[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maireadJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:46

Cayenne schreef:
600 euro voor een kattenbak :wow:

Kan je best betalen als je geen kinderen hebt. :D En dan nog is een kat goedkoper dan een kind!

Magrathea

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:27

Toevallig van de week een discussie met iemand (zonder kinderen overigens, geen idee of ie ze ooit wil) en ik gaf aan dat ik ook best wel een paar dagen extra vrij wil per jaar omdat ik geen zwangerschapsverlof zal opnemen. Toen maakte die persoon het grapje dat ik mijn vrije dagen gewoon onbetaald kan krijgen want ik houd toch geld over als ik geen kinderen neem.
Tja ik weet het niet hoor, als ik dat van iemand hoor van wie ik vermoed dat ie kinderen wil (of die ze heeft) draagt dat voor mijn gevoel toch bij aan het afschuiven van alles wat minder leuk is op kinderloze mensen := Want wij hebben er ten slotte toch tijd zat voor / geld voor over. Is het echt zo raar dat ik dat een vervelende opmerking vind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:29

Het is toch hun probleem als ze geen geld overhouden doordat ze kinderen nemen? Daarom hoeft er toch geen discriminatie te ontstaan dat zij betaald verlof erbij krijgen en jij datzelfde verlof niet betaald zou moeten opnemen?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:33

Helemaal mee eens Marg. Ik werk bij een bedrijf met veel personeel uit de bible belt, daar zitten er bij die niet ophouden bij twee kinderen zeg maar := Ik vind het wel een beetje banketstaaf dat die even veel loon krijgen als ik, terwijl ik er daadwerkelijk voor werk.

Die opmerking is echt een rotopmerking dan.
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 12-12-18 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:34

Nee, het is niet raar dat de opmerking vervelend is. Ik snap wel niet wat er mis is met zwangerschapsverlof. Een paard wordt soms al maanden op voorhand op rust gezet, zelfs met knaagdieren etc moet het oh zo voorzichtig. Maar als zwangere vrouw is het opeens not done ofzo? Ik heb collega’s die elk uur een kwartier gaan roken. 15 x 8 = 2 x 5 = 10 x 46 = 460 uur. 460/40 = 11.5 dagen. Gemiddeld 22 werkdagen per maand wil zeggen dat na 8 jaar ze evenveel rookpauze hebben gehad als ik zwangerschapsverlof als niet rokende. Krijg ik na 8 jaar dan ook extra betaald verlof want de rest rookt?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:37

Zwangerschapsverlof is prima maar dan wel onbetaald, je kiest er zelf voor hè...
Dat vind ik trouwens ook van alle aan zwangerschap en kinderen gerelateerde gezondheidszorg, kinderbijslag, kindeorpvangtoeslag en de hele rotzooi. Fokken is nergens voor nodig op deze overvolle planeet, dus de fokpremie kan beter gisteren dan vandaag worden afgeschaft.

Ik ken trouwens genoeg stallen waar drachtige paarden tot ver in de dracht moeten werken voor de brokken hoor :P In het wild galopperen ze toch ook nog rond, daar kunnen ze ook niet alleen maar stappen in de laatste maanden, dan worden ze opgevreten.
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 12-12-18 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:38

Er is helemaal niks mis met zwangerschapsverlof. Wel heb ik moeite met ouderschapsverlof. Ik ken genoeg mensen die de helft werken tegen hetzelfde loon. Eigen woorden. Dat vind ik onzin. Overheidssteun moet niet zo makkelijk worden uitgedeeld. Zelfde geldt voor de kinderbijslag. Ook onzin.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:41

Ouderschapsverlof is in nederland onbetaald hoor.
Net nog opgezocht. Dus eigenlijk loont dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:44

watchthesky schreef:
Zwangerschapsverlof is prima maar dan wel onbetaald, je kiest er zelf voor hè...
Dat vind ik trouwens ook van alle aan zwangerschap en kinderen gerelateerde gezondheidszorg, kinderbijslag, kindeorpvangtoeslag en de hele rotzooi. Fokken is nergens voor nodig op deze overvolle planeet, dus de fokpremie kan beter gisteren dan vandaag worden afgeschaft.

Ik ken trouwens genoeg stallen waar drachtige paarden tot ver in de dracht moeten werken voor de brokken hoor :P In het wild galopperen ze toch ook nog rond, daar kunnen ze ook niet alleen maar stappen in de laatste maanden, dan worden ze opgevreten.

