Fotografie op Bokt een hype of overal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fotografie op Bokt een hype of overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:56

Vero ik ga niet eventjes een site maken en shoots aanbieden. Dat zeker niet. Maar Ik heb ook nu al een keer of 3 aangegeven in dit topic dat ik het heb over de mensen die een DSLR kopen en betaalde shoots gaan doen en hun eigen foto's de hemel inprijzen en geen tips willen. Níet over de mensen die willen leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:57

Ik snap eigenlijk niet waarom je hier een topic over opent terwijl jij imo ook in de groep valt waar je het over hebt? (zie onder schrift link bijvoorbeeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:57

Lees post hierboven. Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:02

Juul schreef:
Vero ik ga niet eventjes een site maken en shoots aanbieden. Dat zeker niet. Maar Ik heb ook nu al een keer of 3 aangegeven in dit topic dat ik het heb over de mensen die een DSLR kopen en betaalde shoots gaan doen en hun eigen foto's de hemel inprijzen en geen tips willen. Níet over de mensen die willen leren.

Dan moet je dit duidelijk neerzetten in je beginpost. Overigens vind ik het dan zeker nog wel meevallen. Zoveel van die gevallen heb ik nog niet meegemaakt hier op bokt. De meesten willen namelijk wel leren.

Gr,
Vero

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:03

Ik had ook al aangegeven dat m'n beginpost misschien niet zo overkwam als ik het bedoelde, dat het een beetje krom geschreven stond. Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:08

Juul schreef:
Ik had ook al aangegeven dat m'n beginpost misschien niet zo overkwam als ik het bedoelde, dat het een beetje krom geschreven stond. Knipoog

Oke tja, dit ga je blijven houden want weinig mensen hebben zin om 9 pagina's door te lezen met andermans mening XD .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:11

Weet ik. Ach, maakt me niet zoveel uit. Als het vervelend gaat worden reageer ik niet meer. Lachen

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:32

Ik reageer op de beginpost. Ik weet dus ook niet of de mening van de topicstarter ondertussen al gewijzigd is of niet, en mijn excuses daarvoor Knipoog

Veel mensen zijn op zoek naar een mogelijkheid om hun herinneringen vast te leggen. Dat zijn dan vooral de doorsneegezinnen. Herinneringen, zuiver om een mooie of minder mooie tijd te bewaren op iets concreets. Fotografie is altijd al een hype geweest, het zijnde met filmrolletjes, wegwerptoestelletjes, digitale camera's of digitale spiegelreflexen. Internet is een goed medium, en iedereen wil hun beste plaatjes delen met anderen, want als je echt trots op iets bent, dan deel je dat toch graag mee? En dat is de verandering die vooral plaats gevonden heeft. Internet. En het bereik ervan.

Iedereen is in staat tot het maken van een technisch correcte foto mits de correcte opleidingen, cursussen en dergelijke. Of mits in het bezit van de correcte camera. Zoals je eerder zegt, geef je aan dat fotografie een kunst kán zijn wanneer er iets op de gevoelige plaat gelegd wordt dat een diepere betekenis heeft. Een kunstenaar voelt en ziet wat hij wil vastleggen, en slaagt daar ook in, en hij geeft dat gevoel ook door aan degene die kijkt naar het kunstwerk. Dat is iets wat niet iedereen in zich heeft, en ik ben ervan overtuigd dat je hier op Bokt amper een fotograaf zal tegenkomen die daarin slaagt, of die die foto's op Bokt plaatst (uitzonderingen daar gelaten.)

Ik heb geen DSLR, ik heb een simpele digitale camera, de Panasonic Lumix DMC-FZ7. Ik hoef geen DSLR tot ik het gevoel krijg alles te hebben uitgeput uit mijn camera. Ik ben niet in staat om vast te leggen op de plaat wat ik voel, wat ik wil dat anderen zien, maar wil dat daarom zeggen dat ik geen camera mag gebruiken? Wil dat zeggen dat ik, misschien toch ooit in de toekomst, geen DSLR, automatische standen of niet, mag aankopen, gewoon omdat ik het talent ontbreek?

