Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:20

Anoniem schreef:
Misschien heb ik wel last van mensen die ik een lelijke rotkop vind hebben. Kan ik heel veel last van hebben. De mate van ergernis is iets dat verschilt per persoon.

Maar met zoveel onbegrip en gebrek aan empatisch vermogen is t maar goed dat sommigen lekker kinderloos zijn en blijven geloof ik..

Alsof die mensen er iets aan kunnen doen dat ze een "lelijke rotkop" hebben :')

Ik snap wel dat het lastig is als je kind huilt en dat je daar niet altijd iets aan kan doen.
Gelukkig zie ik veel moeders met jonge kinderen vaak op de stoeltjes bij de in/uitgang van de treinen gaan zitten en niet in een coupe. Waardoor er niet zoveel mensen last van hebben als het kind huilt.

Urbanus

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:23

Ik zou als ouder sowieso zoveel mogelijk gewoon het OV vermijden, dat wel. Daarom zijn we hier thuis ook aan het kijken voor 2 auto's voor de deur. Lekker makkelijk. Ik ga al dat gedoe liever uit de weg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:35

Best opmerkelijk trouwens - want de kans is groot dat je met 2 auto's ook heel wat overlast bezorgt (opwarming van de aarde, verkeersrisico, parkeerplekken, ongezond leefmilieu voor mensen aan drukke wegen...) maar dat wordt niet gezien als overlast, op een of andere manier.

Zelf vind ik het vaak leuk om te observeren wat er gebeurt - soms zijn er irritante kinderen of pubers of bijzonder irritante mensen die zichzelf beschouwen als 'keurige mensen' en elkaar wijzen op het 'stiltecoupe'-plaatje en dan toch gaan praten.

Maar over het algemeen zie ik meer leuke dingen. Ouders die leuk met hun kinderen omgaan, of kinderen die gewoon heel rustig om zich heen kijken. Pubers die behoorlijk beleefd zijn. Mensen die behulpzaam en vriendelijk zijn of gewoon ongestoord hun eigen gang gaan. 't Is ook maar net welk beeld je voor jezelf herhaalt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:14

MarcoBorsato schreef:
Daarom zei ik ook 'wellicht' IHN. Als een kind het begrijpt is aanspreken prima, whatever, maar tegen een baby zeg je niet zo gauw 'Nou Jan-Willem, en NU is het klaar'.

Lieveli ik typte mijn reactie gelijk met de jouwe..tegen een baby is natuurlijk raar haha..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:17

LisannePruts schreef:
Anoniem schreef:
Misschien heb ik wel last van mensen die ik een lelijke rotkop vind hebben. Kan ik heel veel last van hebben. De mate van ergernis is iets dat verschilt per persoon.

Maar met zoveel onbegrip en gebrek aan empatisch vermogen is t maar goed dat sommigen lekker kinderloos zijn en blijven geloof ik..

Alsof die mensen er iets aan kunnen doen dat ze een "lelijke rotkop" hebben :')

Ik snap wel dat het lastig is als je kind huilt en dat je daar niet altijd iets aan kan doen.
Gelukkig zie ik veel moeders met jonge kinderen vaak op de stoeltjes bij de in/uitgang van de treinen gaan zitten en niet in een coupe. Waardoor er niet zoveel mensen last van hebben als het kind huilt.

Alsof je als moeder zijnde er wat aan kan doen dat kind gilt van de pijn als er wat is. Dan helpt buiten wachten tot ie stopt niet hoor :+

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:43

@Rachelle

Waar hoor je mij dat zeggen? Zeg ik dat dat de moeders schuld is en dat het storend en vervelend is dat een kind huilt?
Ik zei alleen dat mensen met een "lelijke rotkop" eenmaal zo geboren worden en dat het fijner is dat moeders daar gaan zitten zodat er minder mensen last van hebben. Ik zeg nergens dat het huilen er van ophoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:23

Lisanne; dat klopt. Echter stelde een ander dat wel, dat moeder met kind maar buiten moest wachten. Dat heb ik dan niet handig verwoord, excuses.

