Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:03

Goof schreef:
Ik zat vandaag achter een randdebiel die met 45 de snelweg op ging. Wat een idioot. Ik was zo boos. Zo gevaarlijk dat.

Levensgevaarlijk! :oo

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:34

nynke55 schreef:
Het is vandaag "60 waar je 80 mag" dag. En 50 op een 100 km weg als je het bordje "rotonde 300m" ziet.

_/-\o_

Optiwolk

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:53

Vandaag iemand die even ging stilstaan en bellen op de uitvoegstrook… die leidt naar een rond punt met twee parkings aan.

Toch maar even dat gesprek onderbroken met getoeter.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:28

Marjo schreef:
Nja als je zelf netjes de snelheid rijdt is dat prima, maar vlot optrekken om voor iemand anders uit te komen terwijl je ook wel door hebt dat die harder wil, is wel een ergernis.

Mijn autootje trekt niet heel snel op, maar ik rijd wel vaak net wat te hard. Als ik links sta en degene rechts is sneller weg (wat nogal snel gaat), en diegene gaat dan 80 op de teller rijden... Dat is wel echt een ergernis hoor.

Een Tesla trekt sowieso vlotter op. Die zal dat misschien niet eens expres gedaan hebben.
80 op de teller rijden waar je 80 mag is natuurlijk gewoon prima. Als je je daaraan ergert zal autorijden wel nooit ontspannend zijn :D

Vandaag zat een Mercedes zo dicht achterop me dat ik alleen aan de flikkeringen op zijn motorkap zag dat hij zat te schijnen. Ik zag geen koplampen meer namelijk :+ En ik reed al vlot door. Uiteindelijk kon hij erlangs en ging hij bij de volgende bumperkleven en schijnen. En bij de volgende en bij de volgende en bij de volgende.
Sta ik het eerste stoplicht gewoon weer naast meneer. Is het een nog ontkennende maar toch echt kalende 40 plusser met - ja echt - een ecru kabeltrui. Ik moest er gewoon hardop van lachen. Oen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:52

80 op de teller is in veel gevallen 70/75 in werkelijkheid en dat is vrij irritant. Over het algemeen staan de mensen die harder willen links, laat ze dan lekker voor gaan als jij de maximum snelheid niet rijdt :) .

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 23:00

Terwijl je met 150-160 op de snelweg onderweg bent uitgeremt worden door een auto met sleurhut die een vrachtauto met 95 inhaalt de vrachtauto reed ca 90...
Echt blijf gewoon achter een vrachtauto met je rotsleurhut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 23:52

hagelslag schreef:
Terwijl je met 150-160 op de snelweg onderweg bent uitgeremt worden door een auto met sleurhut die een vrachtauto met 95 inhaalt de vrachtauto reed ca 90...

Vollop seinen. Zulke mensen moeten ze vande weg halen. Heb ze ook vaak genoeg. Mijn bus gaat nu makkelijk 140, dat rijd ik dan ook wel eens (voor een volle soms over elanden bus is dat best knap). Denk maar niet dat ik dan ineens terug kan naar 90, met een volle bus.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 00:00

Marjo schreef:
80 op de teller is in veel gevallen 70/75 in werkelijkheid en dat is vrij irritant. Over het algemeen staan de mensen die harder willen links, laat ze dan lekker voor gaan als jij de maximum snelheid niet rijdt :) .

70 lijkt me onwaarschijnlijk. Het zal heus een paar kilometer per uur schelen maar vast niet zoveel dat het echt irritant is. Wat zal dat schelen? Een paar seconden?
Ik stel gewoon cruise control en minimale afstand in en zit m’n rit wel uit. Als je die paar seconden zo vreselijk irritant vindt had je eerder van huis moeten gaan. Heel begrijpelijk dat mensen hun teller aan willen houden voor de maximum snelheid. Overigens zet ik zelf de cruise control wel altijd 3 km hoger.

Net als 140/150/160 op de snelweg rijden. Dat is (veel) te hard binnen NL en ook logisch dat de rest daar niet in mee kan komen als je van baan moet wisselen. Daarom wordt het ook wel gevaarlijk genoemd zoveel boven de maximaal toegestane snelheid te rijden enzo.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 00:11

Als je op linkerbaan om in te halen moet je ca 10 km harder dan de andere baan aanhouden voor een goede doorstroom van het verkeer uitgaande van de maximum snelheid. Is deze snelheid 130 km per uur, en jij rijd 95 om een vrachtwagen met 90km in te halen op linkerbaan zonder eerst te kijken of er iets in de verte al aankomt rijden creeer je een gevaarlijke situatie.

130km in het echt is ca 142 km op teller. Je hebt boven de 60-70 km ca 8 km speling en boven 100 km zit je vaak al op 10-12 km speling. Met inhalen haal je gewoon je auto van cruise af en geef je eff gas, zo moeilijk is dat toch niet?

