Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:26

Shadow0 schreef:
Ik weet niet of het over hetzelfde stukje gaat, maar ik vond het punt van Marijnissen helemaal terecht. Er gaat meer aandacht naar een app waarvan eigenlijk niet eens bekend is welk doel er nou bereikt mee wordt, dan naar het oplossen van de problemen die er nu zijn. (Leuk dat het op papier allemaal klopt maar er worden nog steeds mensen ziek in verpleegtehuizen doordat het beleid van bescherming niet voldoende is.)

En er is nog veel meer waar onze gezondheidsministers achteraan mogen zitten: in de GGZ *mag* men wel kiezen voor behandeling in persoon als ht nodig is, maar de signalen zijn overduidelijk dat het niet gebeurt. Dan is dat dus iets om aandacht aan te geven. Die dingen goed aanpakken redt veel rechtstreekser levens dan een app. Dus iedere politicus die dat aanstipt: ja, graag, daar hebben we ze voor!

Daar heb ik geen probleem mee...
Stip dat dan ook daadwerkelijk aan! Nee, ze stipt enkel het mogelijk nietnut van de app aan.
Echte problemen kaart ze niet aan.

Wat ze doet is in mijn optiek dezelfde tactiek als Wilders en Baudet gebruiken: de coalitie als onnozel en idioot weg zetten, met als doel zelf briljant te ogen zodat ze zieltjes winnen.

In realiteit zijn dat ook gewoon een stel schreeuwers die zelf nog maar zeer weinig voor elkaar hebben gespeeld. En de kleine dingen die ze hebben geregeld verhouden zich doorgaans nauwelijks tot het werkelijke probleem.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:28

Lon schreef:
De juichberichten in dit topic over de afname van IC-bezetting geven mij al een aantal dagen een ongemakkelijk gevoel. Ja, het is goed nieuws dat de druk op de IC-zorg afneemt, maar de getallen bij stichting-nice.nl laten ook zien dat een belangrijk deel van de afname komt door overlijden van patienten. Goed nieuws met een dikke zwarte rand dus, of daar nou echt de juichsmiley bij past? Ik zie 'm liever bij de berichten over geliefden van bokkers die genezen.

Ik snap wat je bedoelt, ik heb zelf me niet zo verdiept in of het door overlijden komt - of door het beter worden van mensen, ik kreeg gewoon een melding net op mijn laptop en heb de context niet gelezen. Maar ik vind het wel fijn voor het zorgpersoneel dat ze iets minder druk krijgen even.. En het betekend ook dat er niet zoveel mensen meer bijkomen op de IC toch.

pien_2010

Lon schreef:
De juichberichten in dit topic over de afname van IC-bezetting geven mij al een aantal dagen een ongemakkelijk gevoel. Ja, het is goed nieuws dat de druk op de IC-zorg afneemt, maar de getallen bij stichting-nice.nl laten ook zien dat een belangrijk deel van de afname komt door overlijden van patienten. Goed nieuws met een dikke zwarte rand dus, of daar nou echt de juichsmiley bij past? Ik zie 'm liever bij de berichten over geliefden van bokkers die genezen.

Klopt ik heb dat ook. De winst zit hem dat er veel minder opnames zijn.

Janine1990

Lon schreef:

Natuurlijk een rouwrand voor betrokken families. Een stuk lucht voor de zorg, waar medewerkers doorgaans ook veel familie hebben.

IC capaciteit gaat om het grote plaatje. Overlijdens zijn details en vergen een heel individuele benadering.

Twee dingen die aan elkaar verwant zijn maar naar mijn idee niet met elkaar verweven.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:31

Hoeveel procent van de patiënten die op de IC terecht komen overlijdt en hoeveel worden er beter, eigenlijk?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:38

Volgens de getallen van stichting-nice zijn er tot nu toe 2721 covid-19 patienten opgenomen op de IC. Daarvan zijn 651 patienten (24%) overleden, 589 (22%) liggen niet meer op de IC maar nog wel in het ziekenhuis, 517 (19%) hebben het ziekenhuis levend verlaten. De overige patienten verblijven nog op de IC.
Let op: de getallen van stichting-nice zijn niet precies hetzelfde als de getallen die het Erasmus MC dagelijks rapporteert, maar geven wel een goed idee van de ordegrootte van patientenaantallen.

