Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Heino schreef:Ik leef aardig naar de principes van het boeddhisme, zonder er het fijne van te weten en het bewust te doen. Maar steeds als ik iets over boeddhisme lees, denk ik "hey, dat doe ik zelf ook"
DinkieToy schreef:Ik ben zelf nooit Christelijk oid opgevoed.
Ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar voor mezelf hoef ik niet elke zondag in een kerk te zitten oid.
Anderen hun geloof respecteer ik zeker en ik respecteer ook hun manier van leven.
Krips schreef:Het mooiste van het boeddhisme vind ik het idee dat een mens niet constant moet verlangen (streven). Van enkel kijken naar wat je nog meer zo willen raak je enkel verdorven. Geluk is wat dat betreft een bepaalde voldoening, die je dus enkel kunt vervullen door niet te verlangen. In onze samenleving vol van consumptie en materiele zaken vind ik dat een mooi doel. Gelukkig zijn met wat je hebt maakt gelukkig. (Je moet ambitie hier denk ik wel los van zien)
Heino schreef:Ik leef aardig naar de principes van het boeddhisme, zonder er het fijne van te weten en het bewust te doen. Maar steeds als ik iets over boeddhisme lees, denk ik "hey, dat doe ik zelf ook"
Zooist schreef:Krips schreef:Het mooiste van het boeddhisme vind ik het idee dat een mens niet constant moet verlangen (streven). Van enkel kijken naar wat je nog meer zo willen raak je enkel verdorven. Geluk is wat dat betreft een bepaalde voldoening, die je dus enkel kunt vervullen door niet te verlangen. In onze samenleving vol van consumptie en materiele zaken vind ik dat een mooi doel. Gelukkig zijn met wat je hebt maakt gelukkig. (Je moet ambitie hier denk ik wel los van zien)
Hoe zit het dan met doelen die je wilt bereiken, streven om je opleiding af te ronden, wedstrijden te rijden met je paard, sparen om op jezelf te kunnen gaan wonen?
Hoe doe je dat dan of hoe gaat dat dan in zijn werk?
Lijkt mij behoorlijk saai want je groeit door te leren, door te leren streef je naar een baan, van je geld kan je als doel hebben een paard te kopen cq bekostigen en op jezelf te gaan wonen??
Ben benieuwd!
Heino schreef:Ik geloof sterk in karma. Wat je doet krijg je op een gegeven moment wel weer terug, goed of kwaad.
Ik vind een soort geboortecyclus wel aannemelijk, dat je ziel als het ware steeds in een nieuw lichaam terecht komt.
Ik mediteer, zonder me er bewust van te zijn dat dit typisch boedhistisch is
Ik leef heel erg in het hier nu, ben vrij weinig bezig met het verleden en de toekomst (althans, wat mij persoonlijk betreft, voor de maatschappij/natuur juist weer wel)
En als ik boedhistische teksten/leuzen tegen kom ben ik het daar vrijwel altijd mee eens
marleen_usar schreef:Je kan een ziel hebben die al heel vaak hier op aarde is geweest, mijn ziel is dat nog niet geweest.
marleen_usar schreef:Als je overlijd gaat je ziel naar een soort van tussen station,ook snacht gebeurd het vaak dat veel mensen tijdens hun slaap uit treden. Dat doet de ziel bewust, die gaat dan even naar het tussen station.
colunder schreef:Nee, ik geloof niet, ik ben er eerder tegen!!
Ik ben te vaak bedonderd door streng gelovige mensen(op zondag vooraan in de kerk en de rest van de week de hele wereld bedonderen)
Zonder geloof zou er een hoop minder ellende op de wereld zijn,
Het gros van de oorlogen draait om het geloof!
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergeboorte_(boeddhisme)Citaat:In het boeddhisme is er dus geen ziel of 'Ware Ik' die door verlichting bevrijd kan worden, of verlossing kan vinden door toevlucht te zoeken in een God. Zelfs het bewustzijn is veranderlijk en niet-zelf (zonder ultieme bezitter), en daarom kan er geen sprake zijn van een 'herboren persoon'.
Om deze vergankelijkheid aan te geven, worden in het mahayana boeddhisme regelmatig de termen 'bewustzijnsstroom' of 'mentaal continuüm' gebruikt.