Wat míj meer stoort zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat hun fotografie topwerk is. En dan heb ik het niet over personen die voor een (laag) prijsje fotoshoots aanbieden, hoewel de kwaliteit niet bepaald optimaal is, nee, dat maakt mij niet uit. Wat mij wel stoort, zijn dus die mensen die weigeren anderen personen te helpen om goed op weg te geraken, want je hoort elkaar tips te geven om hoe het de volgende keer beter kan gaan. En die mensen weigeren vaak om mensen tips te geven als ze enkel in het bezit zijn van een simpele huis- en tuincamera. En wat die "topmensen" dan ook vaak doen, zijn tips negeren van die huis- en tuincamerapersonen, want zij zien de dingen vaak als "eenvoudige fotografie", waar de "moeilijkere" dan vlug overkijken, maar misschien is dat net dat éne tipje dat je zocht.

Langer dan ik dat verwacht, en misschien enorm uit zijn context getrokken, toch hoop ik dat je er iets aan hebt Haha! Als je iets niet begrijpt, wil ik het altijd verduidelijken, hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:35

Ik snap je wel, en ben het gedeeltelijk met je eens. En m'n mening is niet veranderd, kwam er alleen later achter dat het wat krom in m'n OP staat. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:40

Juul schreef:
Wat me wel opvalt is dat je tegenwoordig overal 'gewone doorsnee' mensen met een gezinnetje met DSLR's ziet lopen, vooral in dierentuinen. Die dingen worden ook steeds betaalbaarder en veel simpeler met automatische standen en lifeview zodat de doorsnee mens die geen verstand heeft van fotografie ermee kan aanklooien. Ik vind dat gewoon zo zonde.

Ik zie niet in waarom dat zonde zou moeten wezen, die mensen willen gewoon graag foto's maken en denken schijnbaar dat te kunnen met die camera (het heeft nu eenmaal ook betere/meer mogelijkheden dan een compact dingetje met 3x optische zoom). Mijn ouders hebben een EOS 400D, maar mijn pa is er wel mee bezig, dingen uitproberen etc.. maar dat is misschien niet te zien. Nou en? Hij vermaakt zich prima met die camera, beetje dingen uitproberen, lensje zus, lensje zo (wat met een simpel klein ding niet kan) en mijn ma.. ach die klikt er gewoon wat mee weg en die vind het ook leuk zoals het is.

Zonde vind ik het allerminst, dat je een bepaalde camera hebt, wil niet zeggen dat je geniale, speciale foto's kan maken en zal dus ook niet van invloed zijn als iemand fotoshoots of iets aanbiedt. Iig ik kijk niet naar camera, maar naar resultaten van een persoon. En als iemand foto's wil van bijv. zijn/haar paard neem ik aan dat het kijkt naar resultaat en niet naar welke camera iemand heeft. Ik heb een kodak Z740, 10x zoom, kan geen andere lens op, kan wel handmatig ingesteld worden en daar kan ik leuke foto's mee maken.. zou ik ook best bij andere foto's kunnen maken (wat ik sporadisch doe bij vriendinnen of van mensen van school met een verplicht uitje). Maar hoe ik het ook bekijk, toch is die camera voor mij wel beperkend..

Maar die camera's zijn toch ideaal? Mensen zonder verstand kunnen er foto's mee maken door het op automatisch te laten staan, maar kunnen eventueel wel wat meer door 1 of meerdere lenzen aan te schaffen en zo dus hun eigen kunnen te verbreden (met een compact dingetje zijn die mensen tenslotte snel beperkt in hun kunnen, ookal kunnen ze niet veel). En mensen die er veel verstand van hebben en er professioneel mee bezig zijn kunnen de camera op handmatig zetten, externe flitsers gebruiken, lenzen etc. etc. Nee dat vind ik niet echt zonde eigenlijk, mensen willen ervoor betalen, of ze zich nu willen verdiepen erin of niet. Ach laat ze lekker.. fabrikant helemaal dol blij, geef ze een gratis cursus erbij en ze worden zich misschien wel bewust van wat er allemaal nog meer kan dan alleen richten en klikken. Zo niet, zijn ze toch blij met hun camera.

(Heb ook enkel de beginpost eigenlijk gelezen.. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:43

Zonde bedoel ik met dat ze steeds simpeler worden. Zo blijft er van de échte SLR weinig meer over. Lachen Is moeilijk uit te leggen trouwens. Clown Zoals ik het nu typ is het ook niet goed verwoord.

Iemand (weet even niet meer wie) viel er trouwens over dat ik het woord 'fotoshootje' gebruikte in de titel van een topic.

Vandale:

fo·to·ses·sie (dev)
1 aaneengesloten tijdsperiode waarin een serie foto’s wordt gemaakt voor een specifiek doel, bv. ten behoeve van de pers, een reclamecampagne enz.

