Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:06

Misschien een wat persoonlijke vraag, maar hoe werkt het bij jullie met het financiële gedeelte?
Betalen jullie belastingen? Doen jullie wel eens 'gewoon' boodschappen?
Werken jullie nog buitenshuis om geld te verdienen? Of zijn jullie volledig zelfvoorzienend dat dit alles niet nodig is. Of gaat het in het land gewoon anders waar jullie wonen?

Ik vind het ontzettend interessant <3

JudithO

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:34

Ik heb diep respect voor je, Thea. Ik kan me volledig vinden in je uitleg en bewonder je dat je dit zo doet. Ga vooral zo door en blijf ons alsjeblieft meenemen in je verhalen!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:04

Interessant om te lezen wat jullie (jou) motiveert om zo te leven. Ik snap het ook wel een beetje. Hoe vaak ik niet urenlang youtube filmpjes aan het kijken ben, terwijl ik eigenlijk gewoon zelf in mijn hobbykamer aan de slag wil. Zonde van de tijd.
Maar boeken lezen vind ik echter geen tijdverspilling. :+ Dat is voor mij echt ontspannend en soms leer ik er ook nog wat van. En als je zoals ik in een bibliotheek werkt zie je ook gewoon heel veel leuke boeken. :')

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:45

Jolliegirl schreef:
Misschien een wat persoonlijke vraag, maar hoe werkt het bij jullie met het financiële gedeelte?
Betalen jullie belastingen? Doen jullie wel eens 'gewoon' boodschappen?
Werken jullie nog buitenshuis om geld te verdienen? Of zijn jullie volledig zelfvoorzienend dat dit alles niet nodig is. Of gaat het in het land gewoon anders waar jullie wonen?

Ik vind het ontzettend interessant <3

Ik dacht dat ze er ooit al iets over gedeeld had. Was haar man niet ook hoefsmid? Maar ik hou me ook weer opnieuw aanbevolen voor het antwoord want ik weer het niet meer precies en ook benieuwd of je dan helemaal zelf in alles kan voorzien of dat dat toch enigszins onmogelijk is. En als het wel mogelijk is heb je dan ook al het hout voor bijvoorbeeld de kachel zelf beschikbaar op je land en hoe ben je dan ooit aan het land en het huis gekomen.

Zooo interessant ook hè dat je denkt: hoe dan allemaal?
Maar ik bedoel het wel zonder nieuwsgierig te zijn of zo hoor Thea. Net als Jolliegirl oprechte interesse.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 19:04

Bedankt voor jullie reacties. <3

jolliegirl wij zeggen altijd dat we financieel onafhankelijk zijn. Meestal trekken mensen dan zo'n gezicht :wow: maar als ze dan leren dat we niet stinkend rijk zijn maar gewoon proberen om zo weinig mogelijk geld nodig te hebben, kijken ze daarna meestal niet meer zo O:) :P
Helaas is 100% zelfvoorziening onmogelijk en ook geen doel. Ik zie Sander nog geen ijzer opgraven in een mijn om een nieuwe fiets te smeden bijvoorbeeld :P. Of eigen glas maken... misschien is zelfvoorziening wel een misleidende term, het amerikaanse woord "homesteading" is beter, maar is daar eigenlijk een Nederlands woord voor? Mijn doel is zoveel mogelijk zelf te maken wat binnen mijn mogelijkheden valt. Niet kiezen voor kant en klaar maar zelf basis waren te veredelen tot een goed produkt. Of het nu om boodschappen gaat. Kopen we zaken zoals meel, olie, melk, koffie, thee. Wat ik bijv verwerk tot brood, kaas enz. Maar ook bijv stoffen, garen of ruwe wol, waar ik kleren, sokken en huishoudelijke producten van maak.
Sander werkt ongeveer 15 uur in de week, wat onze financiele behoefte ruimschoots dekt.
Belastning betaal je denk ik overal ter wereld, en daar heb ik ook geen problemen mee. Immers maak ik ook gebruik van voorzieningen die de overheid regelt, zoals wegen en veiligheid.

victory-boy nee, lezen is geen tijdsverspilling Maar mijzelf kennende, soms wordt het dan wat te veel van het goede.... maar een paar uur lezen elke dag, dat doe ik ook graag.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:52

Mocht je een overschot aan courgette kunnen telen volgend jaar, dan kun je dat drogen en meel van maken. Ik geloof dat je maximaal 1/3 van je normale meel kunt vervangen voor courgette meel in brood. En het is nog gezond ook.

