Discussie Christenzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Discussie Christenzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:35

jeetje,het zal wel maar ik begrijp er geen hout van,is dat erg

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:37

ik geloof persoonlijk dat veel gelovigen zich bang laten maken, ze laten zich beperken omdat ze anders later niet in de hemel maar in de hel komen. Aan de andere kant snap ik het wel, je bent opgegroeid met een geloof, je weet niet beter. Maar welke regels moet je volgen? wanneer kom je in de hel? Mag je wel of geen seks hebben voor het huwelijk? Leef je volgens je eigen regels of volgens de regels van de kerk?..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:39

ik zie geen kwaad in seks voor het huwelijk,de gelovigen van tegenwoordig toch ook niet of zie ik het nu verkeerd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:40

Blue_Eyes schreef:
Mystica schreef:
Ik weet niet hoe ik hier nu op moet reageren... Nagelbijten / Gniffelen Discussiëren of niet? Clown

Dat is aan jou Lachen
Ik ga echter nu eten koken en moet vanavond werken, dus verwacht van mij even niet teveel antwoord Knipoog

jammer,je weet er veel van,doe je al die stukjes uit je hoofd?
Knap hoor!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:43

detour schreef:
Jezus nodig hebben vind ik een heel mooie essentie van het Christenzijn, Blue Eyes..Dat je honger naar God, geloven en het uitdragen ahw gestild kan worden.
Maar wie zijn wij idd om te bepalen dat homosexualiteit of hoereren verkeerd is?..

En dat is wat ik nou zo mis bij een hoop Christenen!

Ik denk niet dat prutsmuts zijn precies is wat God voor iemand bedacht zou hebben. Er staat ook op een aantal plekken in de bijbel dat man en vrouw één worden als ze seks hebben en dat het niet de bedoeling is om het met iedereen te doen. Maar ik vind ook idd dat christenen (om iedereen maar even over 1 kam te scheren Vork weet dat er uitzonderingen zijn, ik wil er ook niet over oordelen als christen) veelste snel hun oordeel klaar hebben over dat "soort" mensen. Precies iets wat Jezus nooit zou doen! Hij at met tollenaars (in die tijd ook niet geliefde mensen) en was bevriend met een prutsmuts. Wat dat betreft kunnen we nog zooooveel van Hem leren! Ik vind 1 van de belangrijkste dingen uit de bijbel: heb je naaste lief als je jezelf --> behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:44

Ik ben er heel simpel in, als God bestaat en hij stuurt ongelovigen die nog nooit een ander kwaad hebben gedaan naar de hel omdat ze niet hebben gekozen in hem te geloven, dan is het maar een arrogante zak.
Ik zou daar niet eens in WILLEN geloven.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:45

geerke schreef:
ik zie geen kwaad in seks voor het huwelijk,de gelovigen van tegenwoordig toch ook niet of zie ik het nu verkeerd?

Ik vind dat het beter is van niet. Ik denk dat God die regel niet voor niets heeft gemaakt. Hij wil je niet iets verbieden maar je juist beschermen. Zo blijft seks iets intiems dat je met 1 iemand deelt.

Oh ik moet eten... ik zal kijken wanneer ik tijd heb om even in de Bijbel te kijken naar die teksten daarvoor Knipoog als je wilt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:46

volgens mij kun je beter seks met elkaar hebben dan ruzie met elkaar maken..ik denk dat god het wel met mij eens is..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:48

Blue_Eyes schreef:
Mystica schreef:
Ik weet niet hoe ik hier nu op moet reageren... Nagelbijten / Gniffelen Discussiëren of niet? Clown

Dat is aan jou Lachen
Ik ga echter nu eten koken en moet vanavond werken, dus verwacht van mij even niet teveel antwoord Knipoog

Ik denk dat ik maar niet in discussie ga, ik geloof niet dat er een antwoord op is, en zie dan ook niet zo de meerwaarde van die discussie. Bovendien wil ik dit leerzame topic niet om zeep helpen. Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:49

geerke schreef:

Ligt eraan bij welke stroming je aan klopt. Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:51

xMarit schreef:
detour schreef:
Jezus nodig hebben vind ik een heel mooie essentie van het Christenzijn, Blue Eyes..Dat je honger naar God, geloven en het uitdragen ahw gestild kan worden.
Maar wie zijn wij idd om te bepalen dat homosexualiteit of hoereren verkeerd is?..

En dat is wat ik nou zo mis bij een hoop Christenen!

