Nederlands accent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

La_Martina

Re: Nederlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:39

Ik vind dat Rotterdamse accent enorm vervelend klinken. Tong uitsteken

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:39

Silviabol schreef:
haha ik kom uit boxtel KimBalaa en heb die G ook. Verder heb/had ik nooit het gevoel dat ik echt brabants praat. Heb wel brabantse dingen overgenomen als "ons pap" en "ons mam" maar verder alleen de tongval.

Krijg hier in omgeving Utrecht regelmatig naar mn hoofd dat ik brabants klink, maar vind het reuze meevallen hoor. hoor het verschil bij anderen ook nooit zo goed en als ik het hoor vind ik het eigenlijk wel leuk. Iets persoonlijks/aparts, behalve als ze niet te verstaan zijn. Dat vind ik inderdaad onbeschoft tegenover vreemden.

Haha, ik woon in boxtel Knipoog

En tsja, die dingen van ons mam en ons pap idd. Laatst zei ik van 'Ik rij zo aan', of 'Wooow, ik verschoot ervan' en daar waren mensen bij uit het westen en die snapte echt niet wat ik bedoelde, vooral die laatste opmerking niet Knipoog

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:40

Amsterdam's vind ik stoer Cool zoo ordi Tong uitsteken

@ silviabol ; Ja dat is waar Tong uitsteken .. ik ben ook niet van suiker , maar als ik dan een opmerking maak over hun wazige taaltje ( dialect Ja ) dan krijg ik al die mensen over me heen Tong uitsteken..

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:44

"Haarlems" is ABN.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:52

Mensen zeggen dat ik Amsterdams praat. Vind het zelf nogal meevallen.. als ik naar andere mensen kijk Nagelbijten / Gniffelen
Heb zelf niet in Amsterdam gewoont (de rest van de familie wel) maar ben wel zo 'opgevoed' omdat m'n moeder er vandaan komt. Die praat wel redelijk plat. Tong uitsteken

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:58

Woon je nu nog in de buurt van amsterdam Tong uitsteken? want als je in een ander 'gebied' gaat wonen valt het op Ja .. heb ik onderhand wel gemerkt Knipoog
maarja .. ik ga maar eens naar school Knipoog ...

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:00

Ik woon in Tilburg en sommige mensen vinden het wel grappig als ik praat.
Vooral mijn school, aangezien die bij utrecht in de buurt ligt.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:03

ach iedereen heeft een accent..

ik studeer zelf in den bosch en kom helemaal uit het zuiden, landgraaf..

je kunt je dus wel voorstellen wat voor accent ik heb als ik daar in den bosch zit.. hier valt het niet op als ik thuis ben, want dan praat iedereen zo, maar als ik tussen een paar rotterdammers zit dan merk ik nog van mezelf dat ik een accent heb!
maargoed, zij vinden mij grappig praten, ik vind hen grappig praten Knipoog

ik zit trouwens vooral bij limburgers is de klas, maar dan uit allemaal verschillende plaatsen. en zelfs daarbij hoor je dat iedereen een ander accent en dialect heeft, maar we kunnen toch wel goed met elkaar praten ook [vooral] in het dialect..

ik vond het alleen niet zo grappig toen een [mede]limbo tegen mij zei dat ik ècht een enorm accent heb Sigaar

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:09

iiSs__BruuT schreef:
Woon je nu nog in de buurt van amsterdam Tong uitsteken? want als je in een ander 'gebied' gaat wonen valt het op Ja .. heb ik onderhand wel gemerkt Knipoog

Nee woon in Hoorn, ligt niet echt super in de buurt van A'dam. Maar kom er wel dagelijks omdat ik erop school zit. Ik zit bij mensen in de klas die niet allemaal uit A'dam komen dus krijg er wel eens opmerkingen over ("Haha hoe je dat ook zegt Sigaar"). Op m'n vorige school in Hoorn ook trouwens.

Maarach, zoals ik al zei.. volgens mij valt het echt mee. En als ik aan de tel hang, of met vreemde mensen in gesprek ben, doe ik altijd m'n best om zo goed mogelijk ABN te praten dat lukt me goed. Knipoog

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:22

Ik praat gewoon ABN, dus zonder accent. Als iemand met een accent praat stoor ik me daar niet aan, alleen sommige mensen zijn echt onverstaanbaar, daar stoor ik me wel aan. Doe in ieder geval je best om je een beetje verstaanbaar te maken, dan vind ik een accent niet erg.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:32

Ik woon in Twente, mensen hier hebben vaak een behoorlijk accent. ( Denk aan: Almelooo, Hengelooo Haha! ) Vind het bij mij nog wel meevallen, spreek redelijk ABN dacht ik Lachen
Er zijn hier trouwens wel veel mensen, die écht plat praten. Ook tegen mensen die hier niet vandaan komen. Daar kan ik mij wel aan storen, want kan me goed voorstellen dat het dialect hier moeilijk te verstaan is.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:47

hihi haarlemmers zeggen altijd dat ze abn praten,maar een klein beetje hoor je dat meestal wel. soort van klein beetje amsterdam achtig Knipoog
ik heb zelf ook best wel een accent en word er ook altijd,bv. op vakantie, op aangesproken.
kom uit leiden, kan geen rollende R zeggen dus woorden als ' hoor ' klinken erg leids. en ken/kan lig/leg ed. word ook niet echt op gelet in leiden. en we zeggen vaak : juuuhhh
Haha!

