Vanaf Gent reden we een stukje verder richting Kortrijk. Hier ontstonden wat leuke buitjes met een wispelturig temperament. Wat aquaplaining e.d. later probeerden we noord te rijden richting Sint-Niklaas om daar een shelfcloud op de voorkant van een bui te onderscheppen. We hebben er eigenlijk de hele tijd nét voor gereden, maar konden niet de mogelijkheid vinden om echt een leuke foto te schieten van het hele ding. Het was met vlagen zeker een leuke shelf! Het was ook leuk om te zien hoe al het stof opwaaide in één groot gustfront.
Er ontstond een buienlijn die over Nederland zou trekken die wij ook graag van de voorkant wouden zien (want shelf). Antwerpen is nogal een rotgebied en vanwege de buien stond er in die richting ook alles in de file. Wij zijn dus via de weg die richting Zeeland/Rotterdam gaat omhoog geschoten en toen rechtsaf richting Utrecht. Bij een tussenstop op de carpool van Houten moesten we even bedenken wat we gingen doen, want de bui (met een nóg leukere shelf dan die in België) kwam snel opzetten. We besloten om eerst de bui te pakken nabij Utrecht, en dan door te schieten naar de polder. Onderweg kon je heel goed zien dat de buien op de OFB (outflow boundary) aangroeiden en zo dus steeds meer een buienlijn creeërden. (Hoe dat precies werkt weet ik ook nog niet, dus ik ben nu slechts een papegaai van wat er in de auto werd besproken)
De shelf die er voor hing kakte zo nu en dan in en werd dan daarna weer echt vies. Bij Utrecht (waar we er vlak onderdoor reden) was de lucht echt gewoon groen.

De foto's hieronder zijn van een stop in Flevoland nabij Urk en een stop ergens in Friesland tussen Joure en Sneek (volgens mij). Calvin heeft 'm nog op een hele mooie panorama, maar ik ben al blij dat ik ongeveer 5% per keer op de foto kon krijgen.

Daarna werd het een feestje met allemaal kleine onweerscellen die 's nachts ontstonden in Noord Nederland met een temperamentvol karakter. Daar hebben we dus ook nog héérlijk van genoten en uiteindelijk stilgestaan bij Smilde, Haren en Emmen.