Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:58

Hij vind het erg leuk om alles te ontdekken en vast te pakken, helaas voor hem vind zijn moeder het minder leuk als hij mappen uit de kast trekt en aan de computer knoppen gaat zitten.

Gaat hij richting kast/computer dan is 1 nee voldoende om niet richting kast/computer te gaan.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:25

heb geen kinderen maar denk dat een op boze toon/met zware stem uitgesproken "laat je dat" wel afdoende is.
als je normaal gesproken [tenminste lijkt mij] alleen lief tegen de baby praat zal dit al voldoende schrikreactie teweeg brengen.
en dat dan natuurlijk consequent volhouden zoals al eerder gezegd.
ik herinner me vaag dat mijn oma mij ook zo aansprak als ik iets deed wat haar niet beviel, en ik doe het ook met mijn beesten Tong uitsteken, vind het ook duidelijker als alleen "nee", in wat meer woorden kan je een duidelijker intonatie neerleggen als in één kort woordje.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:12

Shadow0 schreef:
Kafue: je voorbeelden zijn niet echt goed gekozen. Het belangrijkste bij opvoeden is namelijk duidelijk en consequent zijn, en als ik de verhalen zo lees, is daar niet echt sprake van. Dus wat wil je ermee laten zien?

Dat mijn kennis ook om het hardste riep ik ga mijn kinderen nooooooiiiiit slaan slaan is een uiting van onmacht. En daar mee wilde ik illustreren dat die kinderen maar heel slecht terecht zijn gekomen.

Ik zelf ben consequent genoeg wil met de kleine ook best praten maar standaard ik discussieer niet met een kind klaar.
En ik ben de baas, daar is niets mis mee dat is gewoon weten waar de grens is. Net zoals je een weiland met schrikdraad afzet zet grenzen voor mijn kind.

En standaard deel ik ook heus geen tikken uit, maar als de kleine tikt krijgt ze hem terug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:37

Even over dat dreigen........ ALS je dreigt met een sanctie, voer dat dan ook uit Lachen

heel veel ouders dreigen met gekke sancties die niet uitvoerbaar zijn (ik heb bijvoorbeeld met mijn ex een hele ruzie gehad omdat hij tegen Sanne zei, toen ze een jaar of 3 was "als je dat nog een keer doet dan hang ik je ondersteboven in de WC pot" STEL he STEL dat ze het nog een keer gedaan had...... dan had hij zijn dreigement moeten uitvoeren anders leert het kind dat dreigen geen inhoud heeft Lachen

Ik kan rustig zeggen als ze te ver gaat... "als je nu niet ophoud dan krijg je een skup onder de kont" en ze weet dat als ze dan doorgaat dat ze die ook echt krijgt.

Ik heb ook zo een hekel aan kinderen die door gesprekken heen aandacht eisen van pa of ma........ zit je te praten komt dreumes met een heel verhaal erdoor heen...... eist alle aandacht op! Vreselijk vind ik dat.

Het zinnetje "als grote mensen praten, heb jij pauze" zit er gelukkig bij Sanne goed in.....

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:41

faye schreef:
Ik weet prima wat je ermee bedoelt, maar het blijft feit dat ouders zich daaraan vergrijpen als ze geen andere middelen meer hebben of weten.

precies, tikken (hard of zacht) zijn een teken van zwakte! Er zijn best momenten dat het erg moeilijk is om er niet in te trappen, in die valkuil, maar je moet het niet gaan goedpraten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:47

nee blijven zeveren tegen je kind, dat is goed te praten..
Snappen ze echt geen hol van...zeker niet omdat het vaak gaat niet doen dit anders...maar nooit anders...
Net als Kim en kafue heb ik zoiets, geen discussie..klaar, luisteren.

Ik zie ook mensen, oh wil jij je rode trui niet
Nee de blauwe
Ja maar die zit in de was doe toch maar je rode aan
neeee blauwe...hup blauwe uit de was
Ja daaag....de rode gaat aan...punt.
En zo met alles
Heel raar dat de fam van me die niet gaat staan miepen tot nu toe wel de fijnste kinderen hebben...die in discussie gaan van die brutale die idd overal door kleppen...

