Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 15:11

Even een paar foto's droppen. :D We hebben dus een kleine 1000 kilometer gereden. Ik reed rond 7:45 richting Almelo om mijn oude Audi in te ruilen voor de chase-Clio. :D Ik ben heel blij met m'n auto, maar echt geschikt voor stormchasen is dat ding niet met een draaicirkel van een bus. :') Rond 9 uur vertrokken we richting omgeving Gent om daar buien op te wachten. Volgens de modellen zouden daar leuke losstaande cellen ontstaan die door de windschering zouden kunnen uitgroeien tot een eventuele supercell, maar sowieso een leuk karakter konden hebben.

Vanaf Gent reden we een stukje verder richting Kortrijk. Hier ontstonden wat leuke buitjes met een wispelturig temperament. Wat aquaplaining e.d. later probeerden we noord te rijden richting Sint-Niklaas om daar een shelfcloud op de voorkant van een bui te onderscheppen. We hebben er eigenlijk de hele tijd nét voor gereden, maar konden niet de mogelijkheid vinden om echt een leuke foto te schieten van het hele ding. Het was met vlagen zeker een leuke shelf! Het was ook leuk om te zien hoe al het stof opwaaide in één groot gustfront.

Er ontstond een buienlijn die over Nederland zou trekken die wij ook graag van de voorkant wouden zien (want shelf). Antwerpen is nogal een rotgebied en vanwege de buien stond er in die richting ook alles in de file. Wij zijn dus via de weg die richting Zeeland/Rotterdam gaat omhoog geschoten en toen rechtsaf richting Utrecht. Bij een tussenstop op de carpool van Houten moesten we even bedenken wat we gingen doen, want de bui (met een nóg leukere shelf dan die in België) kwam snel opzetten. We besloten om eerst de bui te pakken nabij Utrecht, en dan door te schieten naar de polder. Onderweg kon je heel goed zien dat de buien op de OFB (outflow boundary) aangroeiden en zo dus steeds meer een buienlijn creeërden. (Hoe dat precies werkt weet ik ook nog niet, dus ik ben nu slechts een papegaai van wat er in de auto werd besproken)

De shelf die er voor hing kakte zo nu en dan in en werd dan daarna weer echt vies. Bij Utrecht (waar we er vlak onderdoor reden) was de lucht echt gewoon groen. :oo

De foto's hieronder zijn van een stop in Flevoland nabij Urk en een stop ergens in Friesland tussen Joure en Sneek (volgens mij). Calvin heeft 'm nog op een hele mooie panorama, maar ik ben al blij dat ik ongeveer 5% per keer op de foto kon krijgen. _O- De bui trok ook zo snel dat mijn instellingen echt ruk waren, dus negeer even hoeveel ruis er op vooral de eerste zit. :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna werd het een feestje met allemaal kleine onweerscellen die 's nachts ontstonden in Noord Nederland met een temperamentvol karakter. Daar hebben we dus ook nog héérlijk van genoten en uiteindelijk stilgestaan bij Smilde, Haren en Emmen. :D

Afbeelding

magda_90

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:00

Dat was echt een awesome bui inderdaad. Zo zitten we wijntje op ons balkon te drinken (4 hoog) en te genieten van de flitsen in de verte. Zo moest ik ineens van alles op de grond zetten vanwege de plotselinge harde wind en daarna als een malle alle ramen dicht gooien vanwege de regen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:04

Dat buitje hier in Alblasserdam was even 15 mm.

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:21

Afbeelding

Hier komt er ook weer een leuk buitje aan *\o/*

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:48

magda_90 schreef:
Dat was echt een awesome bui inderdaad. Zo zitten we wijntje op ons balkon te drinken (4 hoog) en te genieten van de flitsen in de verte. Zo moest ik ineens van alles op de grond zetten vanwege de plotselinge harde wind en daarna als een malle alle ramen dicht gooien vanwege de regen.

Ja echt precies zoals je dit omschrijft :D Was een hele gave bui met een aantal flinke klappers

Gaaf Hireath, klinkt als een zeer gelaagde chase!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:59

Groesbeek nu

Afbeelding
Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:09

Ik zie het aankomen. *\o/* *\o/* regen.Weer voorbij en zon -O-
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 17-08-20 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:31

In Monnickendam nu de tweede onweersbui van vandaag, ruim twee uur geleden de eerste met een erg hevige regenbui en een inslag vlakbij. Deze lijn lijkt sneller over te trekken en ook iets kleiner.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
We begonnen met dit. Hele mooie lucht!