Alleen bij traject controle is cruise prima. Dan heb je zo minimaal verschil in snelheid dat het niet uitmaakt al heb je ook dan nog mensen die langzaam rijden op de linkerbaan

Als mensen hard willen rijden moeten ze zelf weten, zolang je maar rekening houd met het overige verkeer wat de maximum snelheid aanhoud.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 06:26

Lisitano schreef:
Marjo schreef:

70 lijkt me onwaarschijnlijk. Het zal heus een paar kilometer per uur schelen maar vast niet zoveel dat het echt irritant is. Wat zal dat schelen? Een paar seconden?
Ik stel gewoon cruise control en minimale afstand in en zit m’n rit wel uit. Als je die paar seconden zo vreselijk irritant vindt had je eerder van huis moeten gaan. Heel begrijpelijk dat mensen hun teller aan willen houden voor de maximum snelheid. Overigens zet ik zelf de cruise control wel altijd 3 km hoger.

Net als 140/150/160 op de snelweg rijden. Dat is (veel) te hard binnen NL en ook logisch dat de rest daar niet in mee kan komen als je van baan moet wisselen. Daarom wordt het ook wel gevaarlijk genoemd zoveel boven de maximaal toegestane snelheid te rijden enzo.

Mijn auto wijkt wel zeker 10km af, maar bij de gemiddelde auto is dat 4/5 km. Psychologisch erg fijn dat ik 10km "te hard" kan rijden. Verder zwaar irritant als ik dus mensen tref die zelf niet in de gaten hebben dat ze zoveel te langzaam rijden. De gps op je telefoon er bij houden die is veel accurater. Auto's moeten zelfs lager zijn afgesteld, dus op je teller rijdt je 95% van de tijd te langzaam.

En zoveel te hard rijden en dan gaan miepen over een caravan die net zo goed mag inhalen.....

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 06:27

Pfff, gister een vrouw die levensmoe was. Steekt zo een 60-km-weg over met haar hondje zonder ook maar op of om te kijken. Ik toeteren, gaat ze opeens midden op de weg stilstaan om allemaal gebaren naar mij te maken :oo ik vol in de ankers!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 06:59

Lisitano schreef:
Marjo schreef:

Het verschil is daadwerkelijk zo groot. Ik rijd altijd op Flitsmeister, en als ik op Flitsmeister 83 rijd, gaat de teller richting de 90.
Ik heb geen cruisecontrol.
Ik hoef niet eerder van huis te gaan, heb tijd zat. Ik houd gewoon van doorrijden.

Overigens, moet iedereen lekker zelf weten of ze te hard rijden. Maar als jij met 100km/u naar de linkerbaan verhuist terwijl je in je spiegels iemand hard ziet aankomen, ben je gewoon levensgevaarlijk bezig want je anticipeert niet op het overige verkeer. Minstens zo gevaarlijk als de mensen die 140 rijden als je 100 mag.
Maar de mensen die hem met 100 naar links gooien, doen dat vaak ook als de snelheid 130 is en mensen met die snelheid aan komen rijden :=
Dat zijn diezelfde Nederlanders die in Duitsland gaan rijden en geen rekening houden met mensen die harder rijden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:08

Ik ben er vandaag trouwens weer even aan herinnert waarom ik een hekel heb aan vrachtwagens -O- .
Ik heb een Suzuki Alto. Geen autootje die hard optrekt of waar je snel mee weg bent als het moet, daarbij was ik pas net weg en met een koude motor gelijk hard wegrijden is niet zo goed voor hem. Dagelijks rijd ik een klein stukje over de A28. Ik voeg in, en de volgende afslag ga ik eraf. Dit is maar een kort stukje.

Ik kom dus aanrijden. Drie vrachtwagens. Twee zitten zo dicht op elkaar dat er nog geen vogel tussendoor kan vliegen en een derde zit er iets verder achter, daar moet ik noodgedwongen tussen. Omdat ik weet dat ik niet voldoende tijd heb om die twee vrachtwagens in te halen, blijf ik er achter maar laat ik m'n gas iets los (niet minder dan 80 uiteraard) zodat ik een groter gat creëer tussen de vrachtwagen voor mij. Met uiteraard de vluchtstrook als uitvlucht.
Maar de vrachtwagen achter mij anticipeert totaal niet. Blijft dicht op me rijden, en gaat zelfs seinen. Like, wat wil je dat ik doe? Over de vrachtwagens heen spring?

Dus ik laat m'n remlichten zien en toen begreep hij de hint en hield hij wat meer afstand. Hij moest dezelfde afslag hebben, dus gelukkig hield hij daar wat meer afstand.

