Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Palmera schreef:Gini schreef:Je wordt uitgenodigd op een feest waar je de hele avond gratis mag eten en drinken. De persoon die jou heeft uitgenodigd heeft iets heel belangrijks te vieren en wil jou daar bij hebben.
(.....)
En dan ga je als genodigde klagen dat er niets op staat dat minder dan 30 euro kost. Vind ik best wel erg.
Ik vind dit heel bijzonder. Misschien blijf ik wel niet de hele avond. Misschien is het gratis drinken hoofdpijnwijn uit een pak i.p.v een mooie Sancerre, wellicht is de hele avond 'eten' de barbecue waarvan ik wat eraf komt nooit van mijn leven tot fatsoenlijk eten zal benoemen, en vooral: jij nodigt mij uit.
En dan mag ik inderdaad niet gaan zitten miepen over de door jou uitgezochtte wijn. Maar jij mag niet miepen over het bedrag dat ik aan jou wil uitgeven.
Bedenk je ook dat sommige mensen jouw uitnodiging heel erg waarderen en graag komen, maar misschien weinig te besteden hebben. Mogen ze dan niet meer komen?
Palmera schreef:Gini schreef:Je wordt uitgenodigd op een feest waar je de hele avond gratis mag eten en drinken. De persoon die jou heeft uitgenodigd heeft iets heel belangrijks te vieren en wil jou daar bij hebben.
(.....)
En dan ga je als genodigde klagen dat er niets op staat dat minder dan 30 euro kost. Vind ik best wel erg.
Ik vind dit heel bijzonder. Misschien blijf ik wel niet de hele avond. Misschien is het gratis drinken hoofdpijnwijn uit een pak i.p.v een mooie Sancerre, wellicht is de hele avond 'eten' de barbecue waarvan ik wat eraf komt nooit van mijn leven tot fatsoenlijk eten zal benoemen, en vooral: jij nodigt mij uit.
En dan mag ik inderdaad niet gaan zitten miepen over de door jou uitgezochtte wijn. Maar jij mag niet miepen over het bedrag dat ik aan jou wil uitgeven.
Bedenk je ook dat sommige mensen jouw uitnodiging heel erg waarderen en graag komen, maar misschien weinig te besteden hebben. Mogen ze dan niet meer komen?
Gini schreef:Ik vind het eigenlijk gierig om een cadeaulijst gierig te vinden.
Je wordt uitgenodigd op een feest waar je de hele avond gratis mag eten en drinken. De persoon die jou heeft uitgenodigd heeft iets heel belangrijks te vieren en wil jou daar bij hebben. Omdat de vraag 'wat moet ik kopen voor mijn vader/vriend/broer/nicht?' de meest gegoogelde vraag is, stelt deze persoon een cadeaulijst op waarop je inspiratie kan vinden.
Gini schreef:Nikass schreef:Zou wat worden als je er voor moest betalen![]()
Maar met zo'n kadolijst wil je er dus wel wat voor terug...
Zie Palmera, zo slecht is mijn lezen dus niet, want Nikass interpreteert het net zoals ik. Ligt de verwarring dan misschien bij de afzender van het bericht?
BlijNijn schreef:Ze quote jouw bericht.
Jij stelt dat je de hele avond gratis mag eten en drinken, maar vindt wel dat je als gast een cadeau van een aanzienlijk bedrag mee moet nemen. Indirect vraag je dan dus om een (flinke!) vergoeding voor je feestje, maar dan niet in geld maar in een product/producten.
Als iemand mij uitnodigt voor een feest ga ik ervan uit dat die persoon het leuk vindt als ik kom. Dan hoef je toch geen cadeau van minimaal €30 mee te brengen? Het gaat er dan toch om dat er mensen komen om een gebeurtenis mee te vieren en niet om de grootte/waarde van het cadeau?
Gini schreef:Nikass schreef:Zou wat worden als je er voor moest betalen![]()
Maar met zo'n kadolijst wil je er dus wel wat voor terug...
Zie Palmera, zo slecht is mijn lezen dus niet, want Nikass interpreteert het net zoals ik. Ligt de verwarring dan misschien bij de afzender van het bericht?
M_D_H schreef:Nikass, ik vind het juist niet charmant om daar kritiek op te geven.
Je krijgt die lijst, doe er mee wat je wil, het is alleen maar om het mensen makkelijker te maken en als jij dat ziet als een boodschappen lijst is dat jouw probleem en niet het probleem van diegene die het mee stuurt. Als jij dan die mensen als hebberig betiteld omdat jij het verschil niet kan zien tussen een boodschappenlijst en een cadeaulijst met OPTIES dan ben jij in mijn ogen diegene die niet charmant is. Jij maakt er namelijk een enorm issue van.
Je bent nog steeds vrij om je eigen ding te doen en het feit dat er een lijst is betekend niet dat je zelf uitgezochte cadeau niet gewaardeerd wordt, het is een hulpmiddel.
Hilli schreef:Tenzij je natuurlijk te gierig bent om een eigen topic te openen, want daar hebben we de afgelopen 93 pagina's ook al genoeg voorbeelden van gezien.
Hevonen schreef:Moest ineens denken aan mijn ex-schoonvader. Hij had de gewoonte om met kerst te komen en dan tot na nieuwjaar te blijven logeren. Omdat het een onmogelijk lastige man was, die altijd heel minachtend deed en zich lekker liet bedienen, zag ik er altijd vreselijk tegenop.
Op een gegeven moment belde hij me op om door te geven wanneer hij precies zou komen. De kinderen waren toen tussen de 7 en de 11 jaar oud. Hij zei, ik neem wel een fles wijn voor jullie mee, maar voor de kinderen niks, want daar kom ik niet voor. Ik heb toen gezegd dat het toch wel aardig zou zijn als hij wel iets voor ze mee zou nemen, ook al was het maar een reep chocolade voor elk kind. Ze zagen hem alleen dan en ze mochten nooit wat als hij kwam, maar moesten vooral in hun kamers blijven, terwijl ze gewoonlijk in de woonkamer speelden. Als ze daar waren, was hij zo onvriendelijk en vervelend, dat ze weggingen.
Hij vond die reep niet nodig, maar ik drong een beetje aan; het was tenslotte toch hun opa. (het ging niet om geld bij hem hoor, hij verdiende over de twee ton per jaar).
Toen hij kwam had hij in totaal twee van die houten puzzeltjes mee voor de drie (!) kinderen. Die had hij gratis gekregen bij een tankstation. De jongste (het enige meisje) hoefde geen puzzel volgens hem, want dat kon zij als meisje toch niet oplossen. Uiteraard loste zij beide puzzels in een ommezien op, wat haar opa niet geloofde, die zei dat ze wel vals zou hebben gespeeld... (wat onmogelijk was). Zoals gewoonlijk, behalve gierig ook een akelige kerel die ons een rottijd bezorgde.
Palmera schreef:Gini schreef:Maar als jij je beter voelt door de waarde van je cadeau af te stemmen met de waarde van de wijn die geschonken wordt, dan moet je dat zeker doen!
Dat begrijpend lezen blijft een dingetje, hè?