Ik heb ook tot ver in mijn ‘dracht’ gewerkt. Dan moeten ze ook maar strenger worden voor iedereen. Voor diegene die roken, die krijgen dan elke dag minder loon. Diegene die wat langer lunchpauze nemen, ook korten op loon. Schaf dan ook maar het gewoon vakantiegeld af want vakantie nemen is een keuze. Nee als je zo redeneert gaat het echt een brug te ver voor mij. Een ander mag rustig betaald blijven doorroken maar betaald zwangerschapsverlof mag niet? Niet zwanger worden is ook een keuze. Als je toch zo graag ‘verlof’ wilt, ik hou jou niet tegen om er een paar op de wereld te zetten. Kun je lekker al die maanden verlof nemen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:46

Zwangerschapsverlof is ook niet per se het probleem, zeker niet als je echt problemen hebt. Maar Varekaj had onlangs nog een verhaal van iemand die er gewoon misbruik van maakte ("o oeps ik kan niet werken want de straling is schadelijk voor mijn baby, nou toedeloe tot over een jaar") en dat is zeker niet uniek. Ik heb echt wel begrip voor iemand met een goed arbeidsethos die van plan is zo lang mogelijk door te werken maar bij wie het door lichamelijke problemen echt niet meer gaat na een tijdje, ook niet met alternatief werk.
En veel van de plekken waar ik heb gewerkt waren rookpauzes ook niet in de baas zijn tijd hoor := Dat doe je maar tijdens de lunch (bijv 3 kwartier doorbetaald voor iedereen, maar als je niet wil eten in die tijd maar roken dan kies je daar zelf voor). Verder is het óf niet roken óf de pauze schrijven (en dus niet uitbetaald krijgen voor die tijd).

Ik hoef ook heus niet wettelijk vastgelegd te hebben dat ik recht heb op extra vakantie ofzo, maar het zou fijn zijn als werkgevers gewoon een beetje lief willen zijn voor de kinderloze mens af en toe :)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:49

Ik vind ook dat al die toeslagen en kinderbijslag eraf mogen. Stop dat geld liever in het onderwijs en sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:52

Ik neem het waarschijnlijk te persoonlijk op :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:54

Magrathea schreef:
Zwangerschapsverlof is ook niet per se het probleem, zeker niet als je echt problemen hebt. Maar Varekaj had onlangs nog een verhaal van iemand die er gewoon misbruik van maakte ("o oeps ik kan niet werken want de straling is schadelijk voor mijn baby, nou toedeloe tot over een jaar") en dat is zeker niet uniek. Ik heb echt wel begrip voor iemand met een goed arbeidsethos die van plan is zo lang mogelijk door te werken maar bij wie het door lichamelijke problemen echt niet meer gaat na een tijdje, ook niet met alternatief werk.
En veel van de plekken waar ik heb gewerkt waren rookpauzes ook niet in de baas zijn tijd hoor := Dat doe je maar tijdens de lunch (bijv 3 kwartier doorbetaald voor iedereen, maar als je niet wil eten in die tijd maar roken dan kies je daar zelf voor). Verder is het óf niet roken óf de pauze schrijven (en dus niet uitbetaald krijgen voor die tijd).

Ik hoef ook heus niet wettelijk vastgelegd te hebben dat ik recht heb op extra vakantie ofzo, maar het zou fijn zijn als werkgevers gewoon een beetje lief willen zijn voor de kinderloze mens af en toe :)

Dit inderdaad. Ik vind het ronduit belachelijk dat je als kinderloze overal maar naar aan moet passen.
Je moet rekening houden met je vakantie want je collega wil perse in de zomervakantie ivm. de kinderen. Je hebt krijgt veel minder verlofdagen als kinderloze. Als er weer eens een kind ziek is vliegen de ouders naar huis want ja, opvang. En dat mag je als kinderloze dan weer fijn opvangen boven op je eigen werk. Lekker thuis werken en ondertussen op je kind letten, ik vind dat echt niet kunnen. Hallo, je kiest er zelf voor om een kind te nemen, waarom moet je daar allemaal voordelen voor krijgen?

Overigens ken ik geen werkgevers waar roken in de tijd van de baas is. En langer pauzeren? Prima, maar die tijd haal je overal gewoon in. Twee van mijn directe collega's kwamen standaard 15 tot 30 minuten 'door de kinderen' en dat werd gedoogd, want ja, kan gebeuren.

DeMolenhoek schreef:
Ik neem het waarschijnlijk te persoonlijk op :+

En dat denk ik ook ja. Vergeet niet dat je hier in een topic zit met bewust kinderlozen die een totaal andere kijk hebben op kinderen dan jij hebt. Overigens niet vervelend bedoeld, maar ik weet niet hoe ik teksten via het internet 'begripvol' kan brengen. Want ik snap heus wel dat je niet direct na de bevalling aan het werk kan en ook echt wel dat ouders hun kinderen willen zien opgroeien en er voor ze zijn. Maar niet ten koste van anderen of in scheve verhoudingen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:58

Paralian ik heb niet meer verlofdagen dan mijn kindloze collega met hetzelfde aantal uren..
heb daar nog nooit van gehoord eigenlijk.
Ouderschapsverlof is onbetaald. ( tenzij je baas je dit gunt ).

