Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 10:25

Ik zit inmiddels op 1273

Afbeelding

Gaat best leuk zo.

Dit is een tekst van vandaag, voor een idee van 1273 dagen laag tempo Spaans

Afbeelding

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 10:26

Ghostattack schreef:
Ik zit op 1920 dagen streak, die zal wel oneindig door tellen.

Al doe ik het dus niet heel actief, elke dag een snel lesje. Zonder luisteren en spreken, dus alleen typen.

Jij bent by far de koploper qua duur denk ik, in dit topic!

Ruim 5 jaar!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:46

Zolala, mijn telefoon kent inderdaad de meeste Latijnse zinnen wel uit zijn hoofd ja, maar voordat ik ga typen probeer ik eerst de hele zin al in mijn hoofd te formuleren :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:01

F_T schreef:
Ghostattack schreef:
Ik zit op 1920 dagen streak, die zal wel oneindig door tellen.

Al doe ik het dus niet heel actief, elke dag een snel lesje. Zonder luisteren en spreken, dus alleen typen.

Ruim 5 jaar!

Ik zit op 2444 :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:10

prompter schreef:
Zolala, mijn telefoon kent inderdaad de meeste Latijnse zinnen wel uit zijn hoofd ja, maar voordat ik ga typen probeer ik eerst de hele zin al in mijn hoofd te formuleren :)

Haha, ja! Dat doe ik ook altijd eerst bij de oefeningen met woordbalkjes eronder :D Eerst helemaal zelf proberen (meestal hardop), dan pas alle woorden erbij zoeken.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 11:33

gomir schreef:
F_T schreef:

Ruim 5 jaar!

Ik zit op 2444 :D

Haha, wauw!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 12:17

Wow, gomir, dat is echt heel erg lang! Welke taal of talen doe jij?

Ik zit op 1160. Ik overweeg een taalcursus te doen in het land zelf, in mijn geval Griekenland. Heeft iemand daar ervaring mee?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:50

Nou ja, ik vroeg me eigenlijk af of het eindig was, als in een cursus.
De vraag is dus meer hoeveel niveaus of lessen er zijn en of dat bij alle talen gelijk is.

Ik heb uiteindelijk dit gevonden: https://duoowl.com/does-duolingo-come-to-an-end/

Is er trouwens ergens een poll in het topic van welke talen we doen?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 17:11

Nee, is niet bij alle talen gelijk.

Spaans gaat bijvoorbeeld heel ver.

Het is ook niet gelijk of je vanuit Nederlands of vanuit Engels een taal leert.
Vanuit Engels kun je doorgaans veel verder.

Spaans gaat geloof ik tot internationaal niveau C1, maar moet ik nakijken.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 17:16

Even gekeken,

Spaans vanuit Engels,
Op de app voor android,
Gaat tot en met eind level B2,
C1 en C2 zijn er nog niet, maar er lijkt wel te worden voorgesorteerd op dat dat eraan komt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben met score 64 dus grofweg halverwege met wat er is voor Spaans.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:37

Ik zit net iets lager dan Femke nu. Ben vooral bezig met frans verbeteren maar houd spaans wel wat actief. Ik ga trouwens extra echte franse les volgen online een op een. De week cursus merk ik dat ik met duo lingo wel vlotter doorkom

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:01

Ik zit op 87, zie dat ik dan nog genoeg te doen heb. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:35

Ik leer niet vanuit Nederlands. Ik leer Koreaans vanuit Engels en doe Spaans en Frans voor de lol (beetje bijhouden) uit het Portugees. Tot mijn grote ergernis is dat Braziliaans Portugees.

Welsh deed ik ook vanuit het Engels (die laat ik even liggen tot ik Koreaans voltooid heb, tenzij ik reisplannen naar Wales heb).

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

Ik leer vnl vanuit engels met afwisseling vanuit Nederlands

Nederlands -Frans zitten wel vervelende fouten in
Bij de oefenhub four moeten vertalen als 'vier' ipv 'oven' argh

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Ik begon vorig jaar met Frans vanuit Engels
Paar maanden later gaan afwisselen met Frans vanuit Nederlands
Af en toe doe ik er nu ook Engels vanuit Frans tussendoor (wel eerst een reeks hoofdstukken overgeslagen)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

daydream schreef:
Ik leer vnl vanuit engels met afwisseling vanuit Nederlands

Nederlands -Frans zitten wel vervelende fouten in
Bij de oefenhub four moeten vertalen als 'vier' ipv 'oven' argh

Dat is ergerlijk , ja.

Ben ik de enige hier die zich niets aantrekt van de streaks? Ik werk gewoon als ik zin heb, soms uren, soms minuten en haal soms automatisch streaks van een maand ofzo, maar ik doe ook rustig een week niets als het niet uitkomt.
Ik snap dat ze het doen als stok achter de deur, maar ik ervaar het als druk en dat vind ik niet prettig dus luister ik er niet naar.

Ik heb met Frans en Spaans ook heel veel overgeslagen omdat ik een goede basis heb.
Ik worstel soms wel met het Braziliaanse Portugees waaruit ik moet werken.
Bij mij ging hij automatisch daar in over, maar ik begreep dat je dat blijkbaar in kan stellen, want dan liever uit het Engels.

