Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:52

Ik leef aardig naar de principes van het boeddhisme, zonder er het fijne van te weten en het bewust te doen. Maar steeds als ik iets over boeddhisme lees, denk ik "hey, dat doe ik zelf ook" :=

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 01:41

Het mooiste van het boeddhisme vind ik het idee dat een mens niet constant moet verlangen (streven). Van enkel kijken naar wat je nog meer zo willen raak je enkel verdorven. Geluk is wat dat betreft een bepaalde voldoening, die je dus enkel kunt vervullen door niet te verlangen. In onze samenleving vol van consumptie en materiele zaken vind ik dat een mooi doel. Gelukkig zijn met wat je hebt maakt gelukkig. (Je moet ambitie hier denk ik wel los van zien)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 02:11

Heino schreef:
Ik leef aardig naar de principes van het boeddhisme, zonder er het fijne van te weten en het bewust te doen. Maar steeds als ik iets over boeddhisme lees, denk ik "hey, dat doe ik zelf ook" :=

Same here :j Als ik lees over boeddhisme dan denk ik steeds "he dat doe ik ook" of "Ik denk ook dat het zo zit..." :=

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 02:14

Ik ben zelf nooit Christelijk oid opgevoed.
Ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar voor mezelf hoef ik niet elke zondag in een kerk te zitten oid.
Anderen hun geloof respecteer ik zeker en ik respecteer ook hun manier van leven.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 01:06

DinkieToy schreef:
Ik ben zelf nooit Christelijk oid opgevoed.
Ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar voor mezelf hoef ik niet elke zondag in een kerk te zitten oid.
Anderen hun geloof respecteer ik zeker en ik respecteer ook hun manier van leven.

Meer tussen hemel en aarde? Wat bedoel je daar dan mee?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:14

Krips schreef:
Het mooiste van het boeddhisme vind ik het idee dat een mens niet constant moet verlangen (streven). Van enkel kijken naar wat je nog meer zo willen raak je enkel verdorven. Geluk is wat dat betreft een bepaalde voldoening, die je dus enkel kunt vervullen door niet te verlangen. In onze samenleving vol van consumptie en materiele zaken vind ik dat een mooi doel. Gelukkig zijn met wat je hebt maakt gelukkig. (Je moet ambitie hier denk ik wel los van zien)

Hoe zit het dan met doelen die je wilt bereiken, streven om je opleiding af te ronden, wedstrijden te rijden met je paard, sparen om op jezelf te kunnen gaan wonen?

Hoe doe je dat dan of hoe gaat dat dan in zijn werk?

Lijkt mij behoorlijk saai want je groeit door te leren, door te leren streef je naar een baan, van je geld kan je als doel hebben een paard te kopen cq bekostigen en op jezelf te gaan wonen??

Ben benieuwd!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:16

Heino schreef:

Heb je een voorbeeld? Ben wel nieuwsgierig wat je dan al automatisch doet wat boedhistisch is?

Puur nieuwsgierigheid hoor van mijn kant.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:01

Ik geloof sterk in karma. Wat je doet krijg je op een gegeven moment wel weer terug, goed of kwaad.
Ik vind een soort geboortecyclus wel aannemelijk, dat je ziel als het ware steeds in een nieuw lichaam terecht komt.
Ik mediteer, zonder me er bewust van te zijn dat dit typisch boedhistisch is
Ik leef heel erg in het hier nu, ben vrij weinig bezig met het verleden en de toekomst (althans, wat mij persoonlijk betreft, voor de maatschappij/natuur juist weer wel)

En als ik boedhistische teksten/leuzen tegen kom ben ik het daar vrijwel altijd mee eens :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:25

Zooist schreef:
Krips schreef:

Hoe zit het dan met doelen die je wilt bereiken, streven om je opleiding af te ronden, wedstrijden te rijden met je paard, sparen om op jezelf te kunnen gaan wonen?

Hoe doe je dat dan of hoe gaat dat dan in zijn werk?