Maar waarom zouden moeders en kinderen weggemoffeld moeten worden naar ergens 'waar een ander geen last heeft van ze'. Ehm als ik last heb van iemand met een rotkop (of iemand met een vervelende lichaamsgeur, gesmak, vervelend kuchje of irritant lachje, you name it) ; wat let je dan om zelf ergens anders te zitten waar je er zelf geen last van hebt? Wat maakt jou (niet persoonlijk maar in het algemeen) meer bijzonder dan een ander dat een ander maar moet wijken?

We vragen begrip voor zichtbaar en niet zichtbaar gehandicapten. Maar gaat het om moeders en kinderen dan moeten zij maar in een verdom hoekje?

Is dat niet een beetje oneerlijk?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:38

Gaat dit topic niet over ergernissen? Ik kan me ook wel eens ergeren als ik een half uur een krijsend kind naast mij heb. Betekend niet gelijk dat ik vind dat alle kinderen gelijk muisstil moeten zijn. Ik kan me ook wel eens ergeren aan iemand met een slechte adem of met een "lelijke rotkop" betekend ook niet gelijk dat ze met een zak over hun hoofd moeten gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:46

geerte schreef:
Gaat dit topic niet over ergernissen? Ik kan me ook wel eens ergeren als ik een half uur een krijsend kind naast mij heb. Betekend niet gelijk dat ik vind dat alle kinderen gelijk muisstil moeten zijn. Ik kan me ook wel eens ergeren aan iemand met een slechte adem of met een "lelijke rotkop" betekend ook niet gelijk dat ze met een zak over hun hoofd moeten gaan zitten.

Dat snap ik. Ik vind ook niet dat al die mensen maar direct met een zak over hun hoofd moeten :+ Het was een (extreem) voorbeeld. Maar iedereen heeft dus wat waaraan hij/zij zich kan ergeren. De mate waarin en hoe je daarmee omgaat is een tweede. Als jij degene bent die echt niet tegen smakkende mensen kan, moeten die smakkende mensen dan een andere plek zoeken, of kan je voor je eigen gemoedsrust beter ergens anders zitten/staan? :)
Maar er zijn er wel bij die stellen dat kinderen dan maar niet met het OV zouden moeten gaan, of maar buiten moeten wachten tot ze wel 'normaal' doen, of zelfs voor gevaarlijke situaties zorgen.

Niet om het een of ander overigens, maar we zijn allemaal kind geweest en hebben ook allemaal een keer voor overlast gezorgd. Of zit uitgerekend bokt met modelkindjes die altijd netjes stil waren?

Maar goed, ik heb gewoon tot nu toe 'mazzel'. Ik heb een jongetje wat op z'n gemak naar iedereen gaat zwaaien en lachen, of gaat slapen. Maar er zal ongetwijfeld een moment komen dat ie wel de boel bij elkaar krijst. En dan ga ik echt niet (zoals sommigen hier willen insinueren) met m'n kind buiten staan tot ie normaal doet. Kan nog steeds geen hoog intellectueel gesprek voeren met m'n kind namelijk :')

Shadow; het observeren vind ik zelf ook leuk (en bovendien leerzaam; hey, die moeder lost het zo en zo op!). Denk dat het ook voor een groot gedeelte regio afhankelijk is; ik heb geleerd netjes hallo en dag te zeggen bij het instappen en verlaten van de bus. Als ik dat hier in de stad doe, kijkt de buschauffeur alsof ik 'm zojuist heb bedreigd. Zeg ik dat in het dorp van m'n schoonouders, dan zeggen ze super vriendelijk goededag of fijne reis terug, dus ik heb zo het vermoeden dat het dus sterk regio afhankelijk is. En niet te vergeten dat we allemaal wel eens een slechte dag kunnen hebben. Maar vind het inderdaad ook gewoon interessant om te zien hoe anderen zich gedragen & staande houden t.o.v. anderen :j

Goed om het over ergernissen te houden; mensen die met z'n 4en breed op de trap op hun dooie akkertje de trap op sjokken terwijl je je tram moet halen, en dus niet opzij willen gaan. Toen had ik dus mooi m'n tram gemist en kon ik een kwartier wachten op een niet heel fijn stuk in R'dam :+ Gelukkig kwam m'n vriend me halen met de auto *\o/*

