Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:51

Oh Ineke, wat een domper! Dat afbellen gebeurt het ook zo regelmatig dat ik mijn verjaardag ook maar gewoon liever persoonlijk met een paar mensen vier. Vaak heb ik er op de avond zelf ook helemaal geen zin meer in.

Een lijst echt meesturen heb ik nog niet gezien, alleen voor bruiloften. Maar ik vind het vaak enorm moeilijk om iets uit te zoeken voor vage kennissen dus ik zou er blij mee zijn.

Naar welk feestje ik ook ga, ik breng altijd een cadeautje mee. Iemand organiseert toch maar wat en dat is een leuk initiatief. Uitzondering zijn feestjes waar je je eigen eten en drinken meebrengt, dat voelt toch meer als een gezamenlijk initiatief.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:04

Palmera schreef:
Gini schreef:
Je wordt uitgenodigd op een feest waar je de hele avond gratis mag eten en drinken. De persoon die jou heeft uitgenodigd heeft iets heel belangrijks te vieren en wil jou daar bij hebben.
(.....)
En dan ga je als genodigde klagen dat er niets op staat dat minder dan 30 euro kost. Vind ik best wel erg. :o

Ik vind dit heel bijzonder. Misschien blijf ik wel niet de hele avond. Misschien is het gratis drinken hoofdpijnwijn uit een pak i.p.v een mooie Sancerre, wellicht is de hele avond 'eten' de barbecue waarvan ik wat eraf komt nooit van mijn leven tot fatsoenlijk eten zal benoemen, en vooral: jij nodigt mij uit.

En dan mag ik inderdaad niet gaan zitten miepen over de door jou uitgezochtte wijn. Maar jij mag niet miepen over het bedrag dat ik aan jou wil uitgeven.

Bedenk je ook dat sommige mensen jouw uitnodiging heel erg waarderen en graag komen, maar misschien weinig te besteden hebben. Mogen ze dan niet meer komen?

De mensen met cadeaulijst miepen niet. In dit topic zijn het enkel de mensen die de cadeaulijst stom vinden die klagen over gierigheid. Een cadeaulijst is geen verplichting. Ik ben nog nooit geweigerd op een feestje omdat ik een cadeau gekocht had dat niet op de lijst stond. Jij wel?
Maar als jij je beter voelt door de waarde van je cadeau af te stemmen met de waarde van de wijn die geschonken wordt, dan moet je dat zeker doen!
Laatst bijgewerkt door Gini op 30-09-18 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:05

Onder onze vrienden wordt er vaak een gemeenschappelijk cadeau gekocht, dan wordt er inderdaad gevraagd wat je graag zou willen hebben. Maar als ze een flesje wijn geven vind ik dat ook vaak prima, ben geen vrienden met ze om grote cadeaus te ontvangen. Vriendin en ik geven elkaar vaak een privéles dressuur oid. Mijn moeder was dit weekend jarig, die heb ik een meidenavond gegeven. Binnenkort met z’n 2en lekker een hapje eten, cocktails drinken en dansen. Zelf vind ik een boekenbon oid vaak ook al top!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:09

Gini schreef:
Maar als jij je beter voelt door de waarde van je cadeau af te stemmen met de waarde van de wijn die geschonken wordt, dan moet je dat zeker doen!

Dat begrijpend lezen blijft een dingetje, hè? :(:)

cobiie

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:12

Ik zie vooral cadeaulijstjes voor kinderverjaardagen langskomen en dat vind ik vooral handig.

Als cadeaugever heb ik liever dat de krijger plezier heeft van het cadeau dan dat het achterin een kast of prullenbak verdwijnt. Enkel dure cadeaus op een lijst zetten is not done in mijn ogen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:14

Palmera schreef:
Gini schreef:

Dit blijft echt een go to-zinnetje op Bokt. Zo een discussiestopper. Jammer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:17

Palmera schreef:
Gini schreef:
Je wordt uitgenodigd op een feest waar je de hele avond gratis mag eten en drinken. De persoon die jou heeft uitgenodigd heeft iets heel belangrijks te vieren en wil jou daar bij hebben.
(.....)
En dan ga je als genodigde klagen dat er niets op staat dat minder dan 30 euro kost. Vind ik best wel erg. :o

Ik vind dit heel bijzonder. Misschien blijf ik wel niet de hele avond. Misschien is het gratis drinken hoofdpijnwijn uit een pak i.p.v een mooie Sancerre, wellicht is de hele avond 'eten' de barbecue waarvan ik wat eraf komt nooit van mijn leven tot fatsoenlijk eten zal benoemen, en vooral: jij nodigt mij uit.