Ik vind het nog steeds een aanfluiting dat ze geen "echt", Europees Portugees hebben. Dat geldt trouwens voor alle online taalcursussen, voor zover ik weet.
Braziliaans heeft invloeden van Spaans en Italiaans en inheemse talen en er zijn woorden die mij niks zeggen. dan moet ik gewoon gokken, terwijl ik vloeiend Portugees spreek. Dan kan ik dus een fout maken die ik normaal gesproken nooit zou maken. En elke fout telt, anders maakte ik me daar niet zo druk om.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:00

Grappig dat je dit zegt. Toevallig volgt mijn zus nu een taalcursus in Portimao en daarin kreeg ze idd te horen dat ze Braziliaans Portugees sprak.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Voor mijzelf vind ik de streak wel een oké stok achter de deur - net als het halen van de 3 dagelijkse missies, en de legendarische afronding van een lesronde :) Dat doe ik allemaal trouw.
Maar ik geef dan weer werkelijk niets om de XPs. En ik haatte de hele gamification met de edelsteen niveau's, dus dat staat allemaal al heel lang uit.
Het enige nadeel daarvan is dat je daardoor geen 'vrienden' kunt hebben die je kunt aanmoedigen, en je dus ook anoniem in een Family Plan zit.. Maar daar is niks aan te doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Oja, die xp´s , die was ik vergeten. Weet niet eens wat het is, om eerlijk te zijn.
Ik heb trouwens mysterieus een vriend gekregen. Nou ja, zelf goedgekeurd natuurlijk, maar meer van hoe vinden ze je en waarom ik, maar ik stuur die wel hulp indien nodig. Maar ga niet zelf actief op zoek naar vrienden of zo.

Ja, ik wil wel weer graag dingen afronden, dus ik doe wel de missies en rond de les af. Ook als dat betekent dat ik daarvoor naar mijn laptop moet overschakelen als ik geen energie meer heb om met hartjes verder te gaan. Die kun je tenminste nog verkrijgen door oefenen. Omdat ik het Koreaans nog niet als vanzelf lees, sla ik de woorden ook niet allemaal op en dan is eindeloze herhaling wel een goede hulp.

Ik stond gisteren versteld dat ik woorden die ik maanden niet gehoord had, en allemaal erg op elkaar lijken, toch allemaal goed had. Dan voel ik wel wat trots. Want soms zie ik het helemaal niet meer zitten met woorden die allemaal als tse of tsa klinken in mijn oren.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

Blijkbaar ben ik dan uitzonderlijk gevoelig voor gamificatie, want ik doe juist alles om te promoveren / in mijn divisie te blijven, streaks te verlengen, vriendenreeksen in stand te houden, dubbele of drievoudige punten te verzilveren... Ik vind het verdomd leuk en ik ben er fanatiek genoeg voor. Al zit er natuurlijk, door tijdgebrek, weleens een dagje tussen waarop ik wat minder punten haal...

Braziliaans-Portugees vind ik niet zo'n probleem. De cursus Engels is ook in het Amerikaans-Engels en daar hoor je niemand over. Natuurlijk zijn er woorden die in Portugal niet gebruikt worden, of een andere betekenis hebben, maar dat heb je ook bij de verschillende soorten Engels.
Ik vermoed dat ze me wel verstaan als ik ooit weer in Portugal kom. Brazilië heeft voor de Portugeestalige wereld een soortgelijke positie als de Vervelende Staten voor de Engelstalige wereld, dus die woorden pikken ze via sambaliedjes en soapseries wel op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:06

Ik denk niet dat je de enige bent, musiqolog, ik denk dat de meeste wel fanatiek bezig zijn, immers is het zo opgezet om daarin mee te gaan.
Ik denk dat de mensen die daar niet mee bezig zijn de uitzondering zijn.

Wat Braziliaans betreft: De uitspraak van de d en t is bijvoorbeeld echt wel heel verschillend omdat de Brazilianen daar een z achter uitspreken.
En ze doen ook niet zo aan de diftongen nh en lh, hoewel dat regionaal verschillend is, geloof ik.

Het is als Vlaams leren om Nederlands te spreken. Ja, ze verstaan je, maar ze ervaren het toch als een soort buitenlandse taal.
Ik vind gewoon dat er ook een keuze moet zijn voor normaal Portugees.
Ik vind niet dat ik Braziliaans moet leren om een cursus Spaans, Italiaans en Frans te doen. Maar helaas moet ik dat dus wel op Duolingo. Nou ja, als je het positief bekijkt is het twee vliegen in één klap. :+

Maar goed, het is gewoon iets dat me opviel in online cursussen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13 min geleden

Ik doe dus nu - om nog wat meer Frans te oefenen :+ - sinds kort Engels vanuit Frans, maar argh! die Amerikaanse tongval van de figuurtjes is daarin toch dikwijls echt blaartrekkend.
Super overdreven en ook zo typisch langgerekt, en dat nodigt niet direct uit tot met plezier je lessen doen %)

Wat de gamification betreft, daarmee ben ik doorgegaan tot diamant, omdat ik wel wilde weten hoe dat was. Maar eenmaal dat niveau bereikt heb ik het direct uitgezet.
Ik merkte dat de hele competitie me veel te veel opjoeg, waardoor ik te snel door mijn lessen ging om maar zoveel mogelijk XPs te halen en mijn positie niet te verliezen..
Nu doe ik zo lang over een hoofdstuk als ik fijn vind, met extra oefeningen en woordjes tussendoor. Ik leer en onthou het best door veel en geregelde herhaling, en dat miste ik in die leagues.