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:05

Deze ochtend lekker te slapen op de trein, word ik ineens wakker van een suer vieze geur. Iemand naast mij komen zitten die rook alsof hij een maand geleden in de compostbak gevallen was en zich sindsdien niet meer gewassen had. Ben maar gaan verzitten, maar slapen zat er niet meer in %)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:27

purny schreef:
Je kan heus wel even tegen je kind zeggen dat ie stiller moet zijn of dat ie ff z'n hoofd moet houden. Het is eigenlijk nog gevaarlijk ook. Als je met een huilend kind in de bus zit is het ook best gevaarlijk voor de chauffeur. Chauffeur moet al zoveel opletten en als er huilende kinderen in de bus zijn kan ie ook worden afgeleid.
Maar goed het is me dus al vaker opgevallen dat mensen alles van huildende kinderen moeten nemen en accepteren.

Ik mag toch hopen dat de chauffeur zich daar niks van aantrekt, anders zouden er wat teveel bussen crashen. Ook van die zingende busreizen zou toch echt wat gevaarlijk worden, helemaal als er ook nog eens zo'n knappe jonge dame het vuurtje onder de bejaarden opstookt.

Iemand uit laten stappen dat ie een jankend kind heeft? Nee dat gaat mij te ver.
Overigens zo'n luid bellend iemand, die mag van mij wel uitstappen en als ie klaar is, neemt ie gewoon de volgende bus.

Wat ik trouwens zelf echt mega irritant vind, als iemand naast je komt zitten en heel breeduit gaat zitten, ongevraagd beencontact en zich nergens van bewust, ook niet dat ik op een cm ga zitten om uit zijn/haar cirkel te komen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:32

A3a1 schreef:
purny schreef:
Je kan heus wel even tegen je kind zeggen dat ie stiller moet zijn of dat ie ff z'n hoofd moet houden. Het is eigenlijk nog gevaarlijk ook. Als je met een huilend kind in de bus zit is het ook best gevaarlijk voor de chauffeur. Chauffeur moet al zoveel opletten en als er huilende kinderen in de bus zijn kan ie ook worden afgeleid.
Maar goed het is me dus al vaker opgevallen dat mensen alles van huildende kinderen moeten nemen en accepteren.

Ik mag toch hopen dat de chauffeur zich daar niks van aantrekt, anders zouden er wat teveel bussen crashen. Ook van die zingende busreizen zou toch echt wat gevaarlijk worden, helemaal als er ook nog eens zo'n knappe jonge dame het vuurtje onder de bejaarden opstookt.

Iemand uit laten stappen dat ie een jankend kind heeft? Nee dat gaat mij te ver.
Overigens zo'n luid bellend iemand, die mag van mij wel uitstappen en als ie klaar is, neemt ie gewoon de volgende bus.

Wat ik trouwens zelf echt mega irritant vind, als iemand naast je komt zitten en heel breeduit gaat zitten, ongevraagd beencontact en zich nergens van bewust, ook niet dat ik op een cm ga zitten om uit zijn/haar cirkel te komen.

Ik ga dan zelf altijd heel breed zitten. :+ werkt altijd geweldig.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:13

A3a1 schreef:

Ik mag toch hopen dat je beseft dat een buschauffeur een MENS is en geen machine en dat een zingende busreis iets heel anders is dan een jankend kind. Ik heb ooit een keer het verzoek gehad van een machinist of ik mensen met een kinderwagen, inclusief krijsend kind, naar een ander deel van de trein kon verplaatsen. Hij had al 40 minuten naar het gekrijs moeten luisteren en werd er echt tureluurs van. En dan worden machinisten nog om de 5 jaar getest op reactievermogen, aandacht, concentratie en stressbestendigheid en dat zijn geen leuke testen kan ik vermelden. Op een stadsbus zitten de meeste chauffeurs echt geen 40 minuten met een krijsend kind. Maar ik kan me ook van een buschauffeur volledig voorstellen dat ze er afgeleid van raken als het al langere tijd aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:40

Ik ben ook een keer woest de cabine uit gestormd toen er 2 kleuters zich gegantisch misdroegen op het balkon achter m'n cabine. Schreeuwen, elkaar slaan, schoppen, moeder uitschelden voor vanalles en nogwat. Vreemde ogen dwingen en ik heb de kids duidelijk gezegd dat als ze zich niet zouden gedragen ik ze er het volgende station uit zou zetten en ze verder mochten lopen. Mama heeft de rest van de reis geen kind meer aan ze gehad :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:59

Oh Gloa := Ja ik kan me zo voorstellen dat als je je constant zo moet concentreren dat je dan helemaal tureluurs wordt!

