Meningen over de doodstraf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:18

mensen als Hitler en Dutroux horen niet in deze samenleving.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:21

Nee, dat ben ik met je eens. Maar als je ze levenslang opsluit zijn ze ook weg. Dat is geen argument vóór de doodstraf.

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:22

je leest verkeerd

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:23

Misja schreef:
je leest verkeerd

Desiree bedoel ik dan..vergeten te quoten!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:29

we mogen niet meer zoveel quoten van Bart Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:59

Misja"]
[quote="Misja"]je leest verkeerd
[/quote]

Desiree bedoel ik dan..vergeten te quoten!
[/quote]

Dit is wat ik gelezen heb:

[quote="Misja"]

En nu gaat er vast weer iemand zeggen: ja, maar mensen als Hitler, en Dutroux..of hoe die gast heet... die verdienen wel de doodstraf..Hebben sommige mensen zoals Hitler, Dutroux en Milosevic hun mensenrechten niet verspeeld?
Mensenrechten zijn niet bedoeld als een beloning voor goed gedrag. Het zijn rechten die ieder mens heeft. Dat is de kerngedachte van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Waar leg je de grens tussen ‘erg’ en ‘heel erg’ en wie bepaalt dat?
Wanneer je stelt dat mensen zoals Hitler en Milosevic geen recht op mensenrechten hebben, dan ga je uit van de gedachte dat sommige mensen minder waard zijn en dat mensenrechten voorrechten zijn. Beide gedachten zijn juist hetgeen waartegen de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens zich verzet.
[/quote]
vandaar mijn reactie:
[quote="Desiree schreef:
dus om een mens te zijn hoef je alleen maar als mens geboren te worden maar je niet als zodanig te gedragen? hm.

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:56

OK, sorry, ik had je verkeerd begrepen!! Dacht dat je iets van mij citeerde..snorry..
Maar inderdaad..elk mens dat wordt geboren heeft recht op bla bla...de mensenrechten dus.. ELK mens..dus ook Dutroux en Hitler
Zoals ik al zei: menserechten zijn GEEN beloning voor goed gedrag (zoals ze door sommigen dus wel gezien worden).. Je bent niet pas mens als je niet-crimineel bent, hoog opegeleid etc etc.. Je bent ook mens als je net geboren bent, als je moordenaar bent, als je crimineel bent, als je 103 bent....etc etc..

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:00

Bovendien: je zegt: 'je als mens gedragen'..
Maar er is geen protocol voor hoe 'een mens zich moet gedragen'.. Iedereen is mens, en iedereen gedraagt zich als een mens..OOK de criminelen!...dat hun gedrag afwijkt van 'onze' normen en waarden, wil nog niet zeggen dat ze zich niet als mens gedragen. Ze ZIJN mens, dus gedragen ze zich ook als mens.. (het wordt een beetje ingewikkeld nu, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:02

dan kunnen we ook stellen dat dieren zich gedragen en dus mensenrechten krijgen. En dus geen bio industrie meer en dat soort dingen. dieren "gedragen" zich namleijk ook.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:03

Ik ga helemaal mee in jou verhaal, Misja. Vooral; Mensenrechten zijn niet iets wat je kan verdienen of kwijtraken. Ja, niets aan toe te voegen.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:04

ja, alleen zijn zij helaas niet wettelijk beschermd er tegen.
(reactie op desiree)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:06

Wettelijk zijn er toch ook dierenrechten?? alleen ze zouden uitgebreid en beter gecontroleerd moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:07

Rechten voor dieren staan niet in de Magna Carta Haha!.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:09

lis schreef:
Wettelijk zijn er toch ook dierenrechten?? alleen ze zouden uitgebreid en beter gecontroleerd moeten worden.

ja wel een wet die dierenmishandeling verbiedt, maar niet zoals mensenrechten beschermd worden.

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:37

Desiree schreef:
dan kunnen we ook stellen dat dieren zich gedragen en dus mensenrechten krijgen. En dus geen bio industrie meer en dat soort dingen. dieren "gedragen" zich namleijk ook.

Ja, maar in deze discussie gaat het hier niet om. Het gaat om gedrag van de mens, dat al dan niet bestraft zou moeten worden door diegene van het leven te beroven.. Het gedrag waar we het hierover hebben is iets anders dan het gedrag van dieren.. als u begrijpt wat ik bedoel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:38

Een dier dat zich misdraagt, wordt simpelweg afgeschoten, zonder proces en zonder discussie. Soms zijn die in een keer dood, maar vaak niet eens.

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:44

Ik vind niet dat dat in deze discussie thuishoort, spijt me..
het gaat over de doodstraf/mensenrechten.. het wordt hier een beetje uit zn verband gerukt.. Dierenrechten staan hier los van. Mensen zijn geen dieren, dieren zijn geen mensen, dus die vergelijking kun je in feite niet eens maken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:03

Misja schreef:
Ik vind niet dat dat in deze discussie thuishoort, spijt me..
het gaat over de doodstraf/mensenrechten.. het wordt hier een beetje uit zn verband gerukt.. Dierenrechten staan hier los van. Mensen zijn geen dieren, dieren zijn geen mensen, dus die vergelijking kun je in feite niet eens maken.

fout misja. Mensen zijn OOK dieren.