Hypocriete vleeseters...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dora88

Re: Hypocriete vleeseters...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:19

Juliette86 schreef:
poes schreef:
De boer kiest niet het beste voor zijn vee, maar wel het hoogste rendement.

De boer MOET in zijn ogen castreren, zo kan hij later slachten => meer vlees => meer geld.
De keuze verdoofd of onverdoofd is snel gemaakt: beide veroorzaken stress en pijn, maar onverdoofd is goedkoper.

Een boer wordt door de consument gedwongen consessies te doen op dierenwelzijn. Net zoals elk ander bedrijf moet hier brood op de plank en zolang de consument goedkoop vlees wil mag de boer blij zijn als hij niet teveel verlies lijdt. Boeren kunnen tegenwoordig alleen nog maar quitte spelen of een klein beetje verdienen door schaalvergroting en meer dieren te houden in een kleiner.

De boer moet castreren in de ogen van de consument (lees duitse afnemers) omdat zij bang zijn voor berengeur aan het vlees. Heeft geen bal temaken met eerder of later slachten en meer opbrengsten. Jonger vlees is uitsluitend geschikt voor de engelse baconmarkt en te oud vlees is minder van kwaliteit. De leeftijd en het gewicht waarop de dieren nu geslacht worden geven het beste vlees en de beste kosten/opbrengsten verhouding.

Je kan de boeren in dit verhaal helemaal niets kwalijk nemen. Zij produceren simpelweg wat de consument vraagt. Als de consument alle varkens in een wei wil en de kostenverhoging hiervoor wil betalen dan liepen alle varkens gisteren nog buiten.

Het wordt verdorie eens tijd dat de consument haar hand in eigen boezem steekt en eens ophoudt met het vingertje naar die "gemene" boeren te wijzen! Stort je bijdrage voor de DB liever in het kopen van scharrelvlees dan doe je veel meer voor de dieren dan de DB met zn lastercampagnes ooit voor elkaar gaat krijgen.

Ben het zooo met je eens.
Maar helaas is het belangrijkste nog steeds dat je goedkoop voedsel op tafel krijgt in plaats van te denken wáár het vandaan komt en op welke manier het is geproduceerd...
Nederlands vlees is sowieso 'schoon' geproduceerd, eisen aan dierwelzijn zijn er genoeg, en dat vraag ik me af voor vlees uit sommige andere landen..

Ik ben heel blij dat we thuis altijd één koe zelf slachten, en daar eten we dan het vlees van op. Is normaal voor mij, en het is heel fijn om te weten waar het vandaan komt en je weet de geschiedenis van het dier. En ook produceren we thuis géén biologische melk, ik weet zéker dat onze koeien het niet slecht hebben. Ze zien er goed uit, zijn ontzettend lief en opgewekt, en lopen overdag in de wei. Ben blij dat koeien naar buiten kunnen (zichtbaar voor iedereen) en een knuffelfactor hebben.
Het is zo mooi om de glimlachen op de gezichten van de mensen te zien die moeten wachten op de koeien die bij ons over de weg moeten Ja.

Maar het laatste wat ík zeg is dat de aandacht voor dierwelzijn heel goed is, maar het moet zeker werkbaar blijven en niet al te overtrokken worden, zonder dat de mensen die het hardste roepen kijken naar de dieren die ze zelf thuis binnen hebben zitten, thuis alsin 3 hoog en de hele dag weg zijn en werken Dromen

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:33

Ja, mij irriteert het ook...
Laatst was er weer iemand die had gezien hoe ze een schaap slachten, kogel door het koppie en op slag dood. Vond ze zooooo zielig! Nu eet ze geen vlees meer, alleen nog maar kip en vis. Nou heeft het gemiddelde schaap i.m.o. een beter leven in NL dan de gemiddelde kip. Ohja en kippen vond ze irritant, dus hoe die hun hele leven creperen in een klein hokje is niet erg Lips are sealed Misselijk