Hier neem ik verlof op of mijn man als we op donderdagen werken en 1 van de kinderen is ziek. De andere dagen zijn we of thuis of oma’s passen op. Die vinden het niet erg als ze ziek zijn( nu scheelt het dat ik onregelmatig werk en ze Max van 8 tot 4 bij oma of Gastouder zijn)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:59

Heel herkenbaar. En als ze ziek zijn moesten ze weg want ja ze mogen niet ziek in de opvang blijven.. Wat logisch is maar wéér een reden om te vertrekken.

Mijn ex collega had hier echt een handje van. 4 stuks had ze rondlopen en er was áltijd wel iets waardoor ze iets later kwam of iets eerder weg moest. Als je die tijd bij elkaar op telde in een jaar kon ik een week extra vrij nemen :j

Kinderbijslag vind ik ook belachelijk op het moment dat de wereld al overbevolkt is :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:02

Ziek kind is gewoon een verlofdag hier. Dus ja, ik neem verlof daar voor op. Ik krijg geen extra dag verlof omdat ik een kind heb. Geen idee vanwaar dit komt? Ik heb 20 dagen, net zoals al de rest. Als er een collega naar huis gaat voor een ziek dier (gebeurt bij ons ja!) val ik in indien mogelijk. Ik zie dat er hier ook gewoon een hele hoop misopvattingen zijn :) Tja, hier rookt iedereen tijdens zijn uren. Of neemt extra pauze en dat wordt niet ingehaald. Hier krijgt iedereen om beurt eerste keus voor verlof. Dus maar 1 keer om de 10 jaar heb ik eerste keuze en de rest moet ik mij er ook maar naar schikken. Ik vind het vooral spijtig voor jullie dat jullie collega’s met kinderen zo asociaal zijn.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:06

Ik denk dat je het inderdaad te persoonlijk opvat omdat je zelf een kind hebt, of dat België en Nederland verschillen in het opzicht van dealen met collega’s-met-kind. :j

Misschien is roken in België nog meer een ding dan in Nederland, of misschien verschilt het per sector, maar hier neem je toch mooi rookpauze in je eigen tijd hoor, dat gebeurt echt niet (meer) in de tijd van de baas.
Ik heb trouwens maar 2 collega’s die roken (op 60 à 70 in totaal).
Collega’s met kinderen heb ik een stuk meer, denk dat er maar een stuk of 5 zijn zonder :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:10

Hier is het juist omgekeerd :D Maar goed, denk dat alles gewoon begint bij collegaliteit en dat het daar vaak fout loopt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:22

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:14

Ah ik heb het even gegoogled. In het primair onderwijs is het wel degelijk betaald. Het gaat hier om basischool leraren en leraressen. Ja die ken ik 5 :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:55

Achterom schreef:
watchthesky schreef:
Ik ben er heilig van overtuigd dat er een reden is dat het bij sommige “combinaties” niet lukt en vind dat de mens niet voor god mag spelen om de natuur te overtroeven... Maar die mening levert me meestal geen vrienden op :=

Haha, mee eens. Maar ik spreek het meestal maar niet uit...

Als God niet had gewild, dat er op deze manier kinderen op de wereld kunnen komen, dan had hij ons niet de hersenen gegeven om een oplossing te bedenken voor dit probleem.
Zo zie ik het.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:57

wemkelover schreef:

Ik heb een jaar lang 1 dag betaald ouderschapsverlof gehad.
Je krijgt dan gewoon betaald. Weliswaar met een berekening, maar dat krijg je via de belastingdienst weer terug.

Ik geef les in het voortgezet onderwijs.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:00

Vergeet niet, dat niet alleen ouders zorgverlof hebben.
Als je eigen ouder of opa/oma zorg nodig heeft dan kun je hier ook verlof voor krijgen.
Velen gebruiken deze mogelijkheid niet vanuit schaamte of onwetendheid.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:40

Tendance schreef:
wemkelover schreef:

Ik heb een jaar lang 1 dag betaald ouderschapsverlof gehad.
Je krijgt dan gewoon betaald. Weliswaar met een berekening, maar dat krijg je via de belastingdienst weer terug.

Ik geef les in het voortgezet onderwijs.

Mijn vriend krijgt dat niet, er is gezegd bazen mogen het zelf weten.
De baas van mijn vriend doet er niet aan, dus is het onbetaald.
Daarbij wij hebben er zelf toch ook jarenlang voor gewerkt voor dit soort dingen? Wij betalen net zo goed belasting. Maar ik kruip nu weer onder mijn meelees steen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:23

Maar krijgen de mensen zonder kinderen die dus ook jarenlang werken voor dat soort dingen dan ook een uitkering ergens voor iets? Niet dat ik weet. En dat is ons stelsel snap ik ook. Maar ik heb dan persoonlijk liever dat dit geld naar de zorg of het onderwijs gaat dan het ondersteunen van het hebben of krijgen van kinderen. :)