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:39

Mendiej schreef:
iiSs__BruuT schreef:

Nee woon in Hoorn, ligt niet echt super in de buurt van A'dam. Maar kom er wel dagelijks omdat ik erop school zit. Ik zit bij mensen in de klas die niet allemaal uit A'dam komen dus krijg er wel eens opmerkingen over ("Haha hoe je dat ook zegt Sigaar"). Op m'n vorige school in Hoorn ook trouwens.

Maarach, zoals ik al zei.. volgens mij valt het echt mee. En als ik aan de tel hang, of met vreemde mensen in gesprek ben, doe ik altijd m'n best om zo goed mogelijk ABN te praten dat lukt me goed. Knipoog

op welke school heb je gezeten? ik kom namelijk ook uit hoorn. ikzelf heb op t werenfridus gezeten Lachen

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:43

Ik hoú van een Limburgs accent. Lovers
Ik vind niet echt dat ik een echt plat Utrechts accent heb. Ik praat gewoon ABN.
Ik heb soms wel moeite om mensen uit Groningen te volgen, maar Branbants en Limburgs heb ik geen moeite mee..

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:18

Lepeltje21 schreef:
Ik praat gewoon ABN, dus zonder accent. Als iemand met een accent praat stoor ik me daar niet aan, alleen sommige mensen zijn echt onverstaanbaar, daar stoor ik me wel aan. Doe in ieder geval je best om je een beetje verstaanbaar te maken, dan vind ik een accent niet erg.

Daar sluit ik me bij aan!
Vind het erg vervelend als je mensen niet kunt verstaan door hun accent.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:20

Niki_ schreef:
Ik hoú van een Limburgs accent. Lovers

ik ook Haha!

Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:31

Haha, sommige zeggen dat ik een Gronings accent heb. *LOL*
'Vroeger' was dat ook echt zo, 'loopn' ipv 'lopen' enzo. Vork
Maar dat is nu niet meer zo..
Maarja, je merkt aan mn praten meestal wel dat ik uit Groningen kom.. Vork

Edit: Die Martijn & Bibi & Marlies, van Boer zoekt vrouw, kan ik amper verstaan.
Gek is dat eigenlijk he! Vork

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:11

ik schijn een amsterdams accent te hebben maar zelf vind ik van niet, maar i kwerk ook en een callcesnter en soms zeggen mensen dat.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:32

Niki_ schreef:
Ik heb soms wel moeite om mensen uit Groningen te volgen

Nee, ho even. Waarschijnlijk heb je moeite om mensen die gronings praten te volgen, om meteen maar te zeggen dat je mensen uit groningen niet volgt is ook weer zo wat Clown Duivel haha dit was toch wel een schot voor open doel....

Ik kom uit Groningen, woon er mijn hele leven al en praat zonder noemenswaardig accent. Er zal heus weleens een woord doorheen schieten dat voor een 'buiten-provinciër' als gronings klinkt, maar onverstaanbaar ben ik absoluut niet.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:01

Amulet schreef:
maar onverstaanbaar ben ik absoluut niet.

Onbegrijpelijk soms wel........ maar onverstaanbaar? Nee, dat inderdaad niet......... Haha!

Tja, als we het over een schot voor open doel hebben........... Tong uitsteken

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:06

@TS: sorry hoor, maar ik vind het een beetje arrogant te stellen dat het Nederlands wat in de omgeving van Haarlem wordt gesproken - en wat jij toevallig spreekt - het enige echte Nederlands is wat er bestaat.
Misschien moeten die mensen uit de achterhoek ook wel wat meer moeite doen om jou te verstaan.

Ik kom zelf uit het noorden en dat is ook te horen. En daar zit ik totaal niet mee, ik ben blij dat ik niet met zo'n 'engelse r' spreek. Ook ik ben trouwens doorgaans heel behoorlijk te volgen.

Ik klikte eigenlijk dit topic aan omdat ik een andere associatie heb: Ik kom regelmatig in Duitsland en spreek ook behoorlijk Duits. Tóch hoort iedereen daar na een halve zin al dat ik uit Nederland kom Haha!....maar dat vinden de meeste gelukkig juist grappig klinken. Bloos

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:16

Ik ben officieel een echte Fries. En daar heb je niet echt met een accent te maken. Het is alleen de taal die het 'm doet. Ja

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:24

Nu wil ik dat wel eens allemaal horen al jullie accenten, voor mij praten jullie allemaal hollands, ik wist niet dat er zoveel verschillende acccenten bij jullie waren. Ik praat gewoon Vlaams op zijn Antwerps maar niet zoals de echte antwerpenaars hoor Haha! en dat met een flinke franse R ertussen Haha!

esilep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 22:42

Een belgisch accent vind ik trouwens ook erg leuk! Luister ook veel naar vlaamse bands.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:52

Mijn hele klas verstaat geen drents, om te huilen toch! Nagelbijten / Gniffelen
Zelf praat ik best plat gronings, zonder e, lekker onverstaanbaar en onderuitgezakt. En bijna iedereen begrijpt me Ja