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:45

Ben ik het ook mee eens. Ik heb geen tijd om zelf slachtvee te gaan houden, maar op weg naar huis van het werk kan ik stoppen aan een Colruyt, een Intermaché of hier http://www.boucherie-a-la-ferme.be/ (='slagerij op de boerderij') voor het vlees. Kwaliteisvlees van dieren die je ter plaatse in de kudde ziet lopen.. Dus iedere keer als ik snel snel toch de supermarkt in duik en daar wat meegrits is dat..slechte planning, of luiheid en een verkeerde keuze Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 09:31

peelemeisje: met die laatste zin ben ik het niet eens neen Ik woon 7 en 8 hoog, werk minstens 8u per dag en soms 6 op 7, en heb 2 poezels. Vind niet dat die een slechter leven hebben dan slachtvarkens

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:36

Alet74 schreef:
Thuis benoemen we altijd welk dier we eten opeten (god, dat klinkt wel erg cru Verdrietig ), ik vind het wel belangrijk dat dochterlief weet wat het was en hoe het leefde (zou moeten leven).

hier ook.
zegt zoonlief met een triestige blik "da's jammer dat die kip/koe/varken/... dood is, want ik vind kippen/koeien/varkens/... net zo lief!" om vervolgens smakelijk z'n bord leeg te eten Vork
zijn klas (2e en 3e kleuter) heeft vorig jaar een kort project gedaan rond vleesproductie en slachten (op vraag van de kleuters zelf).
een paar ouders in alle staten, "ze zijn nog zo klein, moet je ze daar nu echt mee confronteren?"
ja, en melk komt uit de fabriek Rolleyes

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:18

[quote="fojoe"hier ook.
zegt zoonlief met een triestige blik "da's jammer dat die kip/koe/varken/... dood is, want ik vind kippen/koeien/varkens/... net zo lief!" om vervolgens smakelijk z'n bord leeg te eten Vork
zijn klas (2e en 3e kleuter) heeft vorig jaar een kort project gedaan rond vleesproductie en slachten (op vraag van de kleuters zelf). een paar ouders in alle staten, "ze zijn nog zo klein, moet je ze daar nu echt mee confronteren?"
ja, en melk komt uit de fabriek Rolleyes[/quote]
Wat goed! Je kunt ze volgens mij niet vroeg genoeg 'bewust' maken!
In een tijdschrift (over leesbevordering) las ik vorige week toevallig een artikel hierover; dat kinderen worden onderschat en overbeschermd. Dit ging dan over bijvoorbeeld het voorlezen van Roodkapje aan kleuters, maar dit valt volgens mij onder dezelfde noemer.
De wereld steekt nu eenmaal zo in elkaar, dat mogen ze best weten en daar kunnen ze ook wel tegen. Kinderen nemen het voor kennisgeving aan, de kinderen die er wakker van liggen zullen dit wellicht van huis uit 'aangepraat' krijgen?
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 08-09-08 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:20

fojoe schreef:
een paar ouders in alle staten, "ze zijn nog zo klein, moet je ze daar nu echt mee confronteren?"

Juist die duidelijkheid is goed.
Pas als je weet wáár het vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt, kun je pas echt goed oordelen en beslissingen nemen.'Weet wat je eet' kan niet vroeg genoeg beginnen...
Mij maakt het niets uit of iemand wel/geen vlees eet, zolang die persoon maar kan motiveren waarom hij die keuze heeft gemaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:50

peelemeisje schreef:
Nederlands vlees is sowieso 'schoon' geproduceerd, eisen aan dierwelzijn zijn er genoeg, en dat vraag ik me af voor vlees uit sommige andere landen..

Misselijk

Dit terwijl NL de ongekroonde koning van de europese bio-industrie is. 'Eisen aan dierenwelzijn genoeg', laat me niet huilen zeg.

Lekker schoon in een hal op het platte land weggestopt voor de ogen van rose-in-cellofaan-koper.

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:02

Het vlees is zo schoon, de bedrijven idem dito, ik word daar toch een beetje akelig van als ik die beelden zie. Niets ten nadele van de boeren hoor, het kan vast niet anders, maar het is voor mijn gevoel meer industrie met dieren en niet meer zo zeer een boerderij met dieren. (ik vertel niets nieuws hoor!)
Het stellen van 'eisen aan dierenwelzijn' valt dan ook niet onder het dierenwelzijn zoals ik dat zie, het is mij te klinisch en te berekenend. Voor mij voelt dat niet goed. Ik vind het in dat opzicht dan eigenlijk ook niet zo erg dat mijn ouders geen varkensfokkerij meer hebben. Ik vraag me ook af in hoeverre mijn vader dat op die manier zou hebben gekund.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:13

Hier wordt nu letterlijk onrein varkensvlees gemaakt.