Maar ik kom dit zó vaak tegen he. Vrachtwagens die zo dicht op elkaar rijden zodat er niemand tussen kan, soms wel 4 of 5 achter elkaar. Je krijgt gewoon geen ruimte om in te voegen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:11

hagelslag schreef:

Mag aannemen dat je in Duitsland reed dan ?
Want als dit in Nederland was ben je gewoon asociaal bezig en kan ik me 100 procent indenken dat de caravan bestuurder je snelheid niet goed kon inschatten.
Want ookal was het in de avond dat je 130 mag dan rijd je alsnog ruim 20-30 km te hard.
En die caravan heeft net zoveel recht om in te halen als jij en ik

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:58

NoTwixLeft schreef:
Mijn auto wijkt wel zeker 10km af, maar bij de gemiddelde auto is dat 4/5 km. Psychologisch erg fijn dat ik 10km "te hard" kan rijden. Verder zwaar irritant als ik dus mensen tref die zelf niet in de gaten hebben dat ze zoveel te langzaam rijden. De gps op je telefoon er bij houden die is veel accurater. Auto's moeten zelfs lager zijn afgesteld, dus op je teller rijdt je 95% van de tijd te langzaam.

En zoveel te hard rijden en dan gaan miepen over een caravan die net zo goed mag inhalen.....

Ik ga echt niet elke rit die ik maak de GPS van mijn telefoon erbij houden want stel je voor dat ik een paar km langzamer rijd dan mijn auto aangeeft. :') Als ik op een 80 weg rijd, en ik rijd 80 op de teller, heeft pietje achter mij echt niet te klagen hoor.

Nou rijd ik meestal wel iets harder dan toegestaan op zulke wegen, maar even om het idee. Er is niks mis met op je teller rijden, daar zijn die dingen voor gemaakt. Mensen die daadwerkelijk zo gefrustreerd raken van de tellerafwijking van anderen, kan ik alleen maar medelijden mee hebben.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:00

__Sannne schreef:
NoTwixLeft schreef:

Ik ga echt niet elke rit die ik maak de GPS van mijn telefoon erbij houden want stel je voor dat ik een paar km langzamer rijd dan mijn auto aangeeft. :') Als ik op een 80 weg rijd, en ik rijd 80 op de teller, heeft pietje achter mij echt niet te klagen hoor.

Nou rijd ik meestal wel iets harder dan toegestaan op zulke wegen, maar even om het idee. Er is niks mis met op je teller rijden, daar zijn die dingen voor gemaakt. Mensen die daadwerkelijk zo gefrustreerd raken van de tellerafwijking van anderen, kan ik alleen maar medelijden mee hebben.

Het irritatiepunt zit hem in het feit dat sommige mensen diegene die wat harder willen rijden er niet langs laten. Dat je voor het stoplicht staat en dat diegene dan hard gas geeft om zo snel mogelijk weg te zijn, en vervolgens op de teller 80 gaat rijden. Dát is irritant en ergerlijk.

Overigens, heb ik altijd Flitsmeister aanstaan, omdat je daarmee niet alleen je werkelijke snelheid ziet maar ook wat er onderweg aan de hand is aan flitsers, stilstaande auto's en file's. Daarbij wordt je gewaarschuwd voor hulpdiensten etc.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:09

Sommige auto's trekken gewoon hard op, zoals Tesla's bijvoorbeeld. Expres anderen er niet langs laten is kinderachtig natuurlijk, maar laten we er geen groter probleem van maken dan nodig. 80 op de teller waar je 80 mag, is echt niks mis mee en dat staat imo los van het wel of niet snel optrekken. Ik rijd zelf in een diesel trouwens, dus snel optrekken is er niet bij :') blijf dan bij stoplichten ook altijd braaf rechts staan.

Wel handig die opties van Flitsmeister. Ik rijd enkel met mijn telefoon aan als ik de route op Google Maps aan heb wanneer ik deze zelf niet weet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:14

__Sannne schreef:
Sommige auto's trekken gewoon hard op, zoals Tesla's bijvoorbeeld. Expres anderen er niet langs laten is kinderachtig natuurlijk, maar laten we er geen groter probleem van maken dan nodig. 80 op de teller waar je 80 mag, is echt niks mis mee en dat staat imo los van het wel of niet snel optrekken. Ik rijd zelf in een diesel trouwens, dus snel optrekken is er niet bij :') blijf dan bij stoplichten ook altijd braaf rechts staan.

Wel handig die opties van Flitsmeister. Ik rijd enkel met mijn telefoon aan als ik de route op Google Maps aan heb wanneer ik deze zelf niet weet.

Nee mijn auto trekt ook niet zo snel op helaas.
Ervaring leert inmiddels dat de meeste Tesla's flink te hard rijden (behalve dan die ene die ik van de week tegen kwam :+ ).

Het is gewoon een irritatiepunt. Mensen die niet doorrijden, zijn irritant. Geen groot probleem, maar wel irritant.