Afbeelding
Afbeelding
Daarna kwam dit. Hele eiland blank zo ongeveer. Wat een water!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:29

Er hangt hier een hele donkere wolk boven mijn huis. Het rommelt een beetje. Maar hij blijft stil hangen. Aan de uiteinden zitten een soort pluimen, die dansen op en neer. Heel raar gezicht, zakken wat naar beneden en dan weer omhoog. Wat is die bui aan het doen :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:31

Of een ruimteschip :oo

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:05

Assen wordt aardedonker. Komt een mooi apparaat aan
Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:06

Heb je dit nog gespot Gerdien? Richting Norg.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:09

Hier ook vlakbij Assen (Rolde). Flinke bui op komst.
Afbeelding
Afbeelding

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:12

zonnebloem18 schreef:
[ [url=m/Z4YrGo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja ook gezien!
We wonen heeeeel dicht bij elkaar geloof ik

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:23

Deze vriend...
Afbeelding

Nam een beetje water mee :=

Afbeelding

Wierden, Overijssel...

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:36

zonnebloem18 schreef:
[ [url=m/Z4YrGo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oooh prachtig! <3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:43

Oepsie, Wierden onder water :=

Ben benieuwd of de buien overeind blijven vanavond! Groningen stad heeft gisteren iets gehad, Noordlaren (daar wonen de paarden) helemaal niks..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:47

Hier mag het wel overslaan. Door twee dagen sjit zijn mijn honden van de stress van hun eten af en iedere tak of rommel is eng. -O-

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:47

In glimmen ook.niks gisteren, vooral veel.flitsen en een bange kat.
Die nu weer onder de bank vliegt omdat hij gerommel hoort. Ik ben benieuwd of we regen krijgen nu.
De rode giga bui is nu al donkerblauw geworden op BR. We zitten tussen 2 meren in en vaak trekt t hier langs of verdwijnt t ineens.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:03

Heb het idee dat dit jaar het noorden flink de volle laag krijgt, het zuiden blijft wel flink achter, ook eens een keer wat anders :+

Behalve Zeeland dan.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:06

Het noorden (zuid-groningen) heeft ampee wat gehad . Kurkdroog alles hier

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 22:10

karuna schreef:
Hier mag het wel overslaan. Door twee dagen sjit zijn mijn honden van de stress van hun eten af en iedere tak of rommel is eng. -O-

Het is wel het stormchasetopic, hè? :P Haha.

Wat een bak water gooide hij er hier uit. :D Als zelfs hier in Farmville delen blank staan weet je het wel, hier loopt alles namelijk relatief makkelijk weg. :')

Voor de aankomende week staan er hele leuke kansen op de kaarten! Waarvan voor één dag (vrijdag) zelfs kansen waar ik wel echt héél erg van hoop dat ze uitkomen. Dan hebben we de chasedag van het jaar. *\o/* Iets met bakken aan windschering en serieuze kans op supercells. :D

Overigens, voor de persoon die het eerder vroeg: er hebben dus wel embedded supercells in de buienlijn gezeten. Echter waren deze rakkers niet echt super herkenbaar als een supercell. Leer dus voor het gemak maar niet aan dat de buien die gisteren (en vandaag) overtrokken supercells zijn. :D Ik weet het: het is verwarrend. _O-

Het wil nog wel eens gebeuren dat in een 'rechte' buienlijn zoals gisteravond er toch kleine cellen zitten die wat rotatie op kunnen pakken. Normaal gesproken zijn dit niet de grootste gebieden met rotatie en áls er eventueel wel tornado's in zitten zijn ze klein. Het was laatst al een hele happening dat er een tornado kwam met een EF-3 beoordeling die middenin zo'n buienlijn ontstond. Tornado's stonden trouwens niet echt op de planning voor gisteren omdat er in de onderste laag minder windschering was. Maar goed: met het weer is er altijd wel een situatie waarin iets tóch voor kan komen. _O- Vaak is met een rechte buienlijn die je op de radar ziet de grootste zorg dat er een bak wind uit kan komen bij de passage en heel veel regen + hagel.

In dit filmpje zie je een beetje het verschil:

Een shelf cloud kan heel erg lijken op een mooie mesocyclone zoals hij laat zien, met het grote verschil dus dat de meso echt het ronddraaiende gedeelte is van de bui. De shelf cloud van gisteravond breidde zich juist steeds verder uit en zat eigenlijk voorop het gehele buiencomplex als duidelijke afschuiding van de bui en de lucht daarvoor.

Ik heb de afgelopen week wel weer met de chases ontdekt hoeveel ik nog niet weet. :D Ik blijf daarom ook een beetje terughoudend met bepaalde beestjes een naam geven. :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:11

Klopt, het lijkt steeds heel wat Op de weer-apps maar dat valt heel erg tegen. Onze weilanden snakken naar water..

Vrijdag dus weer een spannende dag! Ben benieuwd!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:14

quintusgl schreef:
In glimmen ook.niks gisteren, vooral veel.flitsen en een bange kat.
Die nu weer onder de bank vliegt omdat hij gerommel hoort. Ik ben benieuwd of we regen krijgen nu.
De rode giga bui is nu al donkerblauw geworden op BR. We zitten tussen 2 meren in en vaak trekt t hier langs of verdwijnt t ineens.

S nachts (lees echt laat hoor .. iets met niet kunnen slapen :') ) wel een klein beetje toch? Het was niet veel maar heeft wel zacht geregend.
Het is nu ook af en toe een flits maar verder niet zoveel.