Ik denk niet dat prutsmuts zijn precies is wat God voor iemand bedacht zou hebben. Er staat ook op een aantal plekken in de bijbel dat man en vrouw één worden als ze seks hebben en dat het niet de bedoeling is om het met iedereen te doen. Maar ik vind ook idd dat christenen (om iedereen maar even over 1 kam te scheren Vork weet dat er uitzonderingen zijn, ik wil er ook niet over oordelen als christen) veelste snel hun oordeel klaar hebben over dat "soort" mensen. Precies iets wat Jezus nooit zou doen! Hij at met tollenaars (in die tijd ook niet geliefde mensen) en was bevriend met een prutsmuts. Wat dat betreft kunnen we nog zooooveel van Hem leren! Ik vind 1 van de belangrijkste dingen uit de bijbel: heb je naaste lief als je jezelf --> behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden.

Hij is zelfs met haar getrouwd. Vork Ook dit staat ingekapseld in de bijbel. Maria was ook op de bruiloft.
Edit: Het is trouwens niet eens zeker of Maria Magdalena wel een prutsmuts was, net als dat Jozef hoogstwaarschijnlijk geen Timmerman was en Jezus niet in een stal is geboren, maar in een kamer in een kribbe ( wat gebruikelijk was).
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 02-04-08 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:51

geerke schreef:
volgens mij kun je beter seks met elkaar hebben dan ruzie met elkaar maken..ik denk dat god het wel met mij eens is..

Dat vind ik ook maar: Vrij wel veilig, he?
Knipoog
De aarde raakt nl een beetje vol zo. Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:52

o.k ik vind het wel knap hoor,als je puber bent en verliefd,om dan geen seks te hebben...dat is mij nooit gelukt(nu hang ik ook geen geloof aan..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:52

detour schreef:
geerke schreef:

Dat vind ik ook maar: Vrij wel veilig, he?
Knipoog
De aarde raakt nl een beetje vol zo. Haha!

Vertel dat de paus Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:53

Ach, ik vraag me oko werkelijk af hoeveel mensen zich daadwerkelijk houden aan: Geen sex voor het huwelijk..

Er wordt enorm veel gedronken in deze regio door jongeren; zou het te maken kunnen hebben met frustraties?
Laatst bijgewerkt door detour op 02-04-08 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:59

Mij maakt seks voor het huwlijk ook geen biet uit Vork Toch heb ik wél geen goed woord over voor iemand die met iedereen het bed in duikt of seks heeft om de seks. Nou ja, geen goed woord over... Laten we zeggen dat zo iets gewoon dom is, buiten het geloof staand is dat zelfs zo.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:30

dom.. ik kan me er niet aan ergeren. als mensen daar gelukkig van worden.. Mensen die misbruik maken van seks (verkrachters etc.) mogen van mij wel naar de hel.. dat vind ik erg, seks om de lol kan ik niet erg vinden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:13

pinuts schreef:
en de mensen die er bewust voor kiezen niet te geloven?

Niemand geloofd niet, iedereen gelooft. Of het in jezelf is, of een trapjes op persoon zoals boeddha, of god of allah, of in de natuur, of in de mensheid

Maar niemand gelooft niets

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:24

Mystica schreef:
Mij maakt seks voor het huwlijk ook geen biet uit Vork Toch heb ik wél geen goed woord over voor iemand die met iedereen het bed in duikt of seks heeft om de seks. Nou ja, geen goed woord over... Laten we zeggen dat zo iets gewoon dom is, buiten het geloof staand is dat zelfs zo.

dit is natuurlijk een andere discussie,maar ik heb vroeger(ik ben nu 43,maar toen ik 16 was..)veel seks gehad met veel verschillende mannen en ik heb er absoluut geen spijt van,als je het allebei nou lekker vind dan zie ik het probleem niet.
Of het nu seks is om de seks of seks met liefde,het is altijd beter dan elkaar afmaken.
Make love not war!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:26

Geerke, ik ben het helemaal met je eens. Knipoog

Overigens, heb ik pas op 32-jarige leeftijd mijn echte ware liefde gevonden (moet er niet aan denken dat ik toen nog maagd was, hahaha), ben er niet mee getrouwd, maar we hebben wel een kind. Ga ik nu naar de hel?
Kan me niet voorstellen..... Clown
Maar zoals een gedeelte van mijn familie dacht, zou het wel zo zijn. Nou, als ik daar in moet geloven..... Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:33

Katiavl: daar ben ik het niet mee eens. Er zijn mensen die een hele neutrale houding hebben, die geen overtuiging hebben de ene of de andere kant op. God kan bestaan, maar het kan ook zijn van niet - je weet het niet. Echt puur agnosticisme is anders dan geloof. Bij een geloof / overtuiging doe je een aanname over 'hoe het is'. Maar het is mogelijk (zij het enorm moeilijk) om het zonder die aannamen te doen: om de onbekende vlakken niet in te kleuren met een opvatting maar ze gewoon leeg te laten.