En dan mag ik inderdaad niet gaan zitten miepen over de door jou uitgezochtte wijn. Maar jij mag niet miepen over het bedrag dat ik aan jou wil uitgeven.

Bedenk je ook dat sommige mensen jouw uitnodiging heel erg waarderen en graag komen, maar misschien weinig te besteden hebben. Mogen ze dan niet meer komen?

_/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:22

Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk gierig om een cadeaulijst gierig te vinden. :+
Je wordt uitgenodigd op een feest waar je de hele avond gratis mag eten en drinken. De persoon die jou heeft uitgenodigd heeft iets heel belangrijks te vieren en wil jou daar bij hebben. Omdat de vraag 'wat moet ik kopen voor mijn vader/vriend/broer/nicht?' de meest gegoogelde vraag is, stelt deze persoon een cadeaulijst op waarop je inspiratie kan vinden.

Zou wat worden als je er voor moest betalen _O-
Maar met zo'n kadolijst wil je er dus wel wat voor terug... -O-

Begrijp me goed, als iemand geen kado kan verzinnen en er naar vraagt, dan kan je een lijstje geven, prima, maar op voorhand meesturen vind ik niet charmant. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:24

Nikass schreef:

Zie Palmera, zo slecht is mijn lezen dus niet, want Nikass interpreteert het net zoals ik. Ligt de verwarring dan misschien bij de afzender van het bericht?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:36

Gini schreef:
Nikass schreef:

Zie Palmera, zo slecht is mijn lezen dus niet, want Nikass interpreteert het net zoals ik. Ligt de verwarring dan misschien bij de afzender van het bericht?

Ze quote jouw bericht. :')

Jij stelt dat je de hele avond gratis mag eten en drinken, maar vindt wel dat je als gast een cadeau van een aanzienlijk bedrag mee moet nemen. Indirect vraag je dan dus om een (flinke!) vergoeding voor je feestje, maar dan niet in geld maar in een product/producten.

Als iemand mij uitnodigt voor een feest ga ik ervan uit dat die persoon het leuk vindt als ik kom. Dan hoef je toch geen cadeau van minimaal €30 mee te brengen? Het gaat er dan toch om dat er mensen komen om een gebeurtenis mee te vieren en niet om de grootte/waarde van het cadeau?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:42

BlijNijn schreef:
Ze quote jouw bericht. :')

Jij stelt dat je de hele avond gratis mag eten en drinken, maar vindt wel dat je als gast een cadeau van een aanzienlijk bedrag mee moet nemen. Indirect vraag je dan dus om een (flinke!) vergoeding voor je feestje, maar dan niet in geld maar in een product/producten.

Als iemand mij uitnodigt voor een feest ga ik ervan uit dat die persoon het leuk vindt als ik kom. Dan hoef je toch geen cadeau van minimaal €30 mee te brengen? Het gaat er dan toch om dat er mensen komen om een gebeurtenis mee te vieren en niet om de grootte/waarde van het cadeau?

Het enige wat ik stelde was dat ik het juist gierig vind om te miepen over het bestaan van een cadeaulijst. Terwijl je net uitgenodigd bent op een feestje.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:43

Nikass, ik vind het juist niet charmant om daar kritiek op te geven.
Je krijgt die lijst, doe er mee wat je wil, het is alleen maar om het mensen makkelijker te maken en als jij dat ziet als een boodschappen lijst is dat jouw probleem en niet het probleem van diegene die het mee stuurt. Als jij dan die mensen als hebberig betiteld omdat jij het verschil niet kan zien tussen een boodschappenlijst en een cadeaulijst met OPTIES dan ben jij in mijn ogen diegene die niet charmant is. Jij maakt er namelijk een enorm issue van.

Je bent nog steeds vrij om je eigen ding te doen en het feit dat er een lijst is betekend niet dat je zelf uitgezochte cadeau niet gewaardeerd wordt, het is een hulpmiddel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:51

Hier hebben we het gedaan met kraambezoek. Omdat dit onze 2e is hadden we al heelveel spullen. Dus ik had 30 dingen op zo’n lijst gezet gevarieerd van 2 tot 50 euro. En daar is goed gebruik van gemaakt. Zo zat ik niet met dubbele spullen en werdt er ook goed gebruik van gemaakt. Als mensen het vroegen vertelde ik pas van het lijstje en vroeg anders een bon.

