Theo van Gogh doodgestoken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:05

Ik heb respect voor ieder weldenkend mens, die op zijn beurt ieder zijn grondrechten gunt.
Zoals artikel 11 uit de Grondwet:
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:13

Art. 1 . Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:14

Pipo schreef:
Ik durf het allemaal wel een stukje erger te stellen. Sinds de bekendheid van Pim Fortuyn is iedereen het maar normaal gaan vinden om allerlei religies en culturen uit te schelden. Naar mijn mening mag dat niet eens gezien de grondwet. Maar het word wel openlijk gedaan. Zie dit topic bijvoorbeeld.

Respect voor elkaars godsdienst,kleur, cultuur is ver te zoeken. En ik vind dat sinds Pim Fortuyn dat allemaal is gaan roepen het respect nog veel verder weg is gezakt.

Maar hij had er niet vermoord om moeten worden........

Pim Fortuyn had dat niet mogen doen, wegens dit artikel uit de Grondwet:

Art. 6 . - 1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

Theo had dat ook niet mogen doen. Maar in plaats van dat Mohammed B hem gewoon aanklaagt en een papieren proces voert, doet hij iets anders.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:59

@Avanti: En die hollanders dan die ze in de gaten houden? Zullen we die maar in de noordzee dumpen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:04

Pipo schreef:
Art. 1 . Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Je hebt het hier niet over een gelijk geval .... nl iemand gebruikt zijn godsdienst om iemand met een andere levensovertuiging de mond te snoeren ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:07

Alane, ik denk dat een ander grondrecht daar wel weer een stokje voor steekt, zoals in artikel 6 lid 1.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:10

artikel 6.1 zal er niet zijn om een ander de mond te snoeren
anders kunnen ze gelijk de vrijheid van meningsuiting afschaffen

of moeten we dan het gedeelte: ".. behoudens de wet ... " maar vergeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:13

Artikel 6 lid 1 zegt juist dat niemand de mond gesnoerd mag worden om zijn godsdienst, tenminste binnen de beperkingen van de wet.
De vrijheid van meningsuiting wordt vaak verkeerd begrepen.

Maar om terug te gaan naar Artikel 1, jij vindt dat het niet gaat om een gelijk geval, ik denk dat Theo en Mohammed voor de Grondwet Artikel 1 gelijke gevallen waren, allebei vrije mensen. Ze mochten dus ook beide niet discrimineren of gediscrimineerd worden volgens Artikel 1.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:18

Is er dan gediscrimineerd door Theo?
En zou het zo zijn geeft het Mohammed dan het recht om over Theo te oordelen, te veroordelen en te berechten?
Is op het moment dat iemand zijn mening geeft over een godsdienst die persoon dan anders dan iemand die niet diezelfde mening deelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:22

Theo heeft wel uitlatingen gedaan die negatief waren over de Islam en Islamieten.
MOhammed heeft niet het recht om Theo te veroordelen of te berechten. Hij mag best een oordeel hebben, hij mag ook de politie of rechter inschakelen, hij mag alleen niet zelf een vonnis voltrekken.
Een verschil van mening maakt de mensen meestal niet anders voor de wet. Tenzij je buiten de wet treedt door een uitspraak (van een mening), dan wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:27

negatieve uitlatingen over de islam .... dat is discrimineren?
hmmmm ... en als het nu je eigen ervaringen zijn over en met een geloof?
is dat dan ook discrimineren? Als je een mening hebt gevormd door ervaring..is dat dan geen vrijheid van meningsuiting?
Als ik de paus rechts in ga halen wordt ik toch ook niet gelijk doodgeschoten!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:36

En wat is discrimineren...?
Als ik zeg: jij bent een poedersuiker Nederlander disrimineer ik?
Als ik zeg: ik vind jou een poedersuiker nederlander uit ik mijn mening ?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-11-04 02:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:37

Alane schreef:
...
Als ik de paus rechts in ga halen wordt ik toch ook niet gelijk doodgeschoten!!!

Dat niet nee, maar denk erom, rechts inhalen mag niet. De kans is dan nl. erg groot dat je een aantal toevallige voetgangers op de stoep ter plekke executeert.

