Juliette86 schreef:poes schreef:De boer kiest niet het beste voor zijn vee, maar wel het hoogste rendement.
De boer MOET in zijn ogen castreren, zo kan hij later slachten => meer vlees => meer geld.
De keuze verdoofd of onverdoofd is snel gemaakt: beide veroorzaken stress en pijn, maar onverdoofd is goedkoper.
Een boer wordt door de consument gedwongen consessies te doen op dierenwelzijn. Net zoals elk ander bedrijf moet hier brood op de plank en zolang de consument goedkoop vlees wil mag de boer blij zijn als hij niet teveel verlies lijdt. Boeren kunnen tegenwoordig alleen nog maar quitte spelen of een klein beetje verdienen door schaalvergroting en meer dieren te houden in een kleiner.
De boer moet castreren in de ogen van de consument (lees duitse afnemers) omdat zij bang zijn voor berengeur aan het vlees. Heeft geen bal temaken met eerder of later slachten en meer opbrengsten. Jonger vlees is uitsluitend geschikt voor de engelse baconmarkt en te oud vlees is minder van kwaliteit. De leeftijd en het gewicht waarop de dieren nu geslacht worden geven het beste vlees en de beste kosten/opbrengsten verhouding.
Je kan de boeren in dit verhaal helemaal niets kwalijk nemen. Zij produceren simpelweg wat de consument vraagt. Als de consument alle varkens in een wei wil en de kostenverhoging hiervoor wil betalen dan liepen alle varkens gisteren nog buiten.
Het wordt verdorie eens tijd dat de consument haar hand in eigen boezem steekt en eens ophoudt met het vingertje naar die "gemene" boeren te wijzen! Stort je bijdrage voor de DB liever in het kopen van scharrelvlees dan doe je veel meer voor de dieren dan de DB met zn lastercampagnes ooit voor elkaar gaat krijgen.
Ben het zooo met je eens.
Maar helaas is het belangrijkste nog steeds dat je goedkoop voedsel op tafel krijgt in plaats van te denken wáár het vandaan komt en op welke manier het is geproduceerd...
Nederlands vlees is sowieso 'schoon' geproduceerd, eisen aan dierwelzijn zijn er genoeg, en dat vraag ik me af voor vlees uit sommige andere landen..
Ik ben heel blij dat we thuis altijd één koe zelf slachten, en daar eten we dan het vlees van op. Is normaal voor mij, en het is heel fijn om te weten waar het vandaan komt en je weet de geschiedenis van het dier. En ook produceren we thuis géén biologische melk, ik weet zéker dat onze koeien het niet slecht hebben. Ze zien er goed uit, zijn ontzettend lief en opgewekt, en lopen overdag in de wei. Ben blij dat koeien naar buiten kunnen (zichtbaar voor iedereen) en een knuffelfactor hebben.
Het is zo mooi om de glimlachen op de gezichten van de mensen te zien die moeten wachten op de koeien die bij ons over de weg moeten
.Maar het laatste wat ík zeg is dat de aandacht voor dierwelzijn heel goed is, maar het moet zeker werkbaar blijven en niet al te overtrokken worden, zonder dat de mensen die het hardste roepen kijken naar de dieren die ze zelf thuis binnen hebben zitten, thuis alsin 3 hoog en de hele dag weg zijn en werken
Ik woon 7 en 8 hoog, werk minstens 8u per dag en soms 6 op 7, en heb 2 poezels. Vind niet dat die een slechter leven hebben dan slachtvarkens
), ik vind het wel belangrijk dat dochterlief weet wat het was en hoe het leefde (zou moeten leven).