Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:03

VuurVleugels schreef:
Avalanche schreef:
Voor dierenwelzijn staan vind ik prima, maar op het moment dat je dieren meer waard gaat vinden dan mensen gaan bij mij alarmbellen af.

En als je denkt dat dat mijn standpunt dan heb je mijn bericht niet goed gelezen.

Dieren zijn niet meer waard dan mensen. Maar mensen zijn ook niet meer waard dan dieren. Degene die op een bepaald moment het meeste hulpbehoevend is, die is op dat moment het belangrijkste. Dus het uitgemergelde kind krijgt de kip, maar zie ik een kind en een hond in het water liggen en het kind red zich door te watertrappelen (en is in staat dat naar mij te communiceren) terwijl de hond verzuipt omdat zijn riem onder water vast zit (ik zeg maar wat) ga ik echt eerst naar de hond.

Dat snap ik, en eens.
rien10 schreef:
Als ik een kind zou doodrijden, zou mijn leven voorbij zijn. Ik denk dat ik daar nooit en te nimmer overheen kom.

Ja 100%. Een kat zou ik ook superrot vinden, maar daar kom ik wel overheen. Een kind zou ik mezelf nooit kunnen vergeven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:10

VuurVleugels schreef:
fokfanaat schreef:
Maar ,geheel hypothetisch natuurlijk, denk je dat het voor jou hetzelfde voelen als je een voor jou vreemd kind dood zou rijden, of een vreemde kat

Dat voelt anders, maar níet omdat het ene wat ik heb doodgereden meer waard is dan het andere. Dat het anders voelt heeft niks met waarde te maken, bij een kat zou ik op exact dezelfde manier rouwen. Het verschil zit hem in bijvoorbeeld consequenties van de aanrijding, aandacht die de aanrijding krijgt, hoeveel andere mensen geraakt worden door die aanrijding etc etc.

Want bijvoorbeeld die aandacht is 't ook hè. Als er een kind wordt doodgereden is het hele land in rep en roer (begrijpelijk natuurlijk, er is een onschuldig iemand dood) via de media, maar als er een dier wordt doodgereden geeft vrijwel niemand erom behalve de eigenaar van het dier en misschien de bestuurder van de auto die zich schuldig voelt. En een aantal bokkers misschien als op de nieuwspagina staat dat een pony is doodgereden.

Ik snap dat verschil gewoon niet. Dat heb ik wel vaker tegen mensen gezegd en ik ben meer dan eens 'harteloos' genoemd daarom. Maar, heb ik niet juist een groot hart door het nét zo erg te vinden voor een dier dan voor een mens?

Dit is iets waar véél autistische mensen tegenaanlopen trouwens. Omdat veel autistische mensen met een meta-blik naar een situatie kijken waarin we ons verplaatsen in alle partijen ipv één 'standaard' zijn wij de aparte groep die het blijkbaar niet helemaal begrepen heeft. Terwijl we dingen juist voor iedereen naar vinden, niet alleen voor de groep waarvan het 'hoort' dat je het naar voor vind.

Generaliserend overigens, want als je één autistische persoon hebt ontmoet heb je één autistische persoon ontmoet. Maar de 'meta-empathie' is wel een trend die in de neurodiverse wereld te vinden is, inmiddels ook steeds meer onderzoek die dat onderschrijft. Maar dat is een beetje ver off topic misschien.

Grappig is dan dat neurotypische mensen dat niet als empathie herkennen omdat die empathie zich op een andere manier manifesteert.