En op een vraag eerder in te gaan, nee je hoeft niet harder te gaan meppen...maar rare fam en vrienden heb ik, die gene die tikken op de vingers, daar is geen 1 kind die dat als grapje heeft gezin...niet 1...

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:55

Wat misschien nog te weinig benadrukt is door de mensen die zich verzetten tegen de tik, skup, mep of oplawaai, is dat de focus van je opvoeding niet moet liggen op bestraffen, maar op belonen wat kinderen goed doen.

Het centrale idee is "verkeerd gedrag verdient geen aandacht, maar goed gedrag des te meer". Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die alleen verkeerd gedrag bij hun kinderen opmerken. Hoe ze daar dan mee omgaan (door te negeren/afzonderen, of door een tik te geven, of door weet ik wat allemaal), is één ding. Maar als je niet kan opmerken en verwoorden wat een kind goed doet, dan kom je nergens, met geen enkele methode.

En zoals al eerder eens gezegd is, vind ik het een waardevol doel om je kinderen meer te leren dan enkel wat een ander goed en slecht vindt. Je aan de wet houden is één ding, maar op een respectvolle manier kritisch kunnen nadenken over bestaande wetten, is een stukje knapper. Dat kunnen niet zoveel mensen.

(hihi, bij het typen van dit berichtje heb ik zelf al 100 manieren bedacht waarop jullie mijn woorden kunnen verdraaien. Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:56

Ik ga ze niet verdraaien, want ik vind het zeker waar Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:05

Ik ben het er ook heel erg mee eens Lachen Lachen ik kan altijd enorm van Sanne haar reactie genieten als ik zeg dat ze zich goed gedragen heeft, dat ze lief is geweest of dat ze iets heel goed heeft gedaan...... Dan zie ik het mieppie stralen Lachen en dan ben ik heel blij Lachen

Ik hoef gelukkig haast nooit boos te doen tegen haar, en ik mag haar gelukkig heel veel belonen........

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:12

Kafue schreef:
Dat mijn kennis ook om het hardste riep ik ga mijn kinderen nooooooiiiiit slaan slaan is een uiting van onmacht. En daar mee wilde ik illustreren dat die kinderen maar heel slecht terecht zijn gekomen.

Dat is een redenatie van 'een koe heeft 4 poten, dus alles wat 4 poten heeft is een koe'.

Ik kan ook verhalen van ouders die hun kinderen mishandelen aanhalen, die als argument gebruiken dat je kinderen niet te soft moet aanpakken, maar dat verpest de discussie. Niet iedereen die een tik geeft, slaat een kind halfdood, en niet iedereen die tegen slaan is, laat een kind alles maar doen wat het wil.

Het gaat niet om die extremen, die kunnen we allemaal zien op tv, als we daar behoefte aan hebben. Het gaat juist om dat middengebied: dat je WEL prima grenzen kunt stellen, duidelijk kunt zijn, goed op kunt voeden etc zonder ooit een tik uit te delen.

Overigens ben ik het geheel met Visje eens (en ach, iemand die mijn volledige visie wil hebben vist maar een oud topic hierover op): het draait niet alleen om die ene situatie. Stel dat een kind (ouder dan 13 maanden overigens) uit aandachttrekkerij de bloempotten omgooit, dan zou ik niet alleen naar die situatie kijken en ingrijpen, maar veel meer ook proberen te voorkomen dat het een volgende keer zover komt. Dat kan op veel manieren: door zo'n situatie te voorkomen of door eerder een strengere grens te trekken, door eerder iets positiefs ter afleiding in te zetten of juist door een kind te leren hoe het zich in zo'n situatie wel moet gedragen, etc.