En al helemaal degene die op landweggetjes niet durven te rijden, denken dat ze een Dodge pick-up truck hebben terwijl ze in een fiat 500 zitten zeg maar. Remmen bij elke drempel en tegenligger, 50 rijden waar je 60 mag..

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:15

Zag gister een Tesla in de kreukels, air bag was uit. Even besefmoment hoe kwetsbaar we met z’n allen zijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:21

Lisitano schreef:
Marjo schreef:

70 lijkt me onwaarschijnlijk. Het zal heus een paar kilometer per uur schelen maar vast niet zoveel dat het echt irritant is.

Valt tegen. Zoals gezegd heeft mijn bijvoorbeeld auto een afwijking van zo'n 10%, dus 80 op de teller is 73 in het echt, 110 op de teller is 98/99 in het echt. (op GPS met cruise control aan. Dat scheelt toch behoorlijk.

__Sannne schreef:

Mwoah, zou je dan precies 80 op je teller rijden en die wijkt ook 7-8 km af, dan moet je ook niet vreemd opkijken als mensen kort achter je zitten en er proberen voorbij te schieten als er een gaatje is. Nu je standaard al wat harder rijdt in dat geval heeft men niet te klagen.

Veel navigaties hebben GPS ingebakken zitten tegenwoordig, dus mensen die navigatie gebruiken kunnen zich daarop richten. Ikzelf rij vaak met een Tomtom aan (niet zozeer voor routes maar meer voor files en dergelijke), en ik gebruik de snelheidsmeter van m'n auto eigenlijk totaal niet meer.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:32

little_birdy schreef:
hagelslag schreef:

Mag aannemen dat je in Duitsland reed dan ?
Want als dit in Nederland was ben je gewoon asociaal bezig en kan ik me 100 procent indenken dat de caravan bestuurder je snelheid niet goed kon inschatten.
Want ookal was het in de avond dat je 130 mag dan rijd je alsnog ruim 20-30 km te hard.
En die caravan heeft net zoveel recht om in te halen als jij en ik

Jaaa ik reed in Duitsland.

De carvanrijder had ook niet de juiste spiegels op zijn auto gemonteerd.
Dus hij kon sws niet goed achter zich kijken.

Maar ja uiteraard mag hij inhalen.
Maar iemand zo extreem uitremmen is asso

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:59

In Duitsland levensgevaarlijk om niet goed achter je te kunnen kijken... de nederlanders daar houden weinig rekening met het verkeer wat wel hard rijd.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:25

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met mijn huidige auto ook heel vlot weg trek en daarna vijf kilometer te hard op de teller ga rijden (na een aantal keren gps erbij gehad te hebben is dat als afwijking op mijn teller naar voren gekomen, ik rijd dan dus gewoon de maximumsnelheid).

Nu rij ik een automaat met voldoende pk’s om menig auto eruit te trekken. Ik doe het niet expres, maar zelfs als ik het gaspedaal amper aanraak schiet ik naar voren ( en dan gebruik ik niet eens sportstand)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:34

Wij rijden Tesla en optrekken met een Tesla is gewoon echt heel snel. Overigens is tellerafwijking op de Tesla ook minimaal. Bij 100 is dat slechts 3km/uur op de onze. Bij 130 idem.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-21 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:37

Ik rijd ook een elektrische auto en dan is optrekken gewoon meteen wegrijden. Ik zie ook weleens opgewonden standjes naast me met bruluitlaten maar ik doe niet eens mijn best hoor :))
Op mijn teller wijk ik bij 80 zo’n 3 km af dus vandaar dat ik dat aanhoud. Ik haal met cruise control weleens in maar alleen als het rustig is links, anders trap ik even bij.

Willen doorrijden is natuurlijk helemaal prima maar op jouw snelheidscomplex hoeft het verkeer zich niet aan te passen. Als beide banen bezet zijn en er wordt links vlotter gereden dan rechts, diegene kan niet uitwijken, dan is het helemaal prima de maximaal toegestane snelheid te rijden. Niet iedereen heeft zin in risico op ongelukken of een boete. Dat er soms iemand tussen rijdt met zo’n grote afwijking op de teller (zijn dat dan alleen oudere auto’s ofzo?) is dan jammer, zo vaak zal dat niet gebeuren denk ik. Ik rijd al jaren heel veel kilometers per dag en kom ze in elk geval zelden tegen. De opgewonden standjes des te vaker.
Ik vind autorijden veel leuker sinds ik me niet zo bezig houd met wat anderen allemaal verkeerd of te langzaam doen. Die snelheidsduivels die bumperkleven en langs alle onmogelijke manoeuvres nog inhalen grijpen me echt naar de keel af en toe. Toen ik hoogzwanger was sloeg ik de ritjes over de A4 in elk geval mooi over en ik ben normaal echt niet zo’n angsthaas.