Door de lang verwachte buien is de grond voor het eerst sind zes maanden zachter dan beton dus ze lopen lekker te wroete.
Ter verhoging van de feestelijkheden is Babe berig.
Haar minnar Romeo is kleiner en gebrek aan ervaring helpt niet: hij kan er niet goed bij.
Ze gaat lager op de helling staan met haar achterwerk naar boven in de hoop dat het hem zo wel lukt.

Het is echt geníeten; twee overgelukkige zwarte iberico-varkens OK dan!

hc

p.s. mijn lief vroeg of we fotos moesten maken. ´Hoezo, wil je hem die laten zien dan?!´

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:30

Ik zag laatst een reclame-dingetje knipperen op internet met ''Kentucky Fried Cruelty''. Dus ik denk, mooi, eindelijk eens een anti-fastfood reclame, dus ik klik daarop, krijg ik een info filmpje te zien over hoe de kippen daar door het zieke mentaal gefrustreerde personeel word verstampt.

En ja, dat deden ze omdat ze zich verveelden.

Natuurlijk schrok ik me rot, maarja dit soort campagnes zijn blijkbaar toch nodig. Het is mij overigens niet gelukt om zelfs mijn beste vriendinnen te overtuigen van mijn principe: geen fastfood meer. En niet alleen omdat het ongezond is. Boos!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:30

Ik ben ook geen voorstander van fastfood en helemaal van KFC word ik altijd erg treurig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:08

Drie dagen terug de bok 'Rubio' geslacht, eergister heeft mijn lief die verwerkt, gister van twee bouten zálig gegeten, van de rest van díe dag nog voor twee dagen vlees.
Vandaag de solomillos met zijn vijven gegeten. Hebben twee dagen in de koeling in de marinade gestaan, met zorg aangebraden en 'gebakken', in een maaltijd van bijna 2 uur van genoten.
Weinig 'fast' aan, Rubio heeft een kwaliteitsleven gehad en ik heb hem zo efficiënt mogelijk gedood.

Onze beer blijkt een keiler. Romeo blijkt een grootgebrachte bij de jacht gevangen pijama-big.
Hij is wel een hybride want er zit vaak enig ontsnapt iberico in de wilde zwijnen hier.
Wij wilden graag een wildzwijn en de buiurman heeft ons die op deze manier 'cadeau'gedaan zonder dat we dit wisten. Hij heeft daar máánden zijn eigen lol van gehad Haha!
Romeo is wél fastfood, HEEL snel zelfs Cool

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:02

Ik vind dit best wel leuk, want in feite zouden hier genoeg mensen moeten zijn die mij begrijpen: Ik kom uit een echte jagersfamilie en eet dus hoofdzakelijk wild. Mensen vinden dit vreselijk zielig. Als ik dan opsom wat voor leven mijn wilde zwijn heeft gehad en wat hun bio-varkentje heeft gehad kijken ze me raar aan en onder de noemer dat jagen achterhaald is en mensen zich inmiddels verder ontwikkeld hebben naar een niveau waar we niet meer op hoeven te treden als jager (hahahahahaha).

Wild eet ik met een gerust hart. Ik weet waar het vandaan komt en wat voor leven het heeft gehad. Aan vlees uit de supermarkt waag ik me niet meer aan. Meestal koopt mijn vader een stuk vlees van een dier van de boerderijen in de omgeving (hier wordt nog veel zelf geslacht of men laat het slachten...)

Natuurlijker kan het niet volgens mij...

Dat niet iedereen deze mogelijkheid heeft weet ik en respecteer ik. Maar wat ik dan niet snap is dat mensen beweren dat jagen zielig zou zijn.... Verward

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:25

Adil18 schreef:
Dat niet iedereen deze mogelijkheid heeft weet ik en respecteer ik. Maar wat ik dan niet snap is dat mensen beweren dat jagen zielig zou zijn.... Verward

Er zijn twee kanten aan jagen:
De ene is het oogsten van een natuurlijke voedingsbron en dat is natuurlijker én voor de dieren een prettiger leven dan bioindustrie. Dat kan je zien als een vorm van extreem extensieve 'vee'teelt.