Persoonlijk heb ik absoluut niks met kinderen, dus probeer ze sowieso een beetje te vermijden in de coupé. Scheelt een hele hoop ergernissen moet ik zeggen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:18

Mayca schreef:
Ik zit ook altijd in een vierzits. Heb er gewoon heerlijk de ruimte, ben niet eens zo groot, vind die ruimte voor en naast me fijn, lekker met mijn benen uitgestrekt.
Anderen mogen er gerust bij zitten maar als er 4 personen bij willen zitten en vragen of ik naar een tweezits verhuis hebben ze pech. Er mogen er gerust 3 bijzitten maar ik ga me niet verplaatsen.

Tja, waarom zou je gewoon iets aardigs doen voor een ander :+ ;(

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:19

Kinke schreef:
Mayca schreef:
Ik zit ook altijd in een vierzits. Heb er gewoon heerlijk de ruimte, ben niet eens zo groot, vind die ruimte voor en naast me fijn, lekker met mijn benen uitgestrekt.
Anderen mogen er gerust bij zitten maar als er 4 personen bij willen zitten en vragen of ik naar een tweezits verhuis hebben ze pech. Er mogen er gerust 3 bijzitten maar ik ga me niet verplaatsen.

Tja, waarom zou je gewoon iets aardigs doen voor een ander :+ ;(

Hmm, ik zou ook blijven zitten :j
Ik zat er al.. Als hun willen zitten kan het! Maar dan over die 3 plekken verdeeld.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:23

Ik erger mij dus aan mensen die hoesten, geen idee waarom maar kan er gewoon niet tegen. Voor de rest moet ik zeggen dat ik erg blij ben dat ik sinds een aantal maanden een eigen auto heb en dus het openbaar vermijd. De vertragingen kon ik namelijk ook niet echt voor lief nemen hahaha :P

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:27

Tja, wat ik al zei Biebz…je kunt ook gewoon iets aardigs doen

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:32

Kinke schreef:
Tja, wat ik al zei Biebz…je kunt ook gewoon iets aardigs doen

Dan denken we er anders over :j
Ik heb ook vaak zat als klein groepje uit elkaar moeten zitten door zoiets.
Vind het niet meer dan normaal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:41

Dus omdat jij dat ook moest, gun je een groepje van 4 niet dat ze bij elkaar zitten?
Waarom niet een keer iets aardigs doen? Wordt het een stuk leuker van, voor die anderen maar ook voor jou.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:58

Hoezo is het aardiger?
Ik vind het een normaal iets dat je gaat zitten waar plek is.
Niet dat je mensen vraagt om ergens anders te gaan zitten om dat hun daar willen zitten?

Ik vind dat als er al iemand zit het jammer is, dan ga je ergens anders zitten.
Dit heb ik altijd van kleins af aan geleerd en vind het dus niet meer dan normaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:00

Zou er nou geen enkele andere vierzitter zijn dan mogen zij er wel zitten omdat zij het vragen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:12

Dus ze moeten het perse vragen? Jij denkt niet uit jezelf als je 4 personen aan ziet komen en jij zit in zo'n 4 zits gedeelte "is wel leuk voor ze om bij elkaar te zitten, ik ga wel even op een andere plek zitten"? Ik heb gelukkig geleerd dat je met een klein iets een ander blij maakt of dat je gewoon even aardig bent voor een ander.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:13

purny schreef:
Zou er nou geen enkele andere vierzitter zijn dan mogen zij er wel zitten omdat zij het vragen.

Is dat zo? Denk niet dat Biebz zelf gaat staan ;)
Overigens mogen die 3 er altijd al zitten hoor, het is niet alsof ze toestemming dienen te vragen aan de persoon die daar al zit.