Ik begrijp denk ik wel waar je heen wilt. Voor mij is het een soort tribalisme "eigen soort eerst" zoiets? Ik ben ervan overtuigd dat een dier net zo kan lijden als een mens, en complexiteit is geen reden voor empathie.
Maar kwantiteit van leed (hoeveel leed veroorzaakt het) is bij een kind significant anders dan bij een kat. De kwaliteit ervan ook. En die dingen maken voor mij uit. Voor mij persoonlijk betekent een kind veel meer dan een kat.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:44

Ik kan helaas alleen het NOS artikel vinden, wat stom dat ze daar geen bronnen aan toevoegen. Ik vind niks in de catalogus van de universiteit, maar dat kan ook aan mijn slechte zoekskills in die tak van wetenschap liggen: https://nos.nl/artikel/2496439-baanbrek ... ingskracht

Natuurlijk laat dit onderzoek niet zien dat dieren plannen hebben om samen grijs te worden bij een knisperend haardvuurtje. Máár het toont wel het eerste stapje richting een veel breder perspectief als het gaat over de belevingswereld van dieren, bijvoorbeeld met:

Citaat:
De hersenactiviteit van de knaagdieren was vergelijkbaar met die van mensen als ze aan plekken of ervaringen denken. Die activiteit speelt zich af in het gebied dat verantwoordelijk is voor het ruimtelijke geheugen, de hippocampus. De ratten waren in het experiment in staat om dat hersengebied vrijwillig te activeren, om zo te kunnen denken aan plekken waar ze op dat moment niet waren.

Dat vermogen is niet alleen van belang voor herinneringen, maar ook om je een beeld van de toekomst te kunnen vormen. Het is dus een vorm van verbeelding, zeggen de onderzoekers.

Ik bedoel maar te zeggen, er is nog zó veel over dieren wat nog niet bekend is. Maar ook wat al wel bekend is zoals wat telpeva zegt, bijvoorbeeld rouw. Als er nog zoveel is wat we niet weten kunnen we in ieder geval op dit moment niet met zekerheid zeggen dat dieren niet over een toekomstperspectief of andere 'menselijke(?)' eigenschappen bezitten.

En dat brengt ons terug op het neurodiverse stukje: dat iets zich niet uit op een (neuro)typische manier, wil niet zeggen dat iets er niet is:

Citaat:
“[A]utistic people work to understand others through different processes—they may not empathize according to a specific notion of the idea structured to exclude them, but they can still find ways of comprehending others in a manner that suggests a capacity for empathy (McDonagh, 2013).

Ik voel empathie als een soort explosie. Als een dierbare door iets naars heen gaat voel ik dat tot in mijn botten en wil ik niets liever dan diegene knuffelen tot alles voorbij is. Autistische vrienden van mij voelen empathie door de persoon waar het om gaat overal mee te willen helpen. Andere autistische kennissen van mij voelen het en houden daarbij afstand omdat ze aanvoelen dat die persoon ruimte behoeft. Zijn dit dan 'mindere' vormen van empathie?
Laatst bijgewerkt door xingridx op 18-12-23 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote op verzoek aangepast

VuurVleugels

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:51

Nog een toevoeging: ik snap wel wat je aanhaalt hoor Ava, van dat 'tribalisme' en ik denk ook zeker dat dat eraan ten grondslag ligt. Maar ik denk dat de ene persoon dat nou eenmaal sterker heeft dan de andere persoon. Waar ik op afga is dat het voor veel mensen (ook buiten bokt natuurlijk) betekent dat je niet 'normaal' bent als je je niet laat leiden door tribalisme.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:52

Avalanche schreef:
rien10 schreef:
Als ik een kind zou doodrijden, zou mijn leven voorbij zijn. Ik denk dat ik daar nooit en te nimmer overheen kom.

Ja 100%. Een kat zou ik ook superrot vinden, maar daar kom ik wel overheen. Een kind zou ik mezelf nooit kunnen vergeven.

Maar de manier waarop maakt, in mijn optiek, wel uit.

Ik zag laatst iemand over de weg slingeren dat ik maar degelijk afstand gehouden heb. Die zat dus gewoon op z'n telefoon (zag ik wat later bij het verkeerlicht). Die zal maar een kind tegen komen.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:57

maar dat maakt je leven wel veel zwaarder, als elk verlies van een dier zo zwaar weegt. Ik heb al zoveel, katten, honden, konijnen, muizen, hamsters en paarden overleeft en hoewel het overlijden en de tijd daar kort na in sommige gevallen best pijnlijk was, nu geen verdrietige gedachtes meer over. Sterker nog, het gezegde "beter in de stal, dan in het huis" laat me altijd weer direct relativeren.

lijkt me heel zwaar voor je als je het wel allemaal nog wel zoveel emotie blijft opleveren,is het geen afweging om dan maar geen huisdieren te nemen? je weet eigenlijk al dat je ze gaat overleven?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:05

Dat is waar verwachtingsmanagement de hoek om komt kijken!

