Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
geerke schreef:ik word er zo verdrietig van...ik respecteer de keus,maar blijf me afvragen ,is er dan helemaal niets de moeite waard om te blijven leven???het is heel moeilijk om je te verplaatsen in iemand die het gewoon niet meer ziet zitten,als je jezelf nog nooit zo hebt gevoeld(heb mijn zusje verloren door een auto ongeluk,en ben regelmatig in mekaar geramd door mijn ex,dus helemaal over rozen ging het bij mij ook niet...)
ik blijf het zo in en in triest vinden..zeker voor de persoon in kwestie,gewoon nooit gelukkig zijn en je lekker voelen,vreselijk....
AnneOmie schreef:Manic ik kan me je boosheid heel goed voorstellen. Het moet vreselijk zijn om je vader op zo'n jonge leeftijd kwijt te raken en dan met zoveel vragen en verdriet achter te blijven en je in de steek gelaten voelen. Heeft je vader ook nooit met je moeder gesproken over wat er in hem omging??
AnneOmie schreef:Heel veel sterkte ook voor jou!
manic schreef:AnneOmie schreef:Manic ik kan me je boosheid heel goed voorstellen. Het moet vreselijk zijn om je vader op zo'n jonge leeftijd kwijt te raken en dan met zoveel vragen en verdriet achter te blijven en je in de steek gelaten voelen. Heeft je vader ook nooit met je moeder gesproken over wat er in hem omging??
Overigens heeft mijn broer het er nog veel moeilijker mee gehad in zijn tienerjaren en studie. Hij was erg bang dat het suicidale mischien erfelijk was en hij het mischien ook wel zou doen... Ikzelf ben net als mijn moeder emotioneel heel erg gesloten geworden.AnneOmie schreef:Heel veel sterkte ook voor jou!
Gelukkig gaat dat tegenwoordig veel beter
Laura24 schreef:eyes: zeer goed omschreven. Ergens in het begin van je stukje had je het over een non-suicidecontract. Wat houdt dit precies in?
Eyes schreef:In het kort komt het erop neer dat het aangaan van zo'n contract (het niet ten uitvoer brengen van een TS -tentamen suïcidi- op het moment dat het voor de persoon in kwestie wel wenselijk is) een soort van laatste beroep is op het verantwoordelijkheidsgevoel van het persoon die op het punt staat een zelfdoding te plegen. Een soort van herinnering aan de verplichting die je bent aangegaan door accoord te gaan met zo'n contract.
Ilja000 schreef:Soms zijn er best mensen/dieren/dingen om voor te blijven leven, maar weegt de pijn/verdriet etc. zwaarder... Te zwaar om te dragen.
frisiangirl schreef:Ik denk ook inderdaad dat dat een groot probleem is bij nabestaanden: het schuldgevoel dat je het niet tegen hebt kunnen houden en jezelf verwijt niet genoeg te hebben gedaan.....
frisiangirl schreef:Ik denk ook inderdaad dat dat een groot probleem is bij nabestaanden: het schuldgevoel dat je het niet tegen hebt kunnen houden en jezelf verwijt niet genoeg te hebben gedaan.....
AnneOmie schreef:Egoistisch...... is een terminaal kankerpatient die euthanasie laat plegen dan ook egoistischIk vind dat hetzelfde, alleen weet/ziet de wereld daarvan dat die persoon ziek is! Bij iemand die psychisch in nood is begrijpt/snapt bijna niemand het.
Tallie_Ho schreef:AnneOmie schreef:Egoistisch...... is een terminaal kankerpatient die euthanasie laat plegen dan ook egoistischIk vind dat hetzelfde, alleen weet/ziet de wereld daarvan dat die persoon ziek is! Bij iemand die psychisch in nood is begrijpt/snapt bijna niemand het.
Ik vroeger ook niet, maar doordat ik veel van jou heb gehoord hoe dingen in elkaar steken en jouw verdriet om Menno kan ik nu zeggen dat ik het niet egoistisch vind, terwijk ik dit vroeger wel riep.
Welshcobfan schreef:Het plan ligt vaak al heel lang klaar en de vraag is vaak niet: of het gebeurt, maar wanneer.