De andere kant is plezierjacht en daar zitten geen 'goede' kanten aan: amateurs van twijfelachtige competentie schieten voor hun lol op dieren die daar niet zelden nog voor in kooien opgefokt worden ook.
De plezierjacht is een industrie waarin veel geld omgezet wordt en die heeft niets met oogsten van natuurlijk levende dieren te doen.
Plezierjacht is het exploiteren van wilde dieren door de lol van het doden te verhuren. Dat is een ecomomisch nut van de natuur doch daar dan het etiket 'beheer' op plakken is net zo hypocriet als het topic.

hc

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:29

Heb het topic niet doorgelezen.
Maar ik kan gerust van mij zelf zeggen dat ik een verschrikkelijke hypocriete vleeseter ben.
Koeienvlees, varkensvlees, kippenvlees ik eet het gerust en ik geniet ervan.
Maar schuif mij een stukkie paardenvlees voor dan moet ik toch wel ff 3 keer nadenken voordat ik het in mijn mond stop.
Gewoon om het idee dat het heel misschien wel Joy kan zijn.
Frikandellen eet ik daarintegen wel gewoon zonder moeite.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:57

paarden hebben meestal een beter leven gehad dan koeien en varkens die voor hun vlees leven.. heb er niet veel moeite mee dat het er is, heb het zelf nog nooit gegeten.. Niet bewust maar we kopen het nooit en ook nooit in aanmerking gekomen om et te eten Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:09

Roosii3jJ schreef:
paarden hebben meestal een beter leven gehad dan koeien en varkens die voor hun vlees leven..

Hoe kom je dáár bij?
De meeste paarden leven in een toilet, krijgen in de regel (en ook VEEL te vroeg) een onbenul op hun rug en worden met een stuk ijzer in hun mond met spoor en zweep in de rondte gestuurd voordat ze weer in een hun toilet geparkeerd worden.
Jaar in, jaar uit.
Een derde van de paarden in NL is er geestelijk zó slecht aan toe dat ze stereotype gedrag vertonen.
Dit is bij koeien vrijwel nul en bij varkens de laatste jaren enórm verminderd.
Paarden in het algeneen zijn volgens objectieve criteria helemaal níet goed af.

hc

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:12

Idd, je denkt dat paarden het goed hebben, maar ondertussen.
Voor het grootste deel worden dieren best aardig behandeld in Nl, maar die rotte appels...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:24

Juliette86 schreef:
Een boer wordt door de consument gedwongen consessies te doen op dierenwelzijn. Net zoals elk ander bedrijf moet hier brood op de plank en zolang de consument goedkoop vlees wil mag de boer blij zijn als hij niet teveel verlies lijdt. Boeren kunnen tegenwoordig alleen nog maar quitte spelen of een klein beetje verdienen door schaalvergroting en meer dieren te houden in een kleiner.

De boer moet castreren in de ogen van de consument (lees duitse afnemers) omdat zij bang zijn voor berengeur aan het vlees. Heeft geen bal temaken met eerder of later slachten en meer opbrengsten. Jonger vlees is uitsluitend geschikt voor de engelse baconmarkt en te oud vlees is minder van kwaliteit. De leeftijd en het gewicht waarop de dieren nu geslacht worden geven het beste vlees en de beste kosten/opbrengsten verhouding.

Je kan de boeren in dit verhaal helemaal niets kwalijk nemen. Zij produceren simpelweg wat de consument vraagt. Als de consument alle varkens in een wei wil en de kostenverhoging hiervoor wil betalen dan liepen alle varkens gisteren nog buiten.

Het wordt verdorie eens tijd dat de consument haar hand in eigen boezem steekt en eens ophoudt met het vingertje naar die "gemene" boeren te wijzen! Stort je bijdrage voor de DB liever in het kopen van scharrelvlees dan doe je veel meer voor de dieren dan de DB met zn lastercampagnes ooit voor elkaar gaat krijgen.