En in iets minder extreme mate is er verschil tussen een absoluut geloof ('zo is het en niet anders') en een minder absolute benadering waarbij je op een bepaald moment wel gelooft in iets, maar open staat (en misschien zelfs op zoek bent naar) visies die anders kunnen zijn.

In dat opzicht is het niet-geloven van sommige mensen NIET 'hetzelfde geloof in een ander jasje' maar is het echt een andere basis.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:39

Maar in jezelf geloven heeft de zelfde basis als in een godsdienst geloven, je put er kracht uit. En een eventuele blauwdruk.
Je leeft toch altijd met een opvatting, lijkt me raar dat iemand zo leeft. Lijkt me vrij leeg dan

Dus vind in jezelf, in de natuur toch ook een vorm van geloof

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:50

@ Nadia en geerke: Tja, ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Iig niet zoals ik het net deed. Clown Dat wat ik omschreef, geldt voor mij zelf. Of anderen het wel of niet doen, maakt mij eigenlijk ook niets uit. Dat moet iedereen idd zelf weten. Haha! Maar IK doe zoiets niet. ( Niet dat ik heilig ben, want ik heb wel eens met iemand gezoend om zijn vriendin een hak te zetten, ook behoorlijk laag en nog een mega tegenvaller ook Vork )

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:54

Mystica schreef:
spettic schreef:
Het hele christelijke geloof draait toch om Jezus Christus?
Als je daar niet in geloofd wat is je geloof dan waard?
Het gaat er juist om dat je Jezus als je Middellaar nodig hebt.
Zonder Jezus kun je niet tot God komen.
God ziet jou door Jezus aan en door Jezus kun jij God aankijken.
Er is maar 1 waar geloof en daarom klinkt het je vast ook belachelijk in de oren.

Ik bedoelde meer dat zoals in pagina's hiervoor is genoemd, dat Katholieken in meer dingen geloven als Prostestanten. Jehova's geloven erook nog bij dat zij zo veel mogelijk mensen moeten redden van de op handen zijnde Apocalypse. Ze doen dit echter door te praten en omdat zij dit oprecht geloven. Ook al mogen veel mensen ze irritant vinden. Zij hebben op hun beurt weer medeleiden met die mensen. Joden geloven ook in God en in de Messias, zij geloven slechts niet dat jezus deze Messias was. Over Boedisten en Hindoe's etc kan ik niet meepraten omdat ik geen flauw idee heb waar die precies in geloven. Ik snap ook dat jij zo vast gelooft dat voor jou, jou stroming van het Christendom ( protestants gok ik, maar dat doet verder niet ter zake Tong uitsteken ) het enige ware geloof is, maar dat maakt anderen nog niet fout. Ik ben het namelijk niet met jou eens, omdat ik niet geloof dat Jezus de Messias was. De Messias moet nog komen... Dat maakt mijn relatie met God niet minder als de jouwe. En voor mij is dat de waarheid. En daarom dus dat ik zei dat het goed is dat je verschillende kanten hoort, en je eigen conclusies kunt trekken, en als het ware dus kiezen wat jij gelooft. Ik denk dat de Katholieken ook zeker een punt hebben met hun absolutie. Ik denk echter ook, dat dat alleen werkt als je oprecht berouw hebt, en er is maar 1 iemand die dat kan zien, en dat is God. Knipoog Ik vind jou mening dus niet belachelijk, ik deel hem alleen niet. Lachen

Ik wilde nog even zeggen dat ik het niet aanvallend bedoel hoor!!
Vind jou mening juist heel interessant maar ik deel deze niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:55

ik heb er eens (even)over nagedacht,maar ik heb ook geen geloof ,maar om nu te zeggen dat ik een leeg bestaan heb?
Of bedoelde je dat niet?

Mystyca@
nee hoor,ik heb alle respect voor jou,ieder moet doen zoals het hem of haar het beste lijkt,alleen ik heb het anders gedaan,en zeker niet met tegenzin.
Trouwens geen seks voor het huwelijk is voor mij geen optie,ik heb mijzelf jaren geleden beloofd om nooit te trouwen....