Juul schreef:Wat me wel opvalt is dat je tegenwoordig overal 'gewone doorsnee' mensen met een gezinnetje met DSLR's ziet lopen, vooral in dierentuinen. Die dingen worden ook steeds betaalbaarder en veel simpeler met automatische standen en lifeview zodat de doorsnee mens die geen verstand heeft van fotografie ermee kan aanklooien. Ik vind dat gewoon zo zonde.
Ik zie niet in waarom dat zonde zou moeten wezen, die mensen willen gewoon graag foto's maken en denken schijnbaar dat te kunnen met die camera (het heeft nu eenmaal ook betere/meer mogelijkheden dan een compact dingetje met 3x optische zoom). Mijn ouders hebben een EOS 400D, maar mijn pa is er wel mee bezig, dingen uitproberen etc.. maar dat is misschien niet te zien. Nou en? Hij vermaakt zich prima met die camera, beetje dingen uitproberen, lensje zus, lensje zo (wat met een simpel klein ding niet kan) en mijn ma.. ach die klikt er gewoon wat mee weg en die vind het ook leuk zoals het is.
Zonde vind ik het allerminst, dat je een bepaalde camera hebt, wil niet zeggen dat je geniale, speciale foto's kan maken en zal dus ook niet van invloed zijn als iemand fotoshoots of iets aanbiedt. Iig ik kijk niet naar camera, maar naar resultaten van een persoon. En als iemand foto's wil van bijv. zijn/haar paard neem ik aan dat het kijkt naar resultaat en niet naar welke camera iemand heeft. Ik heb een kodak Z740, 10x zoom, kan geen andere lens op, kan wel handmatig ingesteld worden en daar kan ik leuke foto's mee maken.. zou ik ook best bij andere foto's kunnen maken (wat ik sporadisch doe bij vriendinnen of van mensen van school met een verplicht uitje). Maar hoe ik het ook bekijk, toch is die camera voor mij wel beperkend..
Maar die camera's zijn toch ideaal? Mensen zonder verstand kunnen er foto's mee maken door het op automatisch te laten staan, maar kunnen eventueel wel wat meer door 1 of meerdere lenzen aan te schaffen en zo dus hun eigen kunnen te verbreden (met een compact dingetje zijn die mensen tenslotte snel beperkt in hun kunnen, ookal kunnen ze niet veel). En mensen die er veel verstand van hebben en er professioneel mee bezig zijn kunnen de camera op handmatig zetten, externe flitsers gebruiken, lenzen etc. etc. Nee dat vind ik niet echt zonde eigenlijk, mensen willen ervoor betalen, of ze zich nu willen verdiepen erin of niet. Ach laat ze lekker.. fabrikant helemaal dol blij, geef ze een gratis cursus erbij en ze worden zich misschien wel bewust van wat er allemaal nog meer kan dan alleen richten en klikken. Zo niet, zijn ze toch blij met hun camera.
(Heb ook enkel de beginpost eigenlijk gelezen.. )