Lijkt mij behoorlijk saai want je groeit door te leren, door te leren streef je naar een baan, van je geld kan je als doel hebben een paard te kopen cq bekostigen en op jezelf te gaan wonen??

Ben benieuwd!

Ik denk dat boeddhisme vooral goed functioneert om je te laten inzien vóórdat je die doelen wilt bereiken, waarom je ze wilt bereiken. Voordat je jezelf doelen geeft is het belangrijk om na te gaan waarom je ze in eerste instantie wilt. Wanneer je bovenstaande doelen wilt bereiken om gelukkig te worden dan zul je zonder twijfel falen in je zoektocht naar geluk. Want uiteindelijk zul je niet gelukkiger worden van bovenstaande (materialistische) doelen. Wanneer je je doelen wilt bereiken omwille van de ervaring en de lessen die je zult leren op je pad, wanneer je jezelf doelen stelt omwille van het leren, dan zal boeddhisme je perfect helpen op je weg naar je doelen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:28

Heino schreef:
Ik geloof sterk in karma. Wat je doet krijg je op een gegeven moment wel weer terug, goed of kwaad.
Ik vind een soort geboortecyclus wel aannemelijk, dat je ziel als het ware steeds in een nieuw lichaam terecht komt.
Ik mediteer, zonder me er bewust van te zijn dat dit typisch boedhistisch is
Ik leef heel erg in het hier nu, ben vrij weinig bezig met het verleden en de toekomst (althans, wat mij persoonlijk betreft, voor de maatschappij/natuur juist weer wel)

En als ik boedhistische teksten/leuzen tegen kom ben ik het daar vrijwel altijd mee eens :)

Ik geloof wél in karma, maar ik twijfel nog sterk over het bestaan van een ziel. Ik weet niet of er iemand hier bekend is met de boeken van Eckhart Tolle? de kracht van het nu? Het heeft mijn ogen geopend over hoe belangrijk het is om in het nu te leven. Uiteindelijk zal er nooit meer of minder zijn dat dit moment, en als ik het typ is het moment alweer voorbij. Het leven is voor mij een aaneenschakeling van momenten van nu. En daarom is iedere minuut die je in de toekomst of verleden doorbrengt uiteindelijk verspilling van je moment in het nu. Zo zie ik dat iig. Wel heel leuk om te lezen dat er mensen zijn die een gedachtegang hebben waar ik me helemaal in kan vinden! :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:14

Heeft wel even geduurd hoor, voor ik zo'n "hier en nu" mentaliteit gekregen heb, vroeger was ik erg op het verleden en de toekomst gericht. Maar schiet je uiteindelijk weinig mee op wanneer je het heden voorbijloopt als een kip zonder kop :)
En natuurlijk hou ik de toekomst ook wel in de gaten, maar ik plan niet enorm voor uit.

Boek ken ik niet, zal eens kijken of de bieb het heeft. Ik zie zielen wel als een mogelijke verklaringen voor verschillen tussen mensen. Ik heb zelf het idee dat mijn ziel te volwassen is voor mijn lichaam zegmaar. Klinkt arrogant, maar zo bedoel ik het niet. Ik heb gewoon het idee dat ik me meer met de essentie van het leven bezig houd dan veel leeftijdsgenoten en dat ik relatief vrij van egoïsme ben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:37

Eckhart ken ik goed om het zo maar te zeggen,ik geef ook workshops in die trent, ik doe de studie Mindfulness en dat is ook leven in het nu.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:38

Je kan een ziel hebben die al heel vaak hier op aarde is geweest, mijn ziel is dat nog niet geweest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:41

marleen_usar schreef:
Je kan een ziel hebben die al heel vaak hier op aarde is geweest, mijn ziel is dat nog niet geweest.