Anoniem

Wetboek van Strafrecht
Artikel 90quater geeft een juridische definitie van discriminatie. De artikelen 137 c t/m g en 429quater stellen de volgende vormen van discriminatie strafbaar:

discriminatoire belediging

het aanzetten tot discriminatie van of haat tegen groepen mensen

het verspreiden van materiaal met discriminatoire inhoud

het deelnemen aan een organisatie met een discriminatoir karakter

het opzettelijk discrimineren in uitoefening van ambt, beroep of bedrijf (misdrijf)

het (niet opzettelijk) discrimineren in uitoefening van ambt, beroep of bedrijf (overtreding)

Vrijheid van meningsuiting wordt vaak verkeerd begrepen en verkeerd uitgelegd. Je mag je mening hebben en uiten zolang je daarmee de wet niet overtreedt.

Maar om je vraag in perspectief te zetten: iedereen die de daad van Mohammed B verafschuwt heeft daarmee een negatieve ervaring met hem en met zijn geloof (hij handelde vanuit geloofsovertuiging), zouden wij hem daarom mogen discrimineren?
Ik denk van niet. Volgens mij mogen wij alleen erop aansturen dat het recht zijn gang heeft en verder niets.

Sammie

lageveld schreef:
Dat niet nee, maar denk erom, rechts inhalen mag niet. De kans is dan nl. erg groot dat je een aantal toevallige voetgangers op de stoep ter plekke executeert.

Tenzij de paus links rijdt Knipoog

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:40

Sammie schreef:
En wat is discrimineren...?
Als ik zeg: jij bent een poedersuiker Nederlander disrimineer ik?
Als ik zeg: ik vind jou een poedersuiker nederlander uit ik mijn mening ?

Ik krijg spontaan zin in een oliebol.
Mijn vorige reaktie was nogal diepzinnig, dus ik dacht: "hup, ter compensatie een makkelijke er achteraan." Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:42

@Lovely: Heeft van Gogh dan iets wat in dat rijtje staan gedaan?
Of heeft hij iets gedaan waardoor iemand (enkeling of groep) zich aangesproken voelt?

Dat met de paus rechts inhalen gaat diep in de geschiedenis Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:42

Alane schreef:
@Lovely: Heeft van Gogh dan iets wat in dat rijtje staan gedaan?
Of heeft hij iets gedaan waardoor iemand (enkeling of groep) zich aangesproken voelt?

Alane, waarom hebben we het eigenlijk over wat Van Gogh gedaan heeft? Het heeft zo weinig zin. De Grondrechten golden voor hem net zo goed als voor een ander. Zodra je de wet overtreedt ben je niet meer gelijk aan iemand die dat niet doet, maar ik denk niet dat daarmee je Grondrechten vervallen. Het verschil is dat de een vervolgd wordt en de ander niet. Dat is eigenlijk het enige en ik denk dat dat niet zo belangrijk is.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:48

lovely, ik blijf t gevaarlijk vinden dat mensen vanuit een geloof redeneren en zelf niet meer nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:49

Natasha schreef:
lovely, ik blijf t gevaarlijk vinden dat mensen vanuit een geloof redeneren en zelf niet meer nadenken.

Dat is het ook, je hebt absoluut gelijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:49

Ik ben er niet over begonnen ... vroeg me alleen af wat van gogh gedaan had wat in strijd is met de NL grondwet. Als hij niet in strijd heeft gehandeld dan is hij vermoord voor wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:50

Het is zeker eng Natasha, alleen handelen heel veel mensen vanuit hun geloof. Ook in Nederland zijn er grote groepen mensen die zeer standvastig leven naar een bepaalde religie. Daar is niets mis mee, zolang ze anderen die dat niet doen maar niet gaan uitroeien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:51

Ik vind het gevaarlijke dat ze stoppen met redeneren en denken dat wat ze doen juist is ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:52

Hoho, Mohammed heeft hem vermoord en niet vanwege de Grondwet .

Jij vroeg of allen wel gelijk zijn voor de Grondwet en volgens mij zijn wij allen gelijk voor de wet. De enige uitzondering die ik kan bedenken is wanneer je de wet overtreedt. Daar dacht ik hardop over na min of meer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:53

Dat rechts inhalen van de paus heeft te maken met het anglicaans geloof in Engeland Haha!

@Lovely: Denk dat we hetzelfde bedoelen Haha!
met
Alane schreef:
Je hebt het hier niet over een gelijk geval .... nl iemand gebruikt zijn godsdienst om iemand met een andere levensovertuiging de mond te snoeren ...
bedoelde ik Mohammed die van gogh de mond snoerde ..
Laatst bijgewerkt door Alane op 07-11-04 02:58, in het totaal 1 keer bewerkt