(Gezocht op fotoshoot, doorverwezen naar fotosessie)

Dus, het is een hele normale benaming, en niet alleen onder prof's.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:33

Juul schreef:
Zonde bedoel ik met dat ze steeds simpeler worden. Zo blijft er van de échte SLR weinig meer over. Lachen Is moeilijk uit te leggen trouwens. Clown Zoals ik het nu typ is het ook niet goed verwoord.

Wat maakt dat uit dan? Voor de mensen die net beginnen met fotografie (of die op de automaat schieten) zijn die uitermate geschikt. Wil jij niet zo'n 'simpele' versie dan ga je toch gewoon voor een uitgebreider model? Keuze zat hoor Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:38

Juul; ga jezelf eerst eens onderscheiden van alle 'gewone' fotografen die maar wat raak schieten!

Lips are sealed

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:40

Ik ga me bijna afvragen waarom je zelf een spiegelreflex hebt. Nagelbijten / Gniffelen

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:44

begin je het topic nog niet beu te worden juul? hihi stiekem wordt er over en weer veel gesteggeld. Bovenal laat ik iedereen wat dit onderwerp betreft in z'n waarde maar kan me goed vinden in de tekst van idinn

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:49

Ik maak zeker niet de mooiste foto's, maar ik plaats ze wel op Bokt omdat ik graag commentaar wil hebben om het te verbeteren.
Ik (15 jaar) heb zelf een Canon EOS 400D, en fotografeer nu nog regelmatig op de auto stand, gewoon omdat daar matig resultaat uit komt en ik het niet al te aardig vind om tegen iemand te zeggen, sorry ik kon de instellingen niet vinden dus ik heb geen goede foto's.
Al ben ik steeds meer aan het proberen, maar dat word niet meteen goed, dat heeft oefening nodig.
Mensen op stal e.d. zeggen dat ik wat moet vragen voor foto's die ik regelmatig maak (o.a. van clinic), dat doe ik nu niet omdat ik de kwaliteit niet waardig vind, al heb ik nu wel een paar mensen die een shoot willen (van buitenaf) en daar vraag ik een klein bedrag voor (15-20 euro)

Ben het trouwens ookwel met Idinn eens Knipoog
Mijn vriendin maakt toch net wat mooiere foto's met mijn Canon dan met z'n compact camera'tje, en je kan er veel meer me (heb er nu een telelens op zitten dus je kunt hiermee ook de hele baan fotograveren, ipv alleen de volte waar je bij staat Clown ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:14

Jullie snappen het nog steeds niet hè. Clown Nouja, paar pagina's terug wel, maar nu niet meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:16

Moet je voortaan duidelijker zijn in je beginpost Clown Bijna niemand gaat 10 pagina's doorlezen.

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:16

Citaat:
Ik ga me bijna afvragen waarom je zelf een spiegelreflex hebt.Nagelbijten / Gniffelen

Voor haar (volgende studie), heeft ze ergens vermeld...

Ik denk overigens niet dat de TS'er persé bedoeld dat ze zelf weé perfecte foto's maakt. Ik denk dat ze bedoeld dat sommige mensen wel een dure camera hebben en er echt maar wat mee aanrommelen, zonder de boel te snappen. Ik kan me voorstellen dat als je serieuze interesse hebt in fotografie, en al dan niet met moeite zo'n spiegelreflex kan kopen, het niet leuk vind als mensen die minder serieus zijn er ook mee rondlopen. En nee, ik bedoel dus niet dat iemand die 'minder serieus' is er geen moet kopen! Maar misschien is dat het gevoel wat Juul wil beschrijven. Aan de andere kant gebeuren die dingen nu eenmaal... Ik vind het erger als iemand bijvoorbeeld een paard of een ander dier koopt zonder te weten waar hij mee bezig is. Een camera is nog best onschuldig, het is alleen wel duur Knipoog

En het zal al wel vaker gezegd zijn, maar de reden dat het op Bokt zo opvalt is gewoon dat iedereen z'n paarden en andere beesten graag vastlegt. En sommigen zijn daar meer mee bezig dan anderen... Ikzelf ben bepaald geen fotograaf maar ik heb mappen vol paardenfoto's in mijn computer staan, waaronder ook foto's waar ik best trots op ben. Volgens mij maken dieren gewoon in veel mensen de 'fotograaf' los...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:17