In Engeland noemen ze het een smallholding (leerde ik dit jaar in Engeland), in Amerika inderdaad een Homestead.
Ik gebruik Homestead omdat dat voor mij lekkerder bekt.

In het Nederlands zou ik zeggen, een kleine boerderij. Volledig zelfvoorzienend is als koppel gewoon niet te doen, ook niet in Nederland. Het is domweg te veel werk en kost te veel tijd om alles te kweken, verzamelen en vooral, verwerken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:57

Wauw, wat goed van jullie. Diep respect!! Bedankt voor je uitgebreide antwoord

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 06:58

Wat doen jullie dat goed, en jullie footprint zal ook heel klein zijn. Het is echt een eyeopener.
En je schrijft ook heel fijn, ik lees het echt graag.
Mensen zouden van jullie kunnen leren, maar nu is het zo dat de mensen alleen maar meer, meer en nog meer willen.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:34

Een mooie Nederlandse term is denk ik: leven van het land.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:38

Als jullie met 15 uur werk jezelf kunnen bedruipen doen jullie het gewoon heel erg goed!
Zelf made geeft heel veel voldoening en is ook gezonder en minder vervuilend.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 19:01

prairy inderdaad schrijffout van mijn kant, een pressure canner had het moeten zijn.

Heb jij al eens brood gebakken met courgettemeel? Ik droog wel courgettes voor soepen en sausen maar weet niet hoe ik het fijn zou kunnen malen...

Bedankt allemaal voor jullie fijne reacties <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:47

Nee, ik heb het op YouTube iemand zien doen en vond het wel interessant.

Heb je een graanmolen? Of iets dat op een staafmixer in een kommetje lijkt? In ieder geval iets met messen die snel ronddraaien?

Pressure canner kan, maar in principe kun je (bijna) alles ook wecken, alleen zul je het dan altijd eerst moeten opwarmen voor je het kunt eten.

Qua tijdbesteding vind ik een PC ook geen voordeel hebben, zeker jij niet omdat je er de hele tijd bij moet blijven. Er zijn een stuk meer handelingen als bij Wecken vind ik.

De Facebook groep Wecken is Hip vind ik een fijne informatie bron.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:56

Ik zou voor het malen van droge courgettes eerder een vleesmolentje overwegen, die maak je makkelijker schoon mocht het wat gaan plakken. Mijn moeder gebruikte die voor malen gekookte spinazie en dan er 1-2 beschuiten achteraan om alles er uit te krijgen.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 17:15

Boerenkunst

November is gekomen, en het oogsten is klaar; de tuin is leeg en de avonden gevuld met gezelligheid. Gordijnen voor de ramen en het vuur knappert in beide, het fornuis en de kachel, nu de temperaturen dalen; hartige maaltijden bij lamp licht. De dagen zijn kort, en met vele pauzes, voor nu is het tijd om terug te trekken, voor rust en herstel.