Dit jaar met de oudste ( wordt 3) direct bij de uitnodiging gezet waar ze momenteel fan van is( Duplo,frozen) de meeste mensen willen voor duplo gaan want dat kan allemaal bij elkaar en het is niet erg als dat dubbel gegeven wordt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:57

Ik vind het voor kinderen reuze handig! Want vaak heb ik echt geen idee wat ze al wel en niet hebben.

Voor volwassenen zou ik het niet snel doen. Dit want <lees Palmera's post>.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:09

Moest ineens denken aan mijn ex-schoonvader. Hij had de gewoonte om met kerst te komen en dan tot na nieuwjaar te blijven logeren. Omdat het een onmogelijk lastige man was, die altijd heel minachtend deed en zich lekker liet bedienen, zag ik er altijd vreselijk tegenop.
Op een gegeven moment belde hij me op om door te geven wanneer hij precies zou komen. De kinderen waren toen tussen de 7 en de 11 jaar oud. Hij zei, ik neem wel een fles wijn voor jullie mee, maar voor de kinderen niks, want daar kom ik niet voor. Ik heb toen gezegd dat het toch wel aardig zou zijn als hij wel iets voor ze mee zou nemen, ook al was het maar een reep chocolade voor elk kind. Ze zagen hem alleen dan en ze mochten nooit wat als hij kwam, maar moesten vooral in hun kamers blijven, terwijl ze gewoonlijk in de woonkamer speelden. Als ze daar waren, was hij zo onvriendelijk en vervelend, dat ze weggingen.
Hij vond die reep niet nodig, maar ik drong een beetje aan; het was tenslotte toch hun opa. (het ging niet om geld bij hem hoor, hij verdiende over de twee ton per jaar).

Toen hij kwam had hij in totaal twee van die houten puzzeltjes mee voor de drie (!) kinderen. Die had hij gratis gekregen bij een tankstation. De jongste (het enige meisje) hoefde geen puzzel volgens hem, want dat kon zij als meisje toch niet oplossen. Uiteraard loste zij beide puzzels in een ommezien op, wat haar opa niet geloofde, die zei dat ze wel vals zou hebben gespeeld... (wat onmogelijk was). Zoals gewoonlijk, behalve gierig ook een akelige kerel die ons een rottijd bezorgde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:11

Gini schreef:
Nikass schreef:

Eh, ik quote jou hier? Niet Palmera?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:12

Maar dat doe je dan wel zelf toch Hevonen? Schoonvader of niet, zo'n persoon bleef echt geen week bij mij logeren. Nog geen nacht trouwens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:14

M_D_H schreef:
Nikass, ik vind het juist niet charmant om daar kritiek op te geven.
Je krijgt die lijst, doe er mee wat je wil, het is alleen maar om het mensen makkelijker te maken en als jij dat ziet als een boodschappen lijst is dat jouw probleem en niet het probleem van diegene die het mee stuurt. Als jij dan die mensen als hebberig betiteld omdat jij het verschil niet kan zien tussen een boodschappenlijst en een cadeaulijst met OPTIES dan ben jij in mijn ogen diegene die niet charmant is. Jij maakt er namelijk een enorm issue van.

Je bent nog steeds vrij om je eigen ding te doen en het feit dat er een lijst is betekend niet dat je zelf uitgezochte cadeau niet gewaardeerd wordt, het is een hulpmiddel.

Zo zo, niet alles door elkaar halen hè en niet zomaar conclusies trekken of ik ergens een issue van maak.
Ik geef hier alleen mijn mening in een discussie, op uitnodigingen die ik in mijn privé krijg en die ik niet charmant vind ga ik gewoon niet in ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:34

En waar haal ik alles door elkaar dan?

Je maakt er hier trouwens best een groot issue van hoor ;)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:41

Misschien tijd om te stoppen er op door te gaan?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:52

Pff mensen doe even gezellig.. :+

Dit topic is om gierige acties die je hebt meegemaakt te vertellen, niet om ellenlange discussies met elkaar te voeren wie er gelijk heeft en wie wat zegt en hoe iemand dat dan weer opvat...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:08

Tenzij je natuurlijk te gierig bent om een eigen topic te openen :') , want daar hebben we de afgelopen 93 pagina's ook al genoeg voorbeelden van gezien.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:48

Hilli schreef:
Tenzij je natuurlijk te gierig bent om een eigen topic te openen :') , want daar hebben we de afgelopen 93 pagina's ook al genoeg voorbeelden van gezien.

