Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 12:06

Iris_ schreef:
tis maar waar je je druk om gaat maken Vork
het is toch leesbaar Nors opkijken

Met zo'n onverschillige instelling zul je het nooit ver schoppen en ook nooit iets leren of geleerd hebben op school! Boos!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:11

iefke schreef:
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vrdlooge de lretets in een wrood saatn, het einge wat bergnijlak is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de lrtetes mgoen wklirueilg gaspletat wdoren en je knut vneglvoers gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

Ja, die bedoelde ik....bedankt!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:13

iefke schreef:
dorothea schreef:

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Onderzoek heeft uitgewezen dat het niet uitmaakt hoe je de woorden schrijft, zolang je de eerste en de laatste letter maar op de juiste plaats zet... Knipoog

Dit stond volgens mij o.a. in de Quest.
** gaat het opzoeken om het vanavond hier te plaatsen**

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundantie

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vrdlooge de lretets in een wrood saatn, het einge wat bergnijlak is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de lrtetes mgoen wklirueilg gaspletat wdoren en je knut vneglvoers gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

"Mkaat" was het enige woord dat ik niet direct snapte, de rest kon ik inderdaad net zo vlot lezen als iedere andere (normale) tekst.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:14

dorothea schreef:
iefke schreef:

Ja, die bedoelde ik....bedankt!!!!

Dat dacht ik al Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:15

Poenarie schreef:
Ik snap niet dat je je daar aan kan storen?
Hij segt ofzo, ja, dat wel: maar me paardje?
Nee, daar kan ik mezelf niet in vinden. Knipoog

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik schrijf meestal gewoon ABN maar een fout als; dat gebeurD kan iedereen weleens maken. Storend noem ik het pas als het gaat zoals in mijn broertje zijn klas; hij zit nu in groep 8, en ALLE kinderen daar in de klas schrijven dit soort fouten: graatis, haalen, laggen (moet dus zijn lachen) enzovoorts. En geloof me, het is gewoon een school voor 'normale' kinderen, dus niet met een achterstand ofzo, het is ze gewoon zo aangeleerd. Ofja, gewoon kun je het niet echt noemen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:18

Citaat:
Iedereen moet gewoon zo min mogelijk taalfouten maken. Gooi anders je tekst even door Word.

Maar zelfs dan! Ik heb collegae (wij rapporteren in Word) die zélfs wanneer er een rood of groen streepje onder het woord komt, niet in de gaten hebben dat ze iets verkeerd opschrijven.
Of in verslagen van cliënten zulke grove fouten maken dat er bijna de tranen van in me Haha! ogen schieten!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:22

iefke schreef:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundantie

Niet vlekkeloos, maar wel leesbaar, bizar! Haha!

Persoonlijk hecht ik veel waarde aan taal. Niet dat ik fout- of stijlloos kan schrijven, tenminste niet helemaal, maar toch...
Voorbeelden? Geschreven tekst met IK beginnen. Leestekens al dan niet gebruiken, hoofdletters bij eigen namen of vreemde zinsbouw. Dan, als, jou, jouw... auw!

Toen ik vanuit het zuiden richting Randstad verhuisde, vielen de monden open toen ik vertelde dat ik mijn hele leven in Brabant had gewoond. Pas daarna kwam "ja, je hebt eigenlijk wel een beetje een zachte g!", maar blijkbaar ben ik overal verstaanbaar Tong uitsteken

Kennis van je moerstaal lijkt me niet meer dan logisch, maar er wordt blijkbaar niet zoveel waarde meer aan gehecht tegenwoordig. En ja, als ik sommige kinderen hoor en de bijbehorende ouders bekijk, begrijp ik beter waarom. Het is maar net waar je prioriteiten liggen! Niet dat ik nu zo strak opgevoed bent, of dat mijn ouders er op stonden dat ik met twee woorden sprak o.i.d., het is ook een kwestie van beleefdheid. En dat vind ik toevallig wèl belangrijk! Je merkt het al aan de manier waarop problemen opgelost worden; je hebt eerder een vuist in je gezicht en een paar scheldwoorden om je oren (pure onmacht, want taalkundig niet vaardig als je het mij vraagt) dan dat dergelijke zaken normaal opgelost worden.