En daarbij, niet elke dood weegt even zwaar. Elke dood weeg ik individueel af en ik hanteer daarbij geen standaard. Dat is eigenlijk mijn hele punt: mensen hier hebben standaarden die ze ophangen aan de dood van een bepaald wezen - waarbij de mens dus bovenaan staat - en ik heb die dus niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:12

Volgens mij werkt de dood voor dieren toch anders, ook bij dieren die wel een soort relatie met elkaar hebben, of in groepen leven. De wetenschap zegt ook (vrij breed, makkelijk vindbaar) dat dieren een andere cognitieve beleving hebben van de wereld en hun plek daarin, hun bewustzijn is anders dan dat van mensen. Daardoor beleven dieren hun relaties en verliezen ook anders. De meeste dieren vliegen, zwemmen of keutelen weer door en anderen hebben een rouwproces, maar hoe dan ook blijven ze er niet lang mee bezig omdat het leven hun aandacht op een andere manier opeist, namelijk om te overleven. Wij mensen hebben allemaal tijd voor dat soort dingen in het huidige tijdsgewricht, uit luxe.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:13

Dit is ook nog een leuke zienswijze over empathiebeleving en emotie: ik voel beide vaak als een explosie, maar wel een kortdurende explosie. Toen (destijds heel hechte) vrienden van me iets verschrikkelijks hadden meegemaakt met hun kind voelde ik me drie dagen lang in- en inslecht, was niks waard en volledig van de kaart. Daarna was ik erdoorheen en voelde ik nog steeds enorm veel empathie voor ze, maar voelde ik er zelf niet meer die heftige emotie bij, terwijl andere vrienden van het stel nog steeds vreselijk emotioneel waren.

Voelde ik dan minder empathie? Nee, ik was er gewoon sneller doorheen omdat ik het eventjes véél sterker heb gevoeld dan anderen.

Ik bedoel maar te zeggen: empathie, emotie en rouwbeleving zou geen standaard moeten hebben. Iedereen beleeft het op zijn eigen manier en het enige wat een standaard afdwingen doet is het buitensluiten van een hele hoop mensen en dieren.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:00

Daarnaast zijn wij mensen ook maar gewoon dieren. Veel mensen komen als het slecht weer is moeilijker hun bed uit. Als zoogdier zijn we geprogrammeerd om als het slecht weer is in ons holletje te blijven, want tijdens slecht weer op zoek naar voedsel betekent meer energie kwijt zijn

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:11

Ah! Zie je nou! Ik ben erg in contact met mn natuur :j :D

Wat ontzettend interessant om al deze opvattingen/ ideeen te lezen trouwens, mooi :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:27

Ik vind deze discussie ook super interessant om te volgen :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:05

VuurVleugels schreef:
fokfanaat schreef:
Maar ,geheel hypothetisch natuurlijk, denk je dat het voor jou hetzelfde voelen als je een voor jou vreemd kind dood zou rijden, of een vreemde kat

Dat voelt anders, maar níet omdat het ene wat ik heb doodgereden meer waard is dan het andere. Dat het anders voelt heeft niks met waarde te maken, bij een kat zou ik op exact dezelfde manier rouwen. Het verschil zit hem in bijvoorbeeld consequenties van de aanrijding, aandacht die de aanrijding krijgt, hoeveel andere mensen geraakt worden door die aanrijding etc etc.

Want bijvoorbeeld die aandacht is 't ook hè. Als er een kind wordt doodgereden is het hele land in rep en roer (begrijpelijk natuurlijk, er is een onschuldig iemand dood) via de media, maar als er een dier wordt doodgereden geeft vrijwel niemand erom behalve de eigenaar van het dier en misschien de bestuurder van de auto die zich schuldig voelt. En een aantal bokkers misschien als op de nieuwspagina staat dat een pony is doodgereden.

