen dat er in de winter wel een grote toename aan (ic)opnames is.
Tijd zal het leren.

Dat valt relatief gezien toch best mee?

Tussen de 80-85 zijn er 1300 mensen overleden. (https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken)
We hebben in NL 436000 mensen tussen de 80-85 (https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb)
Dat is uiteindelijk 0.3%...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:35

Als je 0,3 % zegt, lijkt het inderdaad mee te vallen. Maar er zijn ook 70+ geraakt. Overleden of ernstig ziek geworden.
Merk persoonlijk dat de groep 70+ voorzichtig is met contacten.

Wij hebben sleurhutten in de schuur staan, veelal zijn de eigenaren 60 jaar en ouder.
Gros heeft geen contact met de kleinkinderen en leven sinds de covid vrij geïsoleerd.
Durven wel met caravan weg, mag houden zich strikt aan afstand, geen bezoek in huis etc.