Juul schreef:

wat weet jij nou van een echte DSLR???? je fotografeert zelf op autostanden en gezien de reacties in het camera topic wist je niet eens je iso te vinden Bloos! sorry hoor maar hier sla ik stijl van achterover Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:18

xDramaQueen schreef:
[naam] schreef:

wat weet jij nou van een echte DSLR???? je fotografeert zelf op autostanden en gezien de reacties in het camera topic wist je niet eens je iso te vinden Bloos! sorry hoor maar hier sla ik stijl van achterover Huilen van het lachen

Blijf maar rechtop staan hoor. Lachen Leren? Ooit eens van gehoord? Moet ik meteen alle knopjes kunnen vinden op een nieuwe camera? Bloos!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:19

nee blij wezen dat er simpele DSLR zijn en maar eerst een gaan leren voordat je van die maffe uitspraken doet ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:22

Mereltje_ schreef:
Citaat:
Ik ga me bijna afvragen waarom je zelf een spiegelreflex hebt.Nagelbijten / Gniffelen

Voor haar (volgende studie), heeft ze ergens vermeld...

Ik denk overigens niet dat de TS'er persé bedoeld dat ze zelf weé perfecte foto's maakt. Ik denk dat ze bedoeld dat sommige mensen wel een dure camera hebben en er echt maar wat mee aanrommelen, zonder de boel te snappen. Ik kan me voorstellen dat als je serieuze interesse hebt in fotografie, en al dan niet met moeite zo'n spiegelreflex kan kopen, het niet leuk vind als mensen die minder serieus zijn er ook mee rondlopen. En nee, ik bedoel dus niet dat iemand die 'minder serieus' is er geen moet kopen! Maar misschien is dat het gevoel wat [naam] wil beschrijven. Aan de andere kant gebeuren die dingen nu eenmaal... Ik vind het erger als iemand bijvoorbeeld een paard of een ander dier koopt zonder te weten waar hij mee bezig is. Een camera is nog best onschuldig, het is alleen wel duur Knipoog

En het zal al wel vaker gezegd zijn, maar de reden dat het op Bokt zo opvalt is gewoon dat iedereen z'n paarden en andere beesten graag vastlegt. En sommigen zijn daar meer mee bezig dan anderen... Ikzelf ben bepaald geen fotograaf maar ik heb mappen vol paardenfoto's in mijn computer staan, waaronder ook foto's waar ik best trots op ben. Volgens mij maken dieren gewoon in veel mensen de 'fotograaf' los...

Jep, jij snapt 'm. En volgens mij nog zonder 10 pagina's door te lezen ook. Lachen Aanrommelen vind ik ook prima trouwens, doe ik zelf ook, ik hou niet zo van lezen en zoek het liever zelf allemaal uit, vind ik ook leuker dan dat het voorgekouwd in een boekje staat. Lachen

Maar ach verder.. uit dit topic blijkt wel dat een aantal mensen me snappen, en een aantal niet. Prima toch? Ieder z'n idee. Maar ga dan niet lopen mierenn**ken op kleine dingetjes omdat je niks nuttigers weet te posten en lekker mee wilt praten met iedereen. Lachen Ik weet wel wat ik doe, echt wel. En als iemand daar andere ideeën over heeft, mij een zorg. Ik kom er wel, of niet. Maar dat zal de tijd moeten leren. Haha!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:43

Volgens mij Juul bedoelde jij je beginpost wel zo, maar heb je m bijgeschaafd vanwege de reacties. Toen heb je maar gezegd dat je het anders bedoelde. Het grappige vind ik ook dat je zelf geen professionele fotos maakt en wel een duur ding heb. Wel zet je ze niet te koop enz. Maar wat is je punt nou eigenlijk? Heb je dat nou zovaak meegemaakt? Dat mensen een dure camera kopen en zichzelf fotograaf noemen? Een fotograaf heeft een portfolio, en die laat die aan de klant zien.. als de klant dit goed vind.. dan is het verder prima toch? Ik snap je punt niet helemaal. Moet je dan een papiertje ervoor hebben? Met minder kennis en een mooie camera en miss wel veel talent, kunnen mensen ook mooie fotos maken. En mensen die mindere fotos maken, maar wat de klant goed vind.. is toch ook niets mis mee? Wat is je PUNT?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:44

Punt heb ik al zóvaak uitgelegd, ga ik niet nog eens doen. Je snapt 'm of niet. Zo niet? Jammer. En nee ik heb m'n OP niet bijgeschaafd. Zo sneu ben ik echt niet. Lachen