Ik heb hier op Bokt eens naar m'n hoofd gekregen dat ik 'duur' aan het doen was. Nou pardon dat ik ABN schrijf, en jij het niet begrijpt! Clown

De manier waarop je spreekt en schrijft, zegt volgens mij een heleboel over je persoontje, hoewel het ook een kwestie is hoeveel ziel en zaligheid je erin kunt leggen. Je wilt mij echt niet als boekhouder Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:26

iefke schreef:
Citaat:
Iedereen moet gewoon zo min mogelijk taalfouten maken. Gooi anders je tekst even door Word.

Maar zelfs dan! Ik heb collegae (wij rapporteren in Word) die zélfs wanneer er een rood of groen streepje onder het woord komt, niet in de gaten hebben dat ze iets verkeerd opschrijven.
Of in verslagen van cliënten zulke grove fouten maken dat er bijna de tranen van in me Haha! ogen schieten!

Ik heb altijd een beetje een ander uiterste, Word vindt bij mij geregeld zaken heel erg fout, terwijl het dan gewoon klopt...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:05

Word is ook niet feilloos, maar haalt wel veel fouten er uit..

Ik heb op de Pabo eens een werkstuk moeten maken met een jongen die dislectisch was. Is op zich geen probleem natuurlijk.. Maar uiteindelijk bleek dat hij niet eens de moeite had genomen om spellingscontrole over zijn hoofdstukken te gooien... Ja sorry hoor, maar een klein beetje meer interesse is wel gewenst. Het was wel leesbaar, maar daar was dan ook alles mee gezegd Tong uitsteken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:19

Iemand die dyslectisch is op de pabo? Hoe moet die kinderen in godsnaam foutloos leren schrijven?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:05

Mijn idee!! Hij is er ook niet zo lang daarna mee gestopt Knipoog
Maar er waren er meer hoor, die kregen dan ook extra tijd met toetsen enzo...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:11

ja bij mij op de pabo ook. ik heb geen idee of er nu nog mensen met taalproblemen bij mij op de opleiding zitten.
je moet toch taalbesef hebben, en je toets halen!

dat onderzoek is erg grappig ja, die heb ik ook in de nederlandse les gehad Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:15

Ooohh Milo, waar zijn je hoofdletters?! Haha!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:17

nog steeds foetsie, meegenomen door de hoofdletter dief Haha!

Vanaf nu zal ik schrijven met hoofdletters. Beloofd!! (Pff ik word er nu al moe van! Tong uitsteken )

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:39

Hihi bij mij gaan hoofdletters al bijna automatisch want ik typ heel veel e-mails naar klanten en relaties en outlook gooit ze er niet zelf in.. Vind het altijd wel netter staan Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:03

Die voorbeeld tekst ken ik ook, die lees je vlot weg. Knipoog

Tikfouten maak ik zelf heel erg veel, maar dat is niet zo erg storend, ook d en t omwisselen snap ik nog. Maar soms kom ik teksten tegen dan snap ik niet eens wat er nou precies bedoeld wordt of is het hoeveel woorden staan er goed in een reactie. Haha! Of het zijn lappen tekst waar ik geen touw aan kan vastknopen.

Citaat:
Mooi beestjee..
En wat een lief koppiee !!
Groetjeszz....