Ik snap dat verschil gewoon niet. Dat heb ik wel vaker tegen mensen gezegd en ik ben meer dan eens 'harteloos' genoemd daarom. Maar, heb ik niet juist een groot hart door het nét zo erg te vinden voor een dier dan voor een mens?

Dit is iets waar véél autistische mensen tegenaanlopen trouwens. Omdat veel autistische mensen met een meta-blik naar een situatie kijken waarin we ons verplaatsen in alle partijen ipv één 'standaard' zijn wij de aparte groep die het blijkbaar niet helemaal begrepen heeft. Terwijl we dingen juist voor iedereen naar vinden, niet alleen voor de groep waarvan het 'hoort' dat je het naar voor vind.

Generaliserend overigens, want als je één autitistische persoon hebt ontmoet heb je één autistische persoon ontmoet. Maar de 'meta-empathie' is wel een trend die in de neurodiverse wereld te vinden is, inmiddels ook steeds meer onderzoek die dat onderschrijft. Maar dat is een beetje ver off topic misschien.

Interessant. Ik begin mij nu af te vragen of ik autistische trekjes heb.
(Niet dat me dat uitmaakt overigens)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:15

VuurVleugels schreef:
Dat is waar verwachtingsmanagement de hoek om komt kijken!

En daarbij, niet elke dood weegt even zwaar. Elke dood weeg ik individueel af en ik hanteer daarbij geen standaard. Dat is eigenlijk mijn hele punt: mensen hier hebben standaarden die ze ophangen aan de dood van een bepaald wezen - waarbij de mens dus bovenaan staat - en ik heb die dus niet.

Ik ook niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:16

Veronica2 schreef:
Volgens mij werkt de dood voor dieren toch anders, ook bij dieren die wel een soort relatie met elkaar hebben, of in groepen leven. De wetenschap zegt ook (vrij breed, makkelijk vindbaar) dat dieren een andere cognitieve beleving hebben van de wereld en hun plek daarin, hun bewustzijn is anders dan dat van mensen. Daardoor beleven dieren hun relaties en verliezen ook anders. De meeste dieren vliegen, zwemmen of keutelen weer door en anderen hebben een rouwproces, maar hoe dan ook blijven ze er niet lang mee bezig omdat het leven hun aandacht op een andere manier opeist, namelijk om te overleven. Wij mensen hebben allemaal tijd voor dat soort dingen in het huidige tijdsgewricht, uit luxe.

Dat lijkt me totaal afhankelijk van de situatie en de wezens waarom het gaat?
Geen soort kan zo harteloos zijn als de mensheid.

Ik vraag me trouwens af hoe je kunt stellen dat ze er niet te lang mee bezig zijn. Hoe weet je dat? Omdat ze zich er niet door laten beheersen? Dat maakt niet per definitie dat het niet aanwezig is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:32

Nikass schreef:
Veronica2 schreef:

Dat lijkt me totaal afhankelijk van de situatie en de wezens waarom het gaat?
Geen soort kan zo harteloos zijn als de mensheid.

Ik vraag me trouwens af hoe je kunt stellen dat ze er niet te lang mee bezig zijn. Hoe weet je dat? Omdat ze zich er niet door laten beheersen? Dat maakt niet per definitie dat het niet aanwezig is.

Ze kunnen er niet lang mee bezig zijn, want ze moeten overleven. Neem nou een roofvogel die een muisje vangt, de vogel steekt totaal geen energie in de belevingswereld van de achterblijvende familie muis en de familie zelf gaat ook verder met leven nadat het slachtoffer is verorberd. Er zijn weinig wezens zo egocentrisch als een in het wild levend dier.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:40

Ik denk dat dieren prima harteloos kunnen zijn.
Beter nog dan mensen vaak.

Ben je gewond? - jammer joh
Ben je oud? - mooi, pakken ze jou
Ben je nog niet dood terwijl ik je been eraf trek? - ja zo gaan die dingen
Oh ik pak je baby wel, die loopt niet zo hard..

Dieren, en vooral prooidieren leven in een constante staat van angst om gegrepen te worden..