:') _O- _/-\o_

Op mijn vorige werk deden we met een groepje collega's op de zaterdag altijd een broodje bestellen. Elke week was een andere collega aan de beurt. Iedereen betaalde zijn eigen broodje en diegene die bestelde nam de idealkosten en bezorgkosten op zich. Dat was een prima regel omdat zo ieder een keer die kosten had...
Tot 1 bewuste collega in eens een tikkie stuurde met een bedrag hoger dan wat het broodje koste, ja want we moesten niet denken dat de ideal kosten (25 cent) en de bezorgkosten (2 euro) door hem betaald werden...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:55

Hevonen schreef:
Moest ineens denken aan mijn ex-schoonvader. Hij had de gewoonte om met kerst te komen en dan tot na nieuwjaar te blijven logeren. Omdat het een onmogelijk lastige man was, die altijd heel minachtend deed en zich lekker liet bedienen, zag ik er altijd vreselijk tegenop.
Op een gegeven moment belde hij me op om door te geven wanneer hij precies zou komen. De kinderen waren toen tussen de 7 en de 11 jaar oud. Hij zei, ik neem wel een fles wijn voor jullie mee, maar voor de kinderen niks, want daar kom ik niet voor. Ik heb toen gezegd dat het toch wel aardig zou zijn als hij wel iets voor ze mee zou nemen, ook al was het maar een reep chocolade voor elk kind. Ze zagen hem alleen dan en ze mochten nooit wat als hij kwam, maar moesten vooral in hun kamers blijven, terwijl ze gewoonlijk in de woonkamer speelden. Als ze daar waren, was hij zo onvriendelijk en vervelend, dat ze weggingen.
Hij vond die reep niet nodig, maar ik drong een beetje aan; het was tenslotte toch hun opa. (het ging niet om geld bij hem hoor, hij verdiende over de twee ton per jaar).

Toen hij kwam had hij in totaal twee van die houten puzzeltjes mee voor de drie (!) kinderen. Die had hij gratis gekregen bij een tankstation. De jongste (het enige meisje) hoefde geen puzzel volgens hem, want dat kon zij als meisje toch niet oplossen. Uiteraard loste zij beide puzzels in een ommezien op, wat haar opa niet geloofde, die zei dat ze wel vals zou hebben gespeeld... (wat onmogelijk was). Zoals gewoonlijk, behalve gierig ook een akelige kerel die ons een rottijd bezorgde.

Als opa aan zou geven dat hij niet voor de kinderen kwam, hoefde hij helemaal niet te komen. Pfff, ik snap niet dat je die nog liet komen -O-

Mijn eigen verjaardag vier ik eigenlijk nooit, alleen mijn ouders komen altijd even langs. En verder vieren we een klein feestje met/voor de kinderen.

Als de kinderen jarig zijn, laat ik ze een krat vullen bij de speelgoed winkel. Dan kun je uit de krat iets halen wat ze graag willen hebben. Hierin stuur ik wel een beetje bij, zodat er ook kadootjes van 5 euro ofzo inzitten :D

Zelf heb ik niet veel te besteden, ik ben afgekeurd en moet het met een minimale uitkering doen helaas. Maar de mensen bij wie ik naar de verjaardag ga, vinden het gelukkig belangrijker dat ik kom, dan dat ik een kado mee neem. Hier gelukkig ook nog nooit meegemaakt dat er een lijstje was met kado's van minimaal 30 euro. Dat is de helft van m'n werkbudget.
Ik probeer altijd iets leuks en persoonlijks voor iemand te kopen of maken, maar meer dan een paar euro kan ik er niet aan uitgeven.
Gelukkig wordt dat in mijn omgeving wel gewaardeerd, maar anders zou ik er ook wel snel klaar mee zijn denk ik.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:06

Palmera schreef:
Gini schreef:

Zeg dat :') En verder AMEN op je eerdere post. Een kado is geen toegangsbewijs voor een feestje en er zijn mensen die hier makkelijk zeggen: Dan neem je toch iets wat niet op de lijst staat. Maar heb vaak genoeg gehoord dat dat totaal niet gewaardeerd wordt want: Er was toch immers een kadolijst. Ik heb niets tegen de lijsten op zich, zolang er genoeg binnen ieder budget is én er ook nog de permanente optie 'Of iets leuks naar je eigen inzicht' op staat dan het spreekwoordelijke goede humeur. Daarmee geef je ieder de keuze en laat weten dat jij als gast graag gezien wordt en niet het kado wat je meebrengt :=