Afbeelding

Dat is ook nodig. De afgelopen weken vloog ik rond alsof ik vuur onder mijn voeten had. Zoveel laatste klusjes die nog even afgerond moesten worden.
Aardappelen gerooid, om vervolgens in te kuilen, bijna 300kg, niet slecht!
Stront uitgereden op het weiland.
Lijstje gemaakt van producten die bijna op zijn en wat we nog nodig hebben voor de winter. Met de fietsen de lijst afgewerkt; tassen vol; voorrek vol; Sander had zelfs het fietskarretje vol geladen. Je kunt wel begrijpen, dat is lopend de heuvels op maar zo lekker je daarna naar beneden kunt suizen! Maar nu hoeven we de eerste 3-4 maanden ook niet weer te gaan.
Met de komst van de eerste herfst regen kwamen we erachter dat het dak zich toch niet zelf gerepareerd had onder de zomer ;) en stroomde het water nog weer een keer langs de dakspanten naar binnen. Maar ook dat is gerepareerd op een droge dag en gelijk uitgetest bij de volgende hoosbui…

Afbeelding

Hindelooper schilderkunst, bauernmalerei, allmoge målning, boerenkunst, verschillende benamingen voor het zelfde resultaat. Sierlijke vormen, bloemen en dieren, geschilderd op gebruiksvoorwerpen, meubels en deuren. Ik vind het prachtig! En dacht, dat wil ik ook!

Zo, afgelopen juli, ondanks dat de hooioogst in volle gang was, verzamelde ik alle blikken overgebleven verf. Sommige blikken waren nog bijna vol, terwijl andere nog maar een heel klein restje op de bodem hadden. Een handvol kwasten en penselen en ik kon beginnen.

Afbeelding

De eerste streken zijn wat wiebelig, maar met elke streek wordt mijn hand vaster en langzaam treed het motief naar voren. Ik doe een stap terug, bekijk het resultaat en ga daarna verder. Ik ga helemaal op in het werk, het is alleen nog ik, mijn penselen en het schilderwerk. Maar toch verstrijkt de tijd en voor ik het weet is het licht vervaagd en de zon achter de boomtoppen verdwenen. Tevreden met het eerste resultaat, volgen er heel wat uurtjes hier en daar om beide deuren te beschilderen.
En zo was het klaar en de hele ruimte zo verandert. Wat een beetje kleur niet kan doen. Met alles wat we doen, wordt het huis een beetje meer eigen. Een eigen stijl, een eigen smaak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja, nu ligt ons kleine hoeve genesteld in een dik dek van bladeren, tikt de regen tegen de ramen en van tijd tot tijd hoor je de wind huilen rond het huis. De kleine woonkamer is behagelijk warm en een wollen sok groeit langzaam aan de breipennen. Ik kan het niet laten, telkens laat ik mijn blik even rusten op wat ik afgelopen zomer gemaakt heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:19

Kunstwerken. <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:36

Ziet er heel erg leuk en gezellig uit. Goed bezig!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:47

300kg aardappelen! Krijgen jullie dat wel op?

Afbeelding

Hindelooper kast, zo'n 350/400 jaar oud geschat. Oorspronkelijk waarschijnlijk bedsteedeuren. Mijn vader heeft het nageschilderd op een antieke kakstoel.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:25

Oh wat zijn je deuren prachtig geworden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:33

Mooi hoor!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:34

Wat zijn je deuren mooi geworden <3

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:52

Wat prachtig je deuren Thea, echt heeel gaaf gedaan. Heb jij ook toevallig last van het 2e sok syndroom? Daar hoorde ik Paulien Cornelissen over. Dat als de 1e sok klaar is, je moeite hebt om 2e sok te breien?
En al sneeuw ook,of dat nog niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:00

Die deuren zijn mooi geworden.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:02

Oh wauw wauw wat een prachtige deuren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:05

Prachtig gedaan! Wat ben jij toch veelzijdig.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:24

Mooi hoor, die deuren! Ik kan me zo voorstellen hoe ontzettend knus jullie huis kan zijn als de kachel aan is en je lekker binnen zit, terwijl de regen tegen de ramen slaat.

Hoop dat jullie huis voldoende geisoleerd is om het een beetje warm te houden.

(Mijn huis is in de winter niet warmer dan 13 graden, door slechte isolatie zijn de stookkosten gewoon niet op te brengen.)