Dat idealiseren van dieren is soms niet perse reeel ..

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:55

En tegelijkertijd brengen prooidieren zichzelf in gevaar door anderen te waarschuwen wanneer ze alarm slaan (en dus hun locatie weggeven), en steken bijen als niet zijzelf maar hun koningin bedreigd wordt (waarbij ze sterven). Dit gaat regelrecht tegen de 'selfish gene'-theorie in (de theorie dat organismen alles op alles zetten om zelf te overleven) maar komt toch echt voor.

Dus, misschien zijn zowel mensen als dieren (wat eigenlijk gewoon hetzelfde is) niet zwart wit en kunnen ze zowel egocentrisch als sociaal gericht zijn?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:57

Onderschat de potentiële gruwelijkheid van mensen ook niet :=

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:59

Niobe schreef:
Onderschat de potentiële gruwelijkheid van mensen ook niet :=

Precies ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:09

VuurVleugels schreef:
En tegelijkertijd brengen prooidieren zichzelf in gevaar door anderen te waarschuwen wanneer ze alarm slaan (en dus hun locatie weggeven), en steken bijen als niet zijzelf maar hun koningin bedreigd wordt (waarbij ze sterven). Dit gaat regelrecht tegen de 'selfish gene'-theorie in (de theorie dat organismen alles op alles zetten om zelf te overleven) maar komt toch echt voor.

Dus, misschien zijn zowel mensen als dieren (wat eigenlijk gewoon hetzelfde is) niet zwart wit en kunnen ze zowel egocentrisch als sociaal gericht zijn?

Dat denk ik. Ik denk dat niets in de wereld zwart-wit is. Dieren lijken vooral empathie te hebben met de eigen soort. Evolutionair is dat ook zinnig, lijkt me. Honden geven heel veel kalmerende signalen, paarden doen dit ook, vooral om conflicten te voorkomen, en vooral om te voorkomen dat het op vechten uitdraait. Mensen zijn daarin niet anders, we hebben vooral empathie met onze eigen soort. Het doel daarvan lijkt me, in het licht van de evolutie, om als soort te overleven.

Maar olifanten vind ik bijna menselijk. Ik ben in Zuid-Afrika geweest en heb daar vriendschap gesloten met een olifant. Per ongeluk. Maar toen ik daar een paar jaar later terug was, was ze me nog niet vergeten, en ik vond het minstens zo leuk om haar terug te zien als mijn familie. Ze kwam me bewust opzoeken <3 en ik voel nog de slurf over mijn gezicht. Ik vind olifanten echt geweldig, maar dat komt door haar. Ik heb familie daar, en ik was 7 denk ik toen we daar voor het eerst heengingen. Toen leerde ik haar kennen. Ik ga daar om de zoveel jaar heen. De laatste keer dat ik daar was, was ze er, een uur nadat we gearriveerd waren. Ze vindt het vooral fijn als ik haar slurf aai, en zij aait mijn gezicht.

Olifanten vind ik echt heel bijzonder. Hun geheugen, hun liefde, hun complexiteit en hun intelligentie....... bijzondere dieren.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 16-12-23 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:12

Wij hebben hele stelsel ingericht voor onze zwakken, zieken en ouderen..
niet veel (!) diersoorten (wel een paar, maar niet veel) doen dat..

Maar in basis denk ik dat het inderdaad elkaar niet erg ontloopt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:15

Cer schreef:
Wij hebben hele stelsel ingericht voor onze zwakken, zieken en ouderen..
niet veel (!) diersoorten (wel een paar, maar niet veel) doen dat..

Maar in basis denk ik dat het inderdaad elkaar niet erg ontloopt.

Olifanten doen dat he. Ze beschermen hun ouderen en kalfjes.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:19

Ja, daarom staat er “niet veel” mét een uitroepteken erachter omdat ik weet dat er een aantal soorten zijn die dat wel doen.

Dus ik snap de “he” niet zo? Ik leg er zelf notabene de nadruk op.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:20

Alle diersoorten beschermen hun jongen om de soort in stand te houden, niet uit liefde.