Schulden en het incassotraject

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Schulden en het incassotraject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:36

Als werkgever ben je verplicht mee te werken aan een akte van cessie, hetzelfde voor een uitkeringsinstantie. Er is dus niets om mee akkoord te gaan of niet. Het bedrag zal overgemaakt moeten worden, dat zijn ze wettelijk verplicht. Een akte van cessie gaat ook mee naar de volgende werkgever, het is nl een overeenkomst tussen schuldeiser en schuldenaar en heeft niets te maken met de huidige werkgever.

Als je in het begin stadium van schulden zit en je tekent aktes van cessie dan snij je daar eigenlijk je eigen weg naar de schuldhulpverlening mee af.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:44

volgens artikel 50 ofzo van de uitkeringsnogwat mogen ze weigeren omdat een uitkering onvervreemdbaar is. Ik weet het niet meer exact ik zal het nog eens nalezen maar het komt er op neer dat ze mogen weigeren.
En het heeft wel degelijk te maken met de werkgever want die moet toch het accepteren (het uwv dan) en het dus mogelijk maken.

Maar voor zo veel mensen is schuldhulpverlening niet eens nodig dus waarom zou je het dan afsnijden?
Vind dat een beetje een rare conclusie.. als iedereen met schulden er maar vanuit ging dat ze ooit schuldhulp verlening krijgen of net zo lang daarop wachten dan waren nu alle banken failliet ...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:46

Een betalingsregeling treffen, danwel een betalingsregeling met een deurwaarder is altijd handiger dan een akte van cessie.

Heb er op het internet nog een stukje over gevonden:

http://www.sofin.nl/index.php?h=1&s=75

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:51

Punt is alleen dat mensen die een akte van cessie onder de neus geschoven krijgen blijkbaar al langere tijd hun betalingsverplichtingen niet (kunnen) nakomen. Het is dan wat naief gedacht om te denken dat deze schuld de enige is en dat dit opgelost is dmv een akte van cessie.

Dan kan de financieringsmaatschappij nog beter een automatische machtiging vragen, dat geeft de schuldenaar meer mogelijkheden als het allemaal niet past in het budget.

In praktijk zijn Nederlanders nog steeds een heel trouw betalend volk. Het is echt maar een minderheid die om de een of andere reden niet betaald.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:56

ja nou zo'n stukje dat kan bij wijze van spreken Jan Klaassen ook wel hebben kunnen getypt dit is gewoon een mening van iemand met bepaalde conclusies er uit. In feiten kan je nooit geen ene maandtermijnbetaling opheffen want je heb voor dat bedrag en dat maandtermijn getekend dat je die lening heb afgesloten dus hoe het ook zit, de bank hoort zijn geld gewoon terug te krijgen. Daarbij heb ik nog nooit meegemaakt dat er naast een loonbeslag ook nog een akte van cessie komt te staan of andersom. Als er al een schuldeiser is dan moeten we daar op wachten of onderling regelen om samen met de andere schuldeiser tot aan de bvv geld te halen. Dus die tekst uit de onderste alinea is gewoon echt pure bangmakerij, ik heb in de praktijk nog nooit meegemaakt dat mensen juist meer in financieele problemen komen door een cessie.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:00

Apple schreef:
Punt is alleen dat mensen die een akte van cessie onder de neus geschoven krijgen blijkbaar al langere tijd hun betalingsverplichtingen niet (kunnen) nakomen. Het is dan wat naief gedacht om te denken dat deze schuld de enige is en dat dit opgelost is dmv een akte van cessie.

Dan kan de financieringsmaatschappij nog beter een automatische machtiging vragen, dat geeft de schuldenaar meer mogelijkheden als het allemaal niet past in het budget.

In praktijk zijn Nederlanders nog steeds een heel trouw betalend volk. Het is echt maar een minderheid die om de een of andere reden niet betaald.

Ik weet niet wat jou verband is tussen het schuld en incassotraject en jou kennis hierover maar ik zou zeggen ga je er eerst maar eens wat meer in verdiepen o.i.d. in cessies voordat je de ene na de andere conclusie hier schrijft waarvan de helft niet klopt... Ik heb geen zin meer om na elk bericht weer jou te moeten corrigeren met een hele uitleg.
En als je bronnen naar voren haalt dan misschien een betrouwbare bron.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:08

Jouw praktijk is dan iets anders dan de mijne vrees ik en ook van de andere kant af.

Ik denk dat ik iets meer weet over schuldhulpverlening/WSNP en hoe financieringsmaatschappijen in praktijk handelen als er een akte van cessie bij is dan dat jij wellicht denkt Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:11

Dat kan ik hieruit dan niet echt opmaken, dat jij een andere mening over of een cessie goed of slecht moet zijn alà ik denk dat dat vooral te maken heeft met aan welke kant sta jij met werk.. Maar sommige dingen die jij op noemt zoals dat het UWV niet mag weigeren en dat een schuldeiser niet weet of er nog andere schuldeisers zijn en over die bvv is gewoon niet waar ..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:16

Helaas is dat in de praktijk wel waar.

Vaak genoeg gezien dat mensen door aktes van cessies onder de bvv kwamen, verder in de problemen kwamen, in de WSNP het niet opgeheven kon worden.

Heb je wellicht wetteksten waaruit blijkt dat een akte van cessie niet onder de bvv mag komen? Dat het UWV niet hoeft mee te werken? De praktijk laat nu op dit moment nl een volkomen ander beeld zien.

Ja, er zijn uitkeringsinstanties (sommige sociale diensten) die weigeren mee te werken aan een akte van cessie, maar dat is eigenlijk meer een soort van 'poot stijf houden'. Echt wettelijk zouden ze gewoon die afdracht moeten doen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:37

Sinelia schreef:
Zeker beter beslag op je loon dan een akte van Cessie. Een akte van Cessie blijft er altijd op tot dat alles betaald. Een schuldregeling maakt dat niet ongedaan, en volgens mij de WSNP ook niet. Ik adviseer mensen altijd nooit een akte van Cessie te tekenen.

Goh, nog niet op mn werk gehoord, een akte van Cessie.
Graag een kleine uitleg! Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:40

Een akte van cessie is het broertje van de automatische machtiging, alleen dan met dat verschil dat de automatische machtiging door beide partijen opgezegd kan worden en de akte van cessie alleen door degene die het geld ontvangt.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:51

Apple schreef:
Als werkgever ben je verplicht mee te werken aan een akte van cessie, hetzelfde voor een uitkeringsinstantie. Er is dus niets om mee akkoord te gaan of niet. Het bedrag zal overgemaakt moeten worden, dat zijn ze wettelijk verplicht. Een akte van cessie gaat ook mee naar de volgende werkgever, het is nl een overeenkomst tussen schuldeiser en schuldenaar en heeft niets te maken met de huidige werkgever.

Als je in het begin stadium van schulden zit en je tekent aktes van cessie dan snij je daar eigenlijk je eigen weg naar de schuldhulpverlening mee af.

een akte van Cessie kan niet via de werkgever. dat is een akte tussen de schuldenaar en de schuldeisers.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:03

Thanks Apple! Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 14:57

Sinelia schreef:
Apple schreef:

een akte van Cessie kan niet via de werkgever. dat is een akte tussen de schuldenaar en de schuldeisers.

Dat klopt, maar als werkgever krijg je een afschrift van de akte van cessie die de schuldenaar (dus jouw werknemer) heeft getekend met de eis hier aan mee te werken. Je bent ook verplicht om dit door te voeren in de salarisadministratie.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:53

__KELLY schreef:
ja nou zo'n stukje dat kan bij wijze van spreken Jan Klaassen ook wel hebben kunnen getypt dit is gewoon een mening van iemand met bepaalde conclusies er uit. In feiten kan je nooit geen ene maandtermijnbetaling opheffen want je heb voor dat bedrag en dat maandtermijn getekend dat je die lening heb afgesloten dus hoe het ook zit, de bank hoort zijn geld gewoon terug te krijgen. Daarbij heb ik nog nooit meegemaakt dat er naast een loonbeslag ook nog een akte van cessie komt te staan of andersom. Als er al een schuldeiser is dan moeten we daar op wachten of onderling regelen om samen met de andere schuldeiser tot aan de bvv geld te halen. Dus die tekst uit de onderste alinea is gewoon echt pure bangmakerij, ik heb in de praktijk nog nooit meegemaakt dat mensen juist meer in financieele problemen komen door een cessie.

* sorry, kom ook binnenvallen, zie dit topic voor het eerst..*

Het gebeurt wel degelijk dat een akte van cessie en een beslag naast elkaar lopen en dat mensen onder de bvv komen te zitten.
Het is tijdens een minnelijk traject afhankelijk van de goodwill van de betreffende schuldeisers of ze bereidt zijn om te akte te stoppen om de regeling te laten slagen. De ene keer wel, de andere keer niet is de ervaring.
Wel is het zo dat sinds januari 2008 het gemakkelijker is om een dwangakkoord minnelijk op te zetten waardoor de schuldeiser alsnog gedwongen wordt om akkoord te gaan en de akte van sessie alsnog wordt stopgezet.

Binnen de WSNP is de schuldeiser verplicht om de akte van sessie stop te zetten, hier is geen vrije keuze in.
In de faillissementswet staat duidelijk vermeld dat alle schulden (muv CJIB Strabis en Terwee en IBG langlopende leningen) onder de WSNP vallen.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:45

Is er hier iemand die mij kan helpen met wat vragen over spullen die bij mijn vriend staan en van mij zijn, aangezien er een deurwaarder achter hem aangestuurd(en er is wel meer aan de hand). Zoja pb mij alsjeblieft even :)

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:18

Je hebt een PB van me :)

Voor het algemeen, als je aankoop bonnen hebt van de roerende zaken moet je deze aan de DW overleggen als bewijs dat de spullen niet van jou zijn en er dus geen beslag op kan worden gelegd. Heb je geen bewijsjes, dan zullen alle roerende zaken die tijdens de beslaglegging aanwezig zijn worden opgenoteerd door de DW.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:13

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:52

Is het bovenste rijtje in de beginpost verplicht voor de verkopende partij? (zie mijn topic, het is nogal een verhaal!)
Dus dat ze eerst brieven moeten sturen enz.
Bij mij komt het erop neer dat ik een keer een telefoongesgrek heb gehad, toen is gevraagd of ik het geld wilde storten, ben het toen vergeten, 3 weken later ligt er een brief van een incassobureau in de bus.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:52

En, hoe zit het dan met je BKR registratie?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:25

Bovenste rijtje is niet verplicht, ze kunnen ook direct naar een incassobureau stappen. Dat is niet gebruikelijk echter, hangt van de verkoper af.

BKR registratie heb je vooral als het gaat om telefonie abonnementen, leningen.