Citaat:
kijk allee nniet naar men oofd

Of zoals onderstaande tekst
Citaat:
Nou wel hoor, echt als ze buiten los staat, blijft ze staan weet je, ga je een rondje om de hooischuur lopen, loopt ze je gewoon achter na, als je bij dr kont staat draait ze om, ze moet altijd weten waarmee je bezuig bent, en als je binnen bent, komt ze half naar binnen toe. EEEEECHt een poepkees hoor . Maarja wat ik no ubedoel te zeggen is dat ze altijd de aandacht erbij houdt, en dat ze van alles steeds beter probeert als ze weet dat ze wat goed doet en dan wat lekkers krijgt. Ze tilt m ook übertrots steeds hoger op

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:10

LilianR schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik schrijf meestal gewoon ABN maar een fout als; dat gebeurD kan iedereen weleens maken. Storend noem ik het pas als het gaat zoals in mijn broertje zijn klas; hij zit nu in groep 8, en ALLE kinderen daar in de klas schrijven dit soort fouten: graatis, haalen, laggen (moet dus zijn lachen) enzovoorts. En geloof me, het is gewoon een school voor 'normale' kinderen, dus niet met een achterstand ofzo, het is ze gewoon zo aangeleerd. Ofja, gewoon kun je het niet echt noemen.

Kinderen worden toch geen taalfouten aangeleerd? Krijgen ze geen dictees meer trouwens? Dat is een goede graadmeter van het niveau. Enfin, hopelijk krijgen ze nog een CITO-toets.

Ik las net op Bokt ergens in het profiel van een meisje op 6 vwo dat zegt nooit te lezen. Hoe kan dat nou? Je moet immers voor je eindexamen behoorlijk wat boeken lezen. Vind ik weer een vreemd verhaal hoor.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:13

Op bokt of msn let ik niet zozeer op mijn schrijftaal dan denk ik er eigenlijk niet zo bij na. Wat ik wel vervelend vind zijn fouten in officiele documenten en/of brieven. Op het werk (en dan ben ik maar een cassiere als bijbaantje) irriteer ik me er heel erg aan, ik probeer abn te schrijven en te spreken en verwacht dit dan ook van andere mensen, dat er kleine foutjes instaan, ok, maar soms?!En het overbodig gebruik maken van HoOfDlEtTeRs op msn of hier bijvoorbeeld op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:37

flicka schreef:

Ik las net op Bokt ergens in het profiel van een meisje op 6 vwo dat zegt nooit te lezen. Hoe kan dat nou? Je moet immers voor je eindexamen behoorlijk wat boeken lezen. Vind ik weer een vreemd verhaal hoor.

Met films en samenvattingen kom je er tegenwoordig ook wel, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:39

karuna schreef:
Die voorbeeld tekst ken ik ook, die lees je vlot weg. Knipoog

En aan dit soort fouten kan ik me dus verschrikkelijk ergeren. Zoiets heet een voorbeeldtekst, je zegt toch zeker ook geen "deur bel" of "boeken kast"?

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:39

Af en toe een schrijffoutje moet kunnen toch? Maar je heb inderdaad mensen die alle regels van den Nederlansche taal aan hun laars lappen..echt fet die sgrijftaal!!
Laatst bijgewerkt door Vvincent op 27-12-06 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:40

Af en toe een schrijffoutje moet kunnen toch? Maar je heb inderdaad mensen die alle regels van den Nederlansche taal aan hun laars lappen..echt fet die sgrijftaal!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:52

Nouks schreef:
Met films en samenvattingen kom je er tegenwoordig ook wel, hoor.

Behalve wanneer je voor Nederlands een vergelijking moet maken tussen het boek en de film als opdracht Haha!
Maar dan heb je natuurlijk altijd internet nog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:55

Precies Haha!

Mijn zusje zit nu in de tweede fase (wel Havo), maar écht niet dat die boeken leest, hoor. Ik durf ook te wedden dat een kleine helft van mijn klasgenoten op de middelbare school geen boek zelf gelezen had voorafgaand aan het mondeling literatuur.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:13

flicka schreef:
Kinderen worden toch geen taalfouten aangeleerd?

Er was toch laatst ook zo'n "drama" over Nederlandse kinderen met buitenlandse au-pairs...?