Spellen en vouten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Spellen en vouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:02

MoonChloe schreef:
www.vandale.nl zegt:

U hebt gezocht op hardstikke:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands.

Op www.vandale.nl vind je ook niet alle woorden die in de papieren Van Dale staan. Knipoog

Maar het is idd 'hartstikke', volgens Van Dale, Groen én Wit. Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:06

Uums schreef:
bterlaan schreef:
Enne... is de moderne versie van het kofschip niet xtc-koffieshop?

Deze variant is ook nog veel beter te 'verkopen' aan pubers. In h3 kwamen ze er voor de vakantie zelf mee aan Haha!.

En terecht! Haha! Meer dan twintig jaar geleden hoorde ik voor het eerst van het kofschip en daar kon ik me nou toch echt niets bij voorstellen. In die tijd werd net het fokschaap geïntroduceerd, dat ging al beter, en nu staan we met de xtc-koffieshop nóg dichter bij de leefwereld van de jongere. Haha!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:22

Karin schreef:
nu staan we met de xtc-koffieshop nóg dichter bij de leefwereld van de jongere. Haha!

en wat doet de gemiddelde jongere van tegenwoordig? MSN-taal, Breezah-taal (of hoe je dat dan ook weer schrijft Clown ) of gewoon niet meer nadenken en gebruik maken van "schrijven zoals je het zegt" (ben verdikke even het off. woord hiervoor kwijt)...
Koe

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:24

Mijn school stond aan een straat die Kofschip heette dus voor mij sprak het wel tot de verbeelding Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:30

Bedoel je vooneeties? Haha!

Is het echt zo erg gesteld met de taalbeheersing van de jongeren van tegenwoordig? Ik ken jongeren die op msn nauwelijks te volgen zijn, maar in een e-mail aan een officiële instantie laten blijken dat ze toch echt wel weten hoe het hoort. Ik las er laatst een artikel over in Onze Taal. Jongeren zijn heel flexibel en weten best in welke situatie ze welke taal kunnen en/of moeten gebruiken. Vergelijk het met kinderen die tweetalig worden opgevoed: die weten dat er op school Nederlands van hen wordt verwacht, maar bijvoorbeeld bij hun Engelse oma thuis wordt Engels gesproken. Op msn schrijf je 'onleesbaar' met je vriendjes en vriendinnetjes, op school gebruik je 'leesbare schooltaal'.

En waarom ze dan op een forum zo onleesbaar schrijven? 'Internetten doe je in je vrije tijd, dat is ontspanning, daar hoef je niet zo te sgrijven als op sgool.' Haha!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:37

Toch ben ik wel een beetje bang dat door al die verschillende taaltjes het er voor kinderen niet makkelijker op zal worden.
Als je een bepaald woord áltijd fout gebruikt, weet je volgens mij op een gegeven moment niet meer hoe het correct geschreven moet worden....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:38

Ik heb collega's die met het dialect zijn opgegroeid. Die beheersen het Nederlands vrijwel foutloos, op enkele woorden of uitdrukkingen na die ze vanuit hun 'regionale' achtergrond steevast verkeerd schrijven (of zeggen). Dat is een vergelijkbaar verschijnsel, en dialect is zo oud als de mensheid.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:39

ja karin, die bedoelde ik Haha!

Gut, werkt dat tegenwoordig zo? Ben ik even blij dan dat ik nog van het Kofschiptijdperk (nieuw woord voor VD Knipoog) ben. Ik hoefde gelukkig niet na te denken of ik op school was of niet. Want wat Dorothea zegt, is o zo waar. Ik kreeg op mijn werk een laptop, maar omdat ik altijd op een lab werkte, noemde ik dat ding een labtop. Dit ging zo ver door, dat ik echt dat dat het een labtop was Gaaaap

Het enige wat ik zeker weet, is dat in mijn tijd vele klasgenootjes moeite hadden met sch en sk. Zo gingen er velen in de winter op schievakantie en daarvoor gebruikten ze schieskoenen en zaten op een schieskool.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:40

Herkenbaar. Haha!

