dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:41

janouk schreef:
Nederlands is echt een moeilijke taal met heel veel spellingsregels en nog veel meer uitzonderingen daarop.

Frans ook daar heb ik altijd op gevloekt, engels had ik altijd goed maar dat mocht ik ook mondeling doen tot er een andere leraar (ook zo een moeilijk woord) kwam. Eerst 96 dan 30 ze hield geen rekening met spelfouten Koe

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:36

Esmeralda schreef:
Nou wat jij heb, heeft mijn zoon dus ook. Dat heet dysorthografie=niet kunnen spellen. Maar wel weer goed kunnen lezen.
Het maakt bij hem helaas nog niet uit, of hij nu veel of weinig oefent. Wat er deze week word ingestampt is hij volgende week weer kwijt. De leraar op school heeft maar een klein beetje aandacht gegeven aan de trema,s en dubbele punten ect. Want hij plaatste ze te pas en te onpas Clown Dat programma wat opleest wat je schrijft, werkt dus bij hem niet. Mede omdat de computer simpelweg de woorden niet herkent.
Engels is al helemaal een ramp, hij hoeft het nu niet meer te schrijven, als hij maar weet wat het betekend, dus mondeling. Wij hebben wel een super goed programma daarvoor op de pc
http://www.wrts.nl dat werk heel goed.
Maar het blijft gewoon moeilijk.

Lezen kan ik helaas ook niet goed, alleen als de achter grond een ander kleur heeft lukt het me wel beter.
Bv Blauw of groen.
Op een witte achter grond kan ik simpel weg niet lezen.
Omdat wit voor mij druk is (klink mischien vreemt)
Op een gekleurde achter grond heb ik veel meer rust.
Alleen als ik moet schrijven maakt het niet uit of ik een witte of een gekleurde achter grond heb dat is het en blijft het moeilijk.

Ik heb gelukkig het geluk gehad dat ik al mijn examen vakken mondeling mocht doen zelf wiskunde.
Ander had ik volgens mij nooit mijn diploma's gehaalt.
Gelukkig word er steeds meer bekent en komt er steeds meer begrip maar toch heb je er altijd weer mensen bij lopen die moeilijk blijven doen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:04

tijdens zijn test was het woord groen in rood geschreven op een blauw vel ( snappen jullie het nog) het heeft een poos geduurt voordat hij door had wat er stond.
Ik zeg meestal tegen hem, joh jij schrijft oud hollands dat is ook heel knap. Want vaak lijken de woorden daar op.

Heb jij ook van stickers die je bovenaan een blad kan plakken dat je dislexie heb?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:55

janouk schreef:
Nederlands is echt een moeilijke taal met heel veel spellingsregels en nog veel meer uitzonderingen daarop.

En een spelling die elke zoveel jaar veranderd. Weet ik net alle regels toe te passen, kan ik weer overnieuw beginnen... (Ik zit al vanaf groep 4 spellingsregels te stampen)

Ik las nog ergens een reactie dat 'dyslecten hebben de proefwerken makkelijker.' Dit is dus écht niet waar. In mijn geval heb ik een proefwerk op A3 formaat, op wit papier en per lesuur een kwartier extra tijd. Dat proefwerk is gewoon de vergrote versie van het proefwerk wat de anderen ook hebben. Dit heeft dus helemaal niks te maken met het 'makkelijker maken voor dyslecten.' Ik heb gewoon dezelfde vraagstelling. Verder werd ik ook hetzelfde behandeld tijdens een proefwerk. (Geen woordenboek, behalve bij het examen dan)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:48

Hmm.. Tijdens mijn HTS had een studiegenoot ook een briefje die extra tijd opleverde. Bij de korte/ makkelijkere proefwerken was ze als eerste klaar (ook die met hele lappen tekst!). Bij de proefwerken waar we állemaal in tijdnood kwamen met veel en lange sommen, daar maakte ze dankbaar gebruik van haar extra tijd om de laatste sommen nog af te kunnen ronden..

Dit is dan weer het andere uiterste, maar die heb je dus ook..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:57

het enige voordeel is ; extra tijd, uitvergroot, en misschien iemand die de tekst voor je voorleest. Dat is het enige. Maar het word je niet makelijker gemaakt, je krijgt gewoon hetzelfde examen als de rest van je klas

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:26

Bienotje schreef:
Hmm.. Tijdens mijn HTS had een studiegenoot ook een briefje die extra tijd opleverde. Bij de korte/ makkelijkere proefwerken was ze als eerste klaar (ook die met hele lappen tekst!). Bij de proefwerken waar we állemaal in tijdnood kwamen met veel en lange sommen, daar maakte ze dankbaar gebruik van haar extra tijd om de laatste sommen nog af te kunnen ronden..

Ik heb ook heel vaak mijn extra tijd niet nodig hoor. Maar komt soms ook doordat ik vrij snel schrijf ect. Én ik niet altijd extra denktijd nodig heb voor het antwoord op die vraag. Daardoor ben ik bijna altijd wel (ruim) op tijd klaar. Behalve bij het zelf schrijven van hele teksten zoals Nederlands betogen, Engelse of Duitse brieven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:52

Esmeralda schreef:
katiavl schreef:
Kan ik geloven, maar het zit in de simpele dingen. Het probleem is je moet ze maar vinden, en aan die manier heb ik nooit gedacht.
Ik heb ook veel problemen bij zij of zei.

dat is makelijk op te lossen
zij = vrouwlijk
zei= dat er iets gezegt word

maar het blijft gewoon lastig hoor, heel dat spellings gebeuren

Die onthou ik met dat hij ook met lange ij is
Dus ook de vrouw er van Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:18

A_lette schreef:
Bienotje schreef:

Ik heb ook heel vaak mijn extra tijd niet nodig hoor. Maar komt soms ook doordat ik vrij snel schrijf ect. Én ik niet altijd extra denktijd nodig heb voor het antwoord op die vraag. Daardoor ben ik bijna altijd wel (ruim) op tijd klaar. Behalve bij het zelf schrijven van hele teksten zoals Nederlands betogen, Engelse of Duitse brieven.

Haha, ik blijf het toeval vinden dat zij alleen gebruik maakte van die extra tijd als iedereen in tijdnood kwam met een proefwerk Knipoog O ja, en toevallig dat zij vaak wel aan de laatste som toekwam dan terwijl de rest niet het hele proefwerk heeft kunnen afronden Clown

Mijn studie was trouwens technische, die bestond uit het rekenen aan toepassingen en dus weinig Nederlands lezen/ schrijven of veel tekst.

In die zin voelde ik mij wel benadeeld door haar extra tijd. Maar naar ik hoop lijkt dit op een uitzonderlijk geval, ik kan me voorstellen dat extra tijd bij proefwerken in geval van dyslexie bij veel mensen ook echt wél terecht is.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 11:10

Met wat hulp van mijn moeder schrijf ik nu deze texst.
Moet zeggen dat ik me door veel mensen niet gewenst voel op bokt.
En oordeel niet zomaar.
Ik doe mijn best meer kan ik niet doen
Besef wel dat somige mensen me behoorlijk kwetsen.
Als ik het beter zou kunnen zou ik dat natuurlijk met veel plezier doen.
Want leuk is het zeker niet hoor om altijd verbeterd te worden bij alles wat je schrijf als er iemand mee kijk.
Moes het effe kwijt.
En voor de mensen met het begrip ,heel erg bedankt liefs sabrina

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:13

Kijk, nu heb je net geschreven zoals je normaal doet. Maar in het begin en einde een punt. Dat kan je toch ook Lachen is mischien niet echt nederlands correct. Maar maakt het makkelijker voor mensen om te lezen, en goed voor jou om te oefenen.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:15

sabrinaboer schreef:
Met wat hulp van mijn moeder schrijf ik nu deze texst.
Moet zeggen dat ik me door veel mensen niet gewenst voel op bokt.
En oordeel niet zomaar.
Ik doe mijn best meer kan ik niet doen
Besef wel dat somige mensen me behoorlijk kwetsen.
Als ik het beter zou kunnen zou ik dat natuurlijk met veel plezier doen.
Want leuk is het zeker niet hoor om altijd verbeterd te worden bij alles wat je schrijf als er iemand mee kijk.
Moes het effe kwijt.
En voor de mensen met het begrip ,heel erg bedankt liefs sabrina

Ik begrijp wat je bedoeld, echt waar. Maar je zegt dat je moeder je helpt, vervolgens heb je wel het woord moes de t vergeten. Vind ik niet erg, maar wordt je dan echt geholpen, dan neem je toch ook meer moeite? Mensen die er niets aan kunnen doen en geen hulp krijgen kunnen er niets aan doen, maar jij had hulp en nog maak je fouten. Komt dat dan ook door de dyslexie? Ik bedoel dit totaal niet aanvallend hoor, en het is zeker niet alleen aan jou gericht maar ik vraag het me af.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 11:27

ik vraag haar wat einde zin is en soms effe te kijke dus wel degeljik hulp ik woon op mezelf
en pas weer alleen me moeder kom zo nu en dan effe buurte maar ik heb hier geen zin meer in
laat me lekker reageeren op topiks en negeer mijn fuoten alvast bedankt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:28

sabrinaboer schreef:
Ik vraag haar wat einde zin is en soms effe te kijke dus wel degeljik hulp ik woon op mezelf.
En pas weer alleen me moeder kom zo nu en dan effe buurte maar ik heb hier geen zin meer in.
Laat me lekker reageeren op topiks en negeer mijn fuoten alvast bedankt!

Je zet enters waar je zin stopt heb even een voorbeeld gegeven, en dat ziet er voor andere al heel wat beter uit Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:33

Complimenten, want je tekst met punten en komma´s is echt een mooie verbetering. Zo snappen anderen beter wat je bedoelt in je tekst en zo denk ik dat misverstanden minder zullen voorkomen. Knipoog

Ladyelmira, ik vind je post weinig tactvol. Je moet ergens beginnen en direct verwachten dat alle volgende teksten taalkundige hoogstandjes worden is ook nergens voor nodig. Dat Sabrina, samen met haar moeder uren kwijt is aan haar reacties om ze perfect foutloos te krijgen hoeft ook niet. Het zou fijn zijn als ze blijft proberen om deze voor anderen leesbaar en begrijpelijk op te schrijven, zoals vorige post met punten en komma´s Knipoog

P.s. begreep ik ook niet eerder dat bij Sabrina in haar familie dyslexie veelvoorkomend was, misschien dat dat er deels mee te maken kan hebben?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:35

katiavl schreef:
sabrinaboer schreef:
Ik vraag haar wat einde zin is en soms effe te kijke dus wel degeljik hulp ik woon op mezelf.
En pas weer alleen me moeder kom zo nu en dan effe buurte maar ik heb hier geen zin meer in.
Laat me lekker reageeren op topiks en negeer mijn fuoten alvast bedankt!

Je zet enters waar je zin stopt heb even een voorbeeld gegeven, en dat ziet er voor andere al heel wat beter uit Lachen

Nou dat is niet helemaal waar hoor. Mijn zoon begint zijn verhaal ook met een hoofdletter, zet een punt waar het hem uitkomt, en begint weer ergens met een hoofdletter. We zijn nu bezig dat wanneer hij denk dat hij iets opnieuw wil schrijven, dat hij dan met een hoofdletter begint. Worden soms hele rare zinnen Clown Blijft gewoon mega lastig. Maar ach ook hij komt er wel, het zij wat met een omweg Bloos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:38

Esmeralda: kan je zoon wel praten in zinnen dan?

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:43

Er zijn erg goede en effectief gebleken programma's om mensen met dyslectie te helpen (bv. Lexie voor kinderen).

Maar je moet er zeker wat in investeren. Maar het idee dat dyslectici er niks aan kunnen doen klopt volgens mij dan ook niet. Ze kunnen er inderdaad helemaal niks aan doen dat ze dyslectisch zijn (het is een "afwijking" in de hersenen, maar wisten jullie dat deze "afwijking" ook weer een kwaliteit kan zijn? Bij veel dyslectici is de differentiatie van de hemisferen kleiner. Dus het verschil tussen de rechter- en linkerhersenhelft kleiner dan bij gewone mensen. Plus een snellere verbinding tussen de twee hersenhelften. Dus niet alleen nadelen Knipoog ). Maar je kunt jezelf zeker wel trainen in het lezen en schrijven. Ook dyslectici kunnen uiteindelijk gewoon lezen en spellen. Het kost alleen veel meer moeite!

In onderschrift vermelden dat je dyslectisch bent vind ik trouwens wel een goede manier. Dan zullen de medebokkers toch eerder begrip hebben voor evt. spelfouten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:44

Esmeralda, sabrina zet enters Lachen

Heb al gezecht, in het begin is nederlandse corectheid niet nodig, denk ook niet dat ze het hier van je verlangen. Maar als sabrina zoals ze nu schrijft, vooraan en achteraan een punt zet, maakt het veel makkelijker leesbaar. En zo oefent ze ook Lachen

Ik zet ook een punt waar ik denk dat deze hoort te staan, maar oefenen is de kwestie, en daar hoort opgeven helemaal niet bij Lachen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:54

Shadow0 schreef:
Esmeralda: kan je zoon wel praten in zinnen dan?

Waar slaat dit nu weer op
Natuurlijk kan hij praten
Hij kan buiten gewoon goed lezen
Hij kan enkel niet spellen, wel schrijven, alleen de letters ziten niet altijd op zijn plek Clown
vergeet er ook wel een paar. Zet punten waar hij denkt dat ze horen. Zet hoofdletters
waar hij denkt dat ze goed staan. Hij weet dat namen, plaatsen , steden met een hoofdletter moeten beginnen. Hij is letterlijk woordblind. Wat de leraar de ene week hem leert, is hij de andere week vergeten. Rijmpjes om letters toe te passen, slaat hij niet op. Spellingsregels blijven niet hangen.
Ga zo maar door. Je wil niet weten hoeveel tijd/energie erin gestoken is. Hoeveel boosheid, verdriet, onmacht het kost.Zo je best doen en nog lukt het niet.
En het wonderlijke is, zijn cito/entree toets heeft hij bovengemiddelt gemaakt Haha! Hij had een uitval op spelling Vork

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:57

nikkigioa schreef:
Er zijn erg goede en effectief gebleken programma's om mensen met dyslectie te helpen (bv. Lexie voor kinderen).

Maar je moet er zeker wat in investeren. Maar het idee dat dyslectici er niks aan kunnen doen klopt volgens mij dan ook niet. Ze kunnen er inderdaad helemaal niks aan doen dat ze dyslectisch zijn (het is een "afwijking" in de hersenen, maar wisten jullie dat deze "afwijking" ook weer een kwaliteit kan zijn? Bij veel dyslectici is de differentiatie van de hemisferen kleiner. Dus het verschil tussen de rechter- en linkerhersenhelft kleiner dan bij gewone mensen. Plus een snellere verbinding tussen de twee hersenhelften. Dus niet alleen nadelen Knipoog ). Maar je kunt jezelf zeker wel trainen in het lezen en schrijven. Ook dyslectici kunnen uiteindelijk gewoon lezen en spellen. Het kost alleen veel meer moeite!

In onderschrift vermelden dat je dyslectisch bent vind ik trouwens wel een goede manier. Dan zullen de medebokkers toch eerder begrip hebben voor evt. spelfouten.

Ja dat klopt
Dan moet je met linkerarm, je rechterbeen aantikken en omgedraait.
Dit kan in alle varianten, en is best lastig hoor.
Het schijnt ook zo te zijn, dat de kruipfase voor een baby bijzonder belangrijk is in het trainen van die 2 hersenhelfde.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:59

Vond het anders ook niet zo´n rare vraag. Als je bij spreken weet waar een zin begint en ophoudt, zou dat redelijkerwijs met punten en hoofdletters toegepast worden.

Als je zoon dus niet in zinnen schrijft omdat hij die niet ziet, kan ik me voorstellen dat het spreken in zinnen ook achterblijft. Als met spreken alle zinnen al niet goed lopen, kan ik me voorstellen dat geschreven zinnen nog moeilijker zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:03

Is inderdaad niet zo een rare vraag, ik schrijf zoals ik spreek.
Wat dus heel verkeerd is, maar heb nog nooit commentaar op men zinsbouw gehad op bokt. Wel was er een paar keer verwaring, maar dan probeer ik het gewoon op nieuw.

Gewoon schrijven zonder hoofdletters en punten ben ik ook tegen want dan probeer je niet. Staan ze helemaal verkeerd, niemand geeft erom Lachen

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:04

Niemand kan voor een ander bepalen wat hij wel en niet kan.
Het zou fijn zijn als mensen daar eens rekening mee zouden houden.
De ene met dyslectie is de ander niet.
Er wordt hier soms zo gemakkelijk over geoordeelt met je moet dit of je moet dat.
Laat ieder in zijn waarde dan zijn we een stuk verder.
Tips komen vaak heel anders over.
Bepaal niet voor een ander wat hij/zij wel of niet kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:04

Eh, oh sorry, Esmeralda, dat klonk een beetje bot, maar zo was dat niet bedoeld, het was echt een informatieve vraag.

Ik bedoelde meer: als je zoon 'auditief', dus in het spreken en luisteren wel zinnen kan herkennen, kan hij dat dan leren gebruiken als startpunt voor zinnen in geschreven tekst? Dus via een omweg zeg maar?