En wat met het ethische aspect? Ik zou tien keer liever het vuilste strontjob aannemen dan op mijn geweten te hebben dat zoveel dieren een pijnlijk en uiterst beroerd leven hebben gehad door mij.

Ik wijs de boeren evenveel met de vinger als de cosument. Je hebt gelijk dat de hypocriete consument 'vraagt' naar goedkoop vlees en daarmee deels verantwoordelijk is, maar de boeren produceren ze even gewetenloos...

Ik ben overigens de laatste tijd redelijk bezig in m'n hoofd met dit thema en ben sinds kort dan ook vegitarier.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:31

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:

Er zijn twee kanten aan jagen:
De ene is het oogsten van een natuurlijke voedingsbron en dat is natuurlijker én voor de dieren een prettiger leven dan bioindustrie. Dat kan je zien als een vorm van extreem extensieve 'vee'teelt.

De andere kant is plezierjacht en daar zitten geen 'goede' kanten aan: amateurs van twijfelachtige competentie schieten voor hun lol op dieren die daar niet zelden nog voor in kooien opgefokt worden ook.
De plezierjacht is een industrie waarin veel geld omgezet wordt en die heeft niets met oogsten van natuurlijk levende dieren te doen.
Plezierjacht is het exploiteren van wilde dieren door de lol van het doden te verhuren. Dat is een ecomomisch nut van de natuur doch daar dan het etiket 'beheer' op plakken is net zo hypocriet als het topic.

hc

Ik snap je punt, maar dat laatste valt bij mij (en vele echte jagers met mij) niet onder de term "Jagen". Een jager is iemand met hart en ziel en oog voor de natuur, een echte natuurliefhebber die zijn steentje in het beheren wil bijdragen, omdat de natuur niet zonder beheer kan.

Mijn vader (hij is in mijn ogen echt het voorbeeld van een geweldige jager) is iemand die het puut om het beheer gaat, en niet om de schietterij. Hij neemt altijd twee zaken mee op zijn hoogzit: een camera en een geweer. Als hij een nacht alleen met zijn camera 'geschoten' heeft, is hij net zo tevreden als wanneer hij zijn troffee mee naar huis kan nemen.

Hij geniet van de kleine dingen en is ook regelmatig buiten de jachtseizoenen om te vinden op de hoogzit, wild observeren en er van genieten Lachen

Mijn zus (en dit vergeet ik nooit weer) kreeg ooit de opdracht dat ze (door een enorm overschot aan reeën) ook kalfjes moest schieten. Een geit met twee kalven kwam voor haar hoogzit en ze schoot een van de twee weg. Na de tijd vertelde ze me huilend hoe vreselijk ze dit vond, zo ongelooflijk moielijk. Maar ze deed dit met de wetenschap dat het moest...

Dat zijn in mijn ogen jagers, mensen die met hart, ziel en vooral ook verstand jagen, en niet mensen die gewoon keer op keer de trekker willen overhalen, wat er net voorbij de loop loopt maakt niet veel uit....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:24

Adil18 schreef:
..., omdat de natuur niet zonder beheer kan.

Misschien moet je er wat over nadenken: hier staan inherente ónzin.

hc

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:28

Was ook mijn eerste idee.... ik weet niet zo heel veel over jagen (plezier- én "echte" jagers) maar ik vind het achterhaald...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:45

poes schreef:
Was ook mijn eerste idee.... ik weet niet zo heel veel over jagen (plezier- én "echte" jagers) maar ik vind het achterhaald...

Wat ik vínd is vers twee. Het KAN niet.
'Natuur' sluit ingrijpen van de mens uit: natuur = een ecologische situatie zonder ingrijpen van de mens.

De mens maakt in de context van 'natuur' alleen ónderdeel daarvan uit als kleinschalige jager/verzamelaar met niet-technologische hulpmiddelen.

Natuurbeheer is dus een interne tegenstelling en ónzin.

Wat ik van de zin van beheer van het parklandschap NL vind is een ander punt.

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:47

W.b. paardenvlees, volgens mij gaat het grootste deel van het Nederlandse vlees naar het buitenland.

En wij hebben inderdaad geen echte natuur, maar maakbare natuur. We willen wel graag alles onder controle hebben. Vork