Edit: ik bedenk me net dat je deze berekening eigenlijk anders zou moeten doen om iets te zeggen over de uitkomsten van verblijf op de IC, namelijk door de percentages alleen te berekenen voor de patienten die niet meer op de IC verblijven. Dat zijn er 1757 wanneer overledenen, nog in het ziekenhuis verblijvende en ontslagen patienten opgeteld worden. Daarop gebaseerd komen de percentages uit op 37% overleden, 34% ontslagen van de IC en nog in het ziekenhuis, 29% ontslagen uit het ziekenhuis.
Laatst bijgewerkt door Lon op 24-04-20 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:41

mysa schreef:
Hoeveel procent van de patiënten die op de IC terecht komen overlijdt en hoeveel worden er beter, eigenlijk?

Hier vind je wat grafieken:
https://stichting-nice.nl/

Nu vind ik het begrip 'levend de IC verlaten' wel breed. Hier worden patiënten die ondanks IC-zorg zullen overlijden als het enigszins kan eerst overgeplaatst naar een verpleegafdeling en daar pas gedetubeerd. Dan kan er nl (meer) familie aanwezig zijn bij het overlijden.
Weet niet hoe die patiënten geregistreerd worden..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:46

Janine1990 schreef:
Marijnissen lijkt me ongesteld te zijn, de manier waarop ze van de week ook uit de hoek kwam… Weet niet… Heeft te veel naar Baudet en Wilders gekeken.

Nou echt hè. Dan die veel te bedachte opmerking dat je in deze tijd beter een mobieltje kon zijn die wacht op een app dan iemand die wacht op een mondkapje. Wat er dan totaal niet vloeiend uitkomt omdat het niet bij haar stijl past. Die poppenkast.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:48

Wat goed van die IC bedden!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:54

In ons land mag het dan iets af nemen, wereldwijd zijn er nog 60.000 mensen in kritieke toestand. En dan heb je nog niet eens aantallen van mensen die gewoon creperen omdat er geen ic zorg is in het land waar ze wonen. Ik vind het erg voor de mensen die inleveren, baan of zelfs leven kwijt maar hoop dat die verlaging in ons land niet inhoud dat mensen zich slechter aan de regels houden. Ben zo langzamerhand banger voor versoepeling dan nog een poos volhouden . Zoals iemand al zei, in sommige provincies lopen de aantallen nog steeds op , ook in verpleegtehuizen en instellingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:00

Het gaat om het totale plaatje. Heel eerlijk, ik snap dat er mensen angstig zijn. Maar aan de andere kant, we kunnen niet altijd in angst blijven leven. We moeten ook naar voren kijken.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:01

Ik zie ook in mijn werk een versoepeling van de regels. Waren vergaderingen eerder uitsluitend online. Nu met de start van de school wat er alweer een opkomst van ongeveer 12 aan het vergaderen bij ons op school. Waar overigens nog geen desinfectie etc aanwezig is. Dat komt deze meivakantie. Ik was er gezien de richtlijnen zelf niet bij. Wil liever dat soort dingen nog voorkomen.
Ook zal er in de meivakantie druk gewerkt worden binnen de school om alles klaar te krijgen. En werd er van ons als SBO klas verwacht om met volle (lees 16-18) leerlingen te beginnen. Gelijk ‘s ochtend allemaal in de taxi met circa 10. En dan allemaal naar school.
Ik verwacht zelf na de start van de scholen een golf van besmettingen. Ouders zijn met brengen en halen blij dat de kinderen weer naar school gaan en en houden minder afstand. Met daarbij een stel besmette leerkrachten etc.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:15

Ik zag het net in het dorp ook maar aan de andere kant ben ik daar dus zelf ook schuldig aan... maar onze zonnebrand was volledig op dus dat moest ik toch halen. Ik ben al verbrand met de hond uitlaten. Daarnaast had ik alleen nog maar sokken met gaten.
Ergens voel ik mij nu wel schuldig want het is maar zonnebrand en wie ziet nu mijn sokken. Die had ik ook kunnen bestellen.
In de winkel was het best prima. Goed geregeld ook.