Ik vraag me toch oprecht af hoe jij dat ziet? Ikzelf geloof totaal niet in reïncarnatie, en snap ook niet goed hoe dat werkt? Gaat dan je ziel na je dood in een volgend lichaam, die precies op het moment van jouw dood geboren/verwekt wordt? Of blijft je ziel even zweven tot hij een nieuw lichaam heeft gevonden?
En hoe weet je dan dat jouw ziel nooit op aarde geweest is? En waar komen dan de nieuwe zielen vandaan, en waar gaan de zielen heen die nooit meer gebruikt worden? Of worden ze dan eeuwig gebruikt?
Zomaar wat vragen... ik begrijp niet zo goed hoe ik het moet zien...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:46

Dr Wayne Dyer schrijft erg goede boeken,die heeft mijn leven echt veranderd.Eckhart ken ik ook en die is ook heel erg goed.Ik doe de studie mindfulness en dat heeft ook veel te maken met het nu.Op het moment van geboren worden komt er een ziel in jou, die ziel kiest voor jou een vader en een moeder uit.Er wordt dus een gezin gezocht voor jou waar je iets van kan leren.Je kan een jonge ziel hebben maar ook een wat oudere, die dus al vaker geincarneerd is.Waar aan kan je zien of waar door weet je dat? Dat weet niet iedereen,maar ik heb veel meegemaakt (paranormaal),waar door ik dingen weet.Ik weet ook dat ik best nog wel een paar keer terug kom op aarde. Ik heb nog niet al mijn lessen geleerd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:47

Als je overlijd gaat je ziel naar een soort van tussen station,ook snacht gebeurd het vaak dat veel mensen tijdens hun slaap uit treden. Dat doet de ziel bewust, die gaat dan even naar het tussen station.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:48

En ik geloof dat je pas in de "hemel" terechtkomt wanneer je al die lessen geleerd hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:49

marleen_usar schreef:
Als je overlijd gaat je ziel naar een soort van tussen station,ook snacht gebeurd het vaak dat veel mensen tijdens hun slaap uit treden. Dat doet de ziel bewust, die gaat dan even naar het tussen station.

Wat gaat ie daar doen dan :P Hihi... sorry ik ben een echte beelddenker en zie nu allemaal zielen op een station voor me :+ Wachtend op een lichaam.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:51

colunder schreef:
Nee, ik geloof niet, ik ben er eerder tegen!!
Ik ben te vaak bedonderd door streng gelovige mensen(op zondag vooraan in de kerk en de rest van de week de hele wereld bedonderen)
Zonder geloof zou er een hoop minder ellende op de wereld zijn,
Het gros van de oorlogen draait om het geloof!

ik ben het helemaal met je eens :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:52

Een ziel gaat meestal weer snel naar een lichaam, er worden steeds baby,s geboren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:52

Maar als je geloofd ergens in moet je dan altijd eerlijk zijn?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:53

Kijk eens naar criminelen of criminaliteit, er zijn ook mensen bij die ergens in geloven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:54

komt ie dan in je op het moment dat je geboren wordt? Of heb je voor je geboorte al een ziel? En is dat altijd 'in de buurt' of kan je ook in een andere cultuur lichaam komen? Of misschien in een dier?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:54

Ja hoor je kan gewoon later bv als donker iemand geboren worden, en die ziel gaat pas in je op het moment van je geboorte.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:07

Het is vrij ingewikkeld bij het boeddhisme. Het boeddhisme gelooft namelijk niet in een ik
Citaat:
In het boeddhisme is er dus geen ziel of 'Ware Ik' die door verlichting bevrijd kan worden, of verlossing kan vinden door toevlucht te zoeken in een God. Zelfs het bewustzijn is veranderlijk en niet-zelf (zonder ultieme bezitter), en daarom kan er geen sprake zijn van een 'herboren persoon'.
Om deze vergankelijkheid aan te geven, worden in het mahayana boeddhisme regelmatig de termen 'bewustzijnsstroom' of 'mentaal continuüm' gebruikt.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergeboorte_(boeddhisme)

Overigens dat over het niet streven en wel amibitieus zijn. Het streven moet dan een doel opzich zijn. Ik leer niet alleen om een diploma of een goede baan. Ik leer om mijn eigen ontwikkeling. Het hier en nu dus.