Het gaat niet alleen om die ene situatie waar het uit de hand loopt, maar om het geheel. Dat kun je niet los zien van elkaar.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:23

gewoon terughappen. Ik was vroeger ook een bijter en schijnbaar heeft dat bij mij geholpen. Bij mij was het wel iets anders aangezien ik langer in de bijtfase bleef door mijn shisis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:28

over wel of geen tik: als een kind niet door een tikje niet uit zijn bui kan worden gehaald, heeft het geen zin om het dan nog eens te doen. Ene kind is het andere niet. De een heeft baat bij een time-out, de ander heeft aan alleen 'nee' genoeg en voor een aantal is een tikje op de vingers al voldoende om te corrigeren. Het gaat bij het tikje puur om het schrik effect, om het kind uit zijn irritante bui te halen en te waarschuwen: en nu moet je op mij letten! Het gaat niet op de pijn (want een tikje op de billen of vingers doet echt geen pijn... je schrikt er meer van)

Ik weet van mijzelf dat ik wél de juiste reactie gaf op een tikje: ik hield direct op met mijn vervelende gedrag. Mijn neefje reageert juist niet op een tikje, dus daar doen wij het ook niet bij.
Als ouder merk je snel genoeg welke straf effect heeft en welke niet. Niet alle kinderen reageren op een goed pedagogische babbel met pa en ma Clown

Wat bijten betreft is dat net zo: ene baby stopt direct nadat hij/zij 1 keer is terug gebeten, terwijl de ander stopt als je hem/haar direct op de grond zet. Goed/slecht is er gewoon niet bij normale discipline.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:20

Merle beet mij ook steeds een tijdje terug, het leek wel of zij het deed van "mama ik kan je wel opvreten" maar dat deed natuurlijk gigantisch zeer! Nu is ze soms ook bezig met knijpen enzo. Ik zeg op strenge toon "nee" en zet haar dan een eindje van mij af, zodat ze er even niet bij kan (bijv. als ze op de commode zit, gewoon een klein stukje). En dat herhaal ik dan 10x als het nodig is, maar meestal hoeft dat niet.

Volgens mij snappen ze een tik ofzo zo klein nog niet, maar ik laat me ook niet bijten/knijpen! Maar ik moet zeggen, ik vind eht soms wel moeilijk hoor, ze worden groter en halen weer nieuwe dingen uit, soms moet ik echt even nadenken van "hoe reageer ik hier nou weer op???"

We hebben nu de fase dat je ineens in de hoek van de kamer "neejneejneejneej" hoort en daarachteraan het vrolijk ratelen van de hydrokorrels uit de plantenbak... (die ze dan wel weer helpt opruimen, dat moet ik d'r nageven Knipoog)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:36

WowAmigo schreef:
We hebben nu de fase dat je ineens in de hoek van de kamer "neejneejneejneej" hoort en daarachteraan het vrolijk ratelen van de hydrokorrels uit de plantenbak... (die ze dan wel weer helpt opruimen, dat moet ik d'r nageven Knipoog)

Fijn he, wij hebben een kattebak Ziek
Maar dat is offtopic.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:56

Opvoeden is niet makkelijk en soms ook niet leuk. Soms is het lachen terwijl je eigenlijk moet huilen of serieus moet blijven en soms is het even slikken en tot 10 tellen.
Maar bovenal is het omdat we er voor gekozen hebben een uniek individue te trainen om mee te draaien in de maatschappij. En op welke plaats je dat individue wilt plaatsen is aan jou niet aan een ander.
De maatschappij zit echter niet te wachten op raddraaiers, ja maar roepers, agresievelingen en dergelijke daarom moeten we onze taak zo goed mogelijk uitvoeren.
Dat betekend dat we nu al gezag moeten uitoefenen en dat we nu al regels moeten stellen waaraan de koters zich moeten houden want als je later je brood moet gaan verdienen moet je dit weten en dit aan kunne.
Daarom stel ik de regels, leer ik mijn kind met twee woorden te spreken, zich te gedragen zoals het in mijn ogen behoort, op tijd te komen en dergelijke.
En daarom is mijn motto ook als je echt echt niet wilt luisteren moet je maar voelen en dat kan hetzij met een tik, een boos woord of een uitgevoerd dreigement zijn.
En gelukkig is ze dermate doordrongen van het gezag dat het meestal bij een boos woord kan blijven.
En van die drie tikken die ze in vier en half jaar heeft mogen ontvangen wordt ze niet slechter alleen maar beter.

Helaas zijn er mensen die hun kinderen van de tigste etage van de bijenkorf gooien, dood maken, mishandelen en misbruiken en dat beste mensen vind ik heel heel erg en die mensen hebben tekort geschoten. Maar er zijn ook mensen die toestaan dat hun kind zich misdraagt dat is ook heel erg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:18

Ik zeg altijd tegen Sanne als ze loopt te zeuren omdat ze zelf haar ontbijt moet maken, zelf haar schooltas moet pakken en zelf haar lunch moet maken............. Schat, ik heb slechts een taakje in mijn leven......... en dat is ervoor zorgen dat jij een leuke, zelfstandige vrouw wordt die goed voor zichzelf kan zorgen.

Ik ben niet haar vriendinnetje, ik ben haar moeder.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:29

Ik kan het volledig met je eens zijn Kafue!
En KiWiKo, dat vind ik een leuke kijk op de zaken!

Maar het is idd soms niet makkelijk, je moet continue nadenken hoe je zelf wilt reageren en wat je wil bereiken etc. Ik probeer heel bewust te zijn in mijn reacties, soms moet dat ook, want als ik bijvoorbeeld gebeten word is mijn primaire reactie (AUW!)soms wel wat ruiger dan ik wil! Gelukkig kan ik me wel beheersen, maar dat soort situaties zijn dus wel wat lastig om snel goed te reageren!

't is misschien een heel stomme vergelijking, maar ik merk wel dat ik mijn gedrag naar paarden doortrek naar mijn kind. Ik roep de hele dag door "goedzoooooo!" zowel naar kind als paard, haha, dus veel goed gedrag belonen. Kost me geen enkele moeite want dat deed ik blijkbaar bij mijn paard ook, vind ik wel grapppig. Verder ben ik wel consequent denk ik, soms kunnen dingen gewoon niet, punt. Jammer dan, dame!
Soms denk ik wel eens dat die paardenervaring mij wel voordeel geeft, mijn zus bijvoorbeeld die kan lang zo consequent niet zijn als ze wel wil, ik heb geleerd dat consequent zijn leukere paarden oplevert (en ik hoop ook een leuker kind dat wel andere dingen dat Pizza, Patat en Pannekoeken eet om nog maar een opvoedprobleempje aan te stippen, haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:35

Ik denk ook wel dat dat voordeel heeft Ja

Als ik kijk in mijn omgeving..de mensen die al een bijna nooit luisterende hond of paard hadden, hebben dat probleem ook met de kids.

Diegene die vrijwel geen lastige dieren hadden, hebben dat ook minder met de kids

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:40

Precies Lachen Lachen ik heb van het opvoedden van paarden heel veel geleerd en dat sluis ik nu door naar het opvoeden van mijn kind Lachen

En ik heb altijd eerlijke, brave, vrolijke paarden afgeleverd..... en ik heb ook een braaf, eerlijk, vrolijk kind Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:41

Toen mijn hond nog pup was en het eerste jaar, ik werd er gek van en absoluut niet luisteren, tergend gedrag. Ik was de hele dag bezig met verbieden en opvoeden. Geen respons hij maakte er gewoon een spelletje van en ging zijn vervelende gedrag herhalen en herhalen, dikke pret had hij.

Toen gaf ik het op, negeerde hem, deed mijn dingen in het huis en als hij ineens iets braafs deed, beloonde ik hem heel duidelijk en toen had ik aandacht. Ben heel de dag alle goede dingen aan het belonen geweest en binnen een mum van tijd had ik een brave hond, met natuurlijk af en toe uitschieters. haha, braaf zijn brengt aandacht en beloning op en dat is veel leuker Clown

Misschien iets voor je kindje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:44

Precies Russel, en dat is heel watr vriendelijker dan een tik of een schop Knipoog

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:52

@kafue,
ik werk nu ongeveer 8 jaarmet die raddraaiers waar jij het over hebt...het merendeel daarvan is opgevoed met te strenge begrenzingingen,tikken en "het goede" voorbeeldzelf dus (de andere helft is grenzeloos opgevoed). Als jij als ouder het voorbeeld geeft om te tikken,is dat ook wat je overbrengt. En of ze er beter van worden?? nou wat ben ik dan een slecht mens(opgevoed zonder tikken). Knipoog

En waarom ik me druk maak om nmensen die nog steeds denken dat consequent zijn hetzelfde is als af en toe een mep uitdelen?? ER ZIJN ALTIJD ALTERNATIEVEN die hetzelfde positieve effect bereiken!!! vraagt wel wat van je creativiteit en inlevingsvermogen. In dit geval: het gedrag wat ze nu doet,mag haar niets positiefs opleveren. Nee zeggen,even afstand van de situatie en benoemen dat jullie samenkunnen spelen als ze niet bijt..........
STOP direct de situatie, bevestig ze (speciaalvoor kiwoko,je negeert dus niet de persoon want jebenoemt wat ze doen) dat je het gedrag wat ze doen, niet goed vindt en leg uit waarom(leren ze inleviingsvermogen te ontwikkelen). Geef aan wat je WEL wilt zien en beloon direct als ze dat goede gedrag laten zien....dit Haha! hun heeeeeele leven consequent herhalen

of zoiets

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:58

Belonen is ook veel leuker dat geef ik toe, roep zelf ook de hele dag goed zo, keurig, perfect, duim omhoog. En consequent zijn is heel belangrijk.
Eigenlijk verschilt een kind opvoeden niet zo veel van paard of hond. Maar als een paard jou bijt, wat doe je dan? Kijk eens in de natuur, hoe wijst moeder hond of paard haar kind terecht.
Niet vriendelijk hoor tenminste die ik ken niet.
En okee de hond negeer ik op het moment ook wel eens of het is hierrrrrr en zit en wachten, is het spelletje ook voorbij.
Opvoeden is en blijft moeilijk, intensief. Maar die armpjes om je nek, die dikke kus en dt lieve neusje met de woordjes mama ik vind je lief...........................

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:01

ik vind wel een verschil zitten tussen mens en dier, wij hebben meer de mogelijkheid om onze kinderen op te voeden met bhv taal,ook al is dit maar 7 procent. En hebben wij en kinderen een ontwikkeling in geweten en inlevingsvermogen en de uitgebreide mogelijkheid om abstracte verbanden te gaan leggen. daarom vergelijk ik eigenlijk mijn dieren niet met de kids.
Non verbaal gebruiken we eigenlijk veelmeer,alleen zijn we soms vergeten hoe dit te gebruiken. BIJVoorbeeld niet zeggen je doet het goed en iets anders laten zien. Bij dieren vind ik dat je nog veel scherper moet zijn in je lichamelijke gedrag en situaties eigenlijk veel verder van te voren moet kunnen oppikken (maar jadaar komt onze beperking van non-verbaalgedrag lezen weer om de hoek). eigenlijk vind ik dit persoonlijk MOEILIJKER hoor,maar ja oefening baart kunst zeggen we dan maar. En op mijn manier probeer ik daar eigenlijk steeds hetzelfde te doen,leiderschap aannemen met grenzen,druk (lees niet slaan,ed) geven als iets niet gaat zoalsik wil en druk los als beloning. eigenlijk meer het conditioneren.....maar ja ieder zijn ding natuurlijk...leuk he kinderen en dieren Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:21

opvoeden is niet zo moeilijk Lachen echt niet........ opvoeden bestaat uit niks meer en minder dan een kind oprecht en eerlijk sturen naar het volwassendom

En dat betekend dat het kind moet leren te incasseren, te geven, te nemen en dat alles in een eerlijke manier.

Ik ben een enorm gevoelsmens, daarom kan ik ook goed met jonge paarden overweg. Ik denk niet na, ik reageer..... op mijn gevoel. Oprecht dus!

En dat, dat is wat een kind nodig heeft....... duidelijkheid, grenzen, vrijheid en hier en daar een leidraad.

Een kind een keer een tik geven is niet slech, ik heb ze ook gehad vroeger......... ben er niks slechter van geworden

Een kind ONTERECHT een tik geven hoef je maar een keer in je leven te doen........

Ik ben ook met mijn kind enorm van de beloning, ze doet het supergoed! maar gaat ze in de contramine.... dan heeft ze een probleem...... want nogmaals mijn taakje is mijn kind voorbereiden op het echte leven........

Als ik kijk naar de jeugd van tegenwoordig, dan ga ik bijna huilen....... hebben het alleen maar over rechten. ... er zijn nou eenmaal ook plichten in het leven, en er zal altijd een "baas" zijn, of dat nou in de werksfeer of prive ligt

Wen er maar aan....