Ik vind het wel lastig want ik zit de hele tijd in dubio over de lokale onderneming steunen of dat principe te laten varen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:21

Ja dat is bij mij ook de vraag: ga ik snel ff naar de Zeeman en het Kruidvat (alle toiletartikelen raken op en ja, ik gebruik nog steeds deo en shampoo :') ) of ga ik bestellen en moet ik een week wachten en kost het het dubbele. Het zal het laatste worden, vrees ik

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:23

Morrie schreef:
Ja dat is bij mij ook de vraag: ga ik snel ff naar de Zeeman en het Kruidvat (alle toiletartikelen raken op en ja, ik gebruik nog steeds deo en shampoo :') ) of ga ik bestellen en moet ik een week wachten en kost het het dubbele. Het zal het laatste worden, vrees ik

Ben blij dat ik niet de enige ben die dit dilemma dus ervaart.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:24

lenaa_tje schreef:
Morrie schreef:

Het lijkt zo gemakkelijk: in 10 minuten even 2 winkels door rennen, maar het risico is mevte groot

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:27

lenaa_tje schreef:
Morrie schreef:

Nee, zeker niet, ik bestel nu ook meer online, ook al is dat duurder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:30

Staat het ook niet gewoon bij de supermarkt? Dan kun het met je gewone boodschappen halen.

Bij ons zijn de winkels sowieso nog dicht dus die keuze hoef ik nog niet te maken _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:31

Ik woon naast het centrum, ik ga gewoon rustig naar de winkels. Netjes afstand houden en contactloos betalen. Economie moet wel blijven draaien en op pakketjes wachten vind ik niks. :P

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:32

Het gaat mij niet specifiek om de prijs maar wel om de lokale ondernemers in het dorp.

Zonnebrand schap was volledig leeg bij de jumbo (nieuw hamsterproduct? _O- ) en sokken heb je hier volgens mij niet in supermarkten. Nog nooit gezien tenminste :')

Ach ja ben nu geweest. Voorlopig maar even niet (is ook niet nodig meer :') ben al geweest)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:33

MarlindeRooz schreef:
Ik woon naast het centrum, ik ga gewoon rustig naar de winkels. Netjes afstand houden en contactloos betalen. Economie moet wel blijven draaien en op pakketjes wachten vind ik niks. :P

Ik ook.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:46

Als ik jonger zou zijn en gezonder zou ik misschien ook nog naar winkels gaan, maar nu niet meer. Als we hier ooit uit komen, heb ik een behoorlijke angststoornis denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:49

De winkels hier in het dorp probeer ik ook zoveel mogelijk te helpen door lokaal te kopen. Moest vanochtend ook naar apotheek , twee oude mannetjes lopen op elkaar toe en slaan elkaar op de schouder en beginnen een praatje. Precies voor de lockers waar ik moet zijn. Ik wachten en in één keer zegt de ene, ik bijt niet! Corona wel was mijn antwoord , o ja is waar ook en ze schuifelen paar meter verder en kleppen vrolijk door. En de jongeren beginnen toch minder afstand te houden, helaas.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:52

Nu bekend is dat de scholen weer open gaan, zie ik hier ook weer kuddes kinderen over straat zwerven. Had ik afgelopen 6(?) weken niet gezien/gehoord

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:54

Morrie schreef:
Nu bekend is dat de scholen weer open gaan, zie ik hier ook weer kuddes kinderen over straat zwerven. Had ik afgelopen 6(?) weken niet gezien/gehoord

Hier zijn die niet weg geweest. Eerder dat ze ruzie hebben nu en daarom juist weer binnen zijn: Leeftijd 9-13