Klasgenootjes gingen op de schelter naar de Schapino, om maar een voorbeeld te noemen. Haha!

Maar het voorbeeld van die 'labtop' geeft toch aan dat jij óók moeite hebt/had met bepaalde woorden ondanks het feit dat je niet hoefde na te denken over schooltaal en vrijetijdstaal? Verward
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-01-07 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:41

dorothea schreef:
Toch ben ik wel een beetje bang dat door al die verschillende taaltjes het er voor kinderen niet makkelijker op zal worden.
Als je een bepaald woord áltijd fout gebruikt, weet je volgens mij op een gegeven moment niet meer hoe het correct geschreven moet worden....

Dat is waar, er heeft in het bloopertopic eens een link gestaan naar een wetenschappelijk artikel waarin stond dat je hersenen gewoon reproduceren wat ze het meest zien. Dus als je heel vaak 'alteid' of 'zowiezo' ziet, dan moet je harder nadenken om het wel goed te schrijven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:50

Karin schreef:
Maar het voorbeeld van die 'labtop' geeft toch aan dat jij óók moeite hebt/had met bepaalde woorden ondanks het feit dat je niet hoefde na te denken over schooltaal en vrijetijdstaal? Verward

Nope, het geeft aan, hoe snel je jezelf dingen fout aanleert. Omdat ik (na mijn schooltijd trouwens Knipoog) alleen nog labtop schreef, werd dit door mezelf aangeleerde woord het enige juiste. Gelukkig wees een collega erop, dat ik er knap naast zat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:55

Ah, op die manier. Maar in jouw geval had niemand je ooit verteld dat het iets anders moest zijn.

Wat ik bedoelde, is het volgende: als je leert dat je een woord officieel op een bepaalde manier schrijft, maar 'onderling' maak je daar iets anders van, dan wéét je wel dat je het officieel zo schrijft, alleen houd je je er niet altijd aan. En in dat geval kun je (hopelijk) onderscheid maken tussen verschillende woorden in verschillende praktijksituaties. Net zoals (al eeuwenlang) thuis dialect wordt gesproken en op school Nederlands.
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-01-07 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:56

Ik schrijf altijd: Zowiezo Haha!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:59

MoonChloe schreef:
imd schreef:
Ik was er serieus waar van overtuigd (?) dat het hardstikke was. Schrijf het áltijd zo.. Bloos

www.vandale.nl zegt:

U hebt gezocht op hardstikke:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands.

Jammer. Heel jammer Scheve mond

Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:06

Karin schreef:
Is het echt zo erg gesteld met de taalbeheersing van de jongeren van tegenwoordig?

Volgens mij niet slechter dan met de taalbeheersing van heel Nederland. Vaak denk (en hoop) ik dat iemand die 'dat finnik nou ok' schrijft maar 14 is, maar het blijkt vaak genoeg om mensen van 32 te gaan.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:08

Citaat:

Hey psssst... zie de link naar de Taaladviesdienst hierboven, je gebruikt een contaminatie. Knipoog

Contamiwattes?! Clown

Je hebt gelijk... zucht...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:14

Daar schrik ik idd soms ook van. Scheve mond

Mijn punt is: als je het gebruik van jongerentaal wilt ontmoedigen, dan zou je in feite ook tweetaligheid en het gebruik van dialect moeten ontmoedigen. Want ook die verschijnselen kunnen een nadelige invloed hebben op de beheersing van het Nederlands (ik zeg 'kunnen', want het hoeft niet).

IMO ligt het probleem niet zozeer bij het gebruik van meerdere talen naast elkaar, maar bij de mentaliteit van de gebruiker. Van iemand die openstaat voor kritiek en advies, iemand die iets aanneemt van een leraar of bij twijfel eens iets opzoekt in een woordenboek, kan ik persoonlijk meer hebben op taalgebied dan van iemand die zich te pas en te onpas verschuilt achter uitspraken als 'zo schrijf ik het altijd' of 'je snapt toch wat ik bedoel'. Lekker makkelijk. Clown

Het zou zo prettig zijn als mensen eens wat kritischer naar hun eigen taalgebruik keken, maar helaas leven we niet in een ideale wereld. Knipoog

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:18

Karin schreef:
Mijn punt is: als je het gebruik van jongerentaal wilt ontmoedigen, dan zou je in feite ook tweetaligheid en het gebruik van dialect moeten ontmoedigen. Want ook die verschijnselen kunnen een nadelige invloed hebben op de beheersing van het Nederlands (ik zeg 'kunnen', want het hoeft niet).

Maar het verschil tussen tweetaligheid / dialect en jongerentaal is dat de eerste twee voornamelijk alleen bestaan in gesproken versie en de jongerentaal eigenlijk alleen in geschreven versie. Althans dat is een fenomeen dat ik in mijn omgeving weer waarneem.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:22

Ik werd vroeger altijd verbeterd door mijn vader, en dat heeft alleen maar in mijn voordeel gewerkt. En ik moet af en toe echt mijn tong afbijten om bepaalde mensen niet te verbeteren...(collega's bijvoorbeeld, dat kan heel gevoelig liggen).
Meestal probeer ik het met een herhaling van de zin te verbeteren maar dit werkt niet altijd:
- 'Hun hebben gezegd dat het gisteren laat geworden is'
- 'Ah, hebben zij dat gezegd'
- 'Ja, dat hebben hun gezegd'
Helaas wordt subtiliteit niet altijd begrepen... Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:22

Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin je je tweede taal of het dialect ook in geschreven vorm gebruikt. Als je tweetalig bent opgevoed, dan stuur je misschien ook wel eens een mailtje aan je neefje of nichtje over de grens. Ik weet eigenlijk niet of mensen ook in het 'plat' aan elkaar mailen. Zelf praat ik van huis uit geen 'plat', maar ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Ik zal mijn collega's er eens naar vragen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:26

Met dat verbeteren werk ik mijn kinderen op hun zenuwen Duivel

Mam waar legt de borstel??
Borstels leggen niet... Boos!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:27

(Het komt ongetwijfeld niet als een verrassing, maar ik ben het dus volledig met Karin eens Lachen )

Overigens is de 'vermening' ook nog iets dat een rol speelt. Als je altijd de ene taal in de ene context gebruikt, en de andere in een andere context, dan is de kans van 'overspringen' van fouten veel kleiner dan als die gebieden door elkaar gaan lopen. Oftewel, zolang jongeren onderling jongerentaal en verder standaard Nederlands praten en schrijven is het nog niet zo'n probleem, maar als dat allemaal door elkaar loopt wordt het veel moeilijker om dat onderscheid te maken.

(Overigens merk ik dat zelf net zo goed. Ik vind het ontzettend moeilijk om nog informele mails en brieven te schrijven zonder het gebruik van smileys Bloos Formeel is geen punt, dat is een andere wereld met een ander taalgebruik, maar informeel...)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:30

@ Echwel:
Maar het werkt wel...want dan weten ze tenminste wel het verschil tussen liggen en leggen, kennen en kunnen, zij en hun en ga zo maar door....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:31

Degenen die plat praten bij ons in de buurt (Achterhoeks) en uit Zeeland (komt mijn Zeeuws pratende mams vandaan) schrijven geen van allen in het dialect maar in gewoon Nederlands. Ikzelf kan het Achterhoeks dialect wel lezen, maar (goed) schrijven is aan mij niet besteed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:31

Correct taalgebruik was bij ons thuis vanzelfsprekend. Mijn ouders hechtten daar veel waarde aan (en nog steeds).

Mijn vader is geboren en getogen in de omgeving van Den Haag en daar heeft men nog wel eens moeite met liggen/leggen en kennen/kunnen. Mijn vader wilde nog wel eens bewust of onbewust het verkeerde woord gebruiken (vooral als hij 'onder familie' was), maar mijn moeder liet ons dan altijd duidelijk weten dat het zó dus niet moest. Haha!

Mijn moeder heeft een groot deel van haar jeugd in Amsterdam doorgebracht, maar die is haar Amsterdamse accent en woordenschat kwijtgeraakt tijdens haar kweekschooltijd. Knipoog