Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 14:55

russel schreef:
O, daar ben je.

Jij mag vinden dat droog brood vreten om je paard te bekostingen destructief is, maar dat vind jij dan toch alleen maar? Jij hebt kennelijk meer behoefte aan luxe, nou dan doe jij dat toch lekker zo als jij dat wilt?

Ik denk dat je nu aan de instelling van iemands willen van het leven komt en dat is niet aan jouw.

Tenen binnenboord! Sigaar Klaarblijkelijk heb ik een klein groepje Bokkers onbewust beledigd door een controversieel onderwerp aan te snijden, het zal weer eens niet Haha! Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:00

Dat klopt Elles, maar ik ken er genoeg die wel genoeg geld hebben, maar de luxe heeft altijd voorrang, het paard krijgt het niet. De slogan, de natuur moet het regelen, heb ik ook al zo vaak gezien, paarden die weken met flinke mok rondlopen of rotstraal en dan het smoesje, ach gaat wel over, het is nat en paarden in de natuur gaan er ook niet dood van.

Het is te romantisch gedacht dat mensen met wel genoeg geld dat ze altijd ten alle tijde alles voor hun paard bekostigen wat hij nodig heeft. Kijk eens hoeveel paarden niet eens geholpen worden als ze in de kliniek belanden, dan worden ze gewoon afgekeurd, eventueel naar de slacht omdat de kosten te hoog zijn, de verzekering niet (meer) dekt en het te veel tijd en sores kost om het paard goed te krijgen.

Er zullen maar heel weinig mensen zijn die voor een koliek operatie kiezen, de kans is vaak zo klein en de kosten zo hoog, dat het meestal wordt afgeraden. Andere operaties die in de duizenden lopen kan ik zo even niet verzinnen, maar de meesten die droog brood eten voor hun paard hebben hun paard ook niet op een luxe dressuurstal staan van 300-400 euro per maand, maar op een goedkope boerenstal of op een weitje. Doen geen dressuurwedstrijden of springwedstrijden, naverwante blessures zullen die paarden dan ook niet zo snel oplopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:01

Schimmelig schreef:
russel schreef:
O, daar ben je.

Jij mag vinden dat droog brood vreten om je paard te bekostingen destructief is, maar dat vind jij dan toch alleen maar? Jij hebt kennelijk meer behoefte aan luxe, nou dan doe jij dat toch lekker zo als jij dat wilt?

Ik denk dat je nu aan de instelling van iemands willen van het leven komt en dat is niet aan jouw.

Tenen binnenboord! Sigaar Klaarblijkelijk heb ik een klein groepje Bokkers onbewust beledigd door een controversieel onderwerp aan te snijden, het zal weer eens niet Haha! Dromen

Maar dat kon je toch wel verwachten met zo een topic??? Verbaasd mij dat je dat niet kon bedenken.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 15:03

russel schreef:
Maar dat kon je toch wel verwachten met zo een topic??? Verbaasd mij dat je dat niet kon bedenken.

Als ik zoiets dergelijks had willen bereiken dat ik wel met nadruk WW en AOW in de titel geplakt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:05

Ik vind het een heel interessant topic, maar het is maar wat je wil zien uiteindelijk in een topic, of topicmaker Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 15:05

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:05

russel schreef:
O, daar ben je.

Oef Russel, je begrijpt duidelijk helemaal niet wat ze daar mee wil zeggen. Bij jou is het zwart of wit, luxe of droog brood eten. Er zijn zoveel grijze gebieden.

En of zij nu deze discussie start en wel of niet vaak reageert, wij hebben er hier met zn allen toch even fijn werk aan of niet ?

Ik heb duidelijk wel begrepen waarom ze deze vraag stelde en ben het er feitelijk dus duidelijk ook wel mee eens. Mensen met een inkomen onder 700 euro kunnen feitelijk niet in alle opzichten en ten alle tijden hun paard geven wat het nodig heeft. En als je op zo'n moment een paard wilt hebben dan is dat zeker "misplaatste dierenliefde" zeker onder het mom van: ik eet droog brood DAT heb IK voor mn paard over en jullie niet.
Ik heb dan voor een paard over dat hij niet bij mij terecht komt maar bij iemand die hem alles ten alle tijden kan geven. Dat is liefde dus dierenliefde.

Liefde is niet iets of iemand verstikken in jouw lief bedoelde behoeftes, liefde is iets of iemand gunnen dat het/ hij zo gelukkig mogelijk is op de beste plaats die er is, ookal is dat niet bij jou.
Dat is echte liefde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:07

Schimmelig schreef:
runningkawa schreef:

Slapen Slapen Slapen

Hahaha...ook ff wat tenen binnenboord halen Tong uitsteken
Had niets anders verwacht...want ja wat krom is is niet recht te l*llen...dus dan zo maar

ROFL

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 15:07

katiavl schreef:
Ik vind het een heel interessant topic, maar het is maar wat je wil zien uiteindelijk in een topic, of topicmaker Lachen

Met meer verbeelding mogen alle mensen in het zuiden van Europa ook geen paard houden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:07

Minderbedeelden klinkt ook niet echt aardig, toch? Maar uitkeringen kwamen daar bij en dat is een logische opvolging ervan.

Maar om even het beeld recht te zetten, ik heb geen uitkering en ik heb een paard en een partner met een vet salaris, ik klus wat om mijn paard te betalen, dus ik voel mij niet aangesproken, vind echter wel vernederend om zulke ideeen te lanceren.

Die enige randfiguur die idd onbezonnen bezig is met een paard, vind je in alle takken van het leven, of die uitkeringstrekker die kennelijk geld zat heeft maar hoe kan dat nou.

Voor sommige mensen is het hebben van hun paard een heel belangrijk iets in het leven, zonder dat paard hebben ze niets en idd die willen er wel een droge boterham voor eten, als hun maatje er maar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:08

Perrokai

Maar hoeveel mensen zijn er nu werkelijk met minder dan 700 per maand, zonder hulp van andere die een paard hebben?

Moet je voor een paar mensen die dat werkelijk doen een topic openen?

Zonder hulp bedoel ik dus niet thuiswonend, samenwonend enz..nee alles zelf....zijn er die eigenlijk wel??? Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-07 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 15:10

runningkawa schreef:
Hahaha...ook ff wat tenen binnenboord halen Tong uitsteken
Had niets anders verwacht...want ja wat krom is is niet recht te l*llen...dus dan zo maar

ROFL

Uitleg is soms verspilde moeite en die emoticons zeggen in dit geval alles wat ik erover kwijt wil Slapen Slapen Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:10

Perrokai, dat is dan toch iets waar iemand van de buitenkant naar kijkt? Die persoon wordt ingeschat als zijnde, "jij hebt maar 700 euro", dus jij kan alleen maar.....

Maar misschien kost die wei maar 100 euro per jaar en misschien wordt dat paard haar wel gegund door familie en die staan achter de hand als het echt nodig is. Moet die persoon dat aan de grote klok hangen?? Dat meekijken in de portemonnee is volgens mij typisch Nederlands.

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:10

Ik verdien ook niet veel, ik zit niet aan de 700 per maand. Heb wel 2 paardjes. Ik heb een IJslander en een shetlander, maar had eerst een KWPN'er. Dit scheelt zoooveel, aan de KWPN'er was ik aan brok alleen al 1 zak per week kwijt, en daarnaast nog hooi, stro, meusli etc. De 2 die ik nu heb staan 24/7 buiten, kost me een paar handjes brok per dag en dan nog hooi erbij.

KWPN'er is nu verkocht, maar dat heeft niets met geld te maken. Had hem echt nog wel kunnen onderhouden.

Ik leef zoiezo heel zuinig. vind het zonde om mijn zuurverdiende centjes aan duren kleding en overbodig eten uit te geven. Ik woon wel samen, maar we redden het prima zo.

Vind overigens wel een paar opmerkingen hier niet helemaal terecht, dat de dieren de dupe moeten zijn als de eigenaar geen hoog inkomen. Wij zijn thuis ook niet rijk, maar moet je nu echt rijk zijn om paarden te kunnen houden? het is maar net wat je er voor over hebt..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:11

helemaal mee eens,ik zit nu zo,n 2 maanden in de ziektewet en mijn paard dwingt mij er toe 2 keer per dag in actie te komen.Voor geen goud zou ik hem willen missen, ik zou niet weten waarom ik geen paard zou moeten of mogen hebben.De consequenties zijn toch voor mij als er iets gebeurd, en ik heb 7 euro per dag aan inkomsten.Ik moet dus snel zorgen dat ik meer inkomsten binnen krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:12

runningkawa schreef:
Perrokai

Maar hoeveel mensen zijn er nu werkelijk met minder dan 700 per maand, zonder hulp van andere die een paard hebben?

Moet je voor een paar mensen die dat werkelijk doen een topic openen?

Zonder hulp bedoel ik dus niet thuiswonend, samenwonend enz..nee alles zelf....zijn er die eigenlijk wel??? Lachen

Nou precies.

Vallen ook de kinders eronder die van hun krantenwijkie een pony hebben? Die zitten er zat op bokt en die ouders hebben ook zo iets, als het gaat, gaat het. Die springen vast wel bij, maar die zeggen misschien wel, nu is het toch wel te duur geworden allemaal, pony gaat weg.

Sommige paarden zijn nooit ziek en ik ken er meer die nooit ziek zijn en al dik in de jaren zitten, dus nooit een DA nodig hebben, zie bedragen van 3000 euro voorbij komen, ben benieuwd wat dat moet zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:13

Schimmelig schreef:
katiavl schreef:

Met meer verbeelding mogen alle mensen in het zuiden van Europa ook geen paard houden Haha!

Voor mij is het hier pot verwijt de ketel gevoel, klagen over veroordeeld worden of onterecht beoordeeld, maar allerminst andere zoals de ts wel even makkelijk ver of be oordelen

speel niet met andere, als jij het zelf niet graag hebt

Ik ben vroeger arm geweest, geen chauffage, amper eten, en weinig kledij, voor mij is het een vraag hoe andere het doen, prioriteiten hoor ik hier vaak, die kan je niet stellen als je niets hebt. Dus wederom voor mij een interessant onderwerp

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:13

russel schreef:
. Andere operaties die in de duizenden lopen kan ik zo even niet verzinnen, maar de meesten die droog brood eten voor hun paard hebben hun paard ook niet op een luxe dressuurstal staan van 300-400 euro per maand, maar op een goedkope boerenstal of op een weitje. Doen geen dressuurwedstrijden of springwedstrijden, naverwante blessures zullen die paarden dan ook niet zo snel oplopen.

wat dacht je van OCD? mijn paard ging in een stroomsnelvaart ineens dat stroompje in van klinieken enz enz...hups binnen 6 maanden 4000 euro kliniekkosten....en dan sta je ook nog eens voor de keus van een operatie van ook een heleboel centjes zonder enige garantie en een verzekering die de operatie niet gaat betalen omdat de artsen het afraden en het aanraden om hem in te laten slapen
Nou had ik destijds een goed salaris en woonde ik samen en betaalde bijna geen snars....
maar wat als het mij NU overkomen was? (en heb ik toch heel wat meer dan een uitkering)
ik zou het mijzelf dus nooit vergeven dat IK niet genoeg geld heb om hem niet te kunnen laten helpen
en destijds had ik ook genoeg centjes om hem waardig in te laten slapen
Dat zou nu ook niet meer gaan....

en tja wedstrijdpaard of niet,boerenweidtje of niet...
zo dier kan altijd wat gaan mankeren en dierenartsen en klinieken zijn pesterig duur!
ik vind dat als je een laag inkomen hebt je dan wel eerst heel verdomd goed voorbereid mag zijn voordat je uberhaupt een paard koopt want het is niet fair tegenover het dier dat als ie wat mankeert dat jij het niet kan betalen,maar je wel voor dat dier gekozen hebt..

klein vb
mijn hond is vorige week dwars door mijn voordeur gegaan en dit kostte mij weer geld
niet leuk.........maar goed....ik maak wel grapjes over geen suiker meer in me koffie enz maar ik was er wel op voorbereid en had al geld weggelegd...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:15

Mijn tenen zijn dit keer niet geraakt hoor ! Knipoog Ik voel me ook niet aangesproken.

Degenen die zich aangesproken voelen zijn blijkbaar mensen die dan idd onder de 700 euro per maand zaten en toen een paard aanschaften. Want ergens anders gaat het niet over imo.

Als jij een mooie auto ziet en kan kopen en je kunt net door droog brood te eten die auto rijden maar zodra er iets aan kapot gaat is het over. Wie zou dat dan doen ?
Maar dat is een auto, nu een levend wezen als een paard, is dat liefde voor het dier ?

Ik heb op mijn 41ste mijn eerste paard gekocht terwijl ik als kind er al 1 wilde hebben. Waarom heb ik dat dan nooit gedaan vraag je je af ? Nou omdat ik het niet kon betalen, het een paard niet aan wilde doen, en eenmaal gehecht er waarschijnlijk geen afstand meer van zou willen doen.En als het paard ziek zou worden waarschijnlijk helemaal in de ellende terecht zou komen alsook mijn paard. Is geen goede basis om een paard aan te schaffen. So shoot me, voor zulke domme gedachtes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:18

Als je reageert in een topic wordt er nogal snel gedacht dat ze op je tenen staan omdat je het niet eens bent Haha!

Ook hier niet de tenen geraakt
Toen ik de paardjes kocht verdiende ik ook meer, verder woon ik niet alleen dus komt er ook wel meer binnen dan dat...

Toch vind ik de stelling nergens over gaan.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zonder hulp van andere een paard kunnen houden met dat aan inkomen. Dus het nut van dit topic ontgaat mij eerlijk gezegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:18

Naadje24 er zijn zat mensen die OCD niet laten opereren, die er het geld niet voor willen uitgeven, als de mensen verzekerd zijn misschien omdat de verzekering vergoedt.

Maar het is een utopie te denken dat OCD paarden per definitie geopereerd worden, dus niet. Die worden unoxworsten of recreatiepaarden of handelsvoorraad zonder achtergrond en krijgen een lange weg tot de slager.

Waar denk je dat marktplaats mee vol staat? Niet meer geschikt voor de sport, maar wel voor recreatiepaard? Die mensen hebben in den regel meer dan 700 euries in de nix zitten.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:19

russel schreef:
Perrokai, dat is dan toch iets waar iemand van de buitenkant naar kijkt? Die persoon wordt ingeschat als zijnde, "jij hebt maar 700 euro", dus jij kan alleen maar.....

Maar misschien kost die wei maar 100 euro per jaar en misschien wordt dat paard haar wel gegund door familie en die staan achter de hand als het echt nodig is. Moet die persoon dat aan de grote klok hangen?? Dat meekijken in de portemonnee is volgens mij typisch Nederlands.

Dan kan heel bokt uit de lucht want je kunt vannachter de PC nooit alle hoeken van iemands persoonlijke omstandigheden inschatten dus kun je daar nooit over discuseren. En toch word iedereen daar hier keer op keer op afgerekend.

Houden we ons aan ons Topic, < 700 euro per maand, geen suikeroompjes, en je kunt ook geen lening krijgen op een dergelijk inkomen. Dus Russel, jij hoeft je al niet aangesproken te voelen duidelijk. Ik ook niet, wie wel hier ??

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:21

Jammer dat er zo gehakt wordt op sommige mensen. Als je het topic nergens over vindt gaan dan zou ik gewoon niet reageren. TS is toch vrij om een algemene vraag te stellen?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 15:21

Perrokai schreef:
Degenen die zich aangesproken voelen zijn blijkbaar mensen die dan idd onder de 700 euro per maand zaten en toen een paard aanschaften. Want ergens anders gaat het niet over imo.

Dat denk ik ook, of moraalridders. Mijn vraag was in eerste instantie hoe mensen dit klaar konden spelen. Dit impliceert niet direct dat ik het onverantwoord vind, of er mijn petje af voor neem. Achteraf pas kenbaar gemaakt dat ik de eerste van bovenstaande twee "aanhang". Daarvoor nogal wat suggestieve